2 361 272 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Detta är synen på hur vi i Sverige har hanterat SAR cov-2.
"15 juni kommer Grekland öppna för utländska turister, skriver lokala medier. Först välkomnas besökare från 19 länder – Sverige är inte ett av dessa.
Däremot efter 1 juli tros även svenskar vara välkomna då Grekland ska ta mot alla nationaliteter."
Man litar inte på Sverige.
"15 juni kommer Grekland öppna för utländska turister, skriver lokala medier. Först välkomnas besökare från 19 länder – Sverige är inte ett av dessa.
Däremot efter 1 juli tros även svenskar vara välkomna då Grekland ska ta mot alla nationaliteter."
Jag tycker inte, jag korrigerar dina faktafel och just det är mitt konstruktiva bidrag. Det är inte åsikter du delar med dig av, du talar om hur det är, problemet är att det du säger saknar faktagrund och är fel.optimum skrev:
Du får tycka precis vad du vill. Detta jag skrev är min åsikt vilken du knappast kan ta ifrån mig.
Kom med något konstruktivt istället för bara klaga på alla andra.
Vårdpolitiken är inge experiment utan enbart drabbad av besparingar och återhållsamhet med löner till personal med stort ansvar och engagemang.
Vår hantering av pandemin är ett experiment för vi har åt helvete för dålig beredskap för sådant här.
Nu har jag inge anhörig som gått bort ännu och sker det kommer jag inte vara så tyst som jag är nu.
Så, vad är det då som är experimentet? Äldre dör huvudsakligen pga vårdpolitiken, oavsett om vi kallare det experiment eller inte. Om man skyddar de äldre, som man lyckats med i Skåne, verkar vi inte pyssla med något experiment i nämnvärd omfattning. Eller?
Vårdpolitik=katastrof
Beredskapslager=katastrof
Vad mer än detta är fel (nog för att det räcker, men ändå)?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 167 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 167 inlägg
Jag citerade en rad i inlägg #14101 och i det inlägget är inte Aftonbladet nämnt och det finns inga siffror där heller.optimum skrev:
Men eftersom du nu drar upp Aftonbladet så får ju de sina siffror någonstans ifrån, de är inte källan till siffrorna.
optimum skrev:
Nej, jag är besviken på hur
- äldrevården sköts
- hur dålig beredskap vi har
Så jag inser att vi behöver ha ledare som inte vill sälja ut välfärden och som värderar alla människor lika.
Men eftersom det var de förutsättningar som fanns när detta skedde och vi har alla en skuld till det eftersom det inte varit på agendan.
Instämmer till 100%mathiash77 skrev:Nej, jag är besviken på hur
- äldrevården sköts
Så jag inser att vi behöver ha ledare som inte vill sälja ut välfärden och som värderar alla människor lika.
Men eftersom det var de förutsättningar som fanns när detta skedde och vi har alla en skuld till det eftersom det inte varit på agendan.
Dock beklagligt när man från myndigheters håll påstod av Sveriges beredskap var god. En lögn och borde bestraffas.
I fortsättningen får vi se till att Sverige sköts bättre.
Stort ansvar ligger på oss röstberättigade vid nästa val. (Ingen diskussion om politik vilket inte är ok på detta forum.)
Vi är tagna med byxorna nere. Nu gäller det att hålla ihop och kämpa oss ur skiten.
Imorgon är en annan dag.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 167 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 167 inlägg
Du länkar till Aftonbladet och då kan du inte gå på något som står i rubriken (click-bait) utan du måste läsa vad det står i artikeln, dvs:Ulltand skrev:
Alltså en första leverans i september och den är förstås inte på någon miljard doser.
Kommer du inte ihåg vad du skrev och länkade till igår eller förrgår?
Samma företag, samma vaccin men då stod det i artikeln att det gällde 30 miljoner doser till hösten som Storbritannien skulle få i första hand.
@optimum -optimum skrev:
Detta är synen på hur vi i Sverige har hanterat SAR cov-2.
Ursäkta du pratar om TVÅ veckor i skillnad, inte två månader eller två år.... Det är en piss i havet i skillnad (som säkert några hinner med att göra under de två veckorna).
Ser man sedan att UD har avrådan fram till 15 Juli så som det ser ut just nu är det rent ut sagt skit samma. Mycket hinner även hända på en månad...
Håller med till 100%mathiash77 skrev:Nej, jag är besviken på hur
- äldrevården sköts
Välfärden går inte säljas.
Då säljer man sin själ.
De ledare som försöker med sådant är inte min ledare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 167 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 167 inlägg
Frågan är om detta verkligen är en fråga om privatisering eller inte. Handlar det inte mer om kravställning och uppföljning?mathiash77 skrev:
Det borde finnas kunskapskrav och beredskapslager och krav på att visa på fungerande processer redan vid upphandlingar av tjänst eller när tillstånd ges. Detta verkar ju inte fungera alls.
I ett driftsläge måste också tillsynen fungera, det verkar den ju inte heller göra i dessa avseenden. Eller så finns det som sagt inga regler att följa upp mot.
Privatisering ger en extra komplicerande faktor i och med ett vinstkrav men egentligen finns ju motsvarande i form av budgetar i statlig eller kommunal verksamhet => det kommer inte lösa sig bara för att man avstår privatisering.