2 359 678 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 842 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 842 inlägg
https://www.dn.se/nyheter/sverige/styrdokumenten-visar-syrgas-ges-inte-pa-svenska-aldreboenden/
I svenska regioners styrdokument som DN gått igenom, är direktiven annorlunda. Flera uppger explicit att ingen syrgas ska ges vid covid-19 på äldreboenden. För att få syrgas måste de äldre föras till geriatrisk klinik eller till akutsjukhus.
DN har beskrivit hur anhöriga vittnar om att äldre inte fått behandling mot covid-19, utan istället palliativ vård, utan att läkare informerat om detta.
I Region Norrbotten har frågan om tillgången till syrgas skapat en diskussion mellan kommuner och regionen. Enligt ett regionbeslut är syrgasbehandling en viktig del i behandlingen av covidpatienter. Men:
”Ingen syrgasbehandling ska ges i hemmet eller på särskilt boende med anledning av covid-19. Om indikation för syrgasbehandling föreligger ska patienten vårdas på sjukhus”, slår dokumentet fast.
Syrgasbehandling kräver medicinsk kompetens, då det innebär risker. Om syrgas inte ordineras ska lufthunger behandlas enligt palliativa rutiner – med opiodläkemedel.
...
DN beskrev 2006 larm om att syrgas av ekonomiska skäl plockades bort från äldreboenden.
– Det är skamligt, sade Wilhelmina Hoffman, dåvarande överläkare på Stockholms sjukhem, som anser att syrgas kan ge lindring i livets slutskede.
Då skulle landstingets läkemedelskommitté utreda frågan. Men syrgasen fortsatte att tas bort. Avskaffningen har enligt Sofi Thunvik, kommunikatör på äldreförvaltningen skett successivt i samband med ädelreformen på 90-talet, då ansvar för vård på äldreboenden övergick från landsting till kommuner.
”Genom åren har man efter hand slutat att förvara syrgas på äldreboendena”, skriver hon i ett mejl.
I svenska regioners styrdokument som DN gått igenom, är direktiven annorlunda. Flera uppger explicit att ingen syrgas ska ges vid covid-19 på äldreboenden. För att få syrgas måste de äldre föras till geriatrisk klinik eller till akutsjukhus.
DN har beskrivit hur anhöriga vittnar om att äldre inte fått behandling mot covid-19, utan istället palliativ vård, utan att läkare informerat om detta.
I Region Norrbotten har frågan om tillgången till syrgas skapat en diskussion mellan kommuner och regionen. Enligt ett regionbeslut är syrgasbehandling en viktig del i behandlingen av covidpatienter. Men:
”Ingen syrgasbehandling ska ges i hemmet eller på särskilt boende med anledning av covid-19. Om indikation för syrgasbehandling föreligger ska patienten vårdas på sjukhus”, slår dokumentet fast.
Syrgasbehandling kräver medicinsk kompetens, då det innebär risker. Om syrgas inte ordineras ska lufthunger behandlas enligt palliativa rutiner – med opiodläkemedel.
...
DN beskrev 2006 larm om att syrgas av ekonomiska skäl plockades bort från äldreboenden.
– Det är skamligt, sade Wilhelmina Hoffman, dåvarande överläkare på Stockholms sjukhem, som anser att syrgas kan ge lindring i livets slutskede.
Då skulle landstingets läkemedelskommitté utreda frågan. Men syrgasen fortsatte att tas bort. Avskaffningen har enligt Sofi Thunvik, kommunikatör på äldreförvaltningen skett successivt i samband med ädelreformen på 90-talet, då ansvar för vård på äldreboenden övergick från landsting till kommuner.
”Genom åren har man efter hand slutat att förvara syrgas på äldreboendena”, skriver hon i ett mejl.
Nu har jag inte läst artikeln men ditt citat och finner inget som inte är tydligt. Förvisso mycket talspråk men inga oklarheter och det måste vi väl skylla på reportern?MultiMan skrev:
Enligt Tegnell är kluster inte mycket att fundera över längre: [länk]
Som svar på att Linde vill ha mer specifika angrepp på lokala smittkluster:
"Jag vet inte riktigt vad hon menar för vi ser ju inte jättemycket kluster i Sverige. Och den beredskapen finns ju redan nu, skulle jag vilja hävda. Framförallt i de regionerna där man inte har så mycket fall De har ju lite koll, så får de en ansamling så smittspårar man runtom och försöker stoppa smittan. Men det är ju... Vi ser inga kluster i Stockholm längre Det är en spridning i hela samhället. Och det är möjligt att vi kommer dit igen, och det finns litegrann i framtidsplanerna."
Solklart som vanligt av Tegnell!![]()
Regeringen kommer att införa undantag i det tillfälliga inreseförbudet för säsongsarbetare inom trädgårds- och skogsnäringen, samt för personer som beviljats uppehållstillstånd av familjeskäl.
https://tt.omni.se/sasongsarbetare-undantas-fran-inreseforbudet/a/jdqo6b
Jag tycker det är konstigt att den kompetensen inte finns någonstans bland alla de som redan var arbetslösa innan Corona, eller bland dem som blivit det pga Corona. I teorin skulle arbetslösa svenskar kunna åka till övriga EU och plocka bär, men det verkar inte vara syftet.
https://tt.omni.se/sasongsarbetare-undantas-fran-inreseforbudet/a/jdqo6b
Jag tycker det är konstigt att den kompetensen inte finns någonstans bland alla de som redan var arbetslösa innan Corona, eller bland dem som blivit det pga Corona. I teorin skulle arbetslösa svenskar kunna åka till övriga EU och plocka bär, men det verkar inte vara syftet.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 842 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 842 inlägg
För de som undrar, Skåne ligger just nu på 100 döda per miljon. Det är ungefär på Danmarks nivåUlltand skrev:
@Snigla
Det går bra!?
Det tror jag inte att de snart 4000 döda och deras anhöriga tycker.
Inte heller de 10.000 som legat nedsövda i respirator och som har månader av konvalesens för att komma tillbaka.
Knappast de yngre som kan ha drabbats av permanenta hjärnskdor.
Kanske inte heller personalen på IVA som jobbar häckan av sig och dagligen får se en stor del av sina patienter dö.
Alla det som fått sin sjukvård uppskjuten för att det inte finns resurser att ta emot dem.
Sveriges som varumärke tycker definitivt inte att det går bra och den påverkan det har på export och turism.
Alla de som kanske får se att resten av Europa kan resa fritt om en månad men inte om man är från Sverige.
Inget av ovanståeden har inträffat i liknande utsträckning i Norge och Finland. Där har det gått bra så långt, inte här. Om framtiden kan vi inget veta men vi kan göra rätt eller fel just nu. Dödsfall är i allmännhet bra att skjuta på så länge det går.
[bild]
Men det ärt det ju inte. Det är appar, smittspårning, provtagning, munskydd, social distansering. Om du inte vill se helheten kommer du ju kunna göra en rimlig bedömning?P patst577 skrev:
BirgitS skrev:
Men de som har en lindrig Covid-19 hamnar troligen inte på IVA. Sen uppfattade jag det som att studierna som visade på ”viss klinisk positiv effekt” innebar i genomsnitt 5 dagar kortare vårdtid och inte ett mirakel som trollar bort all försämring och skador.
Femsiffrigt belopp kan lika gärna vara 99 000 som 10 000.
Men gällande båda delarna så är det bara att vänta och se vad resultatet av prisför och handlingar resp. vilka riktlinjerna blir för sjukvården.
Om det blir 99000 är det närmare ett 6-siffrigt belopp så det är inte så troligt.
Nej men de som har måttlig Covid 19 kan hamna på IVA, speciellt om de är i riskgrupp. Därför är det en given grupp att priorietera. Och det det avlastar givetvis vårdapparaten.
Sedna är det ganska troligt att ju tidigare man sätter in behandlingen ju bättre effekt ( det brukar vara så) Det lär vi få se i fortsatta studier och då kan läkemedelt visa sig ha betydligt större effekt än den vi sett så långt.
Redigerat:
Kanske du då men inte jag.Snigla skrev:
En dynamisk process där man inte kan förutse utvecklingen i detlaj återkopplar man alltid för att kunna vida bästa mått och steg. Det gäller i allmännhet och precis lika mycket här.
Undantaget FHM och dess anhängare som förspråka vänta och se tills det är över.
Ja kanske. Eller vilken kommunikatör som helst. Men, frågan är om det verkligen går när du har en dialog med Aftonbladets reporter som bara letar förstasidesstoff till nästa tidning. Det finns ju ett skäl till att man inte spekulerar och håller sig till enkla budskap.pacman42 skrev:
Men det hade varit rätt lätt för Tegnell att lösa den frågan genom att vara tydlig med att man svarar ur ett nationellt perspektiv. Man hade till och med kunnat separera nationell och individuell information på presskonferenserna. Vad har man sina informatörer och pressansvariga till egentligen? Jag tycker att detta är ett bra exempel på där regeringens informationsansvariga borde ha styrt upp det hela istället för att dumpa det i knät på FHM...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 842 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 842 inlägg
"Jag vet inte riktigt" - Otydligt direkt i inledningen, antingen vet man eller så vet man inte. Bort med "riktigt".tttomten skrev:
"vad hon menar för vi ser ju inte jättemycket kluster i Sverige." - Ser ju? Inte jättemycket? Otydligt både till innebörd och kvantitet.
"Och den beredskapen finns ju redan nu, skulle jag vilja hävda." - Vadå "skulle jag vilja hävda"? Antingen finns beredskapen eller så finns den inte. Tegnell ska ju ha helhetsbilden!
"Framförallt i de regionerna där man inte har så mycket fall" - Inte så mycket fall, vad är det? 1-10-100-1000-10000 fall? Vilka regioner? Väldigt otydligt.
"De har ju lite koll, så får de en ansamling så smittspårar man runtom och försöker stoppa smittan." - har ju lite koll? Vad är det? Antingen har de väl koll, eller inte. Vad är "lite" koll?
"Men det är ju... Vi ser inga kluster i Stockholm längre Det är en spridning i hela samhället. Och det är möjligt att vi kommer dit igen, och det finns lite grand i framtidsplanerna." - Det finns lite grand i framtidsplanerna. Vad innebär lite grand? Är det planerat eller inte? Väldigt otydligt uttryckt.
All in all bland de svamligaste jag hört. Inger inget förtroende överhuvudtaget.
Beskriv nu du vad det är som du tycker är solklart med hans uttalande.
Det är klart att allt går att misstolka så nej, jag ger mig inte in i den diskussionen med dig. Jag tycker det var tydligt, så tydligt ett lösryckt citat från en intervju kan bli.MultiMan skrev:
"Jag vet inte riktigt" - Otydligt direkt i inledningen, antingen vet man eller så vet man inte. Bort med "riktigt".
"vad hon menar för vi ser ju inte jättemycket kluster i Sverige." - Ser ju? Inte jättemycket? Otydligt både till innebörd och kvantitet.
"Och den beredskapen finns ju redan nu, skulle jag vilja hävda." - Vadå "skulle jag vilja hävda"? Antingen finns beredskapen eller så finns den inte. Tegnell ska ju ha helhetsbilden!
"Framförallt i de regionerna där man inte har så mycket fall" - Inte så mycket fall, vad är det? 1-10-100-1000-10000 fall? Vilka regioner? Väldigt otydligt.
"De har ju lite koll, så får de en ansamling så smittspårar man runtom och försöker stoppa smittan." - har ju lite koll? Vad är det? Antingen har de väl koll, eller inte. Vad är "lite" koll?
"Men det är ju... Vi ser inga kluster i Stockholm längre Det är en spridning i hela samhället. Och det är möjligt att vi kommer dit igen, och det finns lite grand i framtidsplanerna." - Det finns lite grand i framtidsplanerna. Vad innebär lite grand? Är det planerat eller inte? Väldigt otydligt uttryckt.
All in all bland de svamligaste jag hört. Inger inget förtroende överhuvudtaget.
Beskriv nu du vad det är som du tycker är solklart med hans uttalande.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 842 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 842 inlägg
Varför startade du den då? Men då låter jag bli dina inlägg i fortsättningen.tttomten skrev:
Det är inget lösryckt citat, det är en exakt nedskrivning av Tegnells svar, utan avbrott, på en direkt fråga om vad Linde sagt. Precis som jag angett i inlägget: "Som svar på att Linde vill ha mer specifika angrepp på lokala smittkluster:"
Du tror inte att han fick jobbet för att han var otroligt bra på det han gör och har otroligt mkt kunskap. Däremot var det kanske ingen som räknade att hans ord skulle vägas mer och oftare på guldvågen än alla andra politikers kommentarer tillsammans. Dessa politiker som i motsats till AT endast är där de är för att de är mkt duktiga på att prata bs (bs = bullshit).pacman42 skrev:
Det tror inte jag på. Om han inte klarar av att utvärdera hur hans uttalanden mottas, då är han inte rätt man för jobbet. Jag tror definitivt att han har full koll på hur han uttrycker sig och hur det uppfattas. Om inte så har man valt fel person till jobbet (vilket jag iofs tycker att man gjort ändå).
Men du kanske tror att alla poster i statens företag är utnämnda till personer som är duktiga talare...?