Status
Inte öppen för fler kommentarer.
När jag var på akuten igår så var det lite intressant att notera att sjuksköterskan inte brydde sig särskilt mycket om vad FHM tycker. Hon sade att vi skulle vara hemma 48h efter sista symtom. Och att hosta ingår i dessa. Vi försökte med "men Tegnell sa att hosta inte räknas in", hennes svar var att det inte spelar någon roll vad han säger, vi skall stanna hemma minst 48h efter sista symtom, även om det dröjer uppåt tre veckor, vilket inte är ovanligt.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det leder i praktiken till aktiv dödshjälp med den behandling som många äldre får.

En 80 åring har 80 % chans att klara covid och 7 års återstående livstid. Om de får basal behandling med tex syrgas.
En 80-åring på särskilt boende har INTE 7 år återstående livstid, utan vanligtvis betydligt mindre än ett år. En 80-åring med hemtjänst har sannolikt inte heller 7 års livstid kvar, det finns ju en anledning till att de har hemtjänst.

Om man är lite cynisk så kan faktiskt den här "ättestupan" i förlängningen öka livslängden i Sverige kraftigt, om inte kommunerna drar ner på antalet platser på särskilt boende nu. Då kan nämligen betydligt friskare äldre komma in där, vilket gör att de får bättre kost, mer omsorg och mer aktivitet än när de bor hemma med hemtjänst.

• Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Du tänker alltså vi måste offra 5.000-10.000 liv för att vi ska klara det ekonomiskt?
Ja, så att vi kan rädda betydligt fler än 5 000-10 000 liv. Det är väldigt cyniskt att värdera just dödsfall pga Covid-19 så högt. Hur många hjärtinfarkter, cancerfall, svältdöda barn är en 80-årig svårt sjuk dement dam med 8 månader beräknad kvarstående livstid värd?

• Gilla
  • Älska
tobbbias och 13 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nu kom någon ting intressant ut från de vetenskapliga studierna:

Det nya coronaviruset SARS-CoV-2 verkar ju inte vara så smittsamt som man i tidiga modeller trodde. Det finns en möjlighet att vissa av oss redan är resistenta mot infektion av detta virus, inte via antikroppar utan via T-celler. Det är en känd mekanism för andra virus. And low and behold, första studien kom nu ut som tyder på det:

https://t.co/OuwWLrBySp?amp=1

Nyckelslutsatsen:

"Importantly, we detected SARS-CoV-2-reactive CD4+ T cells in ~40-60% of unexposed individuals, suggesting cross-reactive T cell recognition between circulating ‘common cold’ coronaviruses and SARS-CoV-2."

På vanlig svenska: 40-60% av folk som inte har träffat på det nya viruset har redan ett skydd via sina T-celler som de har fått genom de vanliga coronavirus som cirkulerar och ger milda förkylningar. Kanske, det är en väldigt liten studie. Men en antydan till att det kan finnas något där.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
"15 juni kommer Grekland öppna för utländska turister, skriver lokala medier. Först välkomnas besökare från 19 länder – Sverige är inte ett av dessa.
Man litar inte på Sverige.
Vilket är ett stort tankefel av dem. Det är inte turisterna som smittar eftersom man inte reser om man är sjuk, det är lokalbefolkningen som smittar turisterna. Så turister från andra länder bör kanske undvika Sverige den här sommaren, men Svenska turister har lägre risk att vara smittsamma än turister från andra länder.

• Gilla
tttomten och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Du kankse har annan info än forskargruppen som arbetar med vaccinet?
Du har missuppfattat informationen. Ja, de har stor tillverkningskapacitet. Ja, det kan finnas vaccin i september. Men inte färdigtestat för den stora marknaden. Vi vill inte ha en ny tragedi i stil med svininfluensan och narkolepsi.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Det blir jobbigt om du skall misstokla mig med vilje och inte särskillt bra för att komma frammåt.

Jag har upprepade gånger beskrivit i tråden varför en lock down skulle varit bra och det handlar om ett flerat orsaker. Vaccin till hösten eller inte är bara en av dessa.

Eftersom det uppenbarligen inte var ok att ifrågasätta varför du upprepar samma saker får jag prova igen:

1. Hur vet du att jag med vilje misstolkar dig, kommunikation är tvåvägs så fundera då på hur du också kommunicerar för att minska risken för missförstånd.

2. Det är extremt många av dina inlägg som är upprepningar, betyder det att du gör upprepningarna för att komma framåt?

3. Du skrev att vi värderar människoliv mindre än vad vi värderar ekonomin, jag gav ett realistiskt räkneexempel på hur mycket ett människoliv är värt under Coronatider. Jag väntar fortfarande på att få veta om du anser att ett svältande barn eller en kvinna som tvingas till hemska saker är värd lika mycket?

Så jag har flera gånger svarat på varför en lockdown NU inte är lönt och att när Lockdown skulle ha behövts fanns det ingen laglig möjlighet att göra det. Så varför väljer du att upprepa det om syftet är att komma framåt?

• Gilla
tttomten och 7 till
  • Laddar…
E
D djac skrev:
Jag tor du missförstod mig, misshandlade barn lägger sig inte ner och dör dag ett, folk som hamnar i ekonomisk missär dör långsamt, detta syns inte i de starkt förenklade siffror som allmänheten tror är relevanta.

Det kommer ta flera år innan vi kan börja ana kostnaden i lidande. Global fattigdomsbekämpning slängs 20 år tillbaka i tiden av detta och lidandet kommer vara oerhört, långt värre än influensan vi bekämpade.
finns det vetenskapliga belägg på det? Länka gärna

Anna_H Anna_H skrev:
Du har missuppfattat informationen. Ja, de har stor tillverkningskapacitet. Ja, det kan finnas vaccin i september. Men inte färdigtestat för den stora marknaden. Vi vill inte ha en ny tragedi i stil med svininfluensan och narkolepsi.
Som jag påpekade för några veckor sedan, narkolepsin i samband med Pandemirix mot Svininfluensan är inte statistiskt säkerställd som en biverkning. Det finns mycket som tyder på att den autoimmuna reaktionen hade skett även om dessa personer fått sjukdomen. Den överrepresentation man hittar för de som tagit vaccinet kan kanske förklaras med att fler barn tog vaccinet jämfört med hur många barn som hade fått svininfluensan.

Så just detta med Pandemirix kanske inte skall användas som ett exempel.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
FHM borde ju veta ungefär hur äldreboenden sköts (det står ju ganska ofta i tidningarna hur väldigt många olika personer en äldre vårdtagare möter, tex)

Så man borde väl ha förstått att smittan skulle ta sig in i äldreboendena och varnat för detta, samt utformat riktlinjer för personal och annat.
Man har ju förstått vad det skulle innebär om det kom in där, man har från FoHM:s sida varit tydliga med att de äldre måste skyddas, men man har INTE mandat att ta fram riktlinjer för deras personal. Det är Socialstyrelsen och SKR som kan ge sådana order, och det är framförallt kommunerna själva som bör ha förberedda krisplaner för hur man gör om/när smitta kommer in.

Jag menar, hur gör de annars vanliga år, när influensan eller vinterkräksjukan härjar? Sätter upp lappar och hoppas på guschelov? Självklart måste varje boende ha en plan för när a) smitta finns i området b) smitta drabbat någon i personalen eller någon boende och c) smitta har etablerat sig. Jag är helt chockad över att så är fallet, men skyll inte på foHM, skyll på kommunernas dåliga tillsyn och upphandlingar!

• Gilla
tttomten och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Verkliga dödssiffran i Italien mer än 50% högre? När man jämför antalet döda med hur många som normalt sett dör så ligget årets dödstal på en bit över 50% fler döda än antalet rapporterade dödsoffer från Covid-19.

[länk]
Det är i stort sett bara Sverige och Belgien, de två "skräckexemplen" som har korrekt rapportering. Noteras bör att Belgien har tillämpat Lockdown, då de mycket tidigt fick in smittan i äldreboenden på ett helt annat sätt än vad vi fått i Sverige. Problemet i Sverige har istället varit att man inte haft rutiner för att smittan inte ska spridas när den väl kommit in där.

• Gilla
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
E
D djac skrev:
Jag upplever att det är tvärtom, det kantrar mot att foliehattar får mer och mer utrymme och kritiska frågor får inte ställas längre.
Vilka kanaler el medier syftar du på?

har nog inte sett många foliehattar på mainstream media...

pacman42 pacman42 skrev:
Som jag påpekade för några veckor sedan, narkolepsin i samband med Pandemirix mot Svininfluensan är inte statistiskt säkerställd som en biverkning. Det finns mycket som tyder på att den autoimmuna reaktionen hade skett även om dessa personer fått sjukdomen. Den överrepresentation man hittar för de som tagit vaccinet kan kanske förklaras med att fler barn tog vaccinet jämfört med hur många barn som hade fått svininfluensan.

Så just detta med Pandemirix kanske inte skall användas som ett exempel.
Det är just därför ett bra exempel på att det måste testas ordentligt och inte paniksläppas.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu kom någon ting intressant ut från de vetenskapliga studierna:

Det nya coronaviruset SARS-CoV-2 verkar ju inte vara så smittsamt som man i tidiga modeller trodde. Det finns en möjlighet att vissa av oss redan är resistenta mot infektion av detta virus, inte via antikroppar utan via T-celler. Det är en känd mekanism för andra virus. And low and behold, första studien kom nu ut som tyder på det:

[länk]

Nyckelslutsatsen:

"Importantly, we detected SARS-CoV-2-reactive CD4+ T cells in ~40-60% of unexposed individuals, suggesting cross-reactive T cell recognition between circulating ‘common cold’ coronaviruses and SARS-CoV-2."

På vanlig svenska: 40-60% av folk som inte har träffat på det nya viruset har redan ett skydd via sina T-celler som de har fått genom de vanliga coronavirus som cirkulerar och ger milda förkylningar. Kanske, det är en väldigt liten studie. Men en antydan till att det kan finnas något där.
Det var det som Mia Philipson var inne på när hon var på Aktuellt häromdagen.

Mikael_L
Jag hörde Mia på Aktuellt.
Skärpt kvinna, det är mycket väl värt att lyssna noga när hon säger saker.
Leta gärna upp aktuellt-avsnittet i SVTplay om du missade det.

Uttalar sig dock i akademisk tradition (som många andra) med att alltid sätta in en liten möjlighet att det är fel slutsatser, även om de är nästan garanterat korrekta. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.