Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för statistik som du menar att de inte släpper?
Jag hittar Excel-filen med data fram till den 15 maj här: [länk]
Med tanke på att en läkare har 3 veckor på sig att skicka in dödsfallsintygen så är ju alla siffror som är mindre än 3 veckor gamla preliminära.
Ovanstående pressmeddelande är från 18 maj så det har gått mindre än en vecka sen den släpptes.
Ja, jag trodde att de skulle uppdatera veckovis, så då borde nästa "prel-uppdatering" komma ut den 22e maj... Det är därför jag tycker det är lite underligt att de inte släppt de senaste siffrorna än. Det är liksom ett excel-ark med 7 enkla flikor. Borde kunna uppdateras på 5 minuter (i en ideal värld) :)

BirgitS
T tobbbias skrev:
Ja, jag trodde att de skulle uppdatera veckovis, så då borde nästa "prel-uppdatering" komma ut den 22e maj... Det är därför jag tycker det är lite underligt att de inte släppt de senaste siffrorna än. Det är liksom ett excel-ark med 7 enkla flikor. Borde kunna uppdateras på 5 minuter (i en ideal värld) :)
Det är en vecka i morgon sen pressmeddelandet gick ut så du får vänta tills i morgon innan du ropar att det är försenat ;)

T tobbbias skrev:
De var väl lediga i fredags, klämdag...

P
a.o.f a.o.f skrev:
Fast nu är det 1000 personer mer än andra år.
2017 dog ca 1000 fler än 2016. 2018 dog ca 4000 fler än 2019. Det är inte *så* stor skillnad i år jämfört med skillnader andra år, men mycket mer uppståndelse.

Redigerat av moderator:
MultiMan
D djac skrev:
Absolut inte, en gång till: jag jobbar inte med smittspridning men riskbedömning och krishantering ingår i arbetet och best practice när man är i en kris är att använda åtgärder som kommit till genom erfarenheter från tidigare händelser, man ska absolut inte "uppfinna" ngt mitt i en krissituation, detta gäller om du är pilot i ett havererande flygplan eller läkare, eller vi annan kris. Att killgissa har visat sig överlag göra större skada än nytta. Ett bra exempel är att stänga nationsgränser, detta VET man att man ska undvika och att den positiva verkan är nära noll.

Att vi har pandemi och virusspridning är inget nytt, manualen är tjock och välprövad, Sverige följer i stort sett denna, med lite populistiska inslag för "folket".

Däremot har allmänheten nog låg förståelse, det finns kanske en förhoppning om ngt magiskt filmslut där en hjälte visar unik handlingskraft och räddar alla men det kommer inte hända i verkligheten.
Vilken pandemimanual följer Sverige menar du? Inte den från andra framgångsrika länder med mycket större erfarenhet och bättre resultat med betydligt färre döda, som exempelvis det land jag nämnt många gånger, Sydkorea.

P
T Thomas_Blekinge skrev:
Samtidigt som vi hade sparat några hundra liv. Men dom gamla och sjuka har ju ingen röst.
Är det några som inte har någon röst är det väl de unga? De som kommer få betala mest för konsekvenserna av det som händer.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
2017 dog ca 1000 fler än 2017. 2018 dog ca 4000 fler än 2018. Det är inte *så* stor skillnad i år jämfört med skillnader andra år, men mycket mer uppståndelse.
Det borde hända i alla länder med liknande klimat som oss.

P
a.o.f a.o.f skrev:
Det borde hända i alla länder med liknande klimat som oss.
Ja? Varför denna upprördhet över 1000 fler nu?

Redigerat av moderator:
BirgitS
tusenett skrev:
2017 dog ca 1000 fler än 2017. 2018 dog ca 4000 fler än 2018. Det är inte *så* stor skillnad i år jämfört med skillnader andra år, men mycket mer uppståndelse.
?
Något fel med årtalen?

P
BirgitS BirgitS skrev:
?
Något fel med årtalen?
Ja. 2017 dog ca 1000 fler än 2016. 2018 dog ca 4000 fler än 2019.

Ska det vara.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73
För några dagar sen visade jag en skärmdump av adam altmejds fantastiska diagram. Eftersom den delvis visar en prognos, kan det vara bra att jämföra den med lite mer facit nu efter några dagar.
Först visar jag dagens diagram, så att man ser alla tal på y-axeln och förklaringen mm
Diagram över bekräftade dagliga Covid-19-dödsfall i Sverige med färgkodad rapporteringsfördröjning och prognoslinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Därefter den gamla bilden, där jag zoomade in på sista perioden.
Man ser t ex att 11 maj ligger då lite över 59 döda men att prognosen säger att det blir ca 60 pga efterrapporteringen. Efter 17 maj går prognosen upp igen till mellan 60 och 70.
Färgrikt stapeldiagram av daglig COVID-19-dödsstatistik med prognoskurva och rapporteringsfördröjning.
Skapa konto

Tittar vi på dagens bild, ser vi att 11 maj ligger på 60 med prognosen lite över det (65?), men hela den uppgången till över 60 efter den 17 maj, ser man inte längre. Nu säger prognosen att man hamnar rund 50 döda per dygn (mellan 40 och 60) mellan 17 och 20 maj.
Det betyder också att vi antalet döda per dygn har sjunkit med en faktor 2 sedan vår topp i mitten av april.
Färgglatt stapeldiagram och kurva som visar daglig dödlighet med prognos från maj 2020.
Skapa konto

Det gör att jag inte lägger så mycket värde i alla löpsedlar att Sverige nu har högst dödlighet i världen.
Vi hade en topp som var betydligt lägre än de värst drabbade länderna och regionerna. Vården klarade av toppen, och nu ligger vi på 50% av vår topp efter ca en månad.
Jag tycker att det är bra siffror och jag är stolt på vården som klarade av det och alla (framförallt Stockholmare) som följde alla rekommendationerna.

• Gilla
patst577 och 14 till
  • Laddar…
D
harry73 harry73 skrev:
För några dagar sen visade jag en skärmdump av adam altmejds fantastiska diagram. Eftersom den delvis visar en prognos, kan det vara bra att jämföra den med lite mer facit nu efter några dagar.
Först visar jag dagens diagram, så att man ser alla tal på y-axeln och förklaringen mm
[bild]
Därefter den gamla bilden, där jag zoomade in på sista perioden.
Man ser t ex att 11 maj ligger då lite över 59 döda men att prognosen säger att det blir ca 60 pga efterrapporteringen. Efter 17 maj går prognosen upp igen till mellan 60 och 70.
[bild]
Tittar vi på dagens bild, ser vi att 11 maj ligger på 60 med prognosen lite över det (65?), men hela den uppgången till över 60 efter den 17 maj, ser man inte längre. Nu säger prognosen att man hamnar rund 50 döda per dygn (mellan 40 och 60) mellan 17 och 20 maj.
Det betyder också att vi antalet döda per dygn har sjunkit med en faktor 2 sedan vår topp i mitten av april.
[bild]
Det gör att jag inte lägger så mycket värde i alla löpsedlar att Sverige nu har högst dödlighet i världen.
Vi hade en topp som var betydligt lägre än de värst drabbade länderna och regionerna. Vården klarade av toppen, och nu ligger vi på 50% av vår topp efter ca en månad.
Jag tycker att det är bra siffror och jag är stolt på vården som klarade av det och alla (framförallt Stockholmare) som följde alla rekommendationerna.
Nykter observation!

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
D
MultiMan MultiMan skrev:
Vilken pandemimanual följer Sverige menar du? Inte den från andra framgångsrika länder med mycket större erfarenhet och bättre resultat med betydligt färre döda, som exempelvis det land jag nämnt många gånger, Sydkorea.
Glöm inte att det finns ett stort inslag av tillfälligheter, länder som gör rätt kan ha otur och tvärtom. Sverige har ett stort bakslag och det är den dåligt organiserade äldrevården och detta har gett en stor del av dödssiffrorna. I övrigt har vården, med i vissa fall heroiska insatser, klarat detta med bravur och övrig smittspridning är låg, allt detta till förhållandevis låga samhällskostnader.

Jag befarar att denna framgång kanske för med sig en risk att allmänheten nu slappnar av och slutar följa restriktionerna och att vi då får en större allmän smittspridning.

Håller vi oss i skinnet så kanske vi kan återuppta andra verksamheter, för att lindra de enorma samhällsskador detta ger, tex övrig sjukvård, utbildning gymnasiet och uppåt, sociala skyddsfunktioner, begränsa arbetslöshet. Alla dessa åsidosatta områden kommer skörda liv, en del unga, under 10-tals år framöver så detta är oerhört viktigt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
MultiMan
D djac skrev:
Glöm inte att det finns ett stort inslag av tillfälligheter, länder som gör rätt kan ha otur och tvärtom. Sverige har ett stort bakslag och det är den dåligt organiserade äldrevården och detta har gett en stor del av dödssiffrorna. I övrigt har vården, med i vissa fall heroiska insatser, klarat detta med bravur och övrig smittspridning är låg, allt detta till förhållandevis låga samhällskostnader.

Jag befarar att denna framgång kanske för med sig en risk att allmänheten nu slappnar av och slutar följa restriktionerna och att vi då får en större allmän smittspridning.

Håller vi oss i skinnet så kanske vi kan återuppta andra verksamheter, för att lindra de enorma samhällsskador detta ger, tex övrig sjukvård, utbildning gymnasiet och uppåt, sociala skyddsfunktioner, begränsa arbetslöshet. Alla dessa åsidosatta områden kommer skörda liv, en del unga, under 10-tals år framöver så detta är oerhört viktigt.
Eftersom du svarade på något helt annat än det jag frågade om och baserat på ditt svars elegant klyschiga utformning så förutsätter jag att du är en politiker inom nuvarande regeringskonstellation.

Snyggt skrivet sett ur det perspektivet!

D
MultiMan MultiMan skrev:
Eftersom du svarade på något helt annat än det jag frågade om och baserat på ditt svars elegant klyschiga utformning så förutsätter jag att du är en politiker inom nuvarande regeringskonstellation.

Snyggt skrivet sett ur det perspektivet!
Haha, nä det är jag inte, sorry om du tycker att det blev så!

Men jag tycker att frågan egentligen görs för svår, är i min mening egentligen ganska enkel!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.