Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
optimum optimum skrev:
Kan du inte kontakta dem då och berätta att de gjort fel och du vet mycket bättre.
Nu är det inte jag som vet bättre utan den källa som du själv uppgav. Inte mitt problem att Aftonbladet refererar till gamla siffror i stället för de senaste. Det är ju därför man inte ska gå på Aftonbladets click-baits. Själv undviker jag dem just för att de ofta vinklar rubriker så det ofta blir helt tokigt.

E
Anna_H Anna_H skrev:
Ja.

Ok, det säger en del om dig. Tror du på fullaste allvar att Finland, Norge, Danmark, Island, Tyskland för att nämna några länder med hög kvalitet på omsorg och vård inte räknat in döda på ålderdomshem i statistiken. Tack o godnatt.

Har du ens varit på ett ålderdomshem i ett annat land? Själv har jag varit o besökt flera olika i Finland och dessa har enormt hög kvalitet i mina ögon.

Fairlane Fairlane skrev:
Om jag förstod det rätt så hade Norwegian stora skulder generellt och var på väg i konkurs, men skulderna omvandlades till aktier. Norwegian var skyldig Kina (något bolag där) stora pengar och det är dessa som omvandlats till aktier så det är inte riktigt frågan om ett uppköp. Man hade väl två alternativ, antingen bli delägare till en andel som motsvarade Norwegians skulder eller låta bolaget gå i konkurs varpå man inte skulle fått något med stor sannolikhet. Det är ju andra som Norwegian var skyldiga pengar också, så det är inte bara Kina.

Enligt en analys på radio igår så var det stor uppståndelse i Kina när man köpte Volvo för det var stort. Det här har endast meddelats i form av en översättning av en Reuterstext, så troligen inget Kina var så intresserade av egentligen.
”Det enklaste sättet att bli miljonär på är att vara miljardär och sedan starta ett flygbolag”. Sir Richard Branson

• Haha
  • Älska
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
E
B b8q skrev:
Vad är korrekt? I Sverige rapporterar vi väl en person som ”död i Covid-19” bara för att personen hade Covid-19 när den dog, även om det som faktiskt tog livet av personen kanske var hjärtstillestånd.
Har du konstaterat genom provtagning att du bär på Corona virus, räknas du in i statistiken. El tycker du att man ska börja obducera alla som dör för att verkligen veta?

BirgitS
E erkka skrev:
Har du konstaterat genom provtagning att du bär på Corona virus, räknas du in i statistiken. El tycker du att man ska börja obducera alla som dör för att verkligen veta?
Men du inser väl att man då får högre siffror för antalet avlidna i Covid-19 än det sanna värdet?

• Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
En läkare avgör ju vanligen en dödsorsak även utan en obduktion. Skulle en person med konstaterad covid19 bli överkörd behövs knappast en obduktion för att avgöra att personen troligen inte avled av viruset.

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, Italien har ju redan gjort det, de har en överdödlighet på ytterligare 19000 personer förutom de 32000 som rapporterats döda i COVID-19. Samma sorts kontrollberäkning som jag gjorde som visade att Sverige bara saknar ca 10% av dödsfallen i COVID-19, dvs de 10% som Socialstyrelsen hittade i sin djupare granskning av journalerna.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det första man kommer göra är att kolla och jämföra överdödlighet. Så länge ett land har någorlunda ordentliga siffror på total dödlighet, vilket vi nog kan anta att alla europeiska länder har, så kan vi, och kommer vi, att kontrollera överdödlighet jämfört med några kontrollår. Det ger inget exakt svar, men troligen ett rätt bra svar, på hur det gått för olika länder. I vissa länder kommer man nog ha svårt att få fram något bättre svar.

Och detta kommer vara helt meningsfullt att börja med redan i slutet av detta år, och om det görs om ett år kommer vi kunna dra slutsatser för hela 2020.

Även detta har såklart sina brister, du får ju också en underdödlighet när du har restriktioner, färre dör av andra anledningar. Vill man veta får man gå igenom varje dödsfall i varje land.

D
E erkka skrev:
Ok, det säger en del om dig. Tror du på fullaste allvar att Finland, Norge, Danmark, Island, Tyskland för att nämna några länder med hög kvalitet på omsorg och vård inte räknat in döda på ålderdomshem i statistiken. Tack o godnatt.

Har du ens varit på ett ålderdomshem i ett annat land? Själv har jag varit o besökt flera olika i Finland och dessa har enormt hög kvalitet i mina ögon.
Jag tror inte du har kikat igenom alla fall av döda i dessa länder, du bara gissar att det är likadant, utan grund. Sen är det kul att du trivs på ålderdomshemmen i Finland men det betyder inte att de räknar exakt likadant i dessa länder.

• Gilla
Hellacopter och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Många länder med lockdown har drabbats hårdare än Sverige, hur kan du dra denna slutsats?
Det är ju inte på grund av lockdownen de drabbats hårdare. Om de inte hade stängt ner hade det troligen varit mycket värre i dessa hårt drabbade länder (Belgien, Spanien och Italien tex). Och även Sverige hade stängt ner om restriktionerna med avstånd, handtvätt och folksamlingar inte hade fungerat.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu kom någon ting intressant ut från de vetenskapliga studierna:

Det nya coronaviruset SARS-CoV-2 verkar ju inte vara så smittsamt som man i tidiga modeller trodde. Det finns en möjlighet att vissa av oss redan är resistenta mot infektion av detta virus, inte via antikroppar utan via T-celler. Det är en känd mekanism för andra virus. And low and behold, första studien kom nu ut som tyder på det:

[länk]

Nyckelslutsatsen:

"Importantly, we detected SARS-CoV-2-reactive CD4+ T cells in ~40-60% of unexposed individuals, suggesting cross-reactive T cell recognition between circulating ‘common cold’ coronaviruses and SARS-CoV-2."

På vanlig svenska: 40-60% av folk som inte har träffat på det nya viruset har redan ett skydd via sina T-celler som de har fått genom de vanliga coronavirus som cirkulerar och ger milda förkylningar. Kanske, det är en väldigt liten studie. Men en antydan till att det kan finnas något där.
Är man riktigt positiv så skulle det kunna innebära att runt 50-70% redan är immuna, givet resultatet ovan och resultatet från antikroppstester.

Det skulle ju i sin tur kunna förklara den ganska snabba avtrappningen på IVA.

Claes Sörmland
Z zada11 skrev:
Är man riktigt positiv så skulle det kunna innebära att runt 50-70% redan är immuna, givet resultatet ovan och resultatet från antikroppstester.

Det skulle ju i sin tur kunna förklara den ganska snabba avtrappningen på IVA.
Så kan det definitivt vara.

pacman42 pacman42 skrev:
Även om vaccinet är klart i september så kommer det inte att finnas tillgängligt. Storbritannien har förtur på de första 30 miljoner doserna.

Vi vet inte hur effektivt det är, ett influensavaccin är ca 80% effektivt.

Vi vet inte om produktionen går att skala upp snabbt. Osv. Det är många osäkerheter med detta även om allt går som på räls från och med nu.
Visst är det så. Resursbrist lär det dock inte bli om det fungerar.

E erkka skrev:
Som tidigare informerats som, så är detta fel.

Vid den första rapporteringen, dagliga fall, är det så, då matchar man bara personnummer på döda mot personnummer för positiva tester. Då kan tex en hjärtinfarkt elelr olycka hamna fel och ge överrapportering. Detta kompenseras dock mångfalt av alla som dör på äldreboenden och i hemmet och som inte har testats med får diagnosen Covid-19. Men vid efterrapporteringen justeras detta, vilket kan ta upp till tre veckor för ett enskilt fall.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Visst är det så. Resursbrist lär det dock inte bli om det fungerar.
Vad menar du nu då? Ska någon tillverka 5 miljarder doser vaccin kommer det gå åt massor av råvaror och resurser? Det går inte över en natt. Antagligen inte på några månader heller.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
min uppfattning är att vi är ganska långt från varandra...

1. Om Sverige skulle gå i lockdown varje gång det fanns ett potentiellt hot:
Ebola, SARS, fågelinfluensan, ja listan kan göras extremt lång på när man borde göra det pga risker. Vem får skit när det sedan inte blir som man befarar? ”Ni stänger ner i onödan och orsakar ekonomisk skada”

2. Varje utebliven katastrof kan aldrig räknas hem, varje räddat människoliv syns inte i statistiken för det är förebyggande saker. Det är där som exempelvis FHM arbetar, förebyggande. Det är där även vården borde arbeta men resurserna räcker inte till. Personligen tycker jag att rökning och alkohol relaterade skador borde bekostas av individen så att staten hade pengar till de som inte själv sätter sig i en ökad riskgrupp.... Jag upplever från diskussionerna att du inte värderar alla människoliv lika, att alla andra får skylla sig själva men nu jäklar blev det personligt och det är statens ”fel/risk” och inte din.

Jag känner så här: Vem vet var nästa geni föds, den som hittar botemedel mot cancer, som skapar fred i hela världen, som uppfinner hur vi får oändligt med energi. Att ta bort möjligheten för miljoner människor minskar också sannolikhet för utvecklingen.

3. Du kanske missade alla samtal runt den lag som nu ger regeringen tillfällig möjlighet att stifta lagar som inte först ska stötas och blötas. Om det inte varit så många människoliv på spel/redan påverkade skulle de andra partierna aldrig aldrig gått med på en sådan lag. Så den lager var omöjlig att skapa i Februari eller kanske till och med fram till slutet av Mars.

4. Återigen så är fokus kring FHM och inte SKR och Socialstyrelsen som faktiskt har ansvaret.

Så jag hoppas på förändringar efter detta men jag inser att det inte går utan att världen hjälps åt. Det finns stor risk för extrema hungersnöd och regioner med överflöd. Detta kommer öka klyftor och krig om vi inte ändrar oss...
Ptja du skrev att en lock down hade varit bra tidigare men att det inte var juridiskt möjligt.

Krasst ekonomiskt hade världen sparar massor med pengar och liv om hade kört tex globalt reseförbud även i onöda tex vid Sars och Mers.

Det här kostar ofantligt mycket mer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.