Status
Inte öppen för fler kommentarer.
C C.Lundin skrev:
Hur många som blir smittade är ju ändå i ärlighetens namn helt irrelevant.
Håller inte med om att det är irrelevant då ett högt antal smittade under kort tid stressar många samhällsviktiga funktioner.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ungefär som Italien?

Tycker du den fungerar?
Italien har en situation som är helt utom kontroll, vad tycker du de ska göra? Låta viruset löpa amok med dödsfall, misär och landssorg som resultat?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Förra veckan skulle det peaka på lördag.
När det inte höll sade man tisdag
Men tillbaka till grafen. Tycker ni Anders Tegnell hade rätt?
FHM köp en ny spåkula, den gamla är trasig.
Såvitt jag vet har Anders Tegnell aldrig påstått att smittan skulle peaka. Det han sa var att kulmen av de fall man hittade hos sportlovsresenärer från Italien skulle peaka, vilket de också förstås gjorde. Inget konstigt i det.

• Gilla
sinclairhacker och 4 till
  • Laddar…
Dödligheten i världen och Europa ligger på straxt under 4% och i Sverige på under 0,2%. Denna siffra kommer säkerligen att öka men vi får hoppas att den inte gör det och förlita oss på våra myndigheter och regering samt på oss själva

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A anhack skrev:
Håller inte med om att det är irrelevant då ett högt antal smittade under kort tid stressar många samhällsviktiga funktioner.
Smittad kan man bli men symptom kan utebli. Vissa kommer att behöva vård men de flesta (tror jag) kommer kunna gå tillbaka till jobbet efter Max en veckas sjukdom.

Det råder stor osäkerhet angående Corona idag för att smittspridningen har gått från några till flera hundra på kort tid. Därför är många rädda att bli smittade.

T
H hapazard skrev:
Detta kommer fördröja smittspridningen men jag har svårt att se att den skulle stoppas så att vi skulle nå en kulmen inom 1-2 månader. Det skulle kräva att de stora spridande grupperna redan infekterats och blivit immuna, åtgärderna mot smittspridning kommer fördröja även det. Kanske avstannar smittspridningen framåt sommaren om den följer samma mönster som förkylningar i stort. Sen kommer det ta ny fart till hösten. Vi kan nog tyvärr se fram emot kraftiga inskränkningar i våra normala levnadsmönster ända tills att ett vaccin finns tillgängligt, förhoppningsvis till våren nästa år.
Jag tror att du missförstår mitt inlägg. Jag menar att en kulmen kommer att nås inom 4-6 veckor den här gången. Det betyder inte att viruset kommer att försvinna, utan sannolikt återkommer det tills dess att vi har ett vaccin. Om det sen visar sig att det tog 6-8 veckor istället för att nå Peaken den här gången är ointressant.

Viktigare och poängen med hela mitt inlägg är att lyfta upp vad vi kan göra för att begränsa smittspridningen utöver att lyssna på myndigheterna. Vad kan DU göra IDAG? Vad kan JAG göra IDAG för att begränsa smittspridningen?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Det bästa jag läst i ämnet hittills:

[länk]
Den här borde alla läsa!

tttomten tttomten skrev:
Nu ser jag ingen flagga överhuvudtaget på bilden men men. Varför skulle det vara flagga på halv stång (antar att det är du menar med halv flagga)?
Kronprinsessans namnsdag är idag. Jag tänkte med tanke på allt lidande som Coronaviruset har skaffat kunde man åtminstone flaggat på halvstång. Namnsdagen är kanske viktigare!

T
L Lars48 skrev:
Kronprinsessans namnsdag är idag. Jag tänkte med tanke på allt lidande som Coronaviruset har skaffat kunde man åtminstone flaggat på halvstång. Namnsdagen är kanske viktigare!
Fascinerande hur dålig koll du verkar ha på baskunskaper kring svenska flaggor och tillhörande regler, när du är så insatt i coronaproblematiken. Men det är klart, man kan ju inte vara expert på allt.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Det bästa jag läst i ämnet hittills:

[länk]
Jag håller också med, lös denna (hela) så förstår man lite bättre vad som kommer hända de närmaste veckorna och varför vi bör ta krafttag nu snarare än att vänta!

Och många frågar sig ”vad det spelar för roll om vi isolerar oss i två veckor, viruset kommer fortsätta spridas efteråt ändå?”
Ja, sannolikt kommer en stor del av befolkningen bli smittade för eller senare (om vi inte får fram ett vaccin), men om vi får en långsam spridning kommer vården ha större möjlighet att ta hand om de som blir kritiskt sjuka. Artikeln ovan visar att om vi är förberedda och vidtar rätt åtgärder (har kapacitet i sjukvården) kan dödligheten bli ca 0,5-1%, men om vi får en okontrollerad spridning lär dödligheten vara 3-4%, kanske ännu högre.
Ponera att vi får en 10% spridning i Sverige innan vaccin finns tillgängligt (1 miljon smittade). Det handlar då om ca 30 000 liv som står på spel... >30ggr mer än tex Estonia-katastrofen.

Så snälla, läs denna:
https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag skrev så har hemtjänstföretagen färre bilar än anställda, de jobbar ju i skift.
Japp, man får samåka och hämta upp och lämna kollegor. Sedan går det ju att tillfälligt hyra in bilar. Intern företagstaxi är också ett alternativ med tillfälliga anställda som kör.

Det är nog snart köpläge på aktier/fonder i kinesiska företag. När resten av världen nu börjar stänga ner allt, är Kina tvärtom i ett läge att man kan börja öppna produktionen igen efter att agerat så hårt i början...

P Putte 9497 skrev:
Smittad kan man bli men symptom kan utebli. Vissa kommer att behöva vård men de flesta (tror jag) kommer kunna gå tillbaka till jobbet efter Max en veckas sjukdom.

Det råder stor osäkerhet angående Corona idag för att smittspridningen har gått från några till flera hundra på kort tid. Därför är många rädda att bli smittade.
Har du någon källa på att det finns fall som blivit smittade och inte fått symtom? Milda symtom är symtom och de som fått det ska stanna hemma...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.