Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
Ulltand Ulltand skrev:
En 80-ring har i snitt ca 7 år till i livet. Inte några veckor.

Med tillräckligt grova sakfel kan man komma fram till vad som helst.
Tror jag inte på, om de bor på ett svenskt ålderdomshem så är de i dåligt skick, annars kommer du inte in!

• Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt den info om antikroppstesterna som kommit ut så är det inte säkra till 100 % och det kan ju bli katastrofala resultat om du får ett felaktigt besked.

Räcker det inte med att dina föräldrar får prata med dem utomhus på 2 meters håll?
Det skall finnas tester om inte har några false-positives, så det skall vara lugnt.

Jag kör inte bil 150 mil enkel väg för att hälsa på släkten om vi inte får träffa dem annat än på två meters avstånd utomhus...

D djac skrev:
Tror jag inte på, om de bor på ett svenskt ålderdomshem så är de i dåligt skick, annars kommer du inte in!
Nej fortsätt tro på dina veckor om det känns bättre så.

LeffeA LeffeA skrev:
Jag fattar. Alla som dött av covid-19 har varit smittade
Som ekvationerna vi hade i skolan med flera okända.

Typ så här
x - y = antalet döda
2x - 2y = dubbla antalet döda

x = antalet smittade
y = antalet tillfrisknade

Det luriga är att vi inte vet hur många tillfrisknade det är för annars kunde vi räkna ut antalet smittade.
Någon som är slängd på matte kanske kan lyckas. Kan fattas något i formeln.
Du måste introducera även z i ekvationen där z är antalet som (fortfarande) är sjuka. Problemet är att vi inte har någon bra uppskattning på X, y eller z. Liken räknar vi så x-y är känt (förutom z då, de som inte dött ännu. Eller inte hunnit bli friska)

Tyvärr leder inte din andra ekvation med dubbla antalet döda till något när vi ska lösa ut två okända. Men korrekt att det ska vara två ekvationer.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
LeffeA LeffeA skrev:
Jag fattar. Alla som dött av covid-19 har varit smittade
Som ekvationerna vi hade i skolan med flera okända.

Typ så här
x - y = antalet döda
2x - 2y = dubbla antalet döda

x = antalet smittade
y = antalet tillfrisknade

Det luriga är att vi inte vet hur många tillfrisknade det är för annars kunde vi räkna ut antalet smittade.
Någon som är slängd på matte kanske kan lyckas. Kan fattas något i formeln.
Dessa två ekvaationer är exakt samma så det går inte att komma någotvart. Dessutom stämmer dom inte. Du har gömt en kategori: de som fortfaande är sjuka men inte döda.
Ekvationen borde lyda:
Antall smittade = Antal döda (i COVID) + antal tillfrisknade + antal sjuka.
Med tanke på slentrianen i svensk rapporteringsproceduren kommer det aldrig att stämma och ingen kan dra säkra slutsatser ifrån dessa siffror.

• Gilla
largab och 2 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Haha, du menar att de som kommer in på svenska äldreboende är pigga, har ett häftigt liv fullt av glädje, med mycket spring i benen och allmän livslust? Ovanpå detta kan de se fram emot minst 7 härliga och glada år!

Då ser det väldigt annorlunda ut på äldreboendena där du bor, här är det snarare motsatsen till allt ovan.

• Gilla
Violina och 6 till
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Dessa två ekvaationer är exakt samma så det går inte att komma någotvart. Dessutom stämmer dom inte. Du har gömt en kategori: de som fortfaande är sjuka men inte döda.
Ekvationen borde lyda:
Antall smittade = Antal döda (i COVID) + antal tillfrisknade + antal sjuka.
Med tanke på slentrianen i svensk rapporteringsproceduren kommer det aldrig att stämma och ingen kan dra säkra slutsatser ifrån dessa siffror.
Vad är det för fel på FHM’s modelleringsresultat som säger 0,6% dödlighet (inklusive mörkertalet)? Varför duger inte den siffran och sedan räkna baklänges från antal döda som jag gjorde, dvs 4000/0,006=666 000 smittade?

tusenett skrev:
Vad är det för fel på FHM’s modelleringsresultat som säger 0,6% dödlighet (inklusive mörkertalet)? Varför duger inte den siffran och sedan räkna baklänges från antal döda som jag gjorde, dvs 4000/0,006=666 000 smittade?
Det är ett bra estimat om deras antagande om 0,6% stämmer. Det innebär också att knappt 7% av befolkningen har smittats.

Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Fast det beror väl på vilka 80-åringar man räknar? Alla eller de på olika boenden?
Pratade så sent som igår med en bekant som berättade om någon hon kände som länge försökt få plats på ett äldreboende, men fått avslag då hen bedömdes kujnna bo själv. Personen i fråga var över 90. För att få plats på boendet räcker det inte med ålder, utan man måste också vara i sämre skick, så att bara ta genomsnittsålder blir fel.

• Gilla
patst577 och 3 till
  • Laddar…
T
D djac skrev:
Haha, du menar att de som kommer in på svenska äldreboende är pigga, har ett häftigt liv fullt av glädje, med mycket spring i benen och allmän livslust? Ovanpå detta kan de se fram emot minst 7 härliga och glada år!

Då ser det väldigt annorlunda ut på äldreboendena där du bor, här är det snarare motsatsen till allt ovan.
Tja, min mormor var räätt pigg när hon flyttade till äldreboende vid 88, kanske inte jättemycket spring i benen men livslusten ökade markant efter att hon kom dit och fick träffa folk på dagarna istället för att sitta hemma och vänta på hemtjänsten. Hade hon inte fått en hjärnblödning från ingenstans efter ett par år hade hon kanske bott där än. Men det är ju en ren anekdot och kan mycket väl vara ett undantag.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
BirgitS
T tanaris skrev:
Tja, min mormor var räätt pigg när hon flyttade till äldreboende vid 88, kanske inte jättemycket spring i benen men livslusten ökade markant efter att hon kom dit och fick träffa folk på dagarna istället för att sitta hemma och vänta på hemtjänsten. Hade hon inte fått en hjärnblödning från ingenstans efter ett par år hade hon kanske bott där än. Men det är ju en ren anekdot och kan mycket väl vara ett undantag.
Gränserna för vilka som får flytta in på äldreboenden varierar över landet, i Stockholm är det mycket svårt att få flytta om man klarar sig hemma med hjälp av typ 8 hemtjänstbesök per dygn.

Sen är det ju så att de som är kring 90 som din mormor ofta drabbas av något, oavsett om det är hjärnblödning, cancer, hjärtinfarkt eller något annat och det innebär ju att de inte har så många år kvar i livet normalt. Sen finns det ju undantag som lever till över 100 men det är ju just undantag.

• Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, en 80-åring har i snitt 3 år kvar i livet (1 år för män och 5 år för kvinnor). Varför skarvar du hela tiden fakta till din fördel när det är så enkelt att kolla upp?

[länk]
Njaä, här få jag ge Ulltand lite stöd. Medellivslängden är den livslängd du kan förvänta dig när du föds. Men många dör ju innan man uppnått medellivslängden, så har man väl blivit över 80 så är chansen stor att man lever längre än medellivslängden.

• Gilla
Riemann och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, en 80-åring har i snitt 3 år kvar i livet (1 år för män och 5 år för kvinnor). Varför skarvar du hela tiden fakta till din fördel när det är så enkelt att kolla upp?

[länk]
Så kan du inte räkna. De har ju överlevt till 80 års ålder, vilket gör att de har mycket längre livslängd kvar än medellivslängden. Du måste istället räkna ut hur stor del av medellivslängden som redan fallit bort. Sju år verkar vara en rimlig förväntad livslängd när man är 80 år.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.