Byggahus.se

Coronavirus

1. pacman42
    Medlem · Nivå 14
    Nej, men det fungerar ju inte bättre i kommunal regi.

Vad jag syftade på var naturligtvis den vanliga argumentationen om att vinstintressen skulle försämra vården.

• Laddar…
  2. MultiMan
    Realist · Nivå 11
    Jag är en synnerligen tänkande människa med naturvetenskaplig bakgrund och tycker Tegnell är en svamlare av rang. Nästan obegripligt för mig hur du kan tycka att han skulle vara tydlig och helt obegripligt, tydligare än Wallensten.

3. F
    Medlem Nivå 10
    Du kan lika gärna ha blivit smittad på resmålet eller på flygplatsen.

• Laddar…
  4. pacman42
    Medlem · Nivå 14
    I så fall troligen efter landning då slemhinnorna torkat ut i flygplanet.

5. T
    Medlem Nivå 5
    Helt färsk (granskad) genomgång som stödjer din tes om barnen som mindre (pun intended) smittspridare. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/apa.15371

6. Snigla
    Allvetare · Nivå 25
    Nej, folk följer dem idag för att de inte vet bättre och inte har annat för sig.

Om de tog sig tid att förstå vad allt innebär (på riktigt, dvs inte bara lyssnar på media. Utan verkligen lägger manken till att förstå hur sjukdomar fungerar, smittspridning, olika strategier, , psykologin osv), skulle de också inse att siffrorna bara är "a show for the public". Den informationen de egentligen vill ha, får de inte..

Det är ju skälet till att jag började gnälla på Tegnell för några månader sedan. Allt jag ville de skulle säga då, säger de nu (och låtsas som om det är "nyheter").. känns mer som att titta på gamla nyheter. Det enda som är "nytt" är antalet döda (som trots våra olika åsikter i övrigt, faktiskt är lägre än de förväntades vara från start - tack och lov!)

• Laddar…
  7. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Säkert är det med mening. Men är det med någon märklig hemlig agenda som vissa vill antyda? Det tror jag inte.

Det är också så, och det tror jag alla som haft någon halv offentlig dialog ser, att svara man ja på en fråga (tex om munskudd) så ska man svara på tusen följdfrågor kring detta som som sedan ska leda till den egentliga slutsatsen - det är inte så skitviktigt för nationell spridning. Det blir så trassligt att man aldrig kommer få alla att förstå eftersom det finns fler än en parameter att väga in.

Att det finns en skillnad på vad som kan göra en liten men kanske för individen viktig skillnad och vad som är relevant ur ett nationellt smittspridningsperspektiv verkar vara en av grundorsakerna till allt trams om dolda agendor och konspirationsteorier. Varför inte bara acceptera att FHM jobbar på nationell basis, det är ju det vi vill att dom ska göra. det låter ungefär så här: "Ok, Tegnell vill inte stänga ner samhället så då vill han att många ska smittas och då betyder det att politikerna har en agenda att rädda pensionssystemet genom att ta livet av alla i riskgrupper" istället för att bara konstatera att bedömdningen var att andra faktorer gjorde nedstängning, eller användning av munskydd, mindre prioriterat.

8. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    • Laddar…
  9. MultiMan
    Realist · Nivå 11
    Enligt Tegnell är kluster inte mycket att fundera över längre: https://www.expressen.se/tv/nyheter...tegnell-klustersmittan-over-sverige-i-ny-fas/

Som svar på att Linde vill ha mer specifika angrepp på lokala smittkluster:

"Jag vet inte riktigt vad hon menar för vi ser ju inte jättemycket kluster i Sverige. Och den beredskapen finns ju redan nu, skulle jag vilja hävda. Framförallt i de regionerna där man inte har så mycket fall De har ju lite koll, så får de en ansamling så smittspårar man runtom och försöker stoppa smittan. Men det är ju... Vi ser inga kluster i Stockholm längre Det är en spridning i hela samhället. Och det är möjligt att vi kommer dit igen, och det finns litegrann i framtidsplanerna."

Solklart som vanligt av Tegnell! :crysmile:

• Laddar…
  10. pacman42
    Medlem · Nivå 14
    Men det hade varit rätt lätt för Tegnell att lösa den frågan genom att vara tydlig med att man svarar ur ett nationellt perspektiv. Man hade till och med kunnat separera nationell och individuell information på presskonferenserna. Vad har man sina informatörer och pressansvariga till egentligen? Jag tycker att detta är ett bra exempel på där regeringens informationsansvariga borde ha styrt upp det hela istället för att dumpa det i knät på FHM...

• Laddar…
  11. B
    Medlem · Nivå 22
    Men de som har en lindrig Covid-19 hamnar troligen inte på IVA. Sen uppfattade jag det som att studierna som visade på ”viss klinisk positiv effekt” innebar i genomsnitt 5 dagar kortare vårdtid och inte ett mirakel som trollar bort all försämring och skador.

Femsiffrigt belopp kan lika gärna vara 99 000 som 10 000.

Men gällande båda delarna så är det bara att vänta och se vad resultatet av prisförhandlingar resp. vilka riktlinjerna blir för sjukvården.

• Laddar…
  12. T
    Medlem Nivå 5
    Först tycker jag man kan ha lite förståelse och respekt för en person som spenderar 100% av sin vakna tid på att fundera på hur smittspridningen utvecklas och hur det ska hanteras. Man skulle nog inte (och bör inte) vara okänslig inför ens påverkan på 10 miljoner, varav över en miljon äldres hälsa. De flesta skulle nog också spontant tro att alla frågor man får rör smittspridningens påverkan i landet.

Sen tycker jag det är jätte-jättebra att de inte ställer någon okunnig presstalesperson på podiet som inte kan ett smack om ämnet. En sådan person har också ofta som uppgift att se till att den egna organisation ser bra ut och skyddas från kritiska frågor. Nej, fy bubblan, inget filter i vägen för informationen tack.

• Laddar…
  13. P
    Renoverare Nivå 5
    Jag är helt övertygad om att det inte går att ha länder nedstängda under en längre tid utan allvarliga bieffekter för dess invånare. Ekonomin är en del, men även den allmänna hälsan (både fysisk och framför allt psykisk) kommer gå ner för mycket.

Så, att halvgasa sig igenom det som Sverige, eller tvärbromsa för att sedan köra vidare kan nog vara ungefär likvärdigt när vi väl kan se tillbaka och utvärdera vad som verkligen fungerade eller inte. Fråga igen om ett halvår eller så. Innan dess är siffrorna inte värda speciellt mycket.

Just nu är det nog på en nationell nivå helt omöjligt att säga hur väl det kommer gå i långa loppet. På individnivå sker det förskräckligliga saker i pandemin under alla dagar.

Hur väl det går att öppna vet vi nog inte, då inget land faktiskt gjort det. Jag är väl pessimistisk om man tror att det är appar och medicin som ska göra att de inte får problem. Jag hoppas däremot för deras skull att det fungerar.

• Laddar…
  14. MultiMan
    Realist · Nivå 11
    https://www.dn.se/nyheter/sverige/styrdokumenten-visar-syrgas-ges-inte-pa-svenska-aldreboenden/

I svenska regioners styrdokument som DN gått igenom, är direktiven annorlunda. Flera uppger explicit att ingen syrgas ska ges vid covid-19 på äldreboenden. För att få syrgas måste de äldre föras till geriatrisk klinik eller till akutsjukhus.

DN har beskrivit hur anhöriga vittnar om att äldre inte fått behandling mot covid-19, utan istället palliativ vård, utan att läkare informerat om detta.

I Region Norrbotten har frågan om tillgången till syrgas skapat en diskussion mellan kommuner och regionen. Enligt ett regionbeslut är syrgasbehandling en viktig del i behandlingen av covidpatienter. Men:

”Ingen syrgasbehandling ska ges i hemmet eller på särskilt boende med anledning av covid-19. Om indikation för syrgasbehandling föreligger ska patienten vårdas på sjukhus”, slår dokumentet fast.

Syrgasbehandling kräver medicinsk kompetens, då det innebär risker. Om syrgas inte ordineras ska lufthunger behandlas enligt palliativa rutiner – med opiodläkemedel.

...

DN beskrev 2006 larm om att syrgas av ekonomiska skäl plockades bort från äldreboenden.

– Det är skamligt, sade Wilhelmina Hoffman, dåvarande överläkare på Stockholms sjukhem, som anser att syrgas kan ge lindring i livets slutskede.

Då skulle landstingets läkemedelskommitté utreda frågan. Men syrgasen fortsatte att tas bort. Avskaffningen har enligt Sofi Thunvik, kommunikatör på äldreförvaltningen skett successivt i samband med ädelreformen på 90-talet, då ansvar för vård på äldreboenden övergick från landsting till kommuner.

”Genom åren har man efter hand slutat att förvara syrgas på äldreboendena”, skriver hon i ett mejl.

15. tttomten
    Medlem · Nivå 13
    Nu har jag inte läst artikeln men ditt citat och finner inget som inte är tydligt. Förvisso mycket talspråk men inga oklarheter och det måste vi väl skylla på reportern?