Byggahus.se

Coronavirus

1. T
    Medlem Nivå 6
    Om dödligheten är 0,6% av de som varit sjuka och vi har 4 000 döda blir väl antalet som varit sjuka 4000/0,006=666 667 st?

2. L
    Medlem · Nivå 11
    Hur vet du att dödligheten är 0.6% ? Ett cirkelresonemang med 2 okända storheter.

3. pacman42
    Medlem · Nivå 15
    Nu måste jag hitta en lämplig privat firma i Göteborg som kan testa om barnen är immuna mot SARS-CoV-2 (om några veckor). Det skulle vara väldigt mycket värt för mina föräldrar att få träffa dem i sommar, de får ju inte träffa de små barnbarnen som bor några minuter bort ens...

En tusenlapp per barn är billigt i sammanhanget. Egentligen är det väl sonen som inte ens varit krasslig som är den vi skulle vilja ha ett utlåtande på. Dottern har nog haft Covid-19, hon var en aning hängig några dagar men hade inga andra symtom. Men det hade varit bra att få svart på vitt (med 99% sannolikhet) att de har haft sjukan så att man kan besluta sig för att åka.

Jag och frun har ju inte testat oss, men vi har ju läkarutlåtande på att det är det vi har haft.

4. T
    Medlem Nivå 6
  5. LeffeA
    Renoverare Nivå 1
    Jag fattar. Alla som dött av covid-19 har varit smittade
    Som ekvationerna vi hade i skolan med flera okända.

Typ så här
    x - y = antalet döda
    2x - 2y = dubbla antalet döda

x = antalet smittade
    y = antalet tillfrisknade

Det luriga är att vi inte vet hur många tillfrisknade det är för annars kunde vi räkna ut antalet smittade.
    Någon som är slängd på matte kanske kan lyckas. Kan fattas något i formeln.

6. D
    Medlem Nivå 7
    Kan inte vårdcentralen testa, då kan man väl gå till en privat sådan och betala vad de får från Regionen för detta?

7. B
    Medlem · Nivå 22
    Kan du ge någon mer info hur jag kan hitta något från henne om just den antikroppsundersökningen?
    För jag klarar inte av det när jag söker.

8. U
    Medlem · Nivå 10
    0,6 % är FHM senaste skattning.

Tidigare hade de bedömt dödligheten till 0,2 %

9. B
    Medlem · Nivå 22
    Enligt den info om antikroppstesterna som kommit ut så är det inte säkra till 100 % och det kan ju bli katastrofala resultat om du får ett felaktigt besked.

Räcker det inte med att dina föräldrar får prata med dem utomhus på 2 meters håll?

• Laddar…
  10. pacman42
    Medlem · Nivå 15
    Västra Götaland har inget godkänt test enligt sina krav än. De har sagt att de skall ha ett inom några veckor dock, så vi får väl se om det kommer att gå. Stor risk för kö hos regionen dock...

11. U
    Medlem · Nivå 10
    En 80-ring har i snitt ca 7 år till i livet. Inte några veckor.

Med tillräckligt grova sakfel kan man komma fram till vad som helst.

• Laddar…
  12. T
    Medlem · Nivå 16
    Kan vi även rakryggat möta anhöriga till de gamla som dog pga brister i utrustning, rutiner, ekonomiska medel och restriktiner istf slappa rekommendationer?

• Laddar…
  13. D
    Medlem Nivå 7
    Tror jag inte på, om de bor på ett svenskt ålderdomshem så är de i dåligt skick, annars kommer du inte in!

14. pacman42
    Medlem · Nivå 15
    Det skall finnas tester om inte har några false-positives, så det skall vara lugnt.

Jag kör inte bil 150 mil enkel väg för att hälsa på släkten om vi inte får träffa dem annat än på två meters avstånd utomhus...

15. U
    Medlem · Nivå 10
    Nej fortsätt tro på dina veckor om det känns bättre så.