Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hur många av alla smittade ligger inlagda på sjukhus för behandling är ganska intressant. Möjligtvis att de flesta svenskar får ett milt förkylningssymptom
 
SATS stänger alla anläggningar i 2v från kl 12 idag, fick nyss mail från dem
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
T
L Lars48 skrev:
Det är väldigt enkelt att stoppa viruset och därmed många människoliv. Regeringen behöver stänga ner allting förutom vård och kommunikation för patienter och vårdpersonal. Ta ut alla sjuka och smittade till sjukhus och be folket sterilisera så gott de kan.
Så gör man på sjukhus när en avdelning är smittad. Efter det har viruset försvunnit. Två veckor gäller det inte mer. Folk kan stanna hemma på julafton och stänga ner allting men orkar inte göra det i två veckor för det här farliga sjukdom.
Sverige kan vara det första landet som gör det och får bästa resultat. Men jag slår vad att det blir aldrig gjort.
Om vi leker med tanken att det skulle gå (det går inte) - vad gör vi efter de där två veckorna då?
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Alla som tror att smittspridningen går att stoppa kan sluta drömma. Prognosen är att minst 85% av jordens befolkning blir smittade förr eller senare. Att stänga ner hela samhället i två veckor fördröjer smittspridningen, men har i övrigt ingen effekt*.




*) Ingen effekt på smittspridningen alltså. Men omfattande negativa effekter på samhället och samhällsekonomin i övrigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Lätt löst, under krisen tar de med bilen hem gratis och får tillstånd att parkera hursomhelst gratis. De utrustas också med armbindel och ID-kort som säger att de är samhällsviktiga och den som bråkar med dom åker i fängelse. I Kina har man inga problem med detta. Det är skillnad på folk och folk. De som är viktiga för samhället har större rättigheter än gemene man.
Som jag skrev så har hemtjänstföretagen färre bilar än anställda, de jobbar ju i skift.
 
useless useless skrev:
Alla som tror att smittspridningen går att stoppa kan sluta drömma. Prognosen är att minst 85% av jordens befolkning blir smittade förr eller senare. Att stänga ner hela samhället i två veckor fördröjer smittspridningen, men har i övrigt ingen effekt*.




*) Ingen effekt på smittspridningen alltså, men omfattande negativa effekter på samhället i övrigt.
Källa på den prognosen?
 
Claes Sörmland
Folkhälsomyndighetens nya strategi kräver rejält ändrade vanor i breda lager av samhället. Vad de flesta av oss skulle betrakta som tramssymptom kräver nu isolering hemma. Lite lätt nästäppa, lite hostighet. Hur många har sådana här symptom till vardags under större delen av vinterhalvåret? 10%, 20% av populationen?

Peter Santesson sammanfattar pedagogiskt:

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/glom-alperna-glom-riskomraden-nu-ar-ansvaret-ditt-31859
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
"Härligt" att Tegnell tänker i termer av jämlikhet när det gäller (o)förmågan att stoppa spridningen, det känns stabilt:

[video]

[länk]
Det där är ett seriöst alarmerande resonemang från en man i hans position. Att missa lite i prognoser o annat som han fått rejält med skit för är en sak, det där något helt annat. GIVETVIS är det en win-win för samtliga parter ju fler som kan jobba hemifrån utan att det påverkar deras eller någon annans arbete. Det är väldigt enkel matematik. För varje person som inte smittas frigörs det resurser till de som blivit det så alla tjänar på att vissa kan jobba hemifrån. För varje person som jobbar hemma minskar risken för smittspridning, för alla parter, även de som måste gå till ett arbete.
 
  • Gilla
morotsman och 4 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
"Härligt" att Tegnell tänker i termer av jämlikhet när det gäller (o)förmågan att stoppa spridningen, det känns stabilt:
Väldigt märkligt att be folk att gå till jobbet och riskera att sprida smitta i nån sorts solidaritetstanke med dem som inte kan jobba hemma?
 
  • Gilla
sysmali och 5 till
  • Laddar…
T
Det är tydligt att vi har två åsiktskorridorer här. Dels de som tror och litar på att våra myndigheter tänker åt oss och gör rätt och de som tycker att de agerar för långsamt. Enligt en undersökning från förra veckan så har 2/3 delar av befolkningen stort förtroende för Folkhälsomyndigheten och 1/3 mindre förtroende för FHM. Jag tillhör de som har mindre förtroende. Med det sagt så vill jag ändå trycka på att jag tycker att de åtgärder som myndigheterna föreslår generellt är vettiga, men de kommer för långsamt.

Enligt WHO så har vi olika faser i en epidemi. Först har vi en del där vi har möjlighet att begränsa inflödet från andra länder för att på så sätt stoppa upp och minska smittspridningshastigheten. Under denna fas kan man aktivt arbeta med t.ex. smittspårning och begränsningar av inflödet från andra länder.

När smittan går över till att vara allmänt spridd i samhället så finns det ingen anledning till att fortsätta med smittspårning. Då övergår åtgärderna till att minska skadorna på samhället. Vi befinner oss i denna fas nu. Sannolikt kan man räkna med att kulmen nås inom 4-6 veckor

Vi kan hålla på att träta i all oändlighet om vilka åtgärder som borde ha tagits och vilka som ger effekt men det är bättre om vi blickar framåt och ser vad vi kan göra för att alla hjälpas åt för att minska smittspridningen.

Var och en av oss kan idag göra skillnad vi behöver inte vänta på beslut från FHM, regering, arbetsgivare m.fl., utan du som läser detta kan idag agera genom att ändra vårt beteende för att hjälpa till att begränsa smittspridningen.

Vad kan vi då göra? Tittar jag återigen på andra länder bland annat Italien så ser jag följande åtgärder som tycks vara effektiva: Håll någon meters avstånd till andra människor när man är ute och t.ex. handlar. Undvik platser och situationer där många samlas, t.ex. kanske man inte ska gå till ett trångt gym och träna under dessa veckor utan hitta andra alternativ. Gillar man att gå ut och dansa till helgen så kanske det är en aktivitet man kan avhålla sig ifrån under några veckor också. Försök undvika handla eller åka kommunalt när alla andra gör det osv.

Jag är säker på att det finns många kloka här på vårt forum kan fylla på med åtgärder som VI kan göra för att hjälpa till och begränsa smittspridningen.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 7 till
  • Laddar…
N NiklasN123 skrev:
Källa på den prognosen?
Källa?
 
T TAR12 skrev:
Det är tydligt att vi har två åsiktskorridorer här. Dels de som tror och litar på att våra myndigheter tänker åt oss och gör rätt och de som tycker att de agerar för långsamt. Enligt en undersökning från förra veckan så har 2/3 delar av befolkningen stort förtroende för Folkhälsomyndigheten och 1/3 mindre förtroende för FHM. Jag tillhör de som har mindre förtroende. Med det sagt så vill jag ändå trycka på att jag tycker att de åtgärder som myndigheterna föreslår generellt är vettiga, men de kommer för långsamt.

Enligt WHO så har vi olika faser i en epidemi. Först har vi en del där vi har möjlighet att begränsa inflödet från andra länder för att på så sätt stoppa upp och minska smittspridningshastigheten. Under denna fas kan man aktivt arbeta med t.ex. smittspårning och begränsningar av inflödet från andra länder.

När smittan går över till att vara allmänt spridd i samhället så finns det ingen anledning till att fortsätta med smittspårning. Då övergår åtgärderna till att minska skadorna på samhället. Vi befinner oss i denna fas nu. Sannolikt kan man räkna med att kulmen nås inom 4-6 veckor

Vi kan hålla på att träta i all oändlighet om vilka åtgärder som borde ha tagits och vilka som ger effekt men det är bättre om vi blickar framåt och ser vad vi kan göra för att alla hjälpas åt för att minska smittspridningen.

Var och en av oss kan idag göra skillnad vi behöver inte vänta på beslut från FHM, regering, arbetsgivare m.fl., utan du som läser detta kan idag agera genom att ändra vårt beteende för att hjälpa till att begränsa smittspridningen.

Vad kan vi då göra? Tittar jag återigen på andra länder bland annat Italien så ser jag följande åtgärder som tycks vara effektiva: Håll någon meters avstånd till andra människor när man är ute och t.ex. handlar. Undvik platser och situationer där många samlas, t.ex. kanske man inte ska gå till ett trångt gym och träna under dessa veckor utan hitta andra alternativ. Gillar man att gå ut och dansa till helgen så kanske det är en aktivitet man kan avhålla sig ifrån under några veckor också. Försök undvika handla eller åka kommunalt när alla andra gör det osv.

Jag är säker på att det finns många kloka här på vårt forum kan fylla på med åtgärder som VI kan göra för att hjälpa till och begränsa smittspridningen.
Ta eget ansvar är en
 
Krisplaner finns nog i omlopp på många stora skolor, de förbereder på vissa håll för att kunna undervisa online istället (gäller universitetsvärlden.. grundskola vet jag inget om).

De har dessutom fått regler om hur nära studenterna får sitta varandra på tentor t ex.. så eftersom det vankas tentavecka snart på många håll.. så möbleras det om för fullt.
 
BirgitS
P Putte 9497 skrev:
Ta eget ansvar är en
Kan du konkretisera vad du menar med det?
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.