Byggahus.se

Coronavirus

1. Nybergzzz
    Medlem Nivå 5
    7.4 i fhm stora antikropptest.vilket fiasko för tengell ,britton och jan Albert.de slog på stora djungeltruman för en månad sedan med 30%immunitet och flockimmunitet .nu hävdar Tegnérs att flockimunnitet ej nås utan vaccin.

2. T
    Husägare · Nivå 11
    Men om du ska ha en person som är duktig på att prata så får du hyra in en politiker. Dock finns det ju noll hjärna (oftast) bakom en sådan person. Sen är det ju som många andra sagt, det kan vara publiken som är för ointelligent för budskapet. Då kvittar det vem som säger vad. Eller att publiken inte tycker samma som den som pratar. Då blir det också så. Det är väl därför SD t.ex. ökar i Sverige. Det är inte för att Stefan är för dålig på att prata. Utan för att publiken inte gillar det han säger. Samma sak med AT. Du kanske tycker han är otydlig pga att han säger saker du inte vill höra. Jag personligen har inte upplevt honom som minsta otydlig. Men jag har Iofs bara hört 10% av det han sagt så han kanske har varit otydlig i de andra 90% av fallen. Dock tycker jag inte att en statsepidemilogs huvuduppgift är att kunna prata smöriga saker till folksamlingar. Då hade istället Stefan kunnat deklarera ut budskapet om det var sättet som det sades på som var det viktiga. (Vilket det inte är).

3. B
    Medlem · Nivå 22
    Nu var ju det där blodprov som togs vecka 18 och alltså var det människor som hade varit sjuka minst 3 veckor innan dess. Det säger alltså rätt lite om läget nu eftersom människor har fortsatt vara sjuka sen dess. Tegnell säger också att det värdet stämmer rätt väl med deras tidigare modeller.
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOVXb1/tegnell-flockimmunitet-racker-inte-mot-smittan

Och om nu det skulle vara lägre än vad modellerna har gjort troligt så betyder det ju att människor har varit bättre på att hålla nere smittspridningen, och alla borde väl tycka att det är en bra sak eftersom det innebär att färre har avlidit och färre har fått men efter långvarig respiratorvård.

Som sagt att uppnå flockimmunitet har aldrig varit ett mål för FHM. Många immuna gör däremot smittspridningen långsammare (lägre R-värde) och därmed behövs inte lika mycket restriktioner för att hålla nere R-värdet. Det har cirkulerat många myter om vad flockimmunitet är.

4. a.o.f
    Medlem · Nivå 6
    Torghandel är kommunernas ansvar och min kommun ställde in torghandeln direkt.

5. Snigla
    Allvetare · Nivå 25
    Jag vet det, de har käbblats lite om både torghandel och matvagnar här (att kommunen dragit in på tiderna osv så de som jobbade hann inte gå dit och stå i kö... de fick stänga typ 16 har jag för mig).

Jag tyckte det var lite fascinerande. Alla som klagade ville gå dit och handla, inte bara en.. stå i kö för mat i matvagnarna osv (vissa ville att de skulle ställa ut bord osv också) - de var skitsura på kommunen och tyckte att ekonomin för alla lokala handlare var bra viktigare än att hålla avstånd eller följa andra rekommendationer.

6. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    88 som rapporterades senaste dygnet, varav kanske 2 eller 3 dog senaste dygnet, 3 dygnet innan, kanske 15 för 2 dagar sen och resten ännu tidigare.
    I genomsnitt ligger vi på 60 döda per dygn och har gått ner redan från över 100 per dygn.
    Trycket på vården minskar och antal döda minskar. Är det så svårt att känna igen en förbättring?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20200520-180441_Chrome.jpg

7. pacman42
    Medlem · Nivå 14
    Det börjar vara många som har eller har haft Covid där jag bor (utanför Göteborg). Fruns skola hade 14 sjuka i personalen igår. Idag 18 inklusive min fru som säkerligen lyckades smitta ytterligare någon då hon insjuknade igår när hon kom hem.

Ett par grannar hsr också Covid-19 (hörde från andra grannar). En städerska som många har Rut-tjänster från har också varit sjuk. Osv, osv. Det eskalerar här just nu...

Frågan är om det syns i statistiken hos FHM till veckan, eller först veckan därefter?

Jag och frun fyller dock i Covid-appen i alla fall, så det bör synas att det dykt upp nya fall i den.

8. pacman42
    Medlem · Nivå 14
    Notera dock att medelvärdesprognosen har vänt uppåt. Den är den intressantaste då den bygger på hur mycket fördröjning det är i rapporteringen I snitt.

9. a.o.f
    Medlem · Nivå 6
    I min kommun finns det inte några matvagnar och jag vet inte hur diskussionerna gått i andra kommuner.

10. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Min uppfattning är att somliga varit sjuka utan att märka det men att betydligt fler är övertygade om att ha haft Covid-19 utan att kanske faktiskt haft det, utan något annat.

11. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Känner du inte själv att dina inlägg helt missar målet varenda gång?

Först är Tegnell dum för att många blir smittade. Nu är han dum för att du tror att många INTE är smittade?

Förstår du att 7.3% avser läget i början på April, dvs för nästan två månader sedan?
    Förstår du att resultatet stödjer det modellerade resultatet från FHM? Dvs, det är i linje med vad FHM har sagt tidigare?

Du behöver tänkta till lite mer innan du gör inlägg för du gör bort dig varenda gång nu.

12. pacman42
    Medlem · Nivå 14
    Jag trodde också att nog fler trodde de haft det än tvärtom, men nu när jag diskuterar symtom och erfarenheter med dem så verkar det som att det är det de haft.

13. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Nej det tror jag inte. Prognosen för de senaste 3-4 dagar baseras bara på medelvärdet för fördröjningen senaste tiden, och man ser att när en större andel av anral dödsfall kommit in, går prognosen ner.

14. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Du måste koncentrera dig lite och fundera på NÄR man sa 60% i maj och vilket underlag hade man då? Senast jag hörde FHM prata om detta så handlade det om 25isch % i Stockhom nu. Och det stämmer bra med resultatet från denna undersökning.

Vad som är sagt för länge sedan spelar ingen roll. Vartefter man har bättre data förfinar man sina prediktioner. Just detta verkar vara väldigt svårt för dig att förstå. Utifrån tillgänglig data i varje ögonblick försöker man göra så goda förutsägelser som möjligt. Tidigt i processen kommer detta gå dåligt, och senare i processen kommer gå bättre pga att man har mer data tillgängligt. Ingen kan gissa utan data och är datan dålig blir gissningen dålig. Varför förstår du inte detta?

15. B
    Medlem · Nivå 22
    Nej, du kommer du ihåg fel.

Det fanns enstaka fall av Covid-19 i februari men det inte så att den härjade här då.

Så här sa Tegnell i mitten av april:
    https://emanuelkarlsten.se/04/tegnell-jag-tror-vi-uppnar-flockimmunitet-innan-vaccin/

Alltså inte att det är en flockimmunitet i betydelsen att sjukdomen försvinner utan att smittspridningen börjar avta därför att många redan har varit sjuka.
    https://emanuelkarlsten.se/04/tegnell-jag-tror-vi-uppnar-flockimmunitet-innan-vaccin/
    Lås gärna den sidan och försök att förstå vad det betyder utan att gissa.