2 361 468 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
mathiash77 skrev:
På allvar du måste försöka läsa rätt. Du kommer alltid att hamna fel om du inte gör det. Sedan går ju tusennett, Brigitta och några till på de felaktigter du skriver. Vad tjänar ni på att lura er själva?
Jag citerar mig själv
"Jag gissar att tex Norge knappast har behövt ställa in några operationer?"
Notera ordet "gissar" och "frågetecken" på slutet.
Hur lyckas man ens feltolka det så? Hur skall jag kunna tro att du kan tolka något annat rätt om läser så illa?
Finns väldigt lite erfarenhet av pandemier i närtid och specifikt av Covid 19 som är ett mycket besynerligt virus.D djac skrev:
Sverige kör dock efter manualen influensa pandemi. Dock fattas en hel del nyckelinformation och därför går det inte så bra som vi ser.
Hon kommer inte att kunna sluta isolera sig i Sverige vara för att vi når flockimmunitet ändå. Personligen så kommer risken för henne att smittas att vara för hög fram till dess att det finns ett vaccin ändå. Flockimmunitet skyddar inte individer, det skyddar flocken.Mikael_L skrev:
Hur är det med våra grannländer, spelar de ett högt spel och satsar allt på ett enda kort?
Jag fick svaren på smittspridning i tråden på några olika ställen, men det verkar som att Norge har 0,5% smittade, danmark 1%, finland under 2%.
Har de som enda chansning att vänta på ett vaccin? Hur lång tid kommer de få ha sina restriktioner ifall det inte blir något vaccin? Om det blev 1% på 3 månader, blir det något runt 15 år innan de fått immunitet så samhällsspridningen stoppats...?
Är det en rimlig chansning, att förlita sig på ett vaccin?
Jag tänker lite på min moster, vi råkade komma i närheten för en dryg vecka sedan, så jag ringde och kollade om vi fick komma på besök. Kanske sitta utomhus på lite kaffe, typ.
Men nej, hon är livrädd, träffar vare sig barn eller barnbarn, sedan 3 månader tillbaka.
Hon har något kroniskt med luftvägar, och är övertygad om att hon tillhör riskgrupp, jag är inte övertygad, men invände inte heller något, det är ju hennes beslut, och det har inte varit lätt att fatta.
Hennes större problem är dels att hon är egenföretagare, två st bolag. Ett inom turistnäring, och det andra inom typ konferens och föreläsningar (hon håller föreläsningar och anordnar sådant). Båda har naturligtvis tvärdött.
Nu har hon stoppat upp allt, och försöker få sin akassa att godkänna utbetalningar, men det ser mörkt ut.
Det andra är distanseringen från barn, barnbarn, hon har ett treårigt barnbarn och det andra i någon närliggande ålder, som hon avgudar, men träffar inte nu, har inte sett dem på 3 månader.
Om hon bodde i Norge, och inget vaccin lyckas, så blir barnbarnen alltså vuxna människor innan hon till sist vågar(/får) träffa dom. Hej, vet ni... jag är faktiskt er farmor, det är kanske svårt att tro ...
Men nu bor hon i Sverige, som gjort 20% av resan mot immunitet, inte 1,5%.
Fast visst, det kan ju hända att det kommer ett fungerande vaccin.
Nej, det finns mycket erfarenheter av pandemier i närtid och nej, Corona sprids inte på ngt oväntat eller okänt sätt, det finns okunskap på decimalerna men i stort sett är vi på känd mark. Dock, som vi redan varit inne på i tråden, är det ovanliga att det blandas in en massa lekmän i diskussionen, allmänhet ekonomer, matematiker etc, som inte varit i hetluften tidigare, detta är det nya, inte spridningen av ett luftvägsvirus.Ulltand skrev:
Du och JAG har liten erfarenhet av pandemier men de som arbetar med det har mycket erfarenhet!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
De har ju ställt in väldigt mycket operationer, det tror jag inte de gör vid vanliga influensor, om sjukvården gjort som andra år, så hade väl många av de som nu vårdats på sjukhus för Corona dött i hemmet, och de hade ju varit yngre än de som nu har dött, samt att många fler hade varit döda än som nu är fallet.tusenett skrev:
Så det är ju inte så värst konstigt att det är mer uppståndelse nu än andra år!
Det finns en oväntad aspekt med denna sjukdomen och det är att den till huvuddelen sprids innan man fått några symtom. Sedan har den ett högre R-värde än vad andra luftvägsinfektioner har. Slutligen så leder den till väldigt olika sjukdomsbild.D djac skrev:Nej, det finns mycket erfarenheter av pandemier i närtid och nej, Corona sprids inte på ngt oväntat eller okänt sätt, det finns okunskap på decimalerna men i stort sett är vi på känd mark. Dock, som vi redan varit inne på i tråden, är det ovanliga att det blandas in en massa lekmän i diskussionen, allmänhet ekonomer, matematiker etc, som inte varit i hetluften tidigare, detta är det nya, inte spridningen av ett luftvägsvirus.
Jag tror det har ställts in sjukvård tidigare också vid influensorna, men nog inte alls i denna omfattning, tor det kom sig av att de fick order om hög beredskap för intensivvård och att resurserna gick dit.Snailman skrev:
De har ju ställt in väldigt mycket operationer, det tror jag inte de gör vid vanliga influensor, om sjukvården gjort som andra år, så hade väl många av de som nu vårdats på sjukhus för Corona dött i hemmet, och de hade ju varit yngre än de som nu har dött, samt att många fler hade varit döda än som nu är fallet.
Så det är ju inte så värst konstigt att det är mer uppståndelse nu än andra år!
Sen ska såklart följdskadorna av detta i form av döda/invalidiserade/icke arbetsföra, sättas upp på kostnadskontot för åtgärderna.
Ja som sagt, visst finns det detaljer för varje influensa som är ngt unika, men fenomenet att vi har ett virus som sprids via droppsmitta, där det finns låg resistens i populationen, detta är inget nytt.pacman42 skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Vi gör ett litet test av din tankeförmåga, om det hade varit Tegnell som styrt i Nya Zeeland, tror du då att det hade gått bättre eller sämre för Nya Zeeland än det har gått idag?D djac skrev:Nej, det finns mycket erfarenheter av pandemier i närtid och nej, Corona sprids inte på ngt oväntat eller okänt sätt, det finns okunskap på decimalerna men i stort sett är vi på känd mark. Dock, som vi redan varit inne på i tråden, är det ovanliga att det blandas in en massa lekmän i diskussionen, allmänhet ekonomer, matematiker etc, som inte varit i hetluften tidigare, detta är det nya, inte spridningen av ett luftvägsvirus.
Du och JAG har liten erfarenhet av pandemier men de som arbetar med det har mycket erfarenhet!
Jag tippar att de varit på god väg mot flockimmunitet nu
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 251 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 251 inlägg
Om du hade följt med i tråden skulle du ha sett att jag ett flertal gånger skrivit att jag var för hårdare restriktioner i mars, men jag håller inte på och ältar vad som hände då utan har lagt det bakom mig för att i stället vara intresserad av vad som händer nu och framöver.T Thomas_Blekinge skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 251 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 251 inlägg
Det finns en pandemiplan att läsa på FHM:s webbplats, nuvarande version är ung. 5 år gammal och den utgår från en version som skrevs 2009. Det länkades till den i tråden för länge sen.T Thomas_Blekinge skrev:och precist detta räcker inte. Finns inte erfarenheter från tidigare händelser (eftersom de inte har förekommit tidigare) så måste man planera och förbereda åtgärder utan tidigare erfarenheter. Och detta har Sverige brustit i totalt. Precists som vid skogsbränderna förra året och 2014.
Din tjocka manual, var finns den att läsa?
Gå bak i tråden så ser du hur man räknar. Det är inte svårt, bara lite multiplikation.Ulltand skrev:
Ledtråd, 7% hade antikroppar ... När hade de smittats, och när gjordes undersökningen som kom fram till 7%
Nu får du göra matten. Är det för svårt så finns facit några sidor bakåt i tråden.
Sen bör jag kanske påpeka att 20% är inte antal smittade, och om du läser mitt inlägg en gång till ser du det.
Det är resan mot nära full flockimmunitet jag menar. Även här är det lite matte, samt problemet att ange an siffra på när full flockimmunitet kan tänkas uppnås (dvs mycket nära noll spridning i samhället), men den kan vi nog gissa är någonstans runt 70-85%. Jag drog till med ca 80%.
På samma sätt som mitträcken eller körkortsutbildning inte heller skyddar individen, utan den stora massan - bara rent statistiskt.pacman42 skrev:
Men när moster har mindre än 1% risk - statistiskt - att smittas, så kanske hon börjar frigöra sig från sin isolering.
Men, du har ändå en viktig poäng, den är inte riktigt klart skriven, så jag vet inte om du tänkte på det. Men att en del länder halkar efter vådligt mycket utgör en risk för oss sen, dvs de här i landet som är i riskgrupp.
Och utlandsresor till många olika länder lär ju också inte vara att tänka på för moster.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 251 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 251 inlägg
Teststatistiken finns ju där, det kommer ju nya siffror varje dag på https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aaA Anders_Nilsson skrev:Du svarar ju i inlägg #14438 att det inte går att uträtta underverk på två veckor. Eller är det inte teststatistiken du menar? Jag menar att den borde vara tillgänglig rätt snabbt.
Ursprunget till frågan var ju varför regeringen inte kan svara på varför regionerna inte följer den önskade takten på provtagandet.
Däremot kan det ju ta lite mer än två veckor för en testkoordinator att förstå och göra något åt att testandet av personalen inom äldreomsorgen inte sker i önskad utsträckning.