2 359 013 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
nu tror jag inte att golfen i sig själv är smittspridare, man är ju ute och har ju stor social distans, utan beskriver ett mer förhållningssätt till smittan, men jag kanske har fel!pacman42 skrev:
Nej, skulle inte säga något till dem. För tyvärr dör folk hela tiden i olika sjukdomar och olyckor (varje år) och that sucks!Ulltand skrev:
Lite roligt i sammanhanget. Tegenell uttalde sig just om flygning och konstaterade att det inte finns inte något bekräftat fall där någon smittats under en flygesa.
I övrigt håller jag inte om mycket du skriver och det mesta bygger som vanligt på att andra länder kommer att komma ikapp Sverige dödstal. Och då är det ju inte så farlit. Men istället för att bara upprepa Tegnell och Giesecke så vorde det intressant med resonemnag om varför det kommer att inträffa. Se min tidigare inlägg här ovan om varför det *inte* kommer att inträffa.
Och vad skall du säga till alla som dött och eller lidit i onödan om siffrorana står sig. Sorry jag gissade fel...
Men det är ingen som kan säga att just de där personerna skulle överlevt om "Sverige gjort annorlunda". Om vi gjort annorlunda kanske dubbelt så många hade dött gentemot idag! (bara vände på myntet så att säga - det är många om och med i alla resonemang..)
Det är ju det som är problemet, siffrorna idag är helt oväsentliga.. de enda som kan ge lite ledtrådar om hur saker och ting gått (egentligen) är tiden. Så efter årsskiftet kan man kanske börja dra några slutsatser, men de riktigt väsentliga delarna kommer inte dyka upp förrän om några år när mer folk blivit sjuka och fler tillfrisknat.. när man kan se hur bieffekterna av vården (när man sett om vården räckt till ens) varit, när man förstått om vården fungerat alls, när man ser hur många barn som haft covid-19, när man förstått hur det smittar, när vi ser om någon har några som helst antikroppar, när man fått chansen att testa några mediciner/vaccin och sett om de fungerar (och vilka bieffekter de har, om folk dör av vaccinet.. eller blir mer sjuka) osv osv.
Antalet döda just nu, är inte alls "det rätta" antalet. Inte antalet sjuka eller tillfrisknande heller..
Så det finns inget att jämföra med, inget land har något att jämföra med - de bara spekulerar och tror.
Det intressanta just nu är aspekten "mänsklig psykologi" i samband med covid-19 och karantän/regler/rekommendationer - och DEN har iaf Tegnell förstått (gentemot många andra, både i sverige och utlandet - men jag är mer insatt i hur svenskarna funkar så därför kommenterar jag sällan hur fel alla andra länder gör, håller mig oftast till att säga att jag tycker sverige gör rätt). I övrigt brukar jag vara först ut och skälla på det mesta han/Tegnell säger i pressen/media (för att jag personligen vill ha mer rättfram information direkt - men observera att det är jag personligen, det betyder inte att jag inte förstår varför de inte gett ut "all information direkt"..).
Tror inte smittspridningen är märkbar, golfare brukar väl hålla avstånd? (möjligtvis inte i klubbhuset då). Att Skånes golfklubbar ser en minskning av spelare beror väl på att man inte får en massa stockholmare och andra dit ner just nu - de får spela på sina hemmabanor så länge, därför en ökning i övriga landet.trähandtag skrev:
är engagerad inom golfen på den lokala skånska golfklubben på sydkusten, sitter i styrelsen och har ansvarsområde för själva golfbanan. Fick information från svenska golfförbundet att golfspelet i Sverige har ökat allmänt under våren, medan för Skånes del ser man en minskning. På vår golfklubb och även intilliggande klubbar har spelet minskat och exvis greenfeen (dvs gästande klubbars medlemmar spelar på annan klubb) har halverats, vilket innebär att klubben riskerar att gå en halvmiljon back. Detta går emot övriga landets trend och kanske kan vara en delförklaring till att Skåne inte haft någon tydlig ökning. Jag resonerar att flera skåningar har gjort liknande avvägningar inom andra områden. Jag har ju själv bara rört mig inom en radie på 3 mil från hemmet sedan mars, inte varit på restaurang, dock ätit någon lunch ute när jag är på jobbet, handlar sällan och storköper mer.
Snigla skrev:
Nej, skulle inte säga något till dem. För tyvärr dör folk hela tiden i olika sjukdomar och olyckor (varje år) och that sucks!
Men det är ingen som kan säga att just de där personerna skulle överlevt om "Sverige gjort annorlunda". Om vi gjort annorlunda kanske dubbelt så många hade dött gentemot idag! (bara vände på myntet så att säga - det är många om och med i alla resonemang..)
Det är ju det som är problemet, siffrorna idag är helt oväsentliga.. de enda som kan ge lite ledtrådar om hur saker och ting gått (egentligen) är tiden. Så efter årsskiftet kan man kanske börja dra några slutsatser, men de riktigt väsentliga delarna kommer inte dyka upp förrän om några år när mer folk blivit sjuka och fler tillfrisknat.. när man kan se hur bieffekterna av vården (när man sett om vården räckt till ens) varit, när man förstått om vården fungerat alls, när man ser hur många barn som haft covid-19, när man förstått hur det smittar, när vi ser om någon har några som helst antikroppar, när man fått chansen att testa några mediciner/vaccin och sett om de fungerar (och vilka bieffekter de har, om folk dör av vaccinet.. eller blir mer sjuka) osv osv.
Antalet döda just nu, är inte alls "det rätta" antalet. Inte antalet sjuka eller tillfrisknande heller..
Så det finns inget att jämföra med, inget land har något att jämföra med - de bara spekulerar och tror.
Det intressanta just nu är aspekten "mänsklig psykologi" i samband med covid-19 och karantän/regler/rekommendationer - och DEN har iaf Tegnell förstått (gentemot många andra, både i sverige och utlandet - men jag är mer insatt i hur svenskarna funkar så därför kommenterar jag sällan hur fel alla andra länder gör, håller mig oftast till att säga att jag tycker sverige gör rätt). I övrigt brukar jag vara först ut och skälla på det mesta han/Tegnell säger i pressen/media (för att jag personligen vill ha mer rättfram information direkt - men observera att det är jag personligen, det betyder inte att jag inte förstår varför de inte gett ut "all information direkt"..).
Siffrorna i dag är jätteintressanta. Det är därför alla följer dem och FHM pressenterar nya varje dag kl 14.
Siffrorna om ett år är inte speciellt intessanta för då är det för sent att gör något åt en misslyckad stratergi.
MultiMan skrev:
@Ulltand bl a Tegnell har ju ingen trovärdighet med sitt uttalande om flygresor. Det är precis som munskydden. Han har en agenda som han driver och säger vad som behövs för att uppnå den.
[länk]
“We got it from passengers. That’s a fact,” she said. “But now, we’re a part of the spread. We’re the super spreaders, as people frantically fly home.”
Håller med. Från början när stratergin lades fast hade man felbedömt dödstal, immunitet, smittsamhet mm. Men i skenet att man nog trodde på sig egen analys är det kanske förlåtligt.
Nu handlar det nog mera om att försvara ett koncept som inte har fungerat av mer poltiska skäl.
Vilket ( formodat dåligt ) förhållningssätt menar du då? Att spela golf är väl ett utmärkt sätt att umgås med vänner eller okända, på lite distans ( man behöver aldrig vara närmare någon annan person än typ 5m ). Går alldeles utmärkt att prata ändå. Det man får se upp med är ju "att tacka för ronden", men det går ju att använda bra metoder för det också. Jag har dock stött på medspelare, som gått lite för nära och tänkt sig tacka med gesten "armbåge-mot-armbåge" - vilket ju är helt tokigt. Just den galna gesten borde ju helst förbjudas överallt, då den ju i sig innebär en smittorisk ( först uppmanas man att nysa i armvecket, senare att trycka armbågen mot någon annansträhandtag skrev:
Sätter man sig ner och fikar, så gäller ju den vanliga distanseringen.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Jag utgår ifrån hur mina "hardcore" akademikervänner pratar och hur svårt dom har att ställa om och småprata samt kondensera sin omfattande kunskap och tillgång till information om sitt ämne till lättbegripliga "one liners". Att diskutera och analysera i timmar och hålla föreläsningar i sin yrkesroll för redan invigda har dom inga problem med. Men att komma ut ur den bubblan som till stor del tar upp deras tankar och liv är mkt svårare.pacman42 skrev:
Det tror inte jag på. Om han inte klarar av att utvärdera hur hans uttalanden mottas, då är han inte rätt man för jobbet. Jag tror definitivt att han har full koll på hur han uttrycker sig och hur det uppfattas. Om inte så har man valt fel person till jobbet (vilket jag iofs tycker att man gjort ändå).
Jag håller fullständigt med om att de borde valt ett mer medietränat "språkrör" för att undvika missförstånd. Det övergår mitt förstånd varför dom inte låter Anders Wallensten ta all mediekontakt.
vad jag menar står i första inlägget, men jag ska försöka förklara igen!
Om övriga landet har ökat sitt spel på egen eller andra golfklubbar, men i Skåne har minskat golfspelet (vad vi ser är en halvering). Kan ju detta vara en spegel för hur man ser på smittan i stort. Skåne följer en kurva likt Danmark.
vet inte om detta var tydligare!
Om övriga landet har ökat sitt spel på egen eller andra golfklubbar, men i Skåne har minskat golfspelet (vad vi ser är en halvering). Kan ju detta vara en spegel för hur man ser på smittan i stort. Skåne följer en kurva likt Danmark.
vet inte om detta var tydligare!
Vad är det han exakt har sagt?MultiMan skrev:
Allt sunt förnuft talar emot hans uttalande om smitta på flygplan. Det har gjorts tester som visar att en flygkabin sprider smitta exceptionellt effektivt. Det finns händelseförlopp och berättelser från anställda inom flyget som säger motsatsen, som artikeln jag länkade.
Det har ingenting med hans vana att prata med kollegor att göra om han inte ständigt bara ägnar sig åt löst spekulerande.
Vilka kunskaper om flygplanssmitta besitter hans kollegor som gör att hans uttalande hos dem skulle verka mer legitimt?
Jag läste att han sagt att efter smittspårningen från hemvändarna från Italien och Österrike hittade de inget fall som smittats på flyget. Just det uttalandet behöver inte vara en lögn?
Edit: Jag hittade också denna från 2015: https://www.nyteknik.se/innovation/sa-sprids-smittor-pa-flygplan-6342874 och denna från 2018 https://www.aftonbladet.se/resa/a/oRl6d7/ny-studie-inte-sa-stor-risk-att-smittas-pa-flygplan
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Kan det delvis ha att göra med att det är många pensionärer som har säsongsboende i Skåne men som håller sig hemma och kanske spelar på hemmaort istället?trähandtag skrev:
vad jag menar står i första inlägget, men jag ska försöka förklara igen!
Om övriga landet har ökat sitt spel på egen eller andra golfklubbar, men i Skåne har minskat golfspelet (vad vi ser är en halvering). Kan ju detta vara en spegel för hur man ser på smittan i stort. Skåne följer en kurva likt Danmark.
vet inte om detta var tydligare!
Håller helt med om Anders Wallensten. Han är en naturbegåvning när det gäller kommunikation.Gammelnörden skrev:
Jag utgår ifrån hur mina "hardcore" akademikervänner pratar och hur svårt dom har att ställa om och småprata samt kondensera sin omfattande kunskap och tillgång till information om sitt ämne till lättbegripliga "one liners". Att diskutera och analysera i timmar och hålla föreläsningar i sin yrkesroll för redan invigda har dom inga problem med. Men att komma ut ur den bubblan som till stor del tar upp deras tankar och liv är mkt svårare.
Jag håller fullständigt med om att de borde valt ett mer medietränat "språkrör" för att undvika missförstånd. Det övergår mitt förstånd varför dom inte låter Anders Wallensten ta all mediekontakt.
Men det var väl knappast de stora lagren med förkläden, munskydd och visir som köptes in efter privatiseringen som imponerade va?pacman42 skrev:
Min minnesbild från hur klimatet ser ut i flygkabin är att luftfuktigheten är extremt låg. Utifrån detta kan man dra slutsatsen att luftburna virus angriper slemhinnorna synnerligen effektivt, om det finns någon som är sjuk. Har för mig att detta var ett program på TV om detta för en 15 år sedan ich!
För egen del har jag nästan alltid blivit tokförkyld efter flygresa!
För egen del har jag nästan alltid blivit tokförkyld efter flygresa!
Ja, jag tycker man måste ta med alla ord som sägs och sammanhanget i det Tegnell säger för att förstå vad han *egentligen* säger och menar. Han pratar ofta också utifrån ett smittspridningsperspektiv, dvs när han säger "det är inte så farligt" så menar han ofta "det är inte en effektiv smittspridare i samhället" medan den som ställer frågan kanske snarare är ute efter svaret på frågan "kan en enskild person bli smittad på det här sättet?"pacman42 skrev:
Ta frågan om "är munskydd effektivt" så svarar han (tycker jag) snarare generellt på frågan "om munskydd är effektivt för att stoppa smittspridningen i Sverige" medan det tolkas och förvrängs i media och av andra till att han påstår "munskydd skyddar inte en person mot smitta" vilket är en annan sak.
Just precis så. Jag tror dock fortfarande att han gör detta med mening.tusenett skrev:Ja, jag tycker man måste ta med alla ord som sägs och sammanhanget i det Tegnell säger för att förstå vad han *egentligen* säger och menar. Han pratar ofta också utifrån ett smittspridningsperspektiv, dvs när han säger "det är inte så farligt" så menar han ofta "det är inte en effektiv smittspridare i samhället" medan den som ställer frågan kanske snarare är ute efter svaret på frågan "kan en enskild person bli smittad på det här sättet?"
Ta frågan om "är munskydd effektivt" så svarar han (tycker jag) snarare generellt på frågan "om munskydd är effektivt för att stoppa smittspridningen i Sverige" medan det tolkas och förvrängs i media och av andra till att han påstår "munskydd skyddar inte en person mot smitta".