Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
MathiasS MathiasS skrev:
Jag blev lite osäker på om du skojade här eller inte. 15000 inlägg senare känner du dig lite osäker på det som FHM sagt i varje presskonferens i två måndaders tid?
Ja platta till kurvan 100% klartecken på.

Men smittan?
Har du sett något om hur eller att man vill få bort den?

P
BirgitS BirgitS skrev:
Idag rapporterar Västra Götalandsregionen högre antal inlagda och IVA-vårdade jämfört med förra veckan:
[länk]
Verkar vara färre på Iva, -3, men fler inlagda på sjukhus, +13 personer, jämfört med i fredags.
Små förändringar upp och ner hela tiden.

optimum optimum skrev:
Jo man kan visst ha antikroppar utan att varit sjuk.
Genom att injiceras med antikroppar.T.ex. blodplasma från annan person med antikroppar.
Fast sådana injektioner gör man ju på sjuka för att boosta deras immunförsvar. Inte på friska.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Mycket ska man höra innan öronen ramlar av.
(Nu var det något jag läste)

"Studenternas nödlösning – bussar i stället för flak"

"Coronakrisen har gjort att Sveriges gymnasieelever fått hitta nya lösningar på hur de ska fira studenten.
Nu vill flera avgångsklasser i Helsingborg ersätta den traditionsenliga flakåkningen med att åka partybuss.

– Det bidrar inte till någon större folksamling eftersom man inte kan se in i bussarna, säger studenten Tess Andersson, 17, som är ansvarig för att boka buss till sin klass."

Ja jösses vilka idioter det finns. De fatta uppenbarligen inte varför flakåkning förbjudits.

[länk]
Min dotterns klass kommer att ha "gående flak", dvs en liten parad istället för flak. De har förhoppningar om att starta en trend, för det är ju oerhört mycket billigare att ta en promenad än att hyra de där flaken.

• Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Och det är här det blir helt fel. Du antar värden baserat på intervall.

Varför tar du inte 20% för 80-90 år och drar en rät linje till ett annat intervall där du har ett värde? Istället gissar du ett värde och avrundar ett annat?

Jag accepterade det för att vi skulle komma vidare i resonemanget, men nu visar det sig att du båda gissat /antagit och blandat ihop intervall och ålder på ett ännu värre sätt än jag först anade.

Nu dissar jag hela ditt resonemang, och det blir meningslöst att gå vidare i din trestegsförklaring.
Viss kan man ta 80-90 åringar men det ger en snittålder på 85 och vilket är lite lågt i sammanhanget. Därför extrapolerar jag ut till ett värde för 95 åringar.

Men om vi istället tar 85 åringar. Så hamnar mitten på 67,5 år. vilka dessa då får en dödlighet på 10,5 %

Syfter var ju att visa att siffran runt 10 % dödlighet är rimlig för 70 åringar.

Vi har ringar in det till åldersspannet 67,5-72 år och dödligheten 10,5- 15 %

Stämmer rätt bra men är fortsatt lite högre än de data som presenterats på andra håll vilket förmodligen kan förklaras av att kurvan inte är linjär utan exponentiell.

optimum optimum skrev:
Ja platta till kurvan 100% klartecken på.

Men smittan?
Har du sett något om hur eller att man vill få bort den?
Hur man vill att vi plattar till kurvan har vi ju manglats med i månader nu. Eftersom FHM fokuserar på att göra spridningen långsammare finns det ju ingen anledning att prata om hur man får bort den. Man får inte bort den.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet är att de inte bara kan slumpa ut personnummer och testa dessa, vilket hade varit det korrekta sättet att göra. Nu försöker de vara smarta I de databaser där de redan getts tillåtelse att kontakta personerna samt i form av att fråga om lov på sjukvårdsinrättningar.
Och påverkar detta resultatet i någon stor utsträckning? Jag tror man klurat en del på hur man får ett representativt urval.

Möbius skrev:
Verkar vara färre på Iva, -3, men fler inlagda på sjukhus, +13 personer, jämfört med i fredags.
Små förändringar upp och ner hela tiden.
Vilket skulle kunna tyda på att man har fått bukt med de värsta utbrotten inom äldrevården, men istället har en ökande smittspridning bland yngre människor i samhället.

Ulltand Ulltand skrev:
Vi bor i skärgården sedan 2 månader och det blir lite långt att simma ;)
Såklart du har flyttat ut till sommarhuset, där man behöver helikopter om man blir akut sjuk och den enda vägen till infrastrukturen är på en skärgårdsbåt.

Ansvarsfullt. :rolleyes:

(Eller är det rent av så att ni flyttat till nytt parmanentboende? I såna fall kan du bortse från ovanstående)

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Nu tror jag inte att den bilburne kontorsarbetaren är samma person som hänger på stan. Den bilburne kontorsarbetaren har fortfarande en rekommendation om att arbeta hemifrån från sin arbetsgivare.
Helt riktigt, men inte heller i affären tycker jag det är ett problem, eller på de restauranger jag besökt. Alex Schulman skriver väl om Stureplan, men får det att låta som att Stockholmare generellt inte bryr sig längre, vilket jag tror är fel.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
harry73
optimum optimum skrev:
I så fall är det väl bra om några fortsätter smitta andra. Inte för många bara lagom.
Målet är att platta till kurvan så att vården klarar av det, inte att hålla igång smittspridningen när den är på väg att försvinna.
Jag tror att FHM är lika glad som de flesta andra när smittspridningen minskar och viruset försvinner

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Vi bor i skärgården sedan 2 månader och det blir lite långt att simma ;)
Bilfärjan.

D
Ulltand Ulltand skrev:
Eller så kan ansvariga politiker som här säga vi gjoder bara som FHM sa och de är ju experter.

Det kunde ha varit rätt om det funnits en större majoritet bland experterna att så ska vi göra. Så var det ju inte. Många namnkunniga har kritiserad FHMs agerande såväl i Sverige som utomlands.

Då har ansvariga politiker en skyldighet att sätta sig in i situationen och fatta ett eget beslut. Nu har man ju inte hört mycket från opositionen heller så min kritik gäller även de.
Man kan inte mata elden med barns liv och framtid "bara för att", -vi tar några extra bara för att vara på den säkra sidan!

• Gilla
patst577
  • Laddar…
D djac skrev:
Man kan inte mata elden med barns liv och framtid "bara för att", -vi tar några extra bara för att vara på den säkra sidan!
Men så det ju inte heller.

Jag tror inte barnen i Norge kommer ur detta sämre än vad vår barn gör och så har dom räddat bra många äldres liv.

Ulltand Ulltand skrev:
Viss kan man ta 80-90 åringar men det ger en snittålder på 85 och vilket är lite lågt i sammanhanget. Därför extrapolerar jag ut till ett värde för 95 åringar.

Men om vi istället tar 85 åringar. Så hamnar mitten på 67,5 år. vilka dessa då får en dödlighet på 10,5 %

Syfter var ju att visa att siffran runt 10 % dödlighet är rimlig för 70 åringar.

Vi har ringar in det till åldersspannet 67,5-72 år och dödligheten 10,5- 15 %

Stämmer rätt bra men är fortsatt lite högre än de data som presenterats på andra håll vilket förmodligen kan förklaras av att kurvan inte är linjär utan exponentiell.
Varför först extrapolera när du har värden att utgå ifrån. Vad tillför det.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.