2 357 791 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du får tro det om du vill. Jag har fått infon från en person som jag litar på. Huruvida källan på Örebro Universitet är trovärdig eller inte, det kan jag inte avgöra. Min gissning är att man har fattat beslutet, men inte kommunicerat ut det än. Kanske gäller stängningen från måndag? Min källa fick bara ett meddelande om att man stängt.P Putte 9497 skrev:
Men som sagt var, jag vidareförmedlade bara informationen som jag fått.
Enligt Expressen så tas inte prov på misstänka fall längre.
https://www.expressen.se/nyheter/beslutet-personer-med-symtom-ska-inte-provtas/
Bra att skolor håller öppna, på vår klinik, inom vården av akut sjuka människor, samhällskritisk funktion, skulle nog cirka 1/4 - 1/3 (väldigt uppskattat) av personalen få stanna hemma om skolor och förskolor stänger pga barnpassning.
Så uthålligheten inom vården minskas drastigt om förskolor o skolor skulle stänga.
https://www.expressen.se/nyheter/beslutet-personer-med-symtom-ska-inte-provtas/
Bra att skolor håller öppna, på vår klinik, inom vården av akut sjuka människor, samhällskritisk funktion, skulle nog cirka 1/4 - 1/3 (väldigt uppskattat) av personalen få stanna hemma om skolor och förskolor stänger pga barnpassning.
Så uthålligheten inom vården minskas drastigt om förskolor o skolor skulle stänga.
Lite skillnad om de som du först påstod att de stängt nu och att det nu kanske gäller från måndag. Sprid inte falska ryktenpacman42 skrev:
Du får tro det om du vill. Jag har fått infon från en person som jag litar på. Huruvida källan på Örebro Universitet är trovärdig eller inte, det kan jag inte avgöra. Min gissning är att man har fattat beslutet, men inte kommunicerat ut det än. Kanske gäller stängningen från måndag? Min källa fick bara ett meddelande om att man stängt.
Men som sagt var, jag vidareförmedlade bara informationen som jag fått.
Nu har utbildningsministern uttalat sig om mötet med skolorna också (från ABs live-feed):
– Regeringen tar frågan på stort allvar och vi är beredda att vidta åtgärder i närtid, säger Anna Ekström i ett uttalande.
– Regeringen tar frågan på stort allvar och vi är beredda att vidta åtgärder i närtid, säger Anna Ekström i ett uttalande.
Jag förmedlar informationen så snabbt jag får den. Jag kan sluta förmedla information som inte officiellt bekräftats (än) om det är vad folk i tråden föredrar. I detta fallet så valde jag att vidarebefordra informationen jag kommit över. Jag hade från början kunnat vara tydligare med källan, men jag fick inte veta den direkt utan först efter att jag frågat efter den. Nästa gång skall jag kolla upp källan innan jag postar.P Putte 9497 skrev:
Du förmedlar inte information i det fallet, du sprider rykten. Helt olika saker.pacman42 skrev:
Jag förmedlar informationen så snabbt jag får den. Jag kan sluta förmedla information som inte officiellt bekräftats (än) om det är vad folk i tråden föredrar. I detta fallet så valde jag att vidarebefordra informationen jag kommit över. Jag hade från början kunnat vara tydligare med källan, men jag fick inte veta den direkt utan först efter att jag frågat efter den. Nästa gång skall jag kolla upp källan innan jag postar.
Så länge man är tydlig med källorna så är väl rykten bra de med. Vi är väl alla vuxna människor som förstår skillnaden mellan ett uttalande från regeringen och "En bekant som jobbar där och där".
Jag tar i alla fall hellre emot all information som finns och gör en sållning på vad som är trovärdigt eller inte.
Jag tar i alla fall hellre emot all information som finns och gör en sållning på vad som är trovärdigt eller inte.
Har man inga källor att presentera till sitt påstående kan man lika gärna vara tystJanus82 skrev:
Så länge man är tydlig med källorna så är väl rykten bra de med. Vi är väl alla vuxna människor som förstår skillnaden mellan ett uttalande från regeringen och "En bekant som jobbar där och där".
Jag tar i alla fall hellre emot all information som finns och gör en sållning på vad som är trovärdigt eller inte.
Här är en bra källa. Står inget om stängt universitet ännu.useless skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/coronaviruset-i-orebro-lan
Motsvarande finns för de flesta län, här är Värmland, pappa får inte hälsa på mamma och dottern får inte gå på 100-dagarsfesten ikväll:
https://www.svt.se/nyheter/amne/Coronaviruset_i_Värmland
Antalet rapporterade fall i världen kan man följa här:
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Redigerat:
Det är ju perfekt, då kan staten visa upp att det inte sker någon ökning längre.G Gurrakrog skrev:Enligt Expressen så tas inte prov på misstänka fall längre.
[länk]
Bra att skolor håller öppna, på vår klinik, inom vården av akut sjuka människor, samhällskritisk funktion, skulle nog cirka 1/4 - 1/3 (väldigt uppskattat) av personalen få stanna hemma om skolor och förskolor stänger pga barnpassning.
Så uthålligheten inom vården minskas drastigt om förskolor o skolor skulle stänga.
Det är väldigt enkelt att stoppa viruset och därmed många människoliv. Regeringen behöver stänga ner allting förutom vård och kommunikation för patienter och vårdpersonal. Ta ut alla sjuka och smittade till sjukhus och be folket sterilisera så gott de kan.
Så gör man på sjukhus när en avdelning är smittad. Efter det har viruset försvunnit. Två veckor gäller det inte mer. Folk kan stanna hemma på julafton och stänga ner allting men orkar inte göra det i två veckor för det här farliga sjukdom.
Sverige kan vara det första landet som gör det och får bästa resultat. Men jag slår vad att det blir aldrig gjort.
Så gör man på sjukhus när en avdelning är smittad. Efter det har viruset försvunnit. Två veckor gäller det inte mer. Folk kan stanna hemma på julafton och stänga ner allting men orkar inte göra det i två veckor för det här farliga sjukdom.
Sverige kan vara det första landet som gör det och får bästa resultat. Men jag slår vad att det blir aldrig gjort.
Det hjälper inte. Det kommer bromsa men inte stoppa. Tänk efter lite.L Lars48 skrev:Det är väldigt enkelt att stoppa viruset och därmed många människoliv. Regeringen behöver stänga ner allting förutom vård och kommunikation för patienter och vårdpersonal. Ta ut alla sjuka och smittade till sjukhus och be folket sterilisera så gott de kan.
Så gör man på sjukhus när en avdelning är smittad. Efter det har viruset försvunnit. Två veckor gäller det inte mer. Folk kan stanna hemma på julafton och stänga ner allting men orkar inte göra det i två veckor för det här farliga sjukdom.
Sverige kan vara det första landet som gör det och får bästa resultat. Men jag slår vad att det blir aldrig gjort.