Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hörde Mia på Aktuellt.
Skärpt kvinna, det är mycket väl värt att lyssna noga när hon säger saker.

Uttalar sig dock i akademisk tradition (som många andra) med att alltid sätta in en liten möjlighet att det är fel slutsatser, även om de är nästan garanterat korrekta. :)
Håller med. Hon skulle också kunna få Tegnells jobb. Gillar henne skarpt!

Snailman
Anna_H Anna_H skrev:
Man har ju förstått vad det skulle innebär om det kom in där, man har från FoHM:s sida varit tydliga med att de äldre måste skyddas, men man har INTE mandat att ta fram riktlinjer för deras personal. Det är Socialstyrelsen och SKR som kan ge sådana order, och det är framförallt kommunerna själva som bör ha förberedda krisplaner för hur man gör om/när smitta kommer in.

Jag menar, hur gör de annars vanliga år, när influensan eller vinterkräksjukan härjar? Sätter upp lappar och hoppas på guschelov? Självklart måste varje boende ha en plan för när a) smitta finns i området b) smitta drabbat någon i personalen eller någon boende och c) smitta har etablerat sig. Jag är helt chockad över att så är fallet, men skyll inte på foHM, skyll på kommunernas dåliga tillsyn och upphandlingar!
Då borde folkhälsomyndigheten byta namn, till något lämpligare, vårt land framstår ju som ytterst patetiskt, än gnäller man på att inga lagar finns osv, tänk om något mycket dödligare än Corona hade spritts, det hade gått likadant då också, våra myndigheter är ett skämt, läs gärna Hakelius

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/en-fyrkantig-myndighet-blev-livsstilsseminarium-/

Men med en statsminister vars paradgren är att springa och gömma sig någonstans utom syn och hörhåll, så vad kan man förvänta sig, skulle man åka utomlands, skulle man ju på frågan svara att man är från typ Norge, för att man skäms så över Sverige!

• Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
E
Anna_H Anna_H skrev:
Det är i stort sett bara Sverige och Belgien, de två "skräckexemplen" som har korrekt rapportering. Noteras bör att Belgien har tillämpat Lockdown, då de mycket tidigt fick in smittan i äldreboenden på ett helt annat sätt än vad vi fått i Sverige. Problemet i Sverige har istället varit att man inte haft rutiner för att smittan inte ska spridas när den väl kommit in där.
menar du att det bara är Sverige och Belgien av alla europeiska länder som rapporterar in dödsfall korrekt?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag upplever att det är tvärtom, det kantrar mot att foliehattar får mer och mer utrymme och kritiska frågor får inte ställas längre.
Jag tycker nog att kritiska frågor ställs, men de som ställer frågorna skulle kunna vara lite mer djuplodande och gå lite längre.

Till exempel så har Anders Tegnell fått frågan flera gånger om inte lockdown i början av utbrottet hade räddat många äldres liv. Han svarar då att lockdown inte hade gjort någon större skillnad eftersom de äldre på särskilt boende ändå hade behövt träffa många människor som sörjer för dem.

Ingen gång har jag hört reportern komma med vad jag tycker är den uppenbara följdfrågan: ”men om vi hade haft en lockdown hade vi då inte hindrat smittspridningen ordentligt generellt och då hade det väl varit mindre risk att denna omsorgspersonal hade varit smittad och då inte smittat de äldre, detsamma gäller besökare?.

Den typen av uppföljande frågor saknar jag, men det kanske är så att reportrarna bara ställer sina frågor och sen antingen lyssnar de inte på svaren eller så förstår de inte svaren och följer därför inte upp med nya frågor på volley.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
tusenett skrev:
Det var det som Mia Philipson var inne på när hon var på Aktuellt häromdagen.
Ja precis, alla med nån kunskap om immunologi har ju funderat på detta. Men nu kom det första data på det.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hörde Mia på Aktuellt.
Skärpt kvinna, det är mycket väl värt att lyssna noga när hon säger saker.
Leta gärna upp aktuellt-avsnittet i SVTplay om du missade det.

Uttalar sig dock i akademisk tradition (som många andra) med att alltid sätta in en liten möjlighet att det är fel slutsatser, även om de är nästan garanterat korrekta. :)
https://www.svtplay.se/video/24740986/aktuellt/aktuellt-20-maj-21-00-2

Tyvärr förstår Nike Nylander svaren hon får så det var en något rörig intervju.

Redigerat av moderator:
P
Snailman Snailman skrev:
Då borde folkhälsomyndigheten byta namn, till något lämpligare, vårt land framstår ju som ytterst patetiskt, än gnäller man på att inga lagar finns osv, tänk om något mycket dödligare än Corona hade spritts, det hade gått likadant då också, våra myndigheter är ett skämt, läs gärna Hakelius

[länk]

Men med en statsminister vars paradgren är att springa och gömma sig någonstans utom syn och hörhåll, så vad kan man förvänta sig, skulle man åka utomlands, skulle man ju på frågan svara att man är från typ Norge, för att man skäms så över Sverige!
Ja, vissa brister blir ganska uppenbara när systemet provtrycks. Problemen startade nog för många decennier sedan och har inte fått någon rejäl provtryckning tidigare och därför har det fortsatt.

Det är i slutändan upp till de röstberättigade att försöka rätta till saken i kommande val.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Nu närnjag snart är klar med skiten så kommer ju nästa fråga:
-- hur skall vi kunna tillåta min familj att resa och hälsa på släkten?

Vi utgör ju ingen fara för resten av samhället längre (ja när vi suttit av vår karantän efter att vi är friska igen vill säga). Det vore fördelaktigt att vi rör på oss och shoppar mm.

Britterna borde ju inte sätta oss i 14 dagars karantän, utan de bör ju välkomna oss osv.

Några bra idéer på hur vi kan få till detta?

Att vi tar saken i egna händer och gör en bilsemester i Sverige är kanske möjligt, men inte rekommenderatmfrån FHM...

tusenett skrev:
Ja, vissa brister blir ganska uppenbara när systemet provtrycks. Problemen startade nog för många decennier sedan och har inte fått någon rejäl provtryckning tidigare och därför har det fortsatt.

Det är i slutändan upp till de röstberättigade att försöka rätta till saken i kommande val.
Den store komikern Ronny Eriksson hade ju en gång någon monolog om att det svenska civilkuraget stod på samma nivå som den italienska effektiviteten och den irländska organisationsförmågan och den engelska matlagningen och den finska nykterheten....... eller någonting ditåt.

Vad jag tycker mig se i Sverige är folkvalda och tjänstemän som har skött alla upphandlingar korrekt så allt sköts av billigaste entreprenör med ett minimum av kostsam övervakning och nu finns det ingen som har civilkurage så de vågar ta tag i följderna och det systemskifte som måste till för att få slut på eländet.

I Finland tycker jag mig se ett annat problem.
Nu när vi har hållit på i 20 och och skrotat industrin och byggt upp det moderna "sevicesamhället" och det senare har visat sig synnerligen svagt i kristider så tycker jag att någon borde börja tala om återindustrialisering.

Det har sina fördelar att stå med ett ben på var sida om en riksgräns. Man ser ofta bristerna på båda sidorna.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Snailman
tusenett skrev:

Vi fick ju ett test vid tsunamin, vi uppmanades ringa till UD (växeln brakade samman) och vi fick förklarat att Thailand hade en mycket bra sjukvård (det kanske plötsligt blev en liten aning mer patienter än tidigare) anhöriga kunde inte nå de som semestrade i Thailand, och det förklarades bero på att telefonsystemet slagits ut, så vänta några dagar till det reparerats bara.

Jag såg samma dag film på hur en tio meter hög våg slog in på stranden och svepte in mellan hotellen, det var inte så svårt att förstå att det kunde ha skadats många människor.

Denna gång hade man ju veckor och månader på sig att förbereda sig, och ändå gjordes i stort sett ingenting!

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Återigen handlade mitt inlägg INTE om att vi ska semestra utomlands utan hur övriga länder ser på oss.

Läs inlägget igen och försök förstå innebörden av "...Först välkomnas besökare från 19 länder - Sverige är inte ett av dessa."
kan du tänka dig att det finns andra slutsatser från den informationen än att man tycker att strategin varit fel eller att man inte litar på sverige som du skriver? Dvs drar du verkligen ett slutsats från informationen du har tillgänglig?

E erkka skrev:
menar du att det bara är Sverige och Belgien av alla europeiska länder som rapporterar in dödsfall korrekt?
Ja.

• Gilla
  • Haha
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Då borde folkhälsomyndigheten byta namn, till något lämpligare!
Till "Folksomintejobbarmedvårdelleromsorghälsomyndigheten"?

• Haha
patst577
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Den store komikern Ronny Eriksson hade ju en gång någon monolog om att det svenska civilkuraget stod på samma nivå som den italienska effektiviteten och den irländska organisationsförmågan och den engelska matlagningen och den finska nykterheten....... eller någonting ditåt.

Vad jag tycker mig se i Sverige är folkvalda och tjänstemän som har skött alla upphandlingar korrekt så allt sköts av billigaste entreprenör med ett minimum av kostsam övervakning och nu finns det ingen som har civilkurage så de vågar ta tag i följderna och det systemskifte som måste till för att få slut på eländet.

I Finland tycker jag mig se ett annat problem.
Nu när vi har hållit på i 20 och och skrotat industrin och byggt upp det moderna "sevicesamhället" och det senare har visat sig synnerligen svagt i kristider så tycker jag att någon borde börja tala om återindustrialisering.

Det har sina fördelar att stå med ett ben på var sida om en riksgräns. Man ser ofta bristerna på båda sidorna.
Jag tänkte faktiskt på en av Ronny Erikssons texter igår när jag var på sjukhuset:
- Det är lika bra att sluta drömma, det går åt helvete i alla fall! För om man drömmer om Paris, så hamnar man på någe' vis, likt förbannat i Hudiksvall!

Kopplingen var att frun var rätt nöjd över att hon mådde lite bättre, medan jag uppsökte vården för andningssvårigheter. Jag var också glad ett par dagar tidigare över att jag mådde bättre...

Jag tycker att låten passar bra här i tråden. Den här sjukdomen passar en pessimist!

https://g.co/kgs/VUyZHg

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.