2 361 427 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Har du bra data i dina punkter då? Är det data för 50 respektive 95 åringar, eller data för 50-60 respektive 90-95? Om du blandar storlekarna på åldersintervallen så är din X axel inte linjär längre. Alltså ha antingen årsvis, eller 10 årsintervall. Inte olika stora intervall.Ulltand skrev:
Ok då tar vi den också även fast jag tror den framgår i beräkning,
Skillanden mellan 95 och 50 är 45 år.
Mitten blir då 22,5 + 50 år vilket är lika med 72 år.
Vid 72 år och en linjär ökning blir då dödlihgeten 1 +30 /2 vilket jag avrundar till 15 %
Dödligheten vid 70 år är alltså något under 15%
Du ser att jag kan ha vilka år jag vill på X-axeln så länge det finns en koppling till bra data i punkten.
Dina 15% kan du annars få fram så, men det var inte det jag ifrågasatte från början utan ditt resultat vid exponentiell tillväxt. Men detta var väl bara steg ett av tre i din förklaring?
Om du vill kan du hoppa direkt till målet, ekvationen jag frågade om lösningen på nyligen löst med dina värden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Idag rapporterar Västra Götalandsregionen högre antal inlagda och IVA-vårdade jämfört med förra veckan:pacman42 skrev:
https://www.vgregion.se/covid-19-corona/statistik-covid-19-i-vastra-gotaland/
Du skrev ju nyss att vi antar att dina värden är rätt för 50 och 95 år. Gör det då.P Pin skrev:Har du bra data i dina punkter då? Är det data för 50 respektive 95 åringar, eller data för 50-60 respektive 90-95? Om du blandar storlekarna på åldersintervallen så är din X axel inte linjär längre. Alltså ha antingen årsvis, eller 10 årsintervall. Inte olika stora intervall.
Dina 15% kan du annars få fram så, men det var inte det jag ifrågasatte från början utan ditt resultat vid exponentiell tillväxt. Men detta var väl bara steg ett av tre i din förklaring?
Om du vill kan du hoppa direkt till målet, ekvationen jag frågade om lösningen på nyligen löst med dina värden.
Jag skriver och avser precis 50 år och 95 år i beräkningen inte några intervall.
För 50åringar har vi gemensamt (hoppas jag) koimmit fram till att det bör vara mint 1 % genom att fördela ut FHM 0,6 % på gruppen 50-95 år
För 95 åringar är det lite mer osäkert. Det är ammänt omskrivet att dödligheten ligger på 20 % i gruppen 80-90 år. Därför har jag lagt 95 åringarnn lite högre. Men det är ett antagande, kan vara 25 % också.
Precis, håller med dig.J Jocke Best skrev:Ja men det blir ju svårt att diskutera om någon har invändningar hela tiden bara för att hitta en lucka. Självklart finns ämnen i kroppen om man injicerar dom. Hur ska det gå att föra en vettig diskussion om någon hela tiden ska ifrågasätta? Om någon påstår att man normalt inte har narkotika i blodet, måste du då säga att jo det finns folk som injicerar? Det har jag sett på plattan...
Kan du inte bara nicka och hålla med?
Om Anna säger att hundar inte innehåller plast och metall, jodå Optimums hund har ett chip i örat. Och ja, jag överdriver för att det ska framgå hur absurt det blir, även i ett forum. Det går diskutera helt vanligt.
Det går inte längre föra en vettig diskussion för det letas kryphål överallt. Se på dig själv.
Dock var min kommentar helt relevant. Det finns olika orsaker till att antikroppar kan finnas. Exempelvis från tidigare smittor som har coronaliknande uppbyggnad. Och då har man inte varit sjuk av SARS cov-2.
Det finns andra metoder än blodplasma och det forskas på läkemedel i form av antikroppar. Mycket intressant och kan vara metod för att ta bort risken för smittspridning.
Se nu till och för diskussionen framåt. Blir trevligare då.
Ha en bra dag.
Nu är väl det inte så att FHM har som mål att få bort smittan utan att platta till kurvan så sjukvården klarar av att ta hand om alla sjuka.Ulltand skrev:
Lite osäker men har för mig att det är så.
I så fall är det väl bra om några fortsätter smitta andra. Inte för många bara lagom.
Varför är inte han representativ?pacman42 skrev:
Det verkar lite fånigt att ha synpunkter på detta. Gör man sig besväret att fråga flera tusen personer för att få ett så gott statistiskt underlag som möjligt så verkar det mer rimligt att din kompis är tillräckligt representativ än att bara plockat folk som legat nära till hands och är enkla att kontakta.
Och det är här det blir helt fel. Du antar värden baserat på intervall.Ulltand skrev:
Du skrev ju nyss att vi antar att dina värden är rätt för 50 och 95 år. Gör det då.
Jag skriver och avser precis 50 år och 95 år i beräkningen inte några intervall.
För 50åringar har vi gemensamt (hoppas jag) koimmit fram till att det bör vara mint 1 % genom att fördela ut FHM 0,6 % på gruppen 50-95 år
För 95 åringar är det lite mer osäkert. Det är ammänt omskrivet att dödligheten ligger på 20 % i gruppen 80-90 år. Därför har jag lagt 95 åringarnn lite högre. Men det är ett antagande, kan vara 25 % också.
Varför tar du inte 20% för 80-90 år och drar en rät linje till ett annat intervall där du har ett värde? Istället gissar du ett värde och avrundar ett annat?
Jag accepterade det för att vi skulle komma vidare i resonemanget, men nu visar det sig att du båda gissat /antagit och blandat ihop intervall och ålder på ett ännu värre sätt än jag först anade.
Nu dissar jag hela ditt resonemang, och det blir meningslöst att gå vidare i din trestegsförklaring.
Jag blev lite osäker på om du skojade här eller inte. 15000 inlägg senare känner du dig lite osäker på det som FHM sagt i varje presskonferens i två måndaders tid?optimum skrev:
Problemet är att de inte bara kan slumpa ut personnummer och testa dessa, vilket hade varit det korrekta sättet att göra. Nu försöker de vara smarta I de databaser där de redan getts tillåtelse att kontakta personerna samt i form av att fråga om lov på sjukvårdsinrättningar.MathiasS skrev:
Varför är inte han representativ?
Det verkar lite fånigt att ha synpunkter på detta. Gör man sig besväret att fråga flera tusen personer för att få ett så gott statistiskt underlag som möjligt så verkar det mer rimligt att din kompis är tillräckligt representativ än att bara plockat folk som legat nära till hands och är enkla att kontakta.
Mycket ska man höra innan öronen ramlar av.
(Nu var det något jag läste)
"Studenternas nödlösning – bussar i stället för flak"
"Coronakrisen har gjort att Sveriges gymnasieelever fått hitta nya lösningar på hur de ska fira studenten.
Nu vill flera avgångsklasser i Helsingborg ersätta den traditionsenliga flakåkningen med att åka partybuss.
– Det bidrar inte till någon större folksamling eftersom man inte kan se in i bussarna, säger studenten Tess Andersson, 17, som är ansvarig för att boka buss till sin klass."
Ja jösses vilka idioter det finns. De fatta uppenbarligen inte varför flakåkning förbjudits.
https://www.expressen.se/kvallsposten/studenternas-nodlosning-bussar-i-stallet-for-flak/
(Nu var det något jag läste)
"Studenternas nödlösning – bussar i stället för flak"
"Coronakrisen har gjort att Sveriges gymnasieelever fått hitta nya lösningar på hur de ska fira studenten.
Nu vill flera avgångsklasser i Helsingborg ersätta den traditionsenliga flakåkningen med att åka partybuss.
– Det bidrar inte till någon större folksamling eftersom man inte kan se in i bussarna, säger studenten Tess Andersson, 17, som är ansvarig för att boka buss till sin klass."
Ja jösses vilka idioter det finns. De fatta uppenbarligen inte varför flakåkning förbjudits.
https://www.expressen.se/kvallsposten/studenternas-nodlosning-bussar-i-stallet-for-flak/