Status
Inte öppen för fler kommentarer.
pacman42 pacman42 skrev:
Dagens Aktuellt har många intressanta inslag för denna tråden:
- Tom Britton spekulerar om varför modellerna inte stämmer
- diskussion om olika former av immunitet
- van Damme förklarar varför flockimmunitet inte kommer att fungera
- diskussioner om klustersmitta där det sprids snabbt, men iom restriktioner så går det långsamt mellan klustren
- Jan Albert, vi får acceptera dödsfall och öppna samhället
- mm

Mycket att diskutera i vår tråd.
Så tråkigt, 2 barn i respirator! Har inte hört något om detta innan jag såg Aktuellt, står det inte i någon tidning? Hur gamla?
Kan det ha något med immunförsvaret eller blodet att göra?
 
M MEE-84 skrev:
Så tråkigt, 2 barn i respirator! Har inte hört något om detta innan jag såg Aktuellt, står det inte i någon tidning? Hur gamla?
Kan det ha något med immunförsvaret eller blodet att göra?
En i låg skolålder och en i gymnasieåldern om jag förstått det korrekt.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Du säger ju själv att det fungerade i Skåne så du motsäger dig själv om konceptet.

Så fungerar det i Skåne eller fungerar det inte????

Jag är inte riktigt med hur du tänker?

Ja det fungerar i skåne men konceptet håller ju inte om det falerar i Stockolm och Göteborg.

FHM uppgift är väl inta att ta fram ett koncept för skåne?
 
mathiash77 skrev:
Nej, så om viruset skulle varit på det sättet med den spridning som fanns idag skulle vi alla behövt inse att världen skulle behöva gå tillbaka till 1920 när det är klart....
Kanske fel. Det vaccin som utvecklas i England är tänkt att ta alla Corona varianter, tex Sars. Klart till hösten enligt forskargruppen om allt går väl.
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Nej men Sveriges ekonomi ska ta hand om alla våra älskade människor i många många år till.

Det går inte om ekonomin körs i botten och 30-40% arbetslöshet.

Då ryker
- pensioner
- skola
- vård
- rättsväsen
M.m.
Sveriges ekonomi riskerar att ta betydligt större skada än våra grannländers pga av vår mjuka linje.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Jag är ledsen men läs texten igen.


Exempelvis I Stockholm så minskar just nu spridningen därför att tillräckligt många personer har blivit sjuka i förhållande till det levnadssätt vi har.
Har du en källa på det ett eller spekulerar du fritt nu :)[/QUOTE]
 
Hur ser ni på att man istället för att behandla äldre-äldre som insjunknar i Corona går direkt på aktiv dödhjälp med standard palleativ behandling? DN, Efter tre mfl.

Påminner om människosynen i Nazi Tyskland. Är vi på väg dit..?
 
Redigerat:
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
  • Gilla
  • Wow
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Hur ser ni på att man istället för att behandla äldre-äldre som insjunknar i Corona går direkt på aktiv dödhjälp med standard palleativ behandling? DN, Efter tre mfl.

Påminner om människosynen i Nazi Tyskland. Är vi på väg dit..?
Är symptomlindring detsamma som att aktivt ta livet av någon? Kan du utveckla ditt resonemang? Vad är det som är aktivt i det hela? Förekommer giftinjektioner? Eller kastar man ut gamlingarna från äldreboendet ättestupa? Eller klubbar man dom?

Hänsynslöst kanske det är men knappast i klass med vad som hände under 40-talet i Tyskland eller Sovjetunionen.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Västra Götaland har en ganska "snygg" linjär tillväxt av antalet vårdade patienter med Covid-19 (svart). Den röda linjen är antalet vårdade som ligger på IVA. .

[bild]
Det är ju liksom ingen global hälsokatastrof detta.. inte jämfört med svält eller fattigdom.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Jag är inte riktigt med hur du tänker?

Ja det fungerar i skåne men konceptet håller ju inte om det falerar i Stockolm och Göteborg.

FHM uppgift är väl inta att ta fram ett koncept för skåne?
Konceptet FHM skulle ta fram fungerar bevisligen och det ger dödsfall i nivå med våra grannländer.

Att folk inte följer riktlinjerna är ju inte FHM fel, det är ju socialstyrelsen, regionerna och kommunerna som har uppgiften för vård och äldreomsorg. Att belasta det på FHM är som att begära att Trafikverket ansvarar för att folk håller hastigheten.

så återigen FHM riktlinjer har fungerat för att hålla ner smittspridningen på en nivå som våra grannländer.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 2 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Patetiskt. Sverige riskerar att hamna långt ner på priolistan av förklarlig anledning. Bra ide att skydda sig geonom EU då.

EU BTW. När det hettar till så beslagstar tex Frankrike Sveriges beställningar av utrustning för eget bruk. Luftslott :)

[länk]

Kom igen nu du har ju Skrikit att ett vaccin kommer finnas snart. Insåg du detta först nu?
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
4,7% bland barnen kopplat till detta med klustersmitta och att barnen inte rör sig i större sammanhang säger mig att barn lika lätt blir smittade som vuxna. Jag vill inte dra slutsatsen att de smittar lika mycket, men det kan nog inte vara obetydligt i alla fall. Jag får inte ihop att det är så många smittade barn annars.
Hm. Indelningen i 0-19 försvårar analysen betydligt. Det är en heterogen grupp. Är man spädbarn träffar man ingen. Är man dagis- och skolbarn så klättrar man hela dagarna på sina kompisar. Är man gymnasieelev så är man hemma i karantän med familjen (Fast sanningen är nog mer att de sitter på café med kompisar i innerstan. Jag ser dem.).
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.