2 361 304 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej det är ingen konstig siffra. En nyligen genomför undersökning på KI så hade 15 % av den administrativa personal antikroppar. Smittan plockas alltså upp rätt lika.mathiash77 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Ja men min optimism ligger inte i hur FHM hanterar detta.BirgitS skrev:
Senaste bedömningen jag hört är det kan behövas upp emot 60 % smittade innan flocken. FHM ligger lite lägre vad jag minns men har ju ingen direkt vetenskpaligt stöd för det.
Jag skulle dock gissa att det är lättare symtom. Vaccinationer som ger feber brukar exempelvis sällan ge över 38 grader.BirgitS skrev:
BirgitS skrev:
Det är en relativt vanlig biverkan vid tex influensavaccination
Så¨det är ingen som går att använda till FHM försvar.
Fungerar utmärkt på äldre alltså.
Än en gång, procentsatsen beror på hur vi uppträder. Om ansiktsmasker ger 50% reducering av smittan så skulle enbart dessa göra att vi kanske klarar oss med runt 30% smittade.Ulltand skrev:
Dvs tvång att använda ansiktsmask i offentliga miljöer skulle räcka.
Men nu reducerar inte ansiktsmasken smittan med 50%, den reducerar möjligen risken för aerosolsmitta och stänk med 50%, det finns andra smittväg är också. Ville bara påvisa att man skulle kunna ha långsiktiga restriktioner som räcker för att hålla flockimmunitet till dess att vaccin finns.
Nja. Men du skakar ju av alla sakliga argument om att det inte kommer finnas en enkel lösning. Du skakar ju av argumenten som en gås skakar av vatten.Ulltand skrev:
Typ av inlägg som säger mest om avsändaren.
Har du ens någon susning om hur lätt eller svårt det är att tillverka just detta vaccin?
Varför tror du Astra skriver 1 milijard doser och inte 2 miljiarder doser? Det är givetvis för att tiden är en viktig faktor. Tror du på allvar att Astra säger att vi kan producera 1 milijard doser om tre år!?
Vi är många som försökt diskutera det här med dig, men det tar inte. Du ignorerar att svara på allt som inte passar din tro på snabb medicinsk lösning. Därför så drar jag slutsatsen att du är naiv.
I min stad är det just ungdomar som går jättenära i rulltrappor och andra köer. Man flyttar sig från dem, men de följer bara efter.pacman42 skrev:
Min gymnasieelev och alla hennes klasskompisar håller sig hemma i alla fall. Kollar vi på hennes tidigare klasskompisar som hon fortfarande har kontakt med så är det likadant där. Några har gjort kompiscirklar så att de är 2-3 som studerar tillsammans, men de flesta umgås bara via nätet.
I min stad så ser man inte klasar av ungdomar som umgås om man inte är på McDonalds där A-traktorförare med anhang hänger (men de är inte så många). Den gruppen av ungdomar går dock inte att nå med information eller regler. Jag har noterat att det varit folksamlingar av det slaget i många städer.
Det stora bekymret med trängsel i min stad har varit på de konkursade klädaffärerna där kvinnor trängs för att hitta billiga kläder.
Farliga idioter, tyvärr.
Själv har jag haft covid-19 och har varit rysligt sjuk.
Därför borde jag vara immun, men vill verkligen inte ha viruset på mig och bli en superspridare som orsakar lidande och död, eller bara stora, onödiga utgifter för staten.
Därför sköter jag mitt hygientänk extra just nu.
Men andra verkar inte alls förstå och media släpper fram de här dumheterna.
”Va, covid-19 vafan, vi kräver att få springa ut. Hatar ni oss ungdomar eller?”
Bor i Nacka, där gallerian verkligen borde stängas pga smittskäl.
BirgitS skrev:
Tack!
1 milijard doser på 15 månader. Typ 300 miljoner doser under 2020. Kommer att räcka en bra bit om man plockar ut riskgrupperna.
Sverige har ju ockå en del óptioner på att köpa vaccin och vad jag läste så förbereder regering arbetat med att få ut vaccinet snabbt när det kommer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Vet inte vilken undersökning du refererar till men du kanske menar den på KS (sjukhuset alltså, inte institutet) där 15 % av personalen (som inte bara var administratörer) hade antikroppar (10 %) och/eller hade viruset i halsen (7 %).Ulltand skrev:
https://www.dn.se/sthlm/studie-15-procent-av-arbetande-stockholmare-smittade-av-coronaviruset/
Jag klan inte svar på allt. Egna uträkningar hur ekonomi påverkas av glada använadre tar för mycket tidP patst577 skrev:Nja. Men du skakar ju av alla sakliga argument om att det inte kommer finnas en enkel lösning. Du skakar ju av argumenten som en gås skakar av vatten.
Vi är många som försökt diskutera det här med dig, men det tar inte. Du ignorerar att svara på allt som inte passar din tro på snabb medicinsk lösning. Därför så drar jag slutsatsen att du är naiv.
Så mitt svar besod i att länka till nationalekonom Carmfors isället. Hoppas det gav något.
Vad gäller en miljard doser så var det som jag tänkte i närtid. Se oven.
Nej, inte medelåldern (den säger bara åldersfördelningen av människorna i landet, inte så mycket om hur gamla de förväntas bli) utan medellivslängden, alltså vilken ålder befolkningen normalt sett uppnår.Ulltand skrev:
Jag tror att det är medelåldern du avser och ja den borde ha betydande effekt. Få döda tex i Afrika med extremt låg medelålder. Kan vara förklaring där.
Ska vi jämföra oss med någon annan är de nordiska länderna bäst. Sverige och Danmark hade länge en liknande utveckling tills Danmark gjorde en hård stängning.
Om covid-19 t.ex främst dödar de över 80, och folk i det aktuella landet knappt ens BLIR 80, så är det inte så många som kommer att dö.
Det är därför jag undrar om den rent kronologiska åldern spelar in.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Man får nog räkna med att produktionen av doserna inte är jämnt fördelade över tiden utan takten blir högre med tiden. Det stod ju bland annat om att de hade förhandlingar med något i Indien för att sätta upp en produktionsanläggning där (om jag inte misstolkade meddelandet) så det lär ju bli fler fabriker under tiden, dvs. lägre antal per månad i början och högre mot slutet.Ulltand skrev:
Jag har inte sett något om att Sverige skulle ha något avtal med AstraZenica. Det verkar ju mest som att regeringen försöker få till gemensamma uppköp inom EU för att inte ett litet land som Sverige ska riskera att bli utan.
Ja just den. Både grupperna adminstratörer och vårdpersonal hade 15%BirgitS skrev:
Av det vill då FHM dra slutsatsen att adminpersonal motsvarar allmännheten och då kan vi då alltså ligga på runt 15% i hela Stockholm.
Källa P1 för några dagar sedan.