Byggahus.se

Coronavirus

1. B
    Allvetare · Nivå 15
    Tror inte smittspridningen är märkbar, golfare brukar väl hålla avstånd? (möjligtvis inte i klubbhuset då). Att Skånes golfklubbar ser en minskning av spelare beror väl på att man inte får en massa stockholmare och andra dit ner just nu - de får spela på sina hemmabanor så länge, därför en ökning i övriga landet.

2. U
    Medlem · Nivå 8

Siffrorna i dag är jätteintressanta. Det är därför alla följer dem och FHM pressenterar nya varje dag kl 14.

Siffrorna om ett år är inte speciellt intessanta för då är det för sent att gör något åt en misslyckad stratergi.

• Laddar…
  3. U
    Medlem · Nivå 8

Håller med. Från början när stratergin lades fast hade man felbedömt dödstal, immunitet, smittsamhet mm. Men i skenet att man nog trodde på sig egen analys är det kanske förlåtligt.

Nu handlar det nog mera om att försvara ett koncept som inte har fungerat av mer poltiska skäl.

4. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Vilket ( formodat dåligt ) förhållningssätt menar du då? Att spela golf är väl ett utmärkt sätt att umgås med vänner eller okända, på lite distans ( man behöver aldrig vara närmare någon annan person än typ 5m ). Går alldeles utmärkt att prata ändå. Det man får se upp med är ju "att tacka för ronden", men det går ju att använda bra metoder för det också. Jag har dock stött på medspelare, som gått lite för nära och tänkt sig tacka med gesten "armbåge-mot-armbåge" - vilket ju är helt tokigt. Just den galna gesten borde ju helst förbjudas överallt, då den ju i sig innebär en smittorisk ( först uppmanas man att nysa i armvecket, senare att trycka armbågen mot någon annans :mad: ).
    Sätter man sig ner och fikar, så gäller ju den vanliga distanseringen.

5. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 15
    Jag utgår ifrån hur mina "hardcore" akademikervänner pratar och hur svårt dom har att ställa om och småprata samt kondensera sin omfattande kunskap och tillgång till information om sitt ämne till lättbegripliga "one liners". Att diskutera och analysera i timmar och hålla föreläsningar i sin yrkesroll för redan invigda har dom inga problem med. Men att komma ut ur den bubblan som till stor del tar upp deras tankar och liv är mkt svårare.
    Jag håller fullständigt med om att de borde valt ett mer medietränat "språkrör" för att undvika missförstånd. Det övergår mitt förstånd varför dom inte låter Anders Wallensten ta all mediekontakt.

6. trähandtag
    Medlem Nivå 6
    vad jag menar står i första inlägget, men jag ska försöka förklara igen!
    Om övriga landet har ökat sitt spel på egen eller andra golfklubbar, men i Skåne har minskat golfspelet (vad vi ser är en halvering). Kan ju detta vara en spegel för hur man ser på smittan i stort. Skåne följer en kurva likt Danmark.

vet inte om detta var tydligare!

• Laddar…
  7. T
    Medlem Nivå 5
    Vad är det han exakt har sagt?

Jag läste att han sagt att efter smittspårningen från hemvändarna från Italien och Österrike hittade de inget fall som smittats på flyget. Just det uttalandet behöver inte vara en lögn?

Edit: Jag hittade också denna från 2015: https://www.nyteknik.se/innovation/sa-sprids-smittor-pa-flygplan-6342874 och denna från 2018 https://www.aftonbladet.se/resa/a/oRl6d7/ny-studie-inte-sa-stor-risk-att-smittas-pa-flygplan

8. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 15
    Kan det delvis ha att göra med att det är många pensionärer som har säsongsboende i Skåne men som håller sig hemma och kanske spelar på hemmaort istället?

• Laddar…
  9. pacman42
    Medlem · Nivå 14
    Håller helt med om Anders Wallensten. Han är en naturbegåvning när det gäller kommunikation.

10. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Men det var väl knappast de stora lagren med förkläden, munskydd och visir som köptes in efter privatiseringen som imponerade va? ;)

• Laddar…
  11. trähandtag
    Medlem Nivå 6
    Min minnesbild från hur klimatet ser ut i flygkabin är att luftfuktigheten är extremt låg. Utifrån detta kan man dra slutsatsen att luftburna virus angriper slemhinnorna synnerligen effektivt, om det finns någon som är sjuk. Har för mig att detta var ett program på TV om detta för en 15 år sedan ich!

För egen del har jag nästan alltid blivit tokförkyld efter flygresa!

12. T
    Medlem Nivå 5
    Ja, jag tycker man måste ta med alla ord som sägs och sammanhanget i det Tegnell säger för att förstå vad han *egentligen* säger och menar. Han pratar ofta också utifrån ett smittspridningsperspektiv, dvs när han säger "det är inte så farligt" så menar han ofta "det är inte en effektiv smittspridare i samhället" medan den som ställer frågan kanske snarare är ute efter svaret på frågan "kan en enskild person bli smittad på det här sättet?"

Ta frågan om "är munskydd effektivt" så svarar han (tycker jag) snarare generellt på frågan "om munskydd är effektivt för att stoppa smittspridningen i Sverige" medan det tolkas och förvrängs i media och av andra till att han påstår "munskydd skyddar inte en person mot smitta" vilket är en annan sak.

13. pacman42
    Medlem · Nivå 14
    Just precis så. Jag tror dock fortfarande att han gör detta med mening.

• Laddar…
  14. tttomten
    Medlem · Nivå 13
    Glöm inte att pressträffarna är till för just pressen, inte Svensson som drar paralleller till sin egna situation.
    Jag tycker Tegnell är tydlig, faktiskt mera tydlig än Wallensteen. Men som @tusenett skriver är det utifrån ett smittspridningsperspektiv och kräver att Svensson tänker själv.

• Laddar…
  15. P
    Husägare · Nivå 7
    Håller med, men det kräver även tänkande journalister.