Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
Jag klan inte svar på allt. Egna uträkningar hur ekonomi påverkas av glada använadre tar för mycket tid :)

Så mitt svar besod i att länka till nationalekonom Carmfors isället. Hoppas det gav något.

Vad gäller en miljard doser så var det som jag tänkte i närtid. Se oven.
Jag har bara diskuterat medicin/vaccin med dig.

BirgitS BirgitS skrev:
Man får nog räkna med att produktionen av doserna inte är jämnt fördelade över tiden utan takten blir högre med tiden. Det stod ju bland annat om att de hade förhandlingar med något i Indien för att sätta upp en produktionsanläggning där (om jag inte misstolkade meddelandet) så det lär ju bli fler fabriker under tiden, dvs. lägre antal per månad i början och högre mot slutet.

Jag har inte sett något om att Sverige skulle ha något avtal med AstraZenica. Det verkar ju mest som att regeringen försöker få till gemensamma uppköp inom EU för att inte ett litet land som Sverige ska riskera att bli utan.
Stämmer säkert att produktionen ökar över tid.

Med pengar och intresse tycks allt möjlig i pandemin.

Nu gäller det bara att vaccinet också fungerar.

P patst577 skrev:
Jag har bara diskuterat medicin/vaccin med dig.
Oki men vi kör ju vidare på vaccin nu.

Ulltand Ulltand skrev:
Ja just den. Både grupperna adminstratörer och vårdpersonal hade 15%

Av det vill då FHM dra slutsatsen att adminpersonal motsvarar allmännheten och då kan vi då alltså ligga på runt 15% i hela Stockholm.

Källa P1 för några dagar sedan.
Säger de så? Att tester på div admin (var då?) jämställs med allmänhetens tillstånd i Stockholm?

B b8q skrev:
Nej, inte medelåldern (den säger bara åldersfördelningen av människorna i landet, inte så mycket om hur gamla de förväntas bli) utan medellivslängden, alltså vilken ålder befolkningen normalt sett uppnår.

Om covid-19 t.ex främst dödar de över 80, och folk i det aktuella landet knappt ens BLIR 80, så är det inte så många som kommer att dö.
Det är därför jag undrar om den rent kronologiska åldern spelar in.

I sjukvårdens riktlinjer sägs att det är den biologiska åldern man skall titta på. Kanske en Svensk 80-åring generellt har lika biologisk ålder som en 70-åring från afganistan?

Hur som den spelar in helt klart, det vet man.

• Wow
Pin
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
I sjukvårdens riktlinjer sägs att det är den biologiska åldern man skall titta på. Kanske en Svensk 80-åring generellt har lika biologisk ålder som en 70-åring från afganistan?

Hur som den spelar in helt klart, det vet man.
Vi kan väl kalla det fysisk status.

Igen Igen skrev:
Säger de så? Att tester på div admin (var då?) jämställs med allmänhetens tillstånd i Stockholm?
Japp så sade det. Det är väl lite av en gissning imo. Hur mycket jobbar tex adminpersonalen på KS hemmifrån jämfört med den genomsnittliga Stockholmaren?

Igen Igen skrev:
Vi kan väl kalla det fysisk status.
Viss där väl samma. Men jag har för mig att begreppet som används inom vården är biologisk ålder

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Igen Igen skrev:
Du får läsa det inlägg (och sidan som det länkas till) som Ulltand svarade på så blir det nog lite klarare.

• Haha
optimum
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Japp så sade det. Det är väl lite av en gissning imo. Hur mycket jobbar tex adminpersonalen på KS hemmifrån jämfört med den genomsnittliga Stockholmaren?
Helt ovetenskapligt beskrivet/utfört hur som helst
Då kan vi glömma det.

BirgitS
P
Ulltand Ulltand skrev:
Jag klan inte svar på allt. Egna uträkningar hur ekonomi påverkas av glada använadre tar för mycket tid :)

Så mitt svar besod i att länka till nationalekonom Carmfors isället. Hoppas det gav något.

Jag kontrar med lite fler ekonomi experter:

Ulltand Ulltand skrev:

Jag kontrar med lite fler ekonomi experter:

https://news.un.org/en/story/2020/05/1064032

https://www.google.se/amp/s/www.cnb...impact-on-the-global-economy-in-7-charts.html

https://www.google.se/amp/s/www.bbc.com/news/amp/business-51706225

Så jag ser det så här:

Varje räddat jobb, företag och krona är en krona som kan läggas på att ta oss framåt och uppåt! Det kommer krävas blod, svett och tårar (o en del pengar) för att få igång allt igen..

BirgitS BirgitS skrev:
På vilket sätt är sidan [länk] ovetenskaplig?
Är rätt säker på att forskargruppen som arbetar med tycker att det är vetenskapligt gjort.
Och?
Vi har olika bakgrund och aspekter. Du är en bråkmakare så nu säger jag ”hej då” till dig

(Gäller alltså BirgitS)

Redigerat:
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.