Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N NiklasN123 skrev:
Sluta trolla och börja förbered för den landstäckande karantän som kommer behövas framöver.
Ta och vakna ur drömmarna och gör något vettigt istället.
 
rascalsrule rascalsrule skrev:
alltså, om man nu ska använda din graf och svara på din fråga så HAR det ju faktiskt peakat och ÄR på väg ner (när man pratar om peak i dessa sammanhang handlar det om antal nya fall) inte det ackumulerade antalet.
Fast nedgången i dag beror ju dels på att alla rapporter inte har kommit in än och dels att Stockholm har slutat med proaktiv provtagning - Inte att antalet nya smittade har minskat.
 
  • Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
10 miljoner människor i världen dör varje år av alkohol och tobak. Varför är det i princip ingen som propsar på att gränserna ska stängas för alkohol- och tobaksimport eller kräver att Folkhälsomyndigheten agerar omgående för att stoppa denna samhällsfarliga företeelse?
Det kanske ska stå vakter som alkotestar alla som kommer till landet och sätter de som är onyktra i karantän?
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
T
Okarlsson Okarlsson skrev:
WHO är för tydliga. Har du symptom ska du anmäla det, testa dig och om behov finns sitta i karantän. Är du riskgrupp ska du vara extra vaksam.

Om man inte kan lita på WHO så har vi större problem än Corona...
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vi har bokat barnkalas för grabben nästa lördag på Busfabriken. Funderar på att ställa in....
Överreaktion?
Tycker man ska ställa in allt som innebär nära fysiska kontakter med människor eller inomhusmiljöer med mycket människor där risken är större. Vi har nu samhällsspridning som är okontrollerad och ansvaret ligger på oss alla att undvika en explosionsartad spridning som gör att samhället blir instabilt vilket i sin tur leder till fler döda.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
10 miljoner människor i världen dör varje år av alkohol och tobak. Varför är det i princip ingen som propsar på att gränserna ska stängas för alkohol- och tobaksimport eller kräver att Folkhälsomyndigheten agerar omgående för att stoppa denna samhällsfarliga företeelse?
Kanske för att alkoholmissbruk inte är smittsamt?
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
10 miljoner människor i världen dör varje år av alkohol och tobak. Varför är det i princip ingen som propsar på att gränserna ska stängas för alkohol- och tobaksimport eller kräver att Folkhälsomyndigheten agerar omgående för att stoppa denna samhällsfarliga företeelse?
För att det är självvalt, till skillnad från virus? ;)
 
  • Gilla
NiklasN123 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast nedgången i dag beror ju dels på att alla rapporter inte har kommit in än och dels att Stockholm har slutat med proaktiv provtagning - Inte att antalet nya smittade har minskat.
Precis! Att lita på den grafen framöver är vanskligt. Jag är tämligen säker på att virusets överlevnad och antal provtagningar är mycket svagt korrelerade...
 
rascalsrule rascalsrule skrev:
alltså, om man nu ska använda din graf och svara på din fråga så HAR det ju faktiskt peakat och ÄR på väg ner (när man pratar om peak i dessa sammanhang handlar det om antal nya fall) inte det ackumulerade antalet.

nu förstår jag ju också att denna graf inte säger så mycket eftersom nedgången är på en dag, men du ber mig titta på din graf och svara på frågan om det peakat, och det är det jag gör
Sådär har grafen sett ut varje dag hittills (förutom sent på kvällen) och beror på att dagens siffror kommer in vid olika tidpunkter under hela dagen.

Nu har ju dessutom Stockholm (som haft flest smittade hittills) slutat med provtagningar av misstänkta fall, gissar att vi snart kommer se liknande i andra delar av landet. Så den där kurvan kommer troligen vända relativt snart.
Men den riktiga kurvan kommer med stor sannolikhet inte göra det förrän vi är uppe på miljoner som har smittats bara i Sverige.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Grannen har hissat upp flagan idag! Ska det inte vara halv flagga?
Flaggstång med hissad flagga i trädgård, snöfall, röd bil och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så strunt i alkohol och tobak då, varför gör vi inte mer åt antibiotikaöveranvändningen? Det dödar knappa miljonen årligen och är på stark frammarsch...
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
useless useless skrev:
10 miljoner människor i världen dör varje år av alkohol och tobak. Varför är det i princip ingen som propsar på att gränserna ska stängas för alkohol- och tobaksimport eller kräver att Folkhälsomyndigheten agerar omgående för att stoppa denna samhällsfarliga företeelse?
Det kanske ska stå vakter som alkotestar alla som kommer till landet och sätter de som är onyktra i karantän?
Har själv gått och funderat på varför folk inte bryr sig mer om farliga sjukdomar och dylikt, som dödar ofantligt många mer människor än vad detta virus troligtvis kommer att göra.
Hur många som blir smittade är ju ändå i ärlighetens namn helt irrelevant.
 
L Lars48 skrev:
Grannen har hissat upp flagan idag! Ska det inte vara halv flagga?
[bild]
Nu ser jag ingen flagga överhuvudtaget på bilden men men. Varför skulle det vara flagga på halv stång (antar att det är du menar med halv flagga)?
 
C C.Lundin skrev:
Lite svårt att veta om du trollar eller inte.
Om du verkligen är så orolig med anledning av ovannämnda, så kan du verkligen inte ha mycket problem i övrigt i din vardag.
Visst är det ett virus som det ännu inte finns något botemedel mot, men det är ytterst få som dör av det och varken barn eller friska tar i princip någon som helst skada av det.

Menar dock inget illa och är du verkligen orolig så respekterar jag givetvis det. Men att försöka tvinga på en obefogad oro på andra är lite onödigt.
Undrar hur många corona-influenser vi haft som ingen kommit på. Nu kan vi mer och ser skillnader på sjukdomar. Förr kallade man det "överfära". Att fler äldre dör av Corona än vanlig känd influensa kanske kan förklaras med allt vaccin som ges till äldre?!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Indiens siffror är suspekta. 62 smittade? Omfattande gränskontroller? Som visar sig bestå av temperaturmätning, alla som är feberfria släpps in utan mer information.
Jag var i Indien 2009 när svininfluensan var i gång. Då kollades temperaturen på alla som kom in till landet på flygplatsen. Hon som kollade i min kö hade inte slagit på termometern och klisterlappen på displayen var kvar så alla hade 37,5 i temp. Hoppas att de har lärt sig att använda utrustningen nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Grannen har hissat upp flagan idag! Ska det inte vara halv flagga?
[bild]
Det är en vimpel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.