Byggahus.se

Coronavirus

1. M
    Medlem · Nivå 10
    Jag är ledsen men läs texten igen.

Jag läser:
    Det går inte att få bort viruset helt utan vaccin för ALLA måste då ha varit smittade och antikroppar måste finnas hos ALLA så att inte smittan kan komma tillbaka. Då smittan även kan finnas hos djur kommer man aldrig att få bort viruset ändå.

Flockimmunitet betyder att så stor andel av befolkningen är immun så att det inte blir någon ökad smittspridning i samhället. Exempelvis I Stockholm så minskar just nu spridningen därför att tillräckligt många personer har blivit sjuka i förhållande till det levnadssätt vi har. Öppnar vi bio, kroger, klubbar, mer än 50 personer, minskar avståndet kommer flera att bli sjuka för flockimmuniteten är då inte tillräcklig.

Så för att gå tillbaka till ett gammalt vanligt liv (som jag inte tror det blir) måste vi ha ett vaccin. När kommer det?

2. E
    Husägare Nivå 6
    men det verkar finnas andra områden som har det ännu värre ställt, annars skulle väl dessa viktiga och fundamentala saker inte hamnat i skymundan. Och om det finns andra områden som har det ännu värre, då undrar jag hur man ska kunna lösa allt. Kommer skatten bli 70%?

• Laddar…
  3. B
    Allvetare · Nivå 15
    Än sen då? Vi får väl umgås med Spanien, Belgien, Italien, England och Frankrike istället, som spelar i samma liga som Sverige.

4. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Siffrorna är de förväntande.

Konfidensintervallet är 5-11% med antikroppar i Stockholm. Till detta kan läggas att den vetenskaplig litteraturen stödjer att bara 80% av de infekterade alls utvecklar antikroppar så 6,25-13,75% hade alltså haft infektionen tre veckor före mätningen, d v s v 15. Till detta ska dessutom läggas 2,5% med pågående smitta alltså 8,76-16,25% hade varit smittade eller var smittade v 15. Idag över en månad senare har antalet fall i Stockholm gått från 4509 till 10783, det med en dubbling av antalet fall på 25 dagar. Så räkna lågt med att 13-27% redan har haft smittan i Stockholm. Troligen är en påtaglig del av populationen inte ens särskilt mottaglig för viruset och får inga infektioner som leder antikroppar, t ex vissa barn och unga. Det gör att antikroppstestet inte mäter de som har utsatts för smittan utan bara den gruppen som får en infektion.

5. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Åh Claes, stackars dig. Du verkar ju inte heller kunna någon "matte", precis som jag! Jag har lite böcker från 5 års högskolestudier i "matte" som vi kanske kan läsa tillsammans och lära oss något. Därefter kanske vi bättre hänger med i Nybergzzz logik.

6. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Det låter svårt det där.

7. T
    Medlem Nivå 7
    Mr Dunning, meet Mr Kruger.

Du har möjligen inte möjlighet att prestera några länkar som styrker din bild av sakernas tillstånd?

• Laddar…
  8. pacman42
    Medlem · Nivå 14
    Dagens Aktuellt har många intressanta inslag för denna tråden:
    - Tom Britton spekulerar om varför modellerna inte stämmer
    - diskussion om olika former av immunitet
    - van Damme förklarar varför flockimmunitet inte kommer att fungera
    - diskussioner om klustersmitta där det sprids snabbt, men iom restriktioner så går det långsamt mellan klustren
    - Jan Albert, vi får acceptera dödsfall och öppna samhället
    - mm

Mycket att diskutera i vår tråd.

Redigerat 20 maj 22:03
  9. T
    Medlem Nivå 5
    Härligt!

10. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 12
    Jahapp, där damp mailet ner från RyanAir att vår flight till Alicante från Köpenhamn är inställd. Planerat datum var den 2-9/7. Ganska väntat iofs. Nu får man bara hoppas att de har klirr i kassan så man kan få tillbaka pengarna.

11. pacman42
    Medlem · Nivå 14
    Annars shoppar väl Kineserna ännu ett flygbolag till vrakpris...

12. a.o.f
    Medlem · Nivå 6
    Var är 70+ i undersökningen? Någon som har en länk till undersökningen?
    "Resultaten visar också att det var vanligast med antikroppar mot covid-19 i åldrarna 20-64 år. 6,7 procent av proverna i denna grupp var positiva, vilket kan jämföras med 2,7 procent i åldersgruppen 65–70 år och 4,7 procent i åldersgruppen 0–19 år."

Redigerat 20 maj 22:19
  13. pacman42
    Medlem · Nivå 14
    4,7% bland barnen kopplat till detta med klustersmitta och att barnen inte rör sig i större sammanhang säger mig att barn lika lätt blir smittade som vuxna. Jag vill inte dra slutsatsen att de smittar lika mycket, men det kan nog inte vara obetydligt i alla fall. Jag får inte ihop att det är så många smittade barn annars.

• Laddar…
  14. M
    Medlem Nivå 1
    Så tråkigt, 2 barn i respirator! Har inte hört något om detta innan jag såg Aktuellt, står det inte i någon tidning? Hur gamla?
    Kan det ha något med immunförsvaret eller blodet att göra?

15. pacman42
    Medlem · Nivå 14
    En i låg skolålder och en i gymnasieåldern om jag förstått det korrekt.

• Laddar…