2 361 427 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag förstår vad du menar men måste ändå säga att måttet överdödlighet är just överdödlighet. Vi vet inte hur många som hade dött av influensa eller vinterkräksjuka om de inte hade dött av Covid-19. Det finns ju också skillnaden ”död med Corona” och ”död av Corona” där olika länder mäter olika. Det enda vettiga måttet blir till slut överdödligheten. Och då är 1000 döda hit eller dit inget att höja på ögonbrynen för hur hemskt jag än tycker det verkar när jag skriver det (över 700 personer dog i värmen sommaren 2018 bara för att ta ett exempel)MathiasS skrev:
För att överdödligheten är större än 1000personer.
Uttalandet från socialstyrelsen är korkat eftersom man baserat på dessa uppgifter frestas att jämföra med år när vinterkräksjuka och vanlig influensa har härjat fritt. I år har den inte gjort det vilket betyder att "normal" dödlighet är lägre än de 10000 och gapet större än 1000 personer.
Hur mycket större är den siffra som egentligen borde ha stått i artikeln och det skulle vara väldigt intressant att se den statistiken.
Redigerat av moderator:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ja, har funderat lite på sådant, dels kan det ju vara att de som har underliggande sjukdomar håller sig isolerade, och dels att väldigt många som behöver IVA vård redan blev smittade för länge sedan, samtidigt ökar väl antalet nya fall, och det var ju tidigare de som var så dåliga att de behövde komma till sjukhus, så andelen av dem som behöver IVA vård verkar ha minskat hos dem som behöver sjukhusvård.Möbius skrev:
Känns som det är en hel del man inte vet?
Ja, och kanske att de som mest riskerar att bli allvarligt sjuka och dö, nu gjort det. Alltså att viruset redan tagit de bräckligaste, och att fler klarar sig nu.pacman42 skrev:
Och vad jag hör talas om så verkar det vara fler som är sjuka nu. Ett par teorier som kan vara giltiga var för sig eller tillsammans:
- man är bättre på att skydda riskgrupperna nu
- folk blir fortfarande smittade, men med lägre doser, vilket gör att de inte behöver sjukvård i samma utsträckning
Jag misstänker att bägge dessa två har med saken att göra.
Jag tror att det är såsom både du och pacman är inne på, dvs riskgrupperna är mer skyddade.Snailman skrev:
Ja, har funderat lite på sådant, dels kan det ju vara att de som har underliggande sjukdomar håller sig isolerade, och dels att väldigt många som behöver IVA vård redan blev smittade för länge sedan, samtidigt ökar väl antalet nya fall, och det var ju tidigare de som var så dåliga att de behövde komma till sjukhus, så andelen av dem som behöver IVA vård verkar ha minskat hos dem som behöver sjukhusvård.
Känns som det är en hel del man inte vet?
Många fall upptäckts vid testning av personal inom sjuk-/äldrevården om man får tro statistiken som VG-regionen presenterar.
Det är positivt att det är så eftersom detta är personer som har såpass milda symptom att de inte behövt uppsöka sjukvård, åtminstone inte vid testtillfället.
Ja sorgligt nog så är det nog en delförklaring ...B b8q skrev:
Det är alltså ingen trevlig orsak till minskande dödstal, men det går inte att förbise faktum.
Och artikeln där i omni, att vaccinforskningen går åt skogen för att smittspridningen avtar för snabbt av sig självt ... Det är mycket som är lite oväntat ...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Det varierar mellan virus och har man feber går takten ner. Jag lyckades inte hitta några uppgifter om tid gällande coronavirus.Nyfniken skrev:
Tillägg:
Om du menade tiden från att ett virus tränger in i en cell, tills många fler virus får cellen att gå sönder så att virus kan sprida sig vidare i kroppen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Ja, jag säger inte emot det.tusenett skrev:Jag förstår vad du menar men måste ändå säga att måttet överdödlighet är just överdödlighet. Vi vet inte hur många som hade dött av influensa eller vinterkräksjuka om de inte hade dött av Covid-19. Det finns ju också skillnaden ”död med Corona” och ”död av Corona” där olika länder mäter olika. Det enda vettiga måttet blir till slut överdödligheten. Och då är 1000 döda hit eller dit inget att höja på ögonbrynen för hur hemskt jag än tycker det verkar när jag skriver det (över 700 personer dog i värmen sommaren 2018 bara för att ta ett exempel)
Dock tycker jag att måttet överdödlighet vs tidigare års medelvärde är av begränsat värde här eftersom vi inte har ett normalt år i det avseendet att döda från vanlig influensa och tex magsjuka är färre i år. Jag tycker det är besvärande att man frestas att dra slutsatsen att 1000 mer inte är så mycket när den faktiska siffran kanske är 2000 eller 3000 fler. Dock måste man ju vara medveten om att utan corona hade vi istället haft en normal spridning av vanlig influenca etc så man kan inte äta kakan och ha den kvar. MEN - det blir fel att bara tillskriva 1000 fall till corona för i absoluta tal måste det vara flera. Just detta tror jag var min huvudpoäng.
Allt detta sagt bortsett från det makabra att diskutera dödsfall på detta sätt, men från statistiken går det ju att lära sig saker.