Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D djac skrev:
Det är sant, mycket svårt att jämföra, kommer ta lång tid att normalisera data så att de går att jämföra, men om några år har säkert någon gjort detta jobbet!
Nja, Italien har ju redan gjort det, de har en överdödlighet på ytterligare 19000 personer förutom de 32000 som rapporterats döda i COVID-19. Samma sorts kontrollberäkning som jag gjorde som visade att Sverige bara saknar ca 10% av dödsfallen i COVID-19, dvs de 10% som Socialstyrelsen hittade i sin djupare granskning av journalerna.

Mikael_L
Det första man kommer göra är att kolla och jämföra överdödlighet. Så länge ett land har någorlunda ordentliga siffror på total dödlighet, vilket vi nog kan anta att alla europeiska länder har, så kan vi, och kommer vi, att kontrollera överdödlighet jämfört med några kontrollår. Det ger inget exakt svar, men troligen ett rätt bra svar, på hur det gått för olika länder. I vissa länder kommer man nog ha svårt att få fram något bättre svar.

Och detta kommer vara helt meningsfullt att börja med redan i slutet av detta år, och om det görs om ett år kommer vi kunna dra slutsatser för hela 2020.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
- - - men man kan inte se vem som tillhör vilken kategori.
Jag har sett folk som föreslagit armbindel med någon lämplig symbol.... men det riskerar att dra upp historiska associationer.

• Haha
Pin
  • Laddar…
tusenett skrev:
Jag tror att ett annat problem kommer bli att de som haft Covid-19 kommer bete sig annorlunda än de som haft det och det kommer skapa konflikter.

En del av de som haft det kommer inte se någon anledning att följa rekommendationerna och strunta i att hålla avstånd, kommer resa m.m. Det kommer bli två läger, de som haft Covid-19 och de som ännu inte haft det men man kan inte se vem som tillhör vilken kategori.

Det kommer vara en nackdel att inte ha genomgått sjukdomen (och överlevt).
Precis min poäng. Enligt FHM så vill de därför inte separera folk, men det kommer att kosta mycket pengar för samhället att inte införa smittpass som de har i vissa länder i Asien.

Redigerat:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Återigen handlade mitt inlägg INTE om att vi ska semestra utomlands utan hur övriga länder ser på oss.

Läs inlägget igen och försök förstå innebörden av "...Först välkomnas besökare från 19 länder - Sverige är inte ett av dessa."
Jag förstår, och mitt svar till dessa länder är att de då kan få klara sig utan våra pengar. Vem förlorar mest? Länder som livnär sig på turism borde inte spela Allan Ballan.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilka menar du nu. Vilka är det du menar som berättar om sin forskning?
Den här forskargruppen i Oxford. Som abslut kommer att misslyckas enligt vissa här. Med 99,8 % säkerhet enligt någon här. Dessutom går man ut pressen med detta för att få goodwill enligt andra. Att det skulkle kunna vara sant och ärligt tycks inte finnas på kartan!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rAR3Ol/forskare-vaccin-kan-vara-klart-i-september

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej, vi säger död MED Corona, sen blir det i kvällspress död I Corona, men det gillar folk, de går igång på det!
Som sagt var, all överdödlighet i vår stämmer med rapporteringen av COVID-19. En del kanske hade dött senare i år ändå, men att de dog nu berodde på COVID-19.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Den här forskargruppen i Oxford. Som abslut kommer att misslyckas enligt vissa här. Med 99,8 % säkerhet enligt någon här. Dessutom går man ut pressen med detta för att få goodwill enligt andra. Att det skulkle kunna vara sant och ärligt tycks inte finnas på kartan!

[länk]
Även om vaccinet är klart i september så kommer det inte att finnas tillgängligt. Storbritannien har förtur på de första 30 miljoner doserna.

Vi vet inte hur effektivt det är, ett influensavaccin är ca 80% effektivt.

Vi vet inte om produktionen går att skala upp snabbt. Osv. Det är många osäkerheter med detta även om allt går som på räls från och med nu.

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:

[länk]
OK.
Det är alltså inte forskare anställda i något privat bolag. Ja det är ju bra.
För det är en stor skillnad, är man inom bolag så måste man vara lojal med bolaget, och all information måste tolkas utifrån den vetskapen.

Det här verkar röra sig om akademisk forskning i Oxford, fristående (nåja) från påtryckningar.
I alla fall kan man sätta betydligt mer tilltro till deras uttalanden, de är inte ren marknadsföring. Ibland finns det ett ganska stort mått av marknadsföring även inom den nationellt styrda forskningen, ty det handlar ju även om att lyckas tillskansa sig anslag för fortsatt forskning, eller utvidgad osv.

Men sen kan man ju granska det som sas. Färdigt att tas i bruk till September ..?
Vad menar man där? Oxford har ingen läkemedelsfabrik på bakgården, så det betyder definitivt inte att de menar att det kommer börja rulla ut några piller eller flaskor då. Utan de kan i bästa fall mena på att det då går att överföra produkten till något/några företag för produktion. Och de ska bygga upp sina linor och få de godkända av FDA.

Jag för min del tror att uttalandet ska tolkas som:
"Om allt går jättebra, och vi inte alls stöter på några som helst bakslag, så har vi en läkemedelskandidat färdig för fas3-studier i höst någon gång, men absolut inte före september."

Så här tänker jag för att jag snappat upp lite om vad alla som är insatta i sånt här verkar tro om möjligheten att få fram ett vaccin mot ett virus av corona-typ.

• Gilla
  • Älska
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK.
För det är en stor skillnad, är man inom bolag så måste man vara lojal med bolaget, och all information måste tolkas utifrån den vetskapen.

Det här verkar röra sig om akademisk forskning i Oxford, fristående (nåja) från påtryckningar.
I alla fall kan man sätta betydligt mer tilltro till deras uttalanden, de är inte ren marknadsföring. Ibland finns det ett ganska stort mått av marknadsföring även inom den nationellt styrda forskningen, ty det handlar ju även om att lyckas tillskansa sig anslag för fortsatt forskning, eller utvidgad osv.

Men sen kan man ju granska det som sas. Färdigt att tas i bruk till September ..?
Vad menar man där? Oxford har ingen läkemedelsfabrik på bakgården, så det betyder definitivt inte att de menar att det kommer börja rulla ut några piller eller flaskor då. Utan de kan i bästa fall mena på att det då går att överföra produkten till något/några företag för produktion. Och de ska bygga upp sina linor och få de godkända av FDA.

"Om allt går jättebra, och vi inte alls stöter på några som helst bakslag, så har vi en läkemedelskandidat färdig för fas3-studier i höst någon gång, men absolut inte före september."

Så här tänker jag för att jag snappat upp lite om vad alla som är insatta i sånt här verkar tro om möjligheten att få fram ett vaccin mot ett virus av corona-typ.
Jag vill bara ytterligare påtala att man inom forskarvärlden har rätt mycket ekonomiska incitament för att överdriva hur bra man är. Patentpengar, forskningsanslag, publiceringar mm. En stor del av den forskning jag läser från den akademiska världen överdriver kraftigt och vinklar slutsatserna.

En av mina favoriter när det gäller vinklade slutsatser handlade om att dubbdäck dödade fler människor än de räddade liv i Sverige. För att få det resultatet så var hon dock tvungen att räkna in dödsfall i kriget i Kongo (där kobolten till dubbarna delvis utvinns).

• Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast iofs om man går lite närmare källan så går det att läsa att de tänker sig fas3-testerna under hösten
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30796-0/fulltext

Ja det vore fantastiskt bra om det kunde gå så fort.
Att få igång en tillverkningslina behöver inte ta flera månader, särskilt ifall tillverkningen är lik någon annan redan existerande tillverkning. Då kan det snabbaste vara att "bygga om" en befintlig lina och få den godkänd.

Sen får det skalas upp allt eftersom.

P
Ulltand Ulltand skrev:
Då är vikanske inte långt ifrån varandra ändå.

En lockk down av Stockholm skulle ha räddat många liv och vi skulle haft ett betydligt bättre läg nu.

Men varför tror du inte regeringen kunde ha stiftat en ny lag för att möjliggöra detta? Det är ju absolut ingen omöjlighet!
min uppfattning är att vi är ganska långt från varandra...

1. Om Sverige skulle gå i lockdown varje gång det fanns ett potentiellt hot:
Ebola, SARS, fågelinfluensan, ja listan kan göras extremt lång på när man borde göra det pga risker. Vem får skit när det sedan inte blir som man befarar? ”Ni stänger ner i onödan och orsakar ekonomisk skada”

2. Varje utebliven katastrof kan aldrig räknas hem, varje räddat människoliv syns inte i statistiken för det är förebyggande saker. Det är där som exempelvis FHM arbetar, förebyggande. Det är där även vården borde arbeta men resurserna räcker inte till. Personligen tycker jag att rökning och alkohol relaterade skador borde bekostas av individen så att staten hade pengar till de som inte själv sätter sig i en ökad riskgrupp.... Jag upplever från diskussionerna att du inte värderar alla människoliv lika, att alla andra får skylla sig själva men nu jäklar blev det personligt och det är statens ”fel/risk” och inte din.

Jag känner så här: Vem vet var nästa geni föds, den som hittar botemedel mot cancer, som skapar fred i hela världen, som uppfinner hur vi får oändligt med energi. Att ta bort möjligheten för miljoner människor minskar också sannolikhet för utvecklingen.

3. Du kanske missade alla samtal runt den lag som nu ger regeringen tillfällig möjlighet att stifta lagar som inte först ska stötas och blötas. Om det inte varit så många människoliv på spel/redan påverkade skulle de andra partierna aldrig aldrig gått med på en sådan lag. Så den lager var omöjlig att skapa i Februari eller kanske till och med fram till slutet av Mars.

4. Återigen så är fokus kring FHM och inte SKR och Socialstyrelsen som faktiskt har ansvaret.

Så jag hoppas på förändringar efter detta men jag inser att det inte går utan att världen hjälps åt. Det finns stor risk för extrema hungersnöd och regioner med överflöd. Detta kommer öka klyftor och krig om vi inte ändrar oss...

• Gilla
  • Älska
uplj och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:

Det där är väl det vaccin som AstraZenica är inblandat i numera.
Just den där Aftonbladet-artikeln är från 11 april så det har ju hänt mycket sen dess.
https://www.dn.se/ekonomi/astra-zeneca-gar-samman-med-oxford-hoppas-ha-vaccin-till-vintern/
Mene Pangalos är något mer försiktig än samarbetspartnern i sin prognos. Han säger att man siktar på att ha ett fullt fungerande vaccin redo i slutet av 2020.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
BirgitS
E erkka skrev:
se bara hur den tyska journalistens frågor på pressträffarna gjorde att dom svenska journalisterna som bara sitter o hummar och sväljer all info utan kritisk granskning, satt som frågetecken.
De svenska journalisterna föredrar att ställa sina frågor under privata intervjuer med FHM, Socialstyrelsen etc. så att bara just den tidningen har det svaret och därmed något som är unikt i deras artiklar i stället för att bara upprepa samma information som alla andra tidningar gör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.