Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T Thomas_Blekinge skrev:
Menar du och din vapendragare Birgit att man skulle ha ignorerat denna pandemi? Inte gjort någonting alls?
En spännande inställning.
Det kan jag väl aldrig tro att de menar. Men man kan undra varför det är så fruktansvärt att X personer dött av detta, när man rycker på axlarna åt att samma människor (ja, inte samma indvider, men gamla, lungsjuka etc) dör i influensa ett annat år? Varför ställs det krav på att gamla som man vet kmomer att dö inom några månader ska intensivvårdas och på något magiskt vis bli friska när de drabbats av Corona, fast amn vet att det då innebär att man dömer tex prematurbarn, cancersjuka, mfl till döden pga begränsade sjukvårdresurser? Kort sagt: varför är en 90-åring som insjuknat i Covid-19 värd så mycket mer pengar än någon i vilken ålder som helst som är svårt sjuk av någon annan orsak?

• Gilla
patst577 och 7 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Är ganska säker på att senaste mätningen visade 7 % inte 20%

20% kan vara Tegnells skattning men med alla fel i facit så långt skulle jag inte dra för stora växlar på det.
Senaste mätningen visade 7% personer med antikroppar. Men, det syns tydligt på smittspridningen att det finns något mer, man tror att det kan vara T-cellsimmunitet. denna har vi tyvärr inte metoder för att mäta idag, men man tror att sådan immunitet kan vara orsaken till både det väldigt milda förloppet hos många som testar positivt och til latt många inte blir sjuka alls fast de varit utsatta för smitta. Det skulle också förklara varför många länder där hälsan generellt är mycket sämre drabbas så oerhört lindrigt av detta. Tex Indien och många afrikanska länder.

Forskning pågår. Om den finns och fungerar, så är immuniteten i många länder betydligt högre än vad antikroppstesterna visar.

• Gilla
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
På allvar du måste försöka läsa rätt. Du kommer alltid att hamna fel om du inte gör det. Sedan går ju tusennett, Brigitta och några till på de felaktigter du skriver. Vad tjänar ni på att lura er själva?

Jag citerar mig själv

"Jag gissar att tex Norge knappast har behövt ställa in några operationer?"

Notera ordet "gissar" och "frågetecken" på slutet.

Hur lyckas man ens feltolka det så? Hur skall jag kunna tro att du kan tolka något annat rätt om läser så illa?
och jag svarade att DU gissade fel!
Jag la till och med en länk som bevis.

Så då har vi ju rätt ut det hela. Du gissade fel.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det kan jag väl aldrig tro att de menar. Men man kan undra varför det är så fruktansvärt att X personer dött av detta, när man rycker på axlarna åt att samma människor (ja, inte samma indvider, men gamla, lungsjuka etc) dör i influensa ett annat år? Varför ställs det krav på att gamla som man vet kmomer att dö inom några månader ska intensivvårdas och på något magiskt vis bli friska när de drabbats av Corona, fast amn vet att det då innebär att man dömer tex prematurbarn, cancersjuka, mfl till döden pga begränsade sjukvårdresurser? Kort sagt: varför är en 90-åring som insjuknat i Covid-19 värd så mycket mer pengar än någon i vilken ålder som helst som är svårt sjuk av någon annan orsak?
Lite billigt att ställa olika grupper mot varandra. Tråkigt att människor dör på grund av dåliga hygienrutiner och avsaknad av vård utan att diskriminera.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Menar du och din vapendragare Birgit att man skulle ha ignorerat denna pandemi? Inte gjort någonting alls?
En spännande inställning.
Jag menar att man bör ha någon form av rimliga perspektiv på det som händer.

• Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
J
a.o.f a.o.f skrev:
Lite billigt att ställa olika grupper mot varandra. Tråkigt att människor dör på grund av dåliga hygienrutiner och avsaknad av vård utan att diskriminera.
Det är verkligheten för alla som fattar beslut på de nivåer vi pratar om. Det är deras jobb att ställa grupper mot varandra. Allt annat är lallande bomullsinlindat snack.

• Gilla
patst577 och 8 till
  • Laddar…
P
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det är verkligheten för alla som fattar beslut på de nivåer vi pratar om. Det är deras jobb att ställa grupper mot varandra. Allt annat är lallande bomullsinlindat snack.
Nej och nej.

• Haha
patst577
  • Laddar…
tusenett skrev:
Ja, självklar är varje dödsfall tragiskt, inget snack om det, men det var 1000 fler 2018 än 2017 också men då var det inte lika mycket uppståndelse i media och sociala medier och jag undrar lite grann varför det är så mycket mer uppståndelse över 1000 döda denna gång?
För att överdödligheten är större än 1000personer.

Uttalandet från socialstyrelsen är korkat eftersom man baserat på dessa uppgifter frestas att jämföra med år när vinterkräksjuka och vanlig influensa har härjat fritt. I år har den inte gjort det vilket betyder att "normal" dödlighet är lägre än de 10000 och gapet större än 1000 personer.

Hur mycket större är den siffra som egentligen borde ha stått i artikeln och det skulle vara väldigt intressant att se den statistiken.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Våra grannar i öst verkar ha hittat ett sätt att klara av karantänen.

[länk]

:oops::cry:
Använder finpajsarna lokalproducerat knark eller får man det från öst? Det är ju enda förklaringen eftersom förbrukningen minskat här pga minskad tillgång, inte för att beroendet minskat...

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
Använder finpajsarna lokalproducerat knark eller får man det från öst? Det är ju enda förklaringen eftersom förbrukningen minskat här pga minskad tillgång, inte för att beroendet minskat...
Du, det är långt borta från något jag ens känner mig bekväm att killgissa om.

P
Det är fascinerande att virusmängderna i avloppsvattnet i Göteborg är kvar på fortsatt hög nivå för femte veckan i rad men samtidigt fortsätter antalet inlagda på Iva att minska och vi är i Göteborg nu nere på samma antal som för en månad sedan.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
a.o.f a.o.f skrev:
Nej och nej.
Kanon då kan vi släppa att förklara vidare.

• Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Möbius skrev:
Det är fascinerande att virusmängderna i avloppsvattnet i Göteborg är kvar på fortsatt hög nivå för femte veckan i rad men samtidigt fortsätter antalet inlagda på Iva att minska och vi är i Göteborg nu nere på samma antal som för en månad sedan.
Och vad jag hör talas om så verkar det vara fler som är sjuka nu. Ett par teorier som kan vara giltiga var för sig eller tillsammans:
- man är bättre på att skydda riskgrupperna nu
- folk blir fortfarande smittade, men med lägre doser, vilket gör att de inte behöver sjukvård i samma utsträckning

Jag misstänker att bägge dessa två har med saken att göra.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.