2 358 435 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fast nedgången i dag beror ju dels på att alla rapporter inte har kommit in än och dels att Stockholm har slutat med proaktiv provtagning - Inte att antalet nya smittade har minskat.rascalsrule skrev:
10 miljoner människor i världen dör varje år av alkohol och tobak. Varför är det i princip ingen som propsar på att gränserna ska stängas för alkohol- och tobaksimport eller kräver att Folkhälsomyndigheten agerar omgående för att stoppa denna samhällsfarliga företeelse?
Det kanske ska stå vakter som alkotestar alla som kommer till landet och sätter de som är onyktra i karantän?
Det kanske ska stå vakter som alkotestar alla som kommer till landet och sätter de som är onyktra i karantän?
Okarlsson skrev:
Tycker man ska ställa in allt som innebär nära fysiska kontakter med människor eller inomhusmiljöer med mycket människor där risken är större. Vi har nu samhällsspridning som är okontrollerad och ansvaret ligger på oss alla att undvika en explosionsartad spridning som gör att samhället blir instabilt vilket i sin tur leder till fler döda.[SKPG]Zamora skrev:
Kanske för att alkoholmissbruk inte är smittsamt?useless skrev:
För att det är självvalt, till skillnad från virus?useless skrev:
Precis! Att lita på den grafen framöver är vanskligt. Jag är tämligen säker på att virusets överlevnad och antal provtagningar är mycket svagt korrelerade...useless skrev:
Sådär har grafen sett ut varje dag hittills (förutom sent på kvällen) och beror på att dagens siffror kommer in vid olika tidpunkter under hela dagen.rascalsrule skrev:
alltså, om man nu ska använda din graf och svara på din fråga så HAR det ju faktiskt peakat och ÄR på väg ner (när man pratar om peak i dessa sammanhang handlar det om antal nya fall) inte det ackumulerade antalet.
nu förstår jag ju också att denna graf inte säger så mycket eftersom nedgången är på en dag, men du ber mig titta på din graf och svara på frågan om det peakat, och det är det jag gör
Nu har ju dessutom Stockholm (som haft flest smittade hittills) slutat med provtagningar av misstänkta fall, gissar att vi snart kommer se liknande i andra delar av landet. Så den där kurvan kommer troligen vända relativt snart.
Men den riktiga kurvan kommer med stor sannolikhet inte göra det förrän vi är uppe på miljoner som har smittats bara i Sverige.
Har själv gått och funderat på varför folk inte bryr sig mer om farliga sjukdomar och dylikt, som dödar ofantligt många mer människor än vad detta virus troligtvis kommer att göra.useless skrev:
10 miljoner människor i världen dör varje år av alkohol och tobak. Varför är det i princip ingen som propsar på att gränserna ska stängas för alkohol- och tobaksimport eller kräver att Folkhälsomyndigheten agerar omgående för att stoppa denna samhällsfarliga företeelse?
Hur många som blir smittade är ju ändå i ärlighetens namn helt irrelevant.
Undrar hur många corona-influenser vi haft som ingen kommit på. Nu kan vi mer och ser skillnader på sjukdomar. Förr kallade man det "överfära". Att fler äldre dör av Corona än vanlig känd influensa kanske kan förklaras med allt vaccin som ges till äldre?!C C.Lundin skrev:Lite svårt att veta om du trollar eller inte.
Om du verkligen är så orolig med anledning av ovannämnda, så kan du verkligen inte ha mycket problem i övrigt i din vardag.
Visst är det ett virus som det ännu inte finns något botemedel mot, men det är ytterst få som dör av det och varken barn eller friska tar i princip någon som helst skada av det.
Menar dock inget illa och är du verkligen orolig så respekterar jag givetvis det. Men att försöka tvinga på en obefogad oro på andra är lite onödigt.
Jag var i Indien 2009 när svininfluensan var i gång. Då kollades temperaturen på alla som kom in till landet på flygplatsen. Hon som kollade i min kö hade inte slagit på termometern och klisterlappen på displayen var kvar så alla hade 37,5 i temp. Hoppas att de har lärt sig att använda utrustningen nu.Anna_H skrev:
Redigerat: