2 361 468 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
De flesta av oss försöker som tur är i Sverige ge de unga, och kommande en röst men det är ett gäng knastriga bakåtsträvare som vill berika sig själva (roffargenerationen) lite till. Dessa 40talister som fortfarande vill förverkliga sig själva. Deras föräldrar som byggde Sverige hade inte varit imponerade...tusenett skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 251 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 251 inlägg
Ja, självklar är varje dödsfall tragiskt, inget snack om det, men det var 1000 fler 2018 än 2017 också men då var det inte lika mycket uppståndelse i media och sociala medier och jag undrar lite grann varför det är så mycket mer uppståndelse över 1000 döda denna gång?a.o.f skrev:
Redigerat av moderator:
Ja, det var det jag skrev i ett tidigare inlägg och jag tyckte inte att media och andra krävde drakoniska åtgärder som nedstängningar av samhället och munskydd det året. Jag kan inte påminna mig att DN krävde att få veta varför man inte skyddade de äldre från värmen heller.BirgitS skrev:
Du menar jan till april i dina siffror eftersom det är den tidsperiod som 2020 siffrorna gäller.tusenett skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 293 inlägg
Menar du och din vapendragare Birgit att man skulle ha ignorerat denna pandemi? Inte gjort någonting alls?tusenett skrev:
En spännande inställning.
Titta på det tre kruvorna igen. En är linjär så skippa den. Det två andra visar progersiva kurvor som delar samma två punkter. Dessa två kan punkter kan motsvara 50 och 95 år i min modell. Du ser då att bådas kruvorna visar olika värden för 70 år. Alltså kan vi inte veta med någons störrre exkathet uitifrån modellen hur kurvan ser ut vid 70 år.P Pin skrev:
Vi skulle ju ta detta steg för steg. Så tillbaka till att 1,2 % (avrundat 1 %) avlider i 50 års gruppen och 30 % avlider i 95 årsgruppen med FHM 0,6 % total dödlighet. Är du med på det som rimliga startvärden?
Varför sitta och gissa (helt åt skogen fel), när det aldrig någonsin varit enklare att kolla?Ulltand skrev:
https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/05/18/studie-over-60.000-operasjoner-kansellert-i-norge/
https://www.berlingske.dk/samfund/hvornaar-bliver-det-dorthes-tur-syge-i-tusindvis-maa-vente-paa-en
Hur är det med våra grannländer, spelar de ett högt spel och satsar allt på ett enda kort?Handyman 1 skrev:
Jag fick svaren på smittspridning i tråden på några olika ställen, men det verkar som att Norge har 0,5% smittade, danmark 1%, finland under 2%.
Har de som enda chansning att vänta på ett vaccin? Hur lång tid kommer de få ha sina restriktioner ifall det inte blir något vaccin? Om det blev 1% på 3 månader, blir det något runt 15 år innan de fått immunitet så samhällsspridningen stoppats...?
Är det en rimlig chansning, att förlita sig på ett vaccin?
Jag tänker lite på min moster, vi råkade komma i närheten för en dryg vecka sedan, så jag ringde och kollade om vi fick komma på besök. Kanske sitta utomhus på lite kaffe, typ.
Men nej, hon är livrädd, träffar vare sig barn eller barnbarn, sedan 3 månader tillbaka.
Hon har något kroniskt med luftvägar, och är övertygad om att hon tillhör riskgrupp, jag är inte övertygad, men invände inte heller något, det är ju hennes beslut, och det har inte varit lätt att fatta.
Hennes större problem är dels att hon är egenföretagare, två st bolag. Ett inom turistnäring, och det andra inom typ konferens och föreläsningar (hon håller föreläsningar och anordnar sådant). Båda har naturligtvis tvärdött.
Nu har hon stoppat upp allt, och försöker få sin akassa att godkänna utbetalningar, men det ser mörkt ut.
Det andra är distanseringen från barn, barnbarn, hon har ett treårigt barnbarn och det andra i någon närliggande ålder, som hon avgudar, men träffar inte nu, har inte sett dem på 3 månader.
Om hon bodde i Norge, och inget vaccin lyckas, så blir barnbarnen alltså vuxna människor innan hon till sist vågar(/får) träffa dom. Hej, vet ni... jag är faktiskt er farmor, det är kanske svårt att tro ...
Men nu bor hon i Sverige, som gjort 20% av resan mot immunitet, inte 1,5%.
Fast visst, det kan ju hända att det kommer ett fungerande vaccin.
Medlem
· Blekinge
· 12 293 inlägg
och precist detta räcker inte. Finns inte erfarenheter från tidigare händelser (eftersom de inte har förekommit tidigare) så måste man planera och förbereda åtgärder utan tidigare erfarenheter. Och detta har Sverige brustit i totalt. Precists som vid skogsbränderna förra året och 2014.D djac skrev:
Din tjocka manual, var finns den att läsa?
Medlem
· Halland
· 4 527 inlägg
Du svarar ju i inlägg #14438 att det inte går att uträtta underverk på två veckor. Eller är det inte teststatistiken du menar? Jag menar att den borde vara tillgänglig rätt snabbt.BirgitS skrev:
Ursprunget till frågan var ju varför regeringen inte kan svara på varför regionerna inte följer den önskade takten på provtagandet.
Finns jättemycket erfarenheter av virusspridning och pandemier, precis som inom alla yrken finns det manualer att följa för de som arbetar inom dessa områden. Bara kör igång med din utbildning, det är aldrig för sent!T Thomas_Blekinge skrev:och precist detta räcker inte. Finns inte erfarenheter från tidigare händelser (eftersom de inte har förekommit tidigare) så måste man planera och förbereda åtgärder utan tidigare erfarenheter. Och detta har Sverige brustit i totalt. Precists som vid skogsbränderna förra året och 2014.
Din tjocka manual, var finns den att läsa?
Medlem
· Halland
· 4 527 inlägg
Troligen har du rätt. Corona blev en bra ursäkt för att kreditbubblan sprack och nu har man en ursäkt att återinföra fastighetsskatt. Jag gissar att man av miljöskäl dessutom höjer drivmedelsskatten och gärna fordonsskatten. Givetvis bara tillfälligt som det brukar heta.B b8q skrev: