Byggahus.se

Coronavirus

1. pacman42
    Medlem · Nivå 14
    Det beror på hur man ser det, han skapar ofta fler frågor än han svarar på. Då är det bättre att säga mindre och gå ut med officiell information istället.

2. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Det missade jag.

3. P
    Renoverare Nivå 5
    Nje. Det kan jag nog inte direkt hålla med om. Över tid skulle jag nog ge honom 3 plus.

4. M
    Medlem Nivå 4
    Den första bilden du lade upp visar väl bara olika färg för åldersgrupperna, dvs inte specat per region, och den andra visar regioner?

• Laddar…
  5. pacman42
    Medlem · Nivå 14
    Det var fler skåningar som har haft covid än det är Göteborg++. Samtidigt har VG-regionen många fler dödsfall bland äldre. Alltså så måste Skåne ha gjort ett bra jobb med att skydda sina äldre. Såg nu också att de fick berätta om detta på presskonferensen (best in class).

• Laddar…
  6. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Dödafall äldre är ju hårdare siffror än antikroppstesterna. Konfidensintervallen för VG och Skåne vad gäller antikroppsdata är ju i stort sett överlappande så för få test för att påvisa en skillnad mellan regionerna i denna undersökning. Eller så är det ingen större skillnad.

7. J
    Medlem · Nivå 10
    Håller med Tttomten. Det roliga med er försiktighetsivrare och kritiker av Tegnells otydlighet är att ni verkar göra er till tolkar för allmänheten som tydligen inte är kapabla att förstå resonemangen han för, men ni är antingen lite smartare än pöbeln, och förstår att han alltså måste ha en dold politisk agenda, eller så tycker ni att han verkligen är väldigt otydlig och ni förstår inget, men ni kan ändå tolka det som att han ändå har fel. Klart som korvspad alltså... Det är snarare tydligt att ni har agendan. Inte Tegnell och Co. Skulle er tes hålla så borde det ju koka i människolagren där ute. Men folk propsar ju snarare för mer öppning, snabbare.

• Laddar…
  8. Nefrums
    Hobbysnickare · Nivå 9
    Det där var ju mycket bättre än väntat. Så 4% immuna efter 10 veckor med pandemin i Skåne? Då behöver vi ju bara ha kvar restriktionerna i två år till här så är det lungt sen!

• Laddar…
  9. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Ja det är ju nackdelen med att vara bäst i landet med att hindra smittspridningen. I Stockholm där smittan har fått härja börjar man vi se slutet på detta, antalet sjuka sjunker sakta men säkert.

10. Snigla
    Allvetare · Nivå 25
    Allt beror på vilka uppgifter man har och hur pålitliga de är.

Det var skälet till att jag visste att regeringen och FHM inte talade om ”hela sanningen” från början. Vilket störde mig kopiöst.

Nu har de kommit ikapp dock, alltid något.

Men det är därför det känns som gamla nyheter när man slår på tv/radion, de säger inte speciellt mycket som vi inte redan visste för två månader sedan.

Jag litar inte på varken regeringen eller FHM! Sedan är det klart att vissa saker kan man ”tycka lika” om ändå.

Jag har mina egna åsikter och antaganden .. baserat på information från ”alla håll”.. både media, forskare, rapporter osv (ang media får man läsa mellan raderna).

Jag personligen tycker mycket mer” än vad som skett i Sverige.. men jag styr inte varken världen eller Sverige - så det hjälper ju inte att jag ville ha hårdare karantän från början, eller att all torghandel flygresor/resor och uteserveringar skulle ha stängt från början osv..

.. i Sverige hade folket skitit i vad ”staten sa” .. så det hade inte varit någon skillnad mot hur det varit nu.

Bara för att du skulle göra som ”kungen sa”.. så skulle inte alla andra göra det - och däri ligger problemet.

Alla är inte och reagerar inte.. som en själv - och som ensam person är man tyvärr ”inte viktig” i sammanhanget.. tyvärr måste alltid någon offras för den stora massans skull (oavsett vilken väg man tar).

Ha en trevlig afton :)

11. U
    Medlem · Nivå 8

12. T
    Medlem · Nivå 16
    Ja och då var det 88 st till som föll offer för Sveriges mördande strategi. 3 -4 ggr högre dödstal än andra länder i närheten.

• Laddar…
  13. T
    Medlem Nivå 5
    Ja, äldreboenden och hemtjänst verkar vara en dödsfälla. De verkar fortfarande ha haft svårt att skydda de äldre.

14. B
    Medlem · Nivå 22
    Som jag skrev förut vi får se när resultaten från de olika studier som gjorts kommer ut. Det är ju flera studier så det är möjligt att vissa handlar om behandling tidigt. Den svenska handlade om skillnaden mellan 5 och 10 dagars behandling.

På din sista fråga så är det för att vara en motvikt till dig som enligt alla experter är alldeles för optimistisk.

15. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Personligen vill jag planera utifrån fakta och rimliga antaganden. Jag känner mig tryggare när jag kliver på ett flygplan om jag vet sannolikheten att jag inte kommer levande ur det än om någon hävdar att det är "heeeeelt omöjligt att något skulle kunna hända".

När någon säger "I september har vi ett vaccin." säger det mig inget annat än att den som fällt kommentaren är meningslös att lyssna på.

Ju äldre jag blir desto mer medveten blir jag om att inte alla är som jag.