Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
T tergo skrev:
kanske melodifestivalen i stockholm hade någon betydelse för smittspidningen
Eller kabinliftar i Ischgl, där man byter luft med garanterat Covidpositiva?

D
T Thomas_Blekinge skrev:
De blir nog så att svenskarna inte är välkomna pga siffrorna här i Sverige.
Haha, vi har en riktig Svärjevän här! :)

D
optimum optimum skrev:
"Spanien kommer att öppna landet för utländska turister i juli, uppger landets premiärminister Pedro Sánchez enligt nyhetsbyrån AFP.

Samtidigt kommer beskedet att La Liga-fotbollen återupptas den 8 juni."

Visst är det fantastiskt. De har nog besegrat denna smitta.
Då borde väl svenskar få resa ner till sina hus och favoritställen?

[länk]
Anar, hoppas jag, ironi. Jag tycker detta låter riktigt dåligt men vad gör man när man kört slut på stridkassan, svälter ihjäl eller tar lite mer influensa.. tror dessutom att folket är slutkörda efter isoleringen, mycket människor som farit oerhört illa.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
Om man skall försöka göra en bedömning av FHMs åtgärder hittills så är det en sak som sticker ut och det är inte avsaknaden av Lockdown, det är att man inte infört krav på ansiktsmask.

Nu har ett par nya saker kommit fram de senaste dagarna som dessutom visar att den asiatiska erfarenheten av användning av ansiktsmasker är korrekt. De gör skillnad för smittspridningen.

Tar man dessutom med att luftsmitta tydligen är mycket vanligare än smitta via händerna så är det säkerligen på detta sätt jag smittats också (jag håller på att tillfriskna nu).

Detta får mig att fundera över varför FHM varit så kategoriska emot mask?

Är det så att man vill ha en lagom smittspridning, dvs man vill ha ytterligare verktyg för att minska spridningen kvar i verktygslådan?

Eller är det så att man ville ha ungefär den spridningstakt som man nu fått för att ha bättre möjlighet att stoppa en andra våg?

Jag vet inte, men nog borde de haft en rimlig bedömning rörande hur mycket ansiktsmasken skyddar?

Jag konstaterar dock nu att med stor sannolikhet så hade inte jag blivit smittad om vi hade haft krav på ansiktsmask.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej, det har ju visat sig att de åtgärder vi rekommenderas göra är ungefär så långt man kan gå och få det verksamt.
Jag tror DU har missat att vi kan stifta nya lagar med direkt verkan utan att invänta riksdagens godkännande. Dåligt påläst eller bara stark confirmation bias?

Självklart kan vi gå betydligt länge om vi vill. Det är i princip upp till vad FHM önskar.

pacman42 pacman42 skrev:
Om man skall försöka göra en bedömning av FHMs åtgärder hittills så är det en sak som sticker ut och det är inte avsaknaden av Lockdown, det är att man inte infört krav på ansiktsmask.

Nu har ett par nya saker kommit fram de senaste dagarna som dessutom visar att den asiatiska erfarenheten av användning av ansiktsmasker är korrekt. De gör skillnad för smittspridningen.

Tar man dessutom med att luftsmitta tydligen är mycket vanligare än smitta via händerna så är det säkerligen på detta sätt jag smittats också (jag håller på att tillfriskna nu).

Detta får mig att fundera över varför FHM varit så kategoriska emot mask?

Är det så att man vill ha en lagom smittspridning, dvs man vill ha ytterligare verktyg för att minska spridningen kvar i verktygslådan?

Eller är det så att man ville ha ungefär den spridningstakt som man nu fått för att ha bättre möjlighet att stoppa en andra våg?

Jag vet inte, men nog borde de haft en rimlig bedömning rörande hur mycket ansiktsmasken skyddar?

Jag konstaterar dock nu att med stor sannolikhet så hade inte jag blivit smittad om vi hade haft krav på ansiktsmask.
Man kan lägga till oförmågan att ta in att Covid19 smittar utan symtom. Då måste man också testa i stor skala om samhället skall vara öppet.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
@Jocke Best

Istället fär att gissa kan man räkna på det själv om man har orken.

FHM reviderade upp dödtalet nyss till 0,6 % av alla smittade i Sverige.

Vi vet att nästan ingen under 50 år dör.

Om man antar att dödligheten ökar linjärt (för enkelhetens skull) från 50 år till 95 år och den är 30 ggr högre vid 95 år kan du hitta ungefär hur många som dör i resp ålder.

Eftersom säg minst hälften av de som smittas är under 50 år (ocj ingen dör där) blir dödstalet för gruppen 50-95 år minst 1,2 %

Om vi börjar på antagandet att 50-åringarna har 1 % dödlighet ligger 95 åringen på 30 %

En 72 åring hamnar då efter interpolering på ca 15 % dödlighet. Men efter som kurvan förmodligen är exponentiell blir den lite lägre IRL. Säg 10%

10 % dödlighet för 70 plussarna verkar alltså en mycket rimlig siffra vid ett grov överslag
Men fortfarande på bekräftade fall, enligt deras egna källhänvisningar. Inte på de som är hemma med lindriga eller inga symtom. Eller svåra men härdar ut. Rätta mig. Jag har gärna fel. Är sedan 40 procent immuna enligt senaste dagarnas artiklar så skiljer det ännu mer.
Man kan inte dra för långtgående slutsatser på ett bristande underlag.
Säg att man får in endast en 108 åring tex, och den dör i bekräftad Covid-19. Då blir ju alla 108 åringar dödsdömda. Om denne överlever är det alltså helt riskfritt enligt ditt tänk.

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror DU har missat att vi kan stifta nya lagar med direkt verkan utan att invänta riksdagens godkännande. Dåligt påläst eller bara stark confirmation bias?

Självklart kan vi gå betydligt länge om vi vill. Det är i princip upp till vad FHM önskar.
Nej, vi kan inte göra som Orban i Ungern, styra och lagstifta utifrån dekret. Riksdagen äger den lagstiftande makten, ett inbyggt skydd för demokratin. Däremot kan riksdagen besluta om kortare motionstid vilket också nu har hänt under Corona krisen men det går inte att sätta riksdagen på åhörarbänken.

https://www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/riksdagens-uppgifter/beslutar-om-lagar/

optimum
T Thomas_Blekinge skrev:
De blir nog så att svenskarna inte är välkomna pga siffrorna här i Sverige.
Kan vara så.
Anders får åka till dem och förklara att det är ok. Flockimmuniteten råder här.

Snailman
D djac skrev:
Jag tor du saknar basal kunskap om hur sverige är organiserat och styrs, för det första har vi inte ministerstyre, det är olagligt, tex kunde inte Stefan Löven släppa ASAP Rocky ur häktet.

För det andra styrs sjukvården via Regionerna, som i sin tur styrs av folkvalda, om en minister skulle köra över de folkvalda i regionerna skulle vi ha problem, detta skulle innebära att samma sak kunde hända inom alla områden, och plötsligt blev vi Ungern eller Polen.

Nej, jag tycker ditt inlägg visar på mycket brister, lite förståelse och en dragning åt det "nya" europa med mycket populism.

Nä, det är väl riktigt att Stefan personligen inte kunde släppa Asap Rocky, men regeringen hade kunnat, och vad jag minns så var Stefan statsminister vid tillfället, och om jag inte har helt fel, så ingår statsministern i regeringen (kan tom vara så att han utser den )

Citat:
Abolition betyder antingen att förundersökning inte får inledas i ett visst brott eller att ett åtal för ett visst brott inte får väckas vid domstol.

Abolition beslutas av regeringen enligt 12 kap. 9 § andra stycket regeringsformen.

optimum
D djac skrev:
Anar, hoppas jag, ironi. Jag tycker detta låter riktigt dåligt men vad gör man när man kört slut på stridkassan, svälter ihjäl eller tar lite mer influensa.. tror dessutom att folket är slutkörda efter isoleringen, mycket människor som farit oerhört illa.
Jo vi stackars svenskar som inte varit i lockdown verkar verkligen vara i behov att umgås i grupp igen. Ser flertalet göra så i helgen.

Nej det är inte över än.

optimum
Citerar min fantastiska idol.
"Tell me the night is over"

Ja givetvis Ola Salo.
:heart::heart::heart::heart::heart:

Ja säg mig när detta elände är över.

BirgitS BirgitS skrev:
(...) I Stockholm är man rätt rejält sjuk eller dement innan man kommer in på ett äldreboende.
[länk]
Så ser det inte ut på "landet". Man behöver inte vara varken speciellt sjuk eller dement för att vara på vanligt äldreboende.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
a.o.f a.o.f skrev:
Så ser det inte ut på "landet". Man behöver inte vara varken speciellt sjuk eller dement för att vara på vanligt äldreboende.
Här får man bo kvar hemma tills man inte ens klarar sig med 6 hemtjänstbesök per dygn plus besök av sköterska om man behöver sjukvård. Det medför att de som kommer in på äldreboenden sällan lever särskilt länge, kanske något år eller två om de har tur.

• Gilla
  • Ledsen
Pin och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Men fortfarande på bekräftade fall, enligt deras egna källhänvisningar. Inte på de som är hemma med lindriga eller inga symtom. Eller svåra men härdar ut. Rätta mig. Jag har gärna fel. Är sedan 40 procent immuna enligt senaste dagarnas artiklar så skiljer det ännu mer.
Man kan inte dra för långtgående slutsatser på ett bristande underlag.
Säg att man får in endast en 108 åring tex, och den dör i bekräftad Covid-19. Då blir ju alla 108 åringar dödsdömda. Om denne överlever är det alltså helt riskfritt enligt ditt tänk.
Nope

Det verkar som att dödligheten bland de som smittats av covid-19 i Stockholm kan vara högre än vad Folkhälsomyndigheten tidigare trott.

Folkhälsomyndigheten beräknar nu att 0,6 procent av de som smittats av covid-19 i Stockhom dör. Siffran baseras på de modelleringar man gjort och är högre än vad myndighetens företrädare tidigare förutspått.

– Den här studien visar att dödligheten i covid-19 bland alla som blivit infekterade ligger på 0,6 procent, säger Lisa Brouwers, analyschef på Folkhälsomyndigheten.

Vad betyder det?

– Det betyder att 0,6 procent av de som blivit infekterade vare sig man är ett bekräftat fall eller en del av det så kallade mörkertalet dör av sjukdomen, baserat på Stockholm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.