2 059 725 läst · 32 467 svar
2060k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Tråden är låst och går ej att kommentera.
P patst577 skrev:Jag är 100% säker på att siffrorna kommer vara helt annorlunda vid slutet av året.
Hur de kommer se ut vet jag inte, men min gissning är att de länder som klarat sig väldigt bra nu kommer se en försämring. Det kommer säkert finnas några länder som kommer klara sig väldigt bra. Andra länder som varit bra kommer nog ses som en medelmåtta när det är klart.
Det är givet att vi varken kommer få medicin eller vaccin i tillräckligt stor mängd så att det kommer påverka siffrorna speciellt mycket innan nyår.
Men hur resonerar du om att det inte kommer att gå att öppna upp ett samhälle igen?
Titta på region Skåne. Där kan man hålla smittspridningen under kontroll med vår öppna linje.
Tänk dig sedan Norge som går från stängt till öppet som vi men med flera tillägg som smittsårningsappar, omfattande tester, kanske munskydd , extermt få msittbärare.
Jag kan inte sannat än att förutsättningarna att lyckas är väldigt bra. Och varför inte ta den chansen och ge iuu i förtid om man inte har mer på fötterna än att man "tror" det kommer att misslyckas.
Det håller inte min svärmor med om, hon arbetade på ett kommunalt äldreboende som blev privat och allt blev bättre när det privatiserades. Det fick henne att svänga politiskt.norrbottenssnickaren skrev:
Lite roligt i sammanhanget. Tegenell uttalde sig just om flygning och konstaterade att det inte finns inte något bekräftat fall där någon smittats under en flygesa.Snigla skrev:
I övrigt håller jag inte om mycket du skriver och det mesta bygger som vanligt på att andra länder kommer att komma ikapp Sverige dödstal. Och då är det ju inte så farlit. Men istället för att bara upprepa Tegnell och Giesecke så vorde det intressant med resonemnag om varför det kommer att inträffa. Se min tidigare inlägg här ovan om varför det *inte* kommer att inträffa.
Och vad skall du säga till alla som dött och eller lidit i onödan om siffrorana står sig. Sorry jag gissade fel...
Har denna varit uppe? Krönika om hur illa sjukvården klarar krisen. Tydligen definieras det av FHM som att alla som är under 80 i behov kan få en IVA plats för corona.
https://www.expressen.se/kronikorer/anna-basen/dodlig-vardrekyl-av-coronapandemin/
https://www.expressen.se/kronikorer/anna-basen/dodlig-vardrekyl-av-coronapandemin/
Att folk inte söker vård är väl ändå inte samma sak som att vården inte klarar krisen.
Kan det bli något annat än riskgrupper som har annat än lindrig Corona?BirgitS skrev:
Nu är det klart att Remdesivir kommer att godkännas av Europeiska läkemedelsverket vilken dag som helst. Man ser olika problem som nu behöver lösas.
- Det kommer att bli ont om Remdesivir så man måste välja ut vilka patienter som kan tänkas få det.
- Det blir dyrt, troligen femsiffriga belopp per behandling.
Källa: [länk]
Då blir det en betydligt mindre grupp och sammanhanget en prislapp på 10.000 kr är rätt billigt. Tex jämförtmed vad fyra veckor på IVA kostar och efterföljande två månaders Rehab kostar.
Jag funderar över detta med klustersmitta. Är det någon som har en bra definition av vad de menar?
Jag kan ju gissa vad som åsyftas, men vad skulle drivkraften för att det smittar i kluster vara?
Orsaken att jag börjat grubbla på detta är att jag tror att det finns ett kluster runt där jag bor. Dels så smittades jag, men nu när jag pratar runt med folk så visar det sig att det är rätt många som varit sjuka i närområdet.
Det faller sig naturligt att en smitta sprids mer där den finns, men vad betyder uttrycket egentligen? Vad är det för egenskaper som skiljer en klustersmitta från en annan smitta?
En ren spekulation från min sida är att detta blivit en smitta i "kluster" pga nedstängningen av samhället. Man träffar folk väldigt lokalt och då sprids också sjukdomen väldigt lokalt. Men då är det ju ingen speciell egenskap hos just detta viruset som drivit det.
Några andra tankar runt detta från er andra?
Jag kan ju gissa vad som åsyftas, men vad skulle drivkraften för att det smittar i kluster vara?
Orsaken att jag börjat grubbla på detta är att jag tror att det finns ett kluster runt där jag bor. Dels så smittades jag, men nu när jag pratar runt med folk så visar det sig att det är rätt många som varit sjuka i närområdet.
Det faller sig naturligt att en smitta sprids mer där den finns, men vad betyder uttrycket egentligen? Vad är det för egenskaper som skiljer en klustersmitta från en annan smitta?
En ren spekulation från min sida är att detta blivit en smitta i "kluster" pga nedstängningen av samhället. Man träffar folk väldigt lokalt och då sprids också sjukdomen väldigt lokalt. Men då är det ju ingen speciell egenskap hos just detta viruset som drivit det.
Några andra tankar runt detta från er andra?

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 4 692 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 4 692 inlägg
@Ulltand bl a Tegnell har ju ingen trovärdighet med sitt uttalande om flygresor. Det är precis som munskydden. Han har en agenda som han driver och säger vad som behövs för att uppnå den.
https://www.theguardian.com/world/2020/apr/02/air-canada-flight-attendant-exposed-to-covid-19
“We got it from passengers. That’s a fact,” she said. “But now, we’re a part of the spread. We’re the super spreaders, as people frantically fly home.”
https://www.theguardian.com/world/2020/apr/02/air-canada-flight-attendant-exposed-to-covid-19
“We got it from passengers. That’s a fact,” she said. “But now, we’re a part of the spread. We’re the super spreaders, as people frantically fly home.”
Tegnell säger många konstiga saker. Han kanske inte har något bekräftat fall i Sverige. Han uttrycker sig så svepande och flummigt för att få ett övertag. Jag ser det som en härskarteknik.Ulltand skrev:
Lite roligt i sammanhanget. Tegenell uttalde sig just om flygning och konstaterade att det inte finns inte något bekräftat fall där någon smittats under en flygesa.
I övrigt håller jag inte om mycket du skriver och det mesta bygger som vanligt på att andra länder kommer att komma ikapp Sverige dödstal. Och då är det ju inte så farlit. Men istället för att bara upprepa Tegnell och Giesecke så vorde det intressant med resonemnag om varför det kommer att inträffa. Se min tidigare inlägg här ovan om varför det *inte* kommer att inträffa.
Och vad skall du säga till alla som dött och eller lidit i onödan om siffrorana står sig. Sorry jag gissade fel...

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 4 692 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 4 692 inlägg

Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 093 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 093 inlägg
Jag tror mer att det har att göra med att han är mer van vid att prata med kollegor som har ungefär samma kunskaper som honom och att det han inte behärskar är att "prata med bönder på bönders vis" som Karlfeldt uttryckte det.pacman42 skrev:
är engagerad inom golfen på den lokala skånska golfklubben på sydkusten, sitter i styrelsen och har ansvarsområde för själva golfbanan. Fick information från svenska golfförbundet att golfspelet i Sverige har ökat allmänt under våren, medan för Skånes del ser man en minskning. På vår golfklubb och även intilliggande klubbar har spelet minskat och exvis greenfeen (dvs gästande klubbars medlemmar spelar på annan klubb) har halverats, vilket innebär att klubben riskerar att gå en halvmiljon back. Detta går emot övriga landets trend och kanske kan vara en delförklaring till att Skåne inte haft någon tydlig ökning. Jag resonerar att flera skåningar har gjort liknande avvägningar inom andra områden. Jag har ju själv bara rört mig inom en radie på 3 mil från hemmet sedan mars, inte varit på restaurang, dock ätit någon lunch ute när jag är på jobbet, handlar sällan och storköper mer.
Det tror inte jag på. Om han inte klarar av att utvärdera hur hans uttalanden mottas, då är han inte rätt man för jobbet. Jag tror definitivt att han har full koll på hur han uttrycker sig och hur det uppfattas. Om inte så har man valt fel person till jobbet (vilket jag iofs tycker att man gjort ändå).Gammelnörden skrev:
Nu är jag ingen golfare själv, men jag bor nära flera banor. Utifrån vad jag kan se så då jag kör förbi så är det gott om personer på dessa, men då bor jag ju där smittan sprids mycket just nu. Jag kan inte se någon minskning jämfört med tidigare år i alla fall.trähandtag skrev:
är engagerad inom golfen på den lokala skånska golfklubben på sydkusten, sitter i styrelsen och har ansvarsområde för själva golfbanan. Fick information från svenska golfförbundet att golfspelet i Sverige har ökat allmänt under våren, medan för Skånes del ser man en minskning. På vår golfklubb och även intilliggande klubbar har spelet minskat och exvis greenfeen (dvs gästande klubbars medlemmar spelar på annan klubb) har halverats, vilket innebär att klubben riskerar att gå en halvmiljon back. Detta går emot övriga landets trend och kanske kan vara en delförklaring till att Skåne inte haft någon tydlig ökning. Jag resonerar att flera skåningar har gjort liknande avvägningar inom andra områden. Jag har ju själv bara rört mig inom en radie på 3 mil från hemmet sedan mars, inte varit på restaurang, dock ätit någon lunch ute när jag är på jobbet, handlar sällan och storköper mer.

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 4 692 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 4 692 inlägg
Allt sunt förnuft talar emot hans uttalande om smitta på flygplan. Det har gjorts tester som visar att en flygkabin sprider smitta exceptionellt effektivt. Det finns händelseförlopp och berättelser från anställda inom flyget som säger motsatsen, som artikeln jag länkade.Gammelnörden skrev:
Det har ingenting med hans vana att prata med kollegor att göra om han inte ständigt bara ägnar sig åt löst spekulerande.
Vilka kunskaper om flygplanssmitta besitter hans kollegor som gör att hans uttalande hos dem skulle verka mer legitimt?