Byggahus.se

Coronavirus

1. pacman42
    Medlem · Nivå 14
  2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Bra, det har kommit in lite ang Norge och danmark.
    I Norge har lite drygt 0,5% varit sjuka.
    I Danmark drygt 1%

Hur är det nu i Finland. Har våra finska forumvänner snappat upp vad man tror i Finland?

3. optimum
    Medlem · Nivå 13
    Nu var det inte det inlägget handlade om utan hur övriga världen ser på Sverige.

4. optimum
    Medlem · Nivå 13
    Kan du inte kontakta dem då och berätta att de gjort fel och du vet mycket bättre.

5. optimum
    Medlem · Nivå 13
    Folk i andra länder förvånas över att vi kan hålla öppet som vi gör.

Nu tycker jag det är positivt att vi håller öppet så det är inte vad jag anser.

Senast vid kontakt med god vän i Thailand. Han sitter fast på Phuket som är stängt så de inte ens får resa hem eller dit. (han har familjen i Burma) När jag berättade om hur det är i Sverige blev även han förvånad över att vi kan hålla öppet. Inte negativt men undrade givetvis hur vi klarade att hålla smittan borta. Jag berättade då att vi försöker platta till kurvan så sjukvården klarar av situationen. Något jag hade svårt att förklara då han undrade om vi ville folk skulle smitta varandra.

6. optimum
    Medlem · Nivå 13
    Återigen handlade mitt inlägg INTE om att vi ska semestra utomlands utan hur övriga länder ser på oss.

Läs inlägget igen och försök förstå innebörden av "...Först välkomnas besökare från 19 länder - Sverige är inte ett av dessa."

7. pacman42
    Medlem · Nivå 14
    Verkliga dödssiffran i Italien mer än 50% högre? När man jämför antalet döda med hur många som normalt sett dör så ligget årets dödstal på en bit över 50% fler döda än antalet rapporterade dödsoffer från Covid-19.

https://omni.se/a/1nExGJ

8. E
    Husägare Nivå 6
    jaha det var så enkelt, men det tredje då? Vilken kategori tillhör det?

9. J
    Medlem · Nivå 10
    Det tillhör skammen.

10. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Han säger bara det självklara. Grundkursen i immunologi. Vid serokonversion hårdkodas antikropparna i B-cellenas DNA. Så visst blir det immunologiska minnet kvar i några år. Frågan är om viruset kan mutera och ändra sin yta så att antikropparna blir mindre steriliserande.

11. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Vilka trista härskartekniker du använder.

12. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Lockdown räddar många från att dö av Covid-19. Men om det i förlängningen räddar liv elelr inte vet vi inte ännu. Nästan alla länder (utom möjligen Nya Zeeland?) anser ju att lockdown kostar mer än det smakar och troligen ger överdödlighet på andra håll rätt snart.

13. pacman42
    Medlem · Nivå 14
    När jag var på akuten igår så var det lite intressant att notera att sjuksköterskan inte brydde sig särskilt mycket om vad FHM tycker. Hon sade att vi skulle vara hemma 48h efter sista symtom. Och att hosta ingår i dessa. Vi försökte med "men Tegnell sa att hosta inte räknas in", hennes svar var att det inte spelar någon roll vad han säger, vi skall stanna hemma minst 48h efter sista symtom, även om det dröjer uppåt tre veckor, vilket inte är ovanligt.

14. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    En 80-åring på särskilt boende har INTE 7 år återstående livstid, utan vanligtvis betydligt mindre än ett år. En 80-åring med hemtjänst har sannolikt inte heller 7 års livstid kvar, det finns ju en anledning till att de har hemtjänst.

Om man är lite cynisk så kan faktiskt den här "ättestupan" i förlängningen öka livslängden i Sverige kraftigt, om inte kommunerna drar ner på antalet platser på särskilt boende nu. Då kan nämligen betydligt friskare äldre komma in där, vilket gör att de får bättre kost, mer omsorg och mer aktivitet än när de bor hemma med hemtjänst.

15. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Ja, så att vi kan rädda betydligt fler än 5 000-10 000 liv. Det är väldigt cyniskt att värdera just dödsfall pga Covid-19 så högt. Hur många hjärtinfarkter, cancerfall, svältdöda barn är en 80-årig svårt sjuk dement dam med 8 månader beräknad kvarstående livstid värd?