Byggahus.se

Coronavirus

1. B
    Allvetare · Nivå 15
    Nej, det är precis lika illa. Vinstintressen finns även i den kommunala regin - enda skillnaden är att där kallas det "besparingskrav".

• Laddar…
  2. F
    Medlem Nivå 10
    Eller lika gärna före avfärd. När man reser utsätts man för främmande kontakter hela tiden och sannolikheten är större att man utsätts för förkylningsvirus som inte cirkulerar i hemlandet, som man därmed har sämre immunitet mot.

• Laddar…
  3. F
    Medlem Nivå 10
    Gissning: tror det är en statistisk observation att det av slumpen uppstår kluster med fler smittade på vissa platser. Det är nog ingen särskild drivkraft bakom utan helt enkelt så att slumpmässigt blir det fler smittade på vissa platser än andra, och sedan blir det ju självförstärkande att ännu fler smittas där osv.

4. pacman42
    Medlem · Nivå 14
    Det var det jag misstänkte, vilket görs att det förstärks av begränsad rörlighet. Men det har inget med virusets beskaffenhet att göra.

5. pacman42
    Medlem · Nivå 14
    Jag anser att den som skall företräda en myndighet bör ha ett anställnibgsjruterie som är att de kan tala till folk, ja. Inte enbart dock. Det är ju inte precis som att den ansvarige på andra positioner i samhället gör arbetet...

Mina chefer är tekniskt kunniga, men framförallt är de duktiga på att framföra budskap. Tekniken löser jag och andra och när chefens kunskap inte räcker till då rycker jag in.

6. P
    Renoverare Nivå 5
    Det jag då ser är ju mer eller mindre Sveriges väg? Den säger du ju är förkastlig!?

Om (när?) det fart igen i dessa länder, måste de stängs ner om de inte accepterar dödlighet på, eller över vår nivå.

Hur många nedstängningar klarar ett land av?

• Laddar…
  7. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
  8. F
    Medlem Nivå 10
    Före covid-19 var det nog inte självklart i statsepidemiologens arbetsbeskrivning att han varje dag skulle stå och tala till folk. Under normala omständigheter går informationen från statsepidemiologen genom ett filter av (vetenskaps)journalister.

9. T
    Medlem Nivå 5
    Enligt WHO: "
    • Clusters of cases: Countries/territories/areas experiencing cases, clustered in time, geographic location and/or by common exposures
      "

10. pacman42
    Medlem · Nivå 14
    Intressant, så skillnaden mellan VG och Skåne är att halvdanskarna lyckats skydda de äldre.

11. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Det är så tydligt man kan begära av ett muntligt svar som ges utan nämnvärd betänketid. Man kan ju alltid berätta mer, men avsikten är knappast att svara på alla detaljer i en fråga eftersom man inte har obegränsat med tid. Du gör en höna av en fjäder som jag ser det, letar fel och blåser upp småsaker. Dessutom kan man inte analysera muntliga svar som om det vore skrivet från början.

• Laddar…
  12. P
    Renoverare Nivå 5
    Jag håller i princip med. Att kommunicera är jätteviktigt. Däremot finns det olika grader av bra. Den mängd kommunikation som Tegnell har fått ge kunde nog ingen ha förväntat sig innan. Han har ju dessutom fått ge massor av information till människor i en helt annan kunskapsgrupp. Knappast ett normalt anställningskrav hos en statsepidemolog.

Har alla dina höga chefer verkligen varit riktigt bra kommunikatörer? Speciellt till en helt okänd och okunnig grupp? Jag har jobbat på tre av våra största företag och på var och ett har det funnits ett flertal chefer som knappast haft bra kommunikation som största merit.

Tegnell har inte direkt lyckats varje gång, långt ifrån till och med, men han har inte varit direkt dålig heller.

13. pacman42
    Medlem · Nivå 14
    Det viktigaste med cheferna är att de inte säger sådant som ställer till det, då tar de in experterna istället. Det finns chefer som sagt "dumt" och de åkte ut direkt (fortfarande kvar i företaget men utan ansvar att prata).

14. T
    Medlem Nivå 7
    Man får ju hoppas att myndigheter och beslutsfattare har den approachen, men det är ju en tämligen meningslös sysselsättning för enskilda privatpersoner som varken har relevanta kunskaper, rätt indata eller någon vidare möjlighet att påverka annat än att skriva om det på ett husforum.

15. P
    Renoverare Nivå 5
    Ja, och så illa har ju inte Tegnell uttalat sig? Inte om man faktiskt sett till vad han sagt och inte till hur han tolkats? En tolkning som ganska ofta har haft en agenda eller i alla fall stor del okunskap?

Vissa saker har ju varit fel med dagens kunskap, men inte med dåtidens.

• Laddar…