2 358 357 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Detta kommer fördröja smittspridningen men jag har svårt att se att den skulle stoppas så att vi skulle nå en kulmen inom 1-2 månader. Det skulle kräva att de stora spridande grupperna redan infekterats och blivit immuna, åtgärderna mot smittspridning kommer fördröja även det. Kanske avstannar smittspridningen framåt sommaren om den följer samma mönster som förkylningar i stort. Sen kommer det ta ny fart till hösten. Vi kan nog tyvärr se fram emot kraftiga inskränkningar i våra normala levnadsmönster ända tills att ett vaccin finns tillgängligt, förhoppningsvis till våren nästa år.T TAR12 skrev:Vad kan vi då göra? Tittar jag återigen på andra länder bland annat Italien så ser jag följande åtgärder som tycks vara effektiva: Håll någon meters avstånd till andra människor när man är ute och t.ex. handlar. Undvik platser och situationer där många samlas, t.ex. kanske man inte ska gå till ett trångt gym och träna under dessa veckor utan hitta andra alternativ. Gillar man att gå ut och dansa till helgen så kanske det är en aktivitet man kan avhålla sig ifrån under några veckor också. Försök undvika handla eller åka kommunalt när alla andra gör det osv.
Jag är säker på att det finns många kloka här på vårt forum kan fylla på med åtgärder som VI kan göra för att hjälpa till och begränsa smittspridningen.
Efter de här 2 veckorna då går man tillbaka till arbete som vanligt. Viruset lever inte i 14 dagar och dör ut. De som är smittade har man under tiden samlat på sjukhus.T tanaris skrev:
Viruset sprider sig så länge folk rör på sig och träffar varann. Om de inte gör det då kan inte viruset sprida sig. Som sagt så brukar man göra inom vård. Om en avd är smittad då stänger man ner aktiviteterna. Man borde göra samma sak i stor skala om ett land är smittad.
Förra veckan skulle det peaka på lördag.
När det inte höll sade man tisdag
Ofattbart att få uttala gissningar när man sitter på FHM
Trovärdigheten är ho många noll för deras råd och det förvärrar bara saken.
De flesta visste att återvändande från Italien mm skull sprida smitta och allt pekade på en ökning.
Så här ser det ut nu (se garfen) tycker ni det stämmer det FHM sade?
Nu vill man att vi ska ställa in alla aktiviteter med mer än 500 personer.
Totalt utan fakta om att det skulle hjälpa.
T-banan går som tidigare med både friska och sjuka hopträngda på liten yta.
Säkerligen värre än folk som går på hockeymatch.
(nej jag går inte på sådant själv)
Men tillbaka till grafen. Tycker ni Anders Tegnell hade rätt?
FHM köp en ny spåkula, den gamla är trasig.
När det inte höll sade man tisdag
Ofattbart att få uttala gissningar när man sitter på FHM
Trovärdigheten är ho många noll för deras råd och det förvärrar bara saken.
De flesta visste att återvändande från Italien mm skull sprida smitta och allt pekade på en ökning.
Så här ser det ut nu (se garfen) tycker ni det stämmer det FHM sade?
Nu vill man att vi ska ställa in alla aktiviteter med mer än 500 personer.
Totalt utan fakta om att det skulle hjälpa.
T-banan går som tidigare med både friska och sjuka hopträngda på liten yta.
Säkerligen värre än folk som går på hockeymatch.
(nej jag går inte på sådant själv)
Men tillbaka till grafen. Tycker ni Anders Tegnell hade rätt?
FHM köp en ny spåkula, den gamla är trasig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla beslutfattar på FHM borde avgå. De har inte haft nån strategi överhuvudtaget. Det enda jag har fått från FHM är dåliga prognoser inget annat.optimum skrev:
Förra veckan skulle det peaka på lördag.
När det inte höll sade man tisdag
Ofattbart att få uttala gissningar när man sitter på FHM
Trovärdigheten är ho många noll för deras råd och det förvärrar bara saken.
De flesta visste att återvändande från Italien mm skull sprida smitta och allt pekade på en ökning.
Så här ser det ut nu (se garfen) tycker ni det stämmer det FHM sade?
Nu vill man att vi ska ställa in alla aktiviteter med mer än 500 personer.
Totalt utan fakta om att det skulle hjälpa.
T-banan går som tidigare med både friska och sjuka hopträngda på liten yta.
Säkerligen värre än folk som går på hockeymatch.
(nej jag går inte på sådant själv)
Men tillbaka till grafen. Tycker ni Anders Tegnell hade rätt?
FHM köp en ny spåkula, den gamla är trasig.
[bild]
Det beror helt på vad man har för agenda. Tegnell är felciterad angående peaken, det är redan påtalat och det vet alla om vid det här laget. Antingen har du missuppfattat ändå eller så väljer du att missförstå med flit.optimum skrev:
Förra veckan skulle det peaka på lördag.
När det inte höll sade man tisdag
Ofattbart att få uttala gissningar när man sitter på FHM
Trovärdigheten är ho många noll för deras råd och det förvärrar bara saken.
De flesta visste att återvändande från Italien mm skull sprida smitta och allt pekade på en ökning.
Så här ser det ut nu (se garfen) tycker ni det stämmer det FHM sade?
Nu vill man att vi ska ställa in alla aktiviteter med mer än 500 personer.
Totalt utan fakta om att det skulle hjälpa.
T-banan går som tidigare med både friska och sjuka hopträngda på liten yta.
Säkerligen värre än folk som går på hockeymatch.
(nej jag går inte på sådant själv)
Men tillbaka till grafen. Tycker ni Anders Tegnell hade rätt?
FHM köp en ny spåkula, den gamla är trasig.
[bild]
Tegnell menade att vi har nått en högsta nivå med de som har blivit smittade i norra Italien och med inkubationstiden inte borde se några nya fall, dock kom det några ytterligare efteråt ändå som kunde härledas vara direkt från Norra italien. I samma intervju så påtalade han att vi sannolikt kommer få en ny smittvåg till Sverige med fall som inte längre kan härledes som direkta eller indirekta från Italien. Sker det så behövs det en upptrappning. Där är vi idag.
Förövrigt, vem är mer kompetent för detta? Eftersom Tegnell och FHM är så kassa så måste det finnas de som har ett bättre track-record med prognoser, det borde ju inte vara så svårt att få fram? Ett globalt problem här i världen verkar just nu vara att ingen riktigt vet vad som kommer hända exakt härnäst. Men det kanske finns de som har en spåkula på riktigt?
Redigerat:
hahaha, ja FHM är problemet.... -not !L Lars48 skrev:
man sätter väl inte in Artilleriet innan granaterna kan nå frontlinjen, då dimper granaterna bara ner på de egna leden, när fienden avancerat tillräckligt långt att artilleriet ger effekt då, och först då, sätter man in det. och ja, den taktiken innebär att man drar på sig kritik från folk som inte förstår och vissa kostnader, men den kostnaden är försumbar i förhållande till alternativet.
Precis, det som är den riktiga fienden i det är här fallet är Covid-19 och inget annat.rascalsrule skrev:
hahaha, ja FHM är problemet.... -not !
man sätter väl inte in Artilleriet innan granaterna kan nå frontlinjen, då dimper granaterna bara ner på de egna leden, när fienden avancerat tillräckligt långt att artilleriet ger effekt då, och först då, sätter man in det. och ja, den taktiken innebär att man drar på sig kritik från folk som inte förstår och vissa kostnader, men den kostnaden är försumbar i förhållande till alternativet.
Det som förvärrar på riktigt är alla "nyttiga idioter" som sprider desinformation för att övertyga och minska tilltron till myndigheter när samhället är i kris. Detta är klassisk del i asymmetrisk krigföring där man med olika kampanjer försöker aktivera s.k nyttiga idioter som i tror att de agerar rätt men i själva verket så underminerar de sig själva, andra och till sist sitt land.
Tydligen är "fienden" inte Covid-19 längre, utan det som skadar det svenska samhället är FHM och deras urusla beslut och prognoser och som projiceras som en häxjakt mot Tegnell. Skrämmande utveckling.
Det är en sak att vara kritiskt, men personifieringen börjar gå till överdrifter. FHM, regeringen m.f jobbar löpande med detta med helt öppen information.
Redigerat:
Det har väl experterna redan indikerat. Spridningen har gått för långt för att stänga in den. De flesta kommer inte känna av mer än en influensa(?) och sedan gå vidare. I framtiden finns förhoppningsvis vaccin.sunnis skrev:
Förövrigt, vem är mer kompetent för detta? Eftersom Tegnell och FHM är så kassa så måste det finnas de som har ett bättre track-record med prognoser, det borde ju inte vara så svårt att få fram? Ett globalt problem här i världen verkar just nu vara att ingen riktigt vet vad som kommer hända exakt härnäst.
Afrikaner mfl lever med Malaria och annat utan större problem. Det är en del av vardagen.
alltså, om man nu ska använda din graf och svara på din fråga så HAR det ju faktiskt peakat och ÄR på väg ner (när man pratar om peak i dessa sammanhang handlar det om antal nya fall) inte det ackumulerade antalet.optimum skrev:
nu förstår jag ju också att denna graf inte säger så mycket eftersom nedgången är på en dag, men du ber mig titta på din graf och svara på frågan om det peakat, och det är det jag gör
