2 361 427 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
För just det här viruset vet jag inte, men man brukar säga runt 24h (8-72h).Nyfniken skrev:
Första replikeringen märker du inte, men iom att det blir tusentals till hundra tusentals nya virus i en replikering så blir du sjuk inom några dygn.
så förre statsepidemiologen Annika Linde som numera tycker vi borde stängt ner har inte en evidensbaserad vetenskaplig syn (likt majoriteten av västvärldens vetenskapsmän sällar sig). God jul på det påståendetD djac skrev:Man kan tycka vad man vill men på något sätt belyses väl ändå skiljelinjerna. På ena sidan står de med en evidensbaserad, vetenskaplig, livsåskådning och på andra står de som vill se "hårda tag" och handlingskraftiga politiker. Det syns ju jättetydligt över europa, ländr med långt utvecklade sådana tendenser går emot sina sakkunniga och inför det ena förbudet efter det andra, deras väljare klappar händerna och de tryggar sin politiska makt, coronaspridningen tar ingen notis utan sker ändå.
Det verkar som att en App inte hjälpt så bra i Australien.
6 miljoner användare och har fungerat som spårare vid ett tillfälle:
https://omni.se/a/vQMbzV
6 miljoner användare och har fungerat som spårare vid ett tillfälle:
https://omni.se/a/vQMbzV
Ingen aning, jag vet väldigt lite om Nya Zeeland ur den här aspektenSnailman skrev:
Är progersiv skrivfel för progressiv? Innan har du skrivit exponentiell. I ett inlägg var det linjärt. Hur är det egentligen?Ulltand skrev:
Titta på det tre kruvorna igen. En är linjär så skippa den. Det två andra visar progersiva kurvor som delar samma två punkter. Dessa två kan punkter kan motsvara 50 och 95 år i min modell. Du ser då att bådas kruvorna visar olika värden för 70 år. Alltså kan vi inte veta med någons störrre exkathet uitifrån modellen hur kurvan ser ut vid 70 år.
Vi skulle ju ta detta steg för steg. Så tillbaka till att 1,2 % (avrundat 1 %) avlider i 50 års gruppen och 30 % avlider i 95 årsgruppen med FHM 0,6 % total dödlighet. Är du med på det som rimliga startvärden?
Kan du inte bara lösa ekvationen y=ab^x med hjälp av dina värden istället?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Om du ännu inte begripit hur det fungerar är det tråkigt, men du behöver inte vara orolig. De som fattar beslutet vet varför siffrorna på lördagar och söndagar ser ut som de gör och kan ta hänsyn till det.T Thomas_Blekinge skrev:
Det hade varit värre in beslutsfattarna inte begripit varför siffrorna är olika ut i helgerna mot vardagarna och fattat beslut på det. Värst av allt med det är att jag då skulle undra vad de faktiskt begrep.
Det är iallafall världens bästa land för halva befolkningen! https://metromode.se/noje/ny-studie-visar-att-sverige-ar-varldens-basta-land-for-kvinnor/D djac skrev:
Det första vet jag inte men inte ovanligt att föredettingar, och dessutom avdankade akademiker, vill synas lite, ingen aning vad hennes bevekelsegrund är. Dock kan jag tycka det är konstigt om hon seriöst har något att komma med att hon inte ringer någon gammal kollega och framför detta.E erkka skrev:
Jag känner absolut inte igen din bild att kompetenta personer i andra länder ser så på våra åtgärder, tvärtom får jag bilden att de i princip velat göra något liknande. Såklart med regionala skillnader beroende på situation, lagar och regler, kultur mm
Linde säger väl egentligen att ”med facit i hand” så borde vi ha stängt ner tidigt i förloppet. Hon tyckte i början att Sveriges strategi var bra så det är väl inte helt omöjligt att hon hade kört samma strategi om hon hade jobbat kvar.D djac skrev:Det första vet jag inte men inte ovanligt att föredettingar, och dessutom avdankade akademiker, vill synas lite, ingen aning vad hennes bevekelsegrund är. Dock kan jag tycka det är konstigt om hon seriöst har något att komma med att hon inte ringer någon gammal kollega och framför detta.
Jag känner absolut inte igen din bild att kompetenta personer i andra länder ser så på våra åtgärder, tvärtom får jag bilden att de i princip velat göra något liknande. Såklart med regionala skillnader beroende på situation, lagar och regler, kultur mm
Såhär sade hon häromdagen:
”
Men jag tror inte att en nedstängning kommer att gynna sig nu, det tror jag är för sent, sade hon då och tillade:
– Men jag måste understryka att jag tyckte att Sveriges strategi lät bra från början, så jag kan inte säga: ”Vad var det jag sa?”.”
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/forra-statsepidemiologen-sverige-borde-stangt-ner/
Nu börjar det bli som vanligt i Asien igen.
Ugnarna brinner.
OBS se hur Shanghai och Wuhan har det med utsläpp. Även Sydkorea.
Intressant för de som tror det finns ett samband mellan allvarligt sjuka och luftföroreningar.
Ugnarna brinner.
OBS se hur Shanghai och Wuhan har det med utsläpp. Även Sydkorea.
Intressant för de som tror det finns ett samband mellan allvarligt sjuka och luftföroreningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder