Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Glöm inte att pressträffarna är till för just pressen, inte Svensson som drar paralleller till sin egna situation.
Jag tycker Tegnell är tydlig, faktiskt mera tydlig än Wallensteen. Men som @tusenett skriver är det utifrån ett smittspridningsperspektiv och kräver att Svensson tänker själv.
 
  • Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Glöm inte att pressträffarna är till för just pressen, inte Svensson som drar paralleller till sin egna situation.
Jag tycker Tegnell är tydlig, faktiskt mera tydlig än Wallensteen. Men som @tusenett skriver är det utifrån ett smittspridningsperspektiv och kräver att Svensson tänker själv.
Håller med, men det kräver även tänkande journalister.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men det var väl knappast de stora lagren med förkläden, munskydd och visir som köptes in efter privatiseringen som imponerade va? ;)
Nej, men det fungerar ju inte bättre i kommunal regi.

Vad jag syftade på var naturligtvis den vanliga argumentationen om att vinstintressen skulle försämra vården.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
MultiMan
tttomten tttomten skrev:
Glöm inte att pressträffarna är till för just pressen, inte Svensson som drar paralleller till sin egna situation.
Jag tycker Tegnell är tydlig, faktiskt mera tydlig än Wallensteen. Men som @tusenett skriver är det utifrån ett smittspridningsperspektiv och kräver att Svensson tänker själv.
Jag är en synnerligen tänkande människa med naturvetenskaplig bakgrund och tycker Tegnell är en svamlare av rang. Nästan obegripligt för mig hur du kan tycka att han skulle vara tydlig och helt obegripligt, tydligare än Wallensten.
 
  • Älska
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
För egen del har jag nästan alltid blivit tokförkyld efter flygresa!
Du kan lika gärna ha blivit smittad på resmålet eller på flygplatsen.
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Du kan lika gärna ha blivit smittad på resmålet eller på flygplatsen.
I så fall troligen efter landning då slemhinnorna torkat ut i flygplanet.
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har två barn där möjligen det ena har symtom, men där det barnet i så fall inte dragit hem smittan till huset. Nu är ju bägge vi vuxna smittade dock. Antingen har jag blivit smittad på en affär, eller så är det sonen som asymptomatiskt dragit hem smittan och smittat mig. Jag misstänker affären.

Rörande att driva smittan så gör man knappast det om man har en mycket mild reaktion på viruset, men inte alla barn har det. Och eftersom man sprider smitta även innan man själv får symtom (jag smittade ju troligen min fru så - baserat på hur snabbt efter mig hon insjuknade), så är det problematiskt med barn som har en tendens att sprida kroppsvätskor kring sig oavsett ålder (de är ofta väldigt närgångna oavsett ålder). Så även om de inte driver smittan så kommer det definitivt finnas risk för att de smittar vidare, men med ett lägre R-värde (vilket är det som bla Tegnell syftar på i sina uttalanden om detta). R-värdet hålls då troligen ned av att det är färre barn som blir så sjuka att de smittar (i första hand).
Helt färsk (granskad) genomgång som stödjer din tes om barnen som mindre (pun intended) smittspridare. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/apa.15371
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Siffrorna i dag är jätteintressanta. Det är därför alla följer dem och FHM pressenterar nya varje dag kl 14.

Siffrorna om ett år är inte speciellt intessanta för då är det för sent att gör något åt en misslyckad stratergi.
Nej, folk följer dem idag för att de inte vet bättre och inte har annat för sig.

Om de tog sig tid att förstå vad allt innebär (på riktigt, dvs inte bara lyssnar på media. Utan verkligen lägger manken till att förstå hur sjukdomar fungerar, smittspridning, olika strategier, , psykologin osv), skulle de också inse att siffrorna bara är "a show for the public". Den informationen de egentligen vill ha, får de inte..

Det är ju skälet till att jag började gnälla på Tegnell för några månader sedan. Allt jag ville de skulle säga då, säger de nu (och låtsas som om det är "nyheter").. känns mer som att titta på gamla nyheter. Det enda som är "nytt" är antalet döda (som trots våra olika åsikter i övrigt, faktiskt är lägre än de förväntades vara från start - tack och lov!)
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Just precis så. Jag tror dock fortfarande att han gör detta med mening.
Säkert är det med mening. Men är det med någon märklig hemlig agenda som vissa vill antyda? Det tror jag inte.

Det är också så, och det tror jag alla som haft någon halv offentlig dialog ser, att svara man ja på en fråga (tex om munskudd) så ska man svara på tusen följdfrågor kring detta som som sedan ska leda till den egentliga slutsatsen - det är inte så skitviktigt för nationell spridning. Det blir så trassligt att man aldrig kommer få alla att förstå eftersom det finns fler än en parameter att väga in.

Att det finns en skillnad på vad som kan göra en liten men kanske för individen viktig skillnad och vad som är relevant ur ett nationellt smittspridningsperspektiv verkar vara en av grundorsakerna till allt trams om dolda agendor och konspirationsteorier. Varför inte bara acceptera att FHM jobbar på nationell basis, det är ju det vi vill att dom ska göra. det låter ungefär så här: "Ok, Tegnell vill inte stänga ner samhället så då vill han att många ska smittas och då betyder det att politikerna har en agenda att rädda pensionssystemet genom att ta livet av alla i riskgrupper" istället för att bara konstatera att bedömdningen var att andra faktorer gjorde nedstängning, eller användning av munskydd, mindre prioriterat.
 
  • Gilla
Mikael_L och 9 till
  • Laddar…
MultiMan
pacman42 pacman42 skrev:
Jag funderar över detta med klustersmitta. Är det någon som har en bra definition av vad de menar?

Jag kan ju gissa vad som åsyftas, men vad skulle drivkraften för att det smittar i kluster vara?

Orsaken att jag börjat grubbla på detta är att jag tror att det finns ett kluster runt där jag bor. Dels så smittades jag, men nu när jag pratar runt med folk så visar det sig att det är rätt många som varit sjuka i närområdet.

Det faller sig naturligt att en smitta sprids mer där den finns, men vad betyder uttrycket egentligen? Vad är det för egenskaper som skiljer en klustersmitta från en annan smitta?

En ren spekulation från min sida är att detta blivit en smitta i "kluster" pga nedstängningen av samhället. Man träffar folk väldigt lokalt och då sprids också sjukdomen väldigt lokalt. Men då är det ju ingen speciell egenskap hos just detta viruset som drivit det.

Några andra tankar runt detta från er andra?
Enligt Tegnell är kluster inte mycket att fundera över längre: https://www.expressen.se/tv/nyheter...tegnell-klustersmittan-over-sverige-i-ny-fas/

Som svar på att Linde vill ha mer specifika angrepp på lokala smittkluster:

"Jag vet inte riktigt vad hon menar för vi ser ju inte jättemycket kluster i Sverige. Och den beredskapen finns ju redan nu, skulle jag vilja hävda. Framförallt i de regionerna där man inte har så mycket fall De har ju lite koll, så får de en ansamling så smittspårar man runtom och försöker stoppa smittan. Men det är ju... Vi ser inga kluster i Stockholm längre Det är en spridning i hela samhället. Och det är möjligt att vi kommer dit igen, och det finns litegrann i framtidsplanerna."

Solklart som vanligt av Tegnell! :crysmile:
 
  • Haha
erkka och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Säkert är det med mening. Men är det med någon märklig hemlig agenda som vissa vill antyda? Det tror jag inte.

Det är också så, och det tror jag alla som haft någon halv offentlig dialog ser, att svara man ja på en fråga (tex om munskudd) så ska man svara på tusen följdfrågor kring detta som som sedan ska leda till den egentliga slutsatsen - det är inte så skitviktigt för nationell spridning. Det blir så trassligt att man aldrig kommer få alla att förstå eftersom det finns fler än en parameter att väga in.

Att det finns en skillnad på vad som kan göra en liten men kanske för individen viktig skillnad och vad som är relevant ur ett nationellt smittspridningsperspektiv verkar vara en av grundorsakerna till allt trams om dolda agendor och konspirationsteorier. Varför inte bara acceptera att FHM jobbar på nationell basis, det är ju det vi vill att dom ska göra. det låter ungefär så här: "Ok, Tegnell vill inte stänga ner samhället så då vill han att många ska smittas och då betyder det att politikerna har en agenda att rädda pensionssystemet genom att ta livet av alla i riskgrupper" istället för att bara konstatera att bedömdningen var att andra faktorer gjorde nedstängning, eller användning av munskydd, mindre prioriterat.
Men det hade varit rätt lätt för Tegnell att lösa den frågan genom att vara tydlig med att man svarar ur ett nationellt perspektiv. Man hade till och med kunnat separera nationell och individuell information på presskonferenserna. Vad har man sina informatörer och pressansvariga till egentligen? Jag tycker att detta är ett bra exempel på där regeringens informationsansvariga borde ha styrt upp det hela istället för att dumpa det i knät på FHM...
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Kan det bli något annat än riskgrupper som har annat än lindrig Corona?

Då blir det en betydligt mindre grupp och sammanhanget en prislapp på 10.000 kr är rätt billigt. Tex jämförtmed vad fyra veckor på IVA kostar och efterföljande två månaders Rehab kostar.
Men de som har en lindrig Covid-19 hamnar troligen inte på IVA. Sen uppfattade jag det som att studierna som visade på ”viss klinisk positiv effekt” innebar i genomsnitt 5 dagar kortare vårdtid och inte ett mirakel som trollar bort all försämring och skador.

Femsiffrigt belopp kan lika gärna vara 99 000 som 10 000.

Men gällande båda delarna så är det bara att vänta och se vad resultatet av prisförhandlingar resp. vilka riktlinjerna blir för sjukvården.
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Men det hade varit rätt lätt för Tegnell att lösa den frågan genom att vara tydlig med att man svarar ur ett nationellt perspektiv. Man hade till och med kunnat separera nationell och individuell information på presskonferenserna. Vad har man sina informatörer och pressansvariga till egentligen? Jag tycker att detta är ett bra exempel på där regeringens informationsansvariga borde ha styrt upp det hela istället för att dumpa det i knät på FHM...
Först tycker jag man kan ha lite förståelse och respekt för en person som spenderar 100% av sin vakna tid på att fundera på hur smittspridningen utvecklas och hur det ska hanteras. Man skulle nog inte (och bör inte) vara okänslig inför ens påverkan på 10 miljoner, varav över en miljon äldres hälsa. De flesta skulle nog också spontant tro att alla frågor man får rör smittspridningens påverkan i landet.

Sen tycker jag det är jätte-jättebra att de inte ställer någon okunnig presstalesperson på podiet som inte kan ett smack om ämnet. En sådan person har också ofta som uppgift att se till att den egna organisation ser bra ut och skyddas från kritiska frågor. Nej, fy bubblan, inget filter i vägen för informationen tack.
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Men hur resonerar du om att det inte kommer att gå att öppna upp ett samhälle igen?

Titta på region Skåne. Där kan man hålla smittspridningen under kontroll med vår öppna linje.
Tänk dig sedan Norge som går från stängt till öppet som vi men med flera tillägg som smittsårningsappar, omfattande tester, kanske munskydd , extermt få msittbärare.

Jag kan inte sannat än att förutsättningarna att lyckas är väldigt bra. Och varför inte ta den chansen och ge iuu i förtid om man inte har mer på fötterna än att man "tror" det kommer att misslyckas.
Jag är helt övertygad om att det inte går att ha länder nedstängda under en längre tid utan allvarliga bieffekter för dess invånare. Ekonomin är en del, men även den allmänna hälsan (både fysisk och framför allt psykisk) kommer gå ner för mycket.

Så, att halvgasa sig igenom det som Sverige, eller tvärbromsa för att sedan köra vidare kan nog vara ungefär likvärdigt när vi väl kan se tillbaka och utvärdera vad som verkligen fungerade eller inte. Fråga igen om ett halvår eller så. Innan dess är siffrorna inte värda speciellt mycket.

Just nu är det nog på en nationell nivå helt omöjligt att säga hur väl det kommer gå i långa loppet. På individnivå sker det förskräckligliga saker i pandemin under alla dagar.

Hur väl det går att öppna vet vi nog inte, då inget land faktiskt gjort det. Jag är väl pessimistisk om man tror att det är appar och medicin som ska göra att de inte får problem. Jag hoppas däremot för deras skull att det fungerar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.