2 361 299 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det blir jobbigt om du skall misstokla mig med vilje och inte särskillt bra för att komma frammåt.mathiash77 skrev:
Jag har upprepade gånger beskrivit i tråden varför en lock down skulle varit bra och det handlar om ett flerat orsaker. Vaccin till hösten eller inte är bara en av dessa.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 176 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 176 inlägg
Så du tror på allvar att man går ut och berättar om sin forskning och var man befinner sig utan grund?BirgitS skrev:
Hur tror du ett misslyckande för denna fokskargrupp kommer att kreditera dem?
De har aldrigt sagt något annat än att om det fortsätter med bra resultat kan ett vaccin finnas till hösten. Du får nog lägga lite mer kraft om du skall dissa detta än att hämvisa till WHO.
Bra, grekerna kan klara sig utan våra pengar. Bättre att vi semestrar här hemma och inte låter våra pengar gynna nån annan än oss själva.optimum skrev:
Detta är synen på hur vi i Sverige har hanterat SAR cov-2.
"15 juni kommer Grekland öppna för utländska turister, skriver lokala medier. Först välkomnas besökare från 19 länder – Sverige är inte ett av dessa.
Däremot efter 1 juli tros även svenskar vara välkomna då Grekland ska ta mot alla nationaliteter."
Man litar inte på Sverige.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 176 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 176 inlägg
Storbritanniens hälsominister Hancock har just presenterat resultaten från deras första antikroppstester och i London så verkar det som att 17 % av testerna var positiva. Inga detaljer som hur personerna valts ut etc. presenterades.
Källa: DN:s live-flöde
Källa: DN:s live-flöde
Flera verka ju ha missat hur Sverige tillämpar aktiv dödhjälp i äldervården pga Covid19
Läs gärna innan ni letar upp ovidkommande info om morfin och gillar felaktigheter hos varandra.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/geriatrikprofessor-det-har-ar-aktiv-dodshjalp/
Läs gärna innan ni letar upp ovidkommande info om morfin och gillar felaktigheter hos varandra.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/geriatrikprofessor-det-har-ar-aktiv-dodshjalp/
beslut fattas på många nivåer och på olika grunder. Jag vill inte att man mörkar info.D djac skrev:
journalister är inte skrämda av populister, snarare tvärtom. Dom är skrämda av lågt i tak och en fiskstims mentalitet där man inte ska sticka ut och ifrågasätta mer än nödvändigt.
se bara hur den tyska journalistens frågor på pressträffarna gjorde att dom svenska journalisterna som bara sitter o hummar och sväljer all info utan kritisk granskning, satt som frågetecken.
Du säger att det är pga covid - 19, men i artikeln står det att det pågått i flera år. Hur får du ihop det?Ulltand skrev:
I övrigt är det ju bara en åsikt från en person, baserat på hörsägen och "journaler från närstående". Det innebär förstås inte att han har fel, men inte heller att han har rätt.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
E erkka skrev:beslut fattas på många nivåer och på olika grunder. Jag vill inte att man mörkar info.
journalister är inte skrämda av populister, snarare tvärtom. Dom är skrämda av lågt i tak och en fiskstims mentalitet där man inte ska sticka ut och ifrågasätta mer än nödvändigt.
se bara hur den tyska journalistens frågor på pressträffarna gjorde att dom svenska journalisterna som bara sitter o hummar och sväljer all info utan kritisk granskning, satt som frågetecken.
Jag tror jag läste nånstans att de måste lämna in sina frågor i förväg, vet inte om det stämmer, i så fall kan de ju inte ställa frågor som gäller något nytt som presenteras exempelvis. (Detta skulle gälla i Sverige, inte i andra länder)
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Det är inte första gången som prof. Yngve Gustafson har suttit på sitt kontor och ropat "aktiv dödshjälp" när Sveriges läkarkår i geriatrisk vård använt morfin så det är inte "p g a covid-19"...Ulltand skrev:
Jag tycker det är sorgligt och respektlöst att du drar samtliga Sveriges läkare, sjuksköterskor och sköterskor, med kanske det svåraste yrket som finns - att vårda människor i livets slutskede, över en kam och kallar dom för mördare. Det om något är en rutten människosyn!
De tror nog på sin produkt. Sättet de spelar ut sina kort gör ju att de med största säkerhet har säkrat alla nödvändiga medel för att driva sitt projekt inom överskådlig framtid.Ulltand skrev:
Så du tror på allvar att man går ut och berättar om sin forskning och var man befinner sig utan grund?
Hur tror du ett misslyckande för denna fokskargrupp kommer att kreditera dem?
De har aldrigt sagt något annat än att om det fortsätter med bra resultat kan ett vaccin finnas till hösten. Du får nog lägga lite mer kraft om du skall dissa detta än att hämvisa till WHO.
Har du någon erfarenhet i hur projekt inom forskning går till? I universitetsvärlden? Inom något större företags forskning? Har du varit med om något projekt som faktiskt levererat i tid?
Jag har erfarenhet, och har aldrig varit med om något som levererats i tid.
Jag tror personligen att de med kanske 50 % chans kan ha ett vaccin redo i höst, om man med det menar att de har en substans som faktiskt ger någon slags immunitet. De kommer nog dock inte ha visat på ett adekvat sätt att vaccinet är säkert för att ges till en frisk allmänhet. De kommer inte heller kunnat visa att vaccinet ger immunitet under längre tid.
Sedan ska vaccinet tillverkas i stor skala på ett säkert sätt. Det kommer inte heller ske fort.
Detta säger mig att chansen till ett vaccin som är tillgängligt i stor skala är väldigt liten om vi pratar om i år. Antagligen första halvåret 2021 med.
Det här är mitt resonemang och gissningar. Dock känner jag mig ganska säker på att de har ganska låga odds.
Jag slås av att många verkar antingen vara synska eller föra ologiska resonemang om en framtid man inte vet något kring.
Tex att andra länder som kört lockdown minsann kommer ha minst lika många döda som Sverige på sikt när väl våg 2 slår till eller när man börjar lätta på restriktionerna. Så därför är Sverige ett föredöme för vi fattar ju sånt tillskillnad från alla andra.
Samtidigt så när det kommer nyheter om kommande vaccin som ev skulle kunna vara framme i september, eller om nåt företag påbörjat fas 2 studier, nä då är det orimligt och kan likaväl ta minst 10 år till för dom säger ju så för att driva upp sin egen börskurs.
Lite samma med jämförelserna av dödstalen mellan länder, för i Sverige minsann där inkluderar vi även ålderdomshemmen. Jasså, så det gör man inte i övriga Norden?
Tex att andra länder som kört lockdown minsann kommer ha minst lika många döda som Sverige på sikt när väl våg 2 slår till eller när man börjar lätta på restriktionerna. Så därför är Sverige ett föredöme för vi fattar ju sånt tillskillnad från alla andra.
Samtidigt så när det kommer nyheter om kommande vaccin som ev skulle kunna vara framme i september, eller om nåt företag påbörjat fas 2 studier, nä då är det orimligt och kan likaväl ta minst 10 år till för dom säger ju så för att driva upp sin egen börskurs.
Lite samma med jämförelserna av dödstalen mellan länder, för i Sverige minsann där inkluderar vi även ålderdomshemmen. Jasså, så det gör man inte i övriga Norden?
Det första är enkel vetenskap. Det andra är marknadsföring.E erkka skrev:Jag slås av att många verkar antingen vara synska eller föra ologiska resonemang om en framtid man inte vet något kring.
Inga konstigheter egentligen men ingen idé att älta mer än så.
Redigerat: