2 361 304 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Såklart det inte är men det visar också att hårdare lockdown har begränsad effekt. Däremot tror jag att vi behöver bli lite bättre i allmänhet på att följa våra egna rekommendationer.Anna_H skrev:
Det är ju inte på grund av lockdownen de drabbats hårdare. Om de inte hade stängt ner hade det troligen varit mycket värre i dessa hårt drabbade länder (Belgien, Spanien och Italien tex). Och även Sverige hade stängt ner om restriktionerna med avstånd, handtvätt och folksamlingar inte hade fungerat.
Alla kommer att göra allt för att få ut vaccinet så snabbt det bara går om det fungerar. Hur mycket det än kostar då är det en spottstyver mot vad pandemin kostar.P patst577 skrev:
Precis som vissa trodde det skulle ta många år att övht få fram ett vaccin så gör situationen att allt går 10 ggr snabbare.
Nja, det finns vissa processer man måste följa med läkemedel, -det kommer att ta tid, lång tid. Skulle man skippa dessa kan man göra det lite snabbare men då är frågan hur många som kommer välja att inte ta detta mindre validerade vaccin. Vi har redan svårt att få folk att ta de som är bevisat ofarliga sedan många årtionden.Ulltand skrev:
Tror vi har en bit kvar till tvångsvaccinationer med polishämtning.
Sverige kommer att sjunka neråt i listorna allt eftersom det kommer korrekt rapportering från fler länder...
https://omni.se/verkliga-dodssiffran-i-italien-kan-vara-avsevart-hogre
Denna artikel uppdateras då och då när nya siffror kommer in:
https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html
Den här är också intressant, diagram där överdödlighet relateras till rapporterade coronafall:
https://www.economist.com/graphic-detail/2020/04/16/tracking-covid-19-excess-deaths-across-countries
https://omni.se/verkliga-dodssiffran-i-italien-kan-vara-avsevart-hogre
Denna artikel uppdateras då och då när nya siffror kommer in:
https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html
Den här är också intressant, diagram där överdödlighet relateras till rapporterade coronafall:
https://www.economist.com/graphic-detail/2020/04/16/tracking-covid-19-excess-deaths-across-countries
Redigerat:
Jasså det vet du minsann. Varför sitter dom ens på presskonferensen o lyssnar när dom kan se det på TV ist om dom ändå sköter frågorna utanför.BirgitS skrev:
Sen undrar jag varför dom ens ställer frågor när dom enl dig ändå hellre gör enskilda intervjuer
Tveksamt om fler länder kommer göra korrigeringar. Finland har gjort en korrigering, men nu verkar de strunta i det eller ej anse sig behöva korrigera. Rent politiskt är det ju bäst om man låter det vara, man rapporterat det med man vet och inget mer.Anna_H skrev:
Mig veterligen är det bara USA och Sverige som efterrapporterar dödsfall retroaktivt. Och i Norden är det bara Danmark och Sverige som rapporterar döda med som har eller har haft Corona oavsett dödsorsak, övriga länder rapporterar de som har avlidit till följderna av Covid19 på en sjukhus.
De flesta länder i världen saknar i praktiken en folkbokföring, när de väl kan få fram vettig statistik över Corona så är den här pandemin långt glömd av de flesta i världen. Det bästa sättet föra statistik är ju att samköra register som på alla personer som har haft smittan med de personer som avlidit i folkbokföringen men det är ganska få länder som det går att göra så.
Sverige kommer alltid ligga högt i statistiken, men förhoppningsvis ligger vi bra till med överdödligheten. Vi är ju tydligen rent statistiskt det värsta landet någonsin just nu med antal döda av Covid19 per miljon invånare och dag. Ligger folk döda på gatorna och överfulla idrottsarenor i Sverige som i Kina? Eller sjukvård som är totalt överbelastad som i Italien?
men oj, hur många tror du som fått konstaterad covid 19 dör i en trafikolycka. Även om det sker så lär ju inte dödsorsaken rapporteras in som orsakad av covid 19, så dum är väl ingen som tror detTomtom79 skrev:
Ulltand skrev:
Jag är ledsen men du har fel.
om man tittar på fakta (även om jag inte orkar leta upp bättre källa)
https://www.mabra.com/halsa/sa-manga-dor-av-influensa-i-sverige-varje-ar/
I genomsnitt dör 200-700 personer om året pga influensa. Detta är en årligt återkommande virusinfektion.
Följssjukdommar såsom lunginflammation dödar sedan några 1000 till.
Så med din inställning så borde vi stänga landet i god tid för att influensan inte ska komma hit VARJE ÅR.
Sedan tar vi Ebola i Afrika som har pågått några år, så vi borde ha stängt för den också för där är ju inget botemedel ännu...
Nu öppnar länderna upp igen, vissa länder bokstavligen SKRIKER efter turister för det är för stor andel av deras ekonomi som inte klarar sig utan det. Trots att de riskerar en ny smittvåg!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Det görs privata intervjuer direkt efter presskonferensen.E erkka skrev:
Du är tydligen inte nöjd oavsett vad journalisterna gör, förut tyckte du att de ställde för lite frågor och nu är det fel att de ställer frågor över huvud taget.
Tycker att du ska kliva ner från din höga häst och inte tro att Sverige är det enda landet i världen som gör allt rätt och bäst. Känns lite trångsynt med den attitydenD djac skrev:
det var en retorisk fråga på ditt påstående om att dom hellre kör enskilda intervjuer än att ställa frågor under presskonferensen.BirgitS skrev:
Men återigen misstolkar du och vrider på saker.
För att förtydliga: Jag anser att det ställs för lite frågor och för lite följdfrågor som kritiserar deras ibland felaktiga påståenden.
Inget land kommer kunna presentera någon helt korrekt siffra när detta är över.D djac skrev:
Det kommer finnas överrapporteringar av det slag som blir genom att en avliden person har visat sig haft covid19, men kanske egentligen dog av något annat (skulle ha dött ändå).
Men betydligt vanligare kommer underrapportering vara. Vi har en viss överrapportering i Sverige, men något större underrapportering, som vi bedömer till att vara ca 10%.
Många länder rapporterar (nästan) bara människor som avlidit på sjukhus som avlidna av covid19. En del länder ljuger ännu mer med siffrorna då dåliga siffror gör ett lyckat omval av sittande korrupt regim svårare.
Att kika på överdödligheten kommer bli ett av de bästa och kraftfullaste verktygen för att avslöja mer riktiga siffror. Men du har helt rätt i att det inte heller blir sanna, rätta, korrekta, siffror. Men för de flesta halvhyggligt utvecklade länder som faktiskt för lite statistik av något slag, över sin befolkning, så kommer det vara svårt att gömma undan hur det egentligen gick, så fort vi får tillgång till deras befolkningsdata.
Först säger du att jag har fel men i mening två säger du att ja så är det.Anna_H skrev:
Som tidigare informerats som, så är detta fel.
Vid den första rapporteringen, dagliga fall, är det så, då matchar man bara personnummer på döda mot personnummer för positiva tester. Då kan tex en hjärtinfarkt elelr olycka hamna fel och ge överrapportering. Detta kompenseras dock mångfalt av alla som dör på äldreboenden och i hemmet och som inte har testats med får diagnosen Covid-19. Men vid efterrapporteringen justeras detta, vilket kan ta upp till tre veckor för ett enskilt fall.
givetvis fattar jag med att man gör korrigeringar både upp och ner i efterhand.
men ni menar ju att det är något som ex vis inte görs i våra nordiska grannländer utan bara i Sverige och Belgien
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...llbaka-medan-smittan-tog-sig-in-i-aldrevarden
– Jag känner mig som en dödsängel.
Så låter ett av många larm från äldrevård – och hemtjänstpersonal. Alla var överens om att våra äldre måste skyddas och att personalen inte ska riskera sin hälsa. Men SVT:s granskning visar att den myndighet som ska värna arbetsmiljön i stället pressats att tona ned sina krav och linjera sig med Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
– Jag känner mig som en dödsängel.
Så låter ett av många larm från äldrevård – och hemtjänstpersonal. Alla var överens om att våra äldre måste skyddas och att personalen inte ska riskera sin hälsa. Men SVT:s granskning visar att den myndighet som ska värna arbetsmiljön i stället pressats att tona ned sina krav och linjera sig med Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
Exakt. kolla gärna länkarna jag bifogade.E erkka skrev: