Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Där jag bor utanför Göteborg. Många har varit sjuka nu på slutet.

På fruns skola var 19 anställda sjukskrivna i onsdags. Flera hade Covid-19, hur många vet hon inte.
Ett litet lokalt kluster pga. någon superspridare?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Från det att ett virus kommer in i en cell, hur lång tid tar det tills att dess "avkomma" kommer in i nästa cell?
För just det här viruset vet jag inte, men man brukar säga runt 24h (8-72h).

Första replikeringen märker du inte, men iom att det blir tusentals till hundra tusentals nya virus i en replikering så blir du sjuk inom några dygn.

BirgitS BirgitS skrev:
Ett litet lokalt kluster pga. någon superspridare?
Nej, det verkar vara spritt överallt. Ser likadant ut på andra skolor.

E
D djac skrev:
Man kan tycka vad man vill men på något sätt belyses väl ändå skiljelinjerna. På ena sidan står de med en evidensbaserad, vetenskaplig, livsåskådning och på andra står de som vill se "hårda tag" och handlingskraftiga politiker. Det syns ju jättetydligt över europa, ländr med långt utvecklade sådana tendenser går emot sina sakkunniga och inför det ena förbudet efter det andra, deras väljare klappar händerna och de tryggar sin politiska makt, coronaspridningen tar ingen notis utan sker ändå.
så förre statsepidemiologen Annika Linde som numera tycker vi borde stängt ner har inte en evidensbaserad vetenskaplig syn (likt majoriteten av västvärldens vetenskapsmän sällar sig). God jul på det påståendet

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
P
Det verkar som att en App inte hjälpt så bra i Australien.

6 miljoner användare och har fungerat som spårare vid ett tillfälle:

https://omni.se/a/vQMbzV

D
Snailman Snailman skrev:
Vi gör ett litet test av din tankeförmåga, om det hade varit Tegnell som styrt i Nya Zeeland, tror du då att det hade gått bättre eller sämre för Nya Zeeland än det har gått idag?

Jag tippar att de varit på god väg mot flockimmunitet nu
Ingen aning, jag vet väldigt lite om Nya Zeeland ur den här aspekten

Ulltand Ulltand skrev:
Titta på det tre kruvorna igen. En är linjär så skippa den. Det två andra visar progersiva kurvor som delar samma två punkter. Dessa två kan punkter kan motsvara 50 och 95 år i min modell. Du ser då att bådas kruvorna visar olika värden för 70 år. Alltså kan vi inte veta med någons störrre exkathet uitifrån modellen hur kurvan ser ut vid 70 år.

Vi skulle ju ta detta steg för steg. Så tillbaka till att 1,2 % (avrundat 1 %) avlider i 50 års gruppen och 30 % avlider i 95 årsgruppen med FHM 0,6 % total dödlighet. Är du med på det som rimliga startvärden?
Är progersiv skrivfel för progressiv? Innan har du skrivit exponentiell. I ett inlägg var det linjärt. Hur är det egentligen?

Kan du inte bara lösa ekvationen y=ab^x med hjälp av dina värden istället?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fairlane
T Thomas_Blekinge skrev:
Svårt att tro med de hackiga kurvorna (lördagar/söndagar dös det inte i Sverige)
Om du ännu inte begripit hur det fungerar är det tråkigt, men du behöver inte vara orolig. De som fattar beslutet vet varför siffrorna på lördagar och söndagar ser ut som de gör och kan ta hänsyn till det.
Det hade varit värre in beslutsfattarna inte begripit varför siffrorna är olika ut i helgerna mot vardagarna och fattat beslut på det. Värst av allt med det är att jag då skulle undra vad de faktiskt begrep.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Nu tonas chansen att lyckas för Oxford med partners ner till 50%

[länk]
Sschhhhh! Du dödar hoppet för minst 3 personer här på forumet :surprised::rolleyes::geek:

• Haha
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
P
T tobbbias skrev:
Sschhhhh! Du dödar hoppet för minst 3 personer här på forumet :surprised::rolleyes::geek:
Jag hoppas också! Men kanske att min tidslinje är lite annorlunda

• Gilla
  • Haha
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
D
E erkka skrev:
så förre statsepidemiologen Annika Linde som numera tycker vi borde stängt ner har inte en evidensbaserad vetenskaplig syn (likt majoriteten av västvärldens vetenskapsmän sällar sig). God jul på det påståendet
Det första vet jag inte men inte ovanligt att föredettingar, och dessutom avdankade akademiker, vill synas lite, ingen aning vad hennes bevekelsegrund är. Dock kan jag tycka det är konstigt om hon seriöst har något att komma med att hon inte ringer någon gammal kollega och framför detta.

Jag känner absolut inte igen din bild att kompetenta personer i andra länder ser så på våra åtgärder, tvärtom får jag bilden att de i princip velat göra något liknande. Såklart med regionala skillnader beroende på situation, lagar och regler, kultur mm

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
D
B b8q skrev:
Det är iallafall världens bästa land för halva befolkningen! [länk]
Jo, vi är dessutom förhållandevis jämställda, gynnar alla.

P
D djac skrev:
Det första vet jag inte men inte ovanligt att föredettingar, och dessutom avdankade akademiker, vill synas lite, ingen aning vad hennes bevekelsegrund är. Dock kan jag tycka det är konstigt om hon seriöst har något att komma med att hon inte ringer någon gammal kollega och framför detta.

Jag känner absolut inte igen din bild att kompetenta personer i andra länder ser så på våra åtgärder, tvärtom får jag bilden att de i princip velat göra något liknande. Såklart med regionala skillnader beroende på situation, lagar och regler, kultur mm
Linde säger väl egentligen att ”med facit i hand” så borde vi ha stängt ner tidigt i förloppet. Hon tyckte i början att Sveriges strategi var bra så det är väl inte helt omöjligt att hon hade kört samma strategi om hon hade jobbat kvar.
Såhär sade hon häromdagen:

Men jag tror inte att en nedstängning kommer att gynna sig nu, det tror jag är för sent, sade hon då och tillade:
– Men jag måste understryka att jag tyckte att Sveriges strategi lät bra från början, så jag kan inte säga: ”Vad var det jag sa?”.”
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/forra-statsepidemiologen-sverige-borde-stangt-ner/

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
Nu börjar det bli som vanligt i Asien igen.
Ugnarna brinner.
OBS se hur Shanghai och Wuhan har det med utsläpp. Även Sydkorea.
Intressant för de som tror det finns ett samband mellan allvarligt sjuka och luftföroreningar.

Karta över Asien som visar luftföroreningar med fokus på Shanghai, Wuhan och Sydkorea i rött och orange.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trafikstockning i en stad i Asien och en suddig bild av tempel i smog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Ledsen
  • Arg
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.