2 361 316 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Precis, vi är tagna med byxorna ner, vi är inte förberedda på något sådant här.mathiash77 skrev:Min ärliga åsikt är att det inte fanns masker tillgängliga till alla människor.
FHM behövde prioritera och då är det tveklöst så att Vården behöver skydden mer då dessa är mer utsatta för viruset.
Jag kan inte tänka mig att FHM skulle gå ut med ett direktiv om att göra sin egen mask, det skulle bli sånt skrik att man föreslår något som inte är säkert, som inte testats...,
Så Sverige hade röven bar, jag tycker det är uselt men jag tror att de gjorde det bästa med tillgänglig information och förutsättning.
Vi har ju fortfarande svårt att få fram masker i rätt kvalite till de som verkligen behöver det!
Nej vår beredskap är inte god som det påståtts.
De som skulle se till detta har inte skött sitt jobb.
Vi vanligt folk får sparken om vi missköter våra jobb.
De andra brukar få ett nytt jobb.
Lägg därtill att ursprungspåståendet var att en *frisk* 70-åring löpte 10% risk att döP Pin skrev:Alltså jag vet inte i vilken ända jag ska börja när ditt resonemang är så fullt av luckor.
Ingen under 50 dör, men dödligheten antar du är 1%?
Dödligheten för 95 år är 30%, var kom det ifrån?
Om kurvan mellan 50 och 95 är exponentiell och inte linjär hamnar du nog rätt långt ifrån 10%, räcker inte att avrunda någon procentenhet nedåt vid exponentiell tillväxt
Det är olika antal i varje åldersintervall, det finns betydligt färre 90-100 än 50-60
Orkar inte lista mer, men finns nog ännu fler luckor i resonemanget
men nu avses alla 72-åringar och ett tag avsågs alla i gruppen 70-80-åringar så det slingras ordentligt med siffrorna. (mest konsekvent är dock att källor uteblir)Ulltand skrev:
Redigerat av moderator:
För att Ungern är ett aktuellt exempel på vad som inte är möjligt i Sverige.Ulltand skrev:
Varför drar du in Ungern i detta?
Vi talar om Sveriges möjlighet att styra. Vad känner till kan regeringen numera fatta direkta beslut som sedan underställs Riksdsagen så snart som möjligt.
Men regeringen har ju även goda möjligheter att få igenom nya lagar på kort tid med den vanlig riksdagsrötningen.
Sverige är inte bakbundet att göra det man vill göra i krisen.
Sveriges regering kan inte införa en ny lagstiftning och i efterhand informera riksdagen, endast riksdagen kan instifta nya lagar.
Regeringen kan besluta om förordningar utan att lämna förslag till riksdagen. I regeringsformen anges vad som kan beslutas genom lagstiftning och vad som kan beslutas genom en förordning.
Det här är faktiskt viktigt och inget som man bör slira på i största allmänhet eller bara för att man vill.
"Socialstyrelsen: Dödstal på äldreboenden inte mycket högre än en influensasäsong"
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...enden-inte-mycket-hogre-an-en-influensasasong
Tusen personer fler än vanligt som dött på äldreboenden tycker jag inte är så lite. Specielt om man jämför med andra länder. Det verkar som om majoriteten äldre har bott hemma när de avlidit.
Åldersfördelning bland dödsfall
70–79 884
80–89 1636
90+ 1004
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...enden-inte-mycket-hogre-an-en-influensasasong
Tusen personer fler än vanligt som dött på äldreboenden tycker jag inte är så lite. Specielt om man jämför med andra länder. Det verkar som om majoriteten äldre har bott hemma när de avlidit.
70–79 884
80–89 1636
90+ 1004
Redigerat:
Det dör normalt cirka 2500 personer i månaden på Dessa boenden!a.o.f skrev:
"Socialstyrelsen: Dödstal på äldreboenden inte mycket högre än en influensasäsong"
[länk]
Tusen personer fler döda på äldreboenden tycker jag inte är så lite. Specielt om man jämför med andra länder. Det verkar som om majoriteten äldre har bott hemma när de avlidit.
70–79 884
80–89 1636
90+ 1004
a.o.f skrev:
Det är 250 personer mer i månaden än 2019 men statistiken visar att det har funnits även tidigare år med samma mängd döda.
Återigen jag vill inte säga vad som är bra eller dåligt. Självklart är det tråkigt med anhöriga som går bort men statistiskt är ju skillnaden minimal (10% cirka).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 242 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 242 inlägg
Läs gärna https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...enden-inte-mycket-hogre-an-en-influensasasong som det länkades till.Nyfniken skrev:
Tror inte det var så många som dog av corona i januari och februari.mathiash77 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...enden-inte-mycket-hogre-an-en-influensasasongNyfniken skrev:
"På särskilda boenden har det i år dött lite över 11 000 personer under perioden januari till april. Under samma period 2019 var det knappt 10 000 personer som dog, enligt Thomas Lindén."
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 159 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 159 inlägg
Man kanske kan vända på det och se det som positivt att vi hittills inte blivit tvingade att bära mask? Om nu gemene man har tröttnat på att hålla avstånd så finns möjligheten kvar att införa mask, istället för att gå från social distansering och mask till fullständig lockdown.pacman42 skrev:
Poängen är den att eftersom mask i djurförsök har visat sig göra stor nytta så borde vi (som man gjort i många andra länder, bla Tyskland) ställt krav på mask i offentliga miljöer. I Tyskland så är CE-märkta masker inte tillåtna att användas av privatpersoner!
Rätt utformad så hade en lag fungerat bra.
Nu har vi istället Stockholmare som inte bryr sig om restriktionerna längre:
[länk]