Status
Inte öppen för fler kommentarer.
pacman42 pacman42 skrev:
Eftersom frugan insjuknat nu ikväll också så kan vi semestra hur vi vill i sommar! Man får se det positivt!
Har en bekant som är inne på vecka 8 nu.. en annan är inne på vecka 5 och ingen av dem är frisk än! Men de börjar återfå lungkrafter iaf..

Så jag hoppas verkligen din fru blir frisk fort! (Att det inte är Corona) .. och att andra i familjen håller sig friska!
 
  • Gilla
  • Ledsen
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har en bekant som är inne på vecka 8 nu.. en annan är inne på vecka 5 och ingen av dem är frisk än! Men de börjar återfå lungkrafter iaf..

Så jag hoppas verkligen din fru blir frisk fort! (Att det inte är Corona) .. och att andra i familjen håller sig friska!
Eftersom jag ligger drygt tre dagar före henne i insjuknandet (jag smittade uppenbarligen henne innan jag själv hade symtom) så är jag rätt säker på att det är Covid-19. Än så länge följer jag symtomplanen dag för dag (även om jag verkar ha lindrigare symtom än många andra).
 
  • Ledsen
tompax
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Så hur tycker du att jag skulle ha svarat när någon skriver ett inlägg till mig som jag inte kan förstå?
Jag har ingen aning vad Nybergzzz menar som inte kommer att hända och inte heller vad raden om Krestersson och Masstestning ska tänkas betyda.
Däremot vet jag att Nybergzzz kan skriva inlägg som går att förstå så det handlar knappast om bristande språkkunskaper.
Det är inte jag som skriver reglerna och rapporterade givetvis inte dig för detta. Vi "lever" här med samma regler därför avstår jag alltid från att inte kommentera skrivfel, särskrivningar mm. Vi är alla olika.
Ber om ursäkt att detta är OT men tyckte det var befogat att jag svarar på frågan och säkert flera till här som förväntat sig det.
Ha en bra dag, idag är det arbetsdag igen. :D
 
optimum
pacman42 pacman42 skrev:
Eftersom jag ligger drygt tre dagar före henne i insjuknandet (jag smittade uppenbarligen henne innan jag själv hade symtom) så är jag rätt säker på att det är Covid-19. Än så länge följer jag symtomplanen dag för dag (även om jag verkar ha lindrigare symtom än många andra).
Hoppas det går väl för er.
OBS många blir sämre igen efter någon vecka.
Försök äta och drick ordentligt för kroppen behöver energi och vätska.
Glöm inte social distans.
 
Mikael_L
tusenett skrev:
”I april var andelen med antikroppar 8,7 procent i Stockholm, 6,0 procent i Belgien, 21 procent i New York City, 2,7 procent i Nederländerna och 5,5 procent i Geneve.
Problemet är ju att just detta har man ingen aning om.
Så länge man inte har testat absolut hela befolkningen med en antikroppstest som är 100% säker vet man med säkerhet.
Antalet döda är dock en rätt säker uppgift, i alla fall i Sverige. En del länder rapporterar covid19-döda som alla möjliga andra dödsorsaker ...

Sen behöver man dock inte testa hela befolkningen, med noggrant utförda tester med bra statistiskt blandat urval av endast 1000 personer så får man en väldigt bra lägesbild.
Men då är det viktigt att urvalet verkligen utgör ett statistiskt genomsnitt av befolkningen, dvs det bör ingå både någon hemlös uteliggare likväl som någon yrkeskriminell likväl som någon finansvalp osv i urvalet.
Nåväl, statistikerna är dock vana vid hantera frågor av detta slag, så de brukar ha en del knep för att mildra felet av skevhet i urvalsgruppen.
Vidare är det viktigt att testerna utförs i ett smalt tidsfönster, dvs att alla 1000, eller 10000 ska testas under helst under samma dag, men i alla fall under en kort period av några få dagar, detta för att det som här ska analyseras är ett rörligt mål, ev med exponentiell utveckling.

Ev fel/osäkerheter med själva testet kan också hanteras statistiskt ifall man vet något om felets natur.

Tyvärr har Sverige inte utfört något sådant här test, så vitt jag vet. Och jag tror det är få länder som har. Spaniens stora masstest kanske var utfört på ett relativt oantastligt statistiskt vis, jag har ingen detaljinformation, vet bara att det var många testade. Men var urvalet t.ex. att folk själv fick välja ifall de ville bli testade så blir det statistiskt väldigt bedrövligt resultat, mycket svårt att dra några ordentliga slutsatser.
Så försöksplaneringen är i princip det allra viktigaste när sånt här ska göras.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Och har du någon bra teori om det förutom att Tegnell vill tro det?

Men tänk om du har fel? Då har vi ju ett förfärligt antal blivit sjuka och dött i onödan. Kan man ta den risken och varför i så fall?
Jag är 100% säker på att siffrorna kommer vara helt annorlunda vid slutet av året.

Hur de kommer se ut vet jag inte, men min gissning är att de länder som klarat sig väldigt bra nu kommer se en försämring. Det kommer säkert finnas några länder som kommer klara sig väldigt bra. Andra länder som varit bra kommer nog ses som en medelmåtta när det är klart.

Det är givet att vi varken kommer få medicin eller vaccin i tillräckligt stor mängd så att det kommer påverka siffrorna speciellt mycket innan nyår.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
@Mikael_L,
Intressant med det Spanska testet var att ju mindre barn desto mindre sannolikt att de haft viruset. Man spekulerar därför i att barn smittas mindre, men jag har en helt annan teori:
- Ju mindre barn desto mindre sannolikhet att de har sociala kontakter som sträcker sig över en större yta i två eller tre led...

Ett praktexempel på hur svårt det är att dra statistiska slutsatser av enkla probeningar. Man måste veta vad man mäter på också...
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
@Mikael_L,
Intressant med det Spanska testet var att ju mindre barn desto mindre sannolikt att de haft viruset. Man spekulerar därför i att barn smittas mindre, men jag har en helt annan teori:
- Ju mindre barn desto mindre sannolikhet att de har sociala kontakter som sträcker sig över en större yta i två eller tre led...

Ett praktexempel på hur svårt det är att dra statistiska slutsatser av enkla probeningar. Man måste veta vad man mäter på också...
I den tyska studien (tror jag det var) som redovisades för några veckor sedan så var det inte ovanligt att hela familjer inte var smittade utan endast några av familjemedlemmarna och att barnen troligen hade smittats av föräldrarna och inte tvärtom. Det tyder kanske också på att barn inte driver smittan.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Problemet är ju att just detta har man ingen aning om.
Så länge man inte har testat absolut hela befolkningen med en antikroppstest som är 100% säker vet man med säkerhet.
Antalet döda är dock en rätt säker uppgift, i alla fall i Sverige. En del länder rapporterar covid19-döda som alla möjliga andra dödsorsaker ...

Sen behöver man dock inte testa hela befolkningen, med noggrant utförda tester med bra statistiskt blandat urval av endast 1000 personer så får man en väldigt bra lägesbild.
Men då är det viktigt att urvalet verkligen utgör ett statistiskt genomsnitt av befolkningen, dvs det bör ingå både någon hemlös uteliggare likväl som någon yrkeskriminell likväl som någon finansvalp osv i urvalet.
Nåväl, statistikerna är dock vana vid hantera frågor av detta slag, så de brukar ha en del knep för att mildra felet av skevhet i urvalsgruppen.
Vidare är det viktigt att testerna utförs i ett smalt tidsfönster, dvs att alla 1000, eller 10000 ska testas under helst under samma dag, men i alla fall under en kort period av några få dagar, detta för att det som här ska analyseras är ett rörligt mål, ev med exponentiell utveckling.

Ev fel/osäkerheter med själva testet kan också hanteras statistiskt ifall man vet något om felets natur.

Tyvärr har Sverige inte utfört något sådant här test, så vitt jag vet. Och jag tror det är få länder som har. Spaniens stora masstest kanske var utfört på ett relativt oantastligt statistiskt vis, jag har ingen detaljinformation, vet bara att det var många testade. Men var urvalet t.ex. att folk själv fick välja ifall de ville bli testade så blir det statistiskt väldigt bedrövligt resultat, mycket svårt att dra några ordentliga slutsatser.
Så försöksplaneringen är i princip det allra viktigaste när sånt här ska göras.

Vi behöver göra testerna på olika delar av Sverige för att vara på den säkra sidan.
Dvs vi har regioner med många smittade/döda men om vi det statistiska urvalet har för få personer i dessa regionerna ger det fel slutsats.


Så använda kartan/regionerna över smittade/dödade och testa de olika områdena med en statistisk säkerställd mängd i varje så får vi besked på vilka % som har varit smittade och som är sjuka.

Sedan om man tittar på @Ulltand 's graph (som är bra) så undviker han fortfarande att samtala om Landet Skåne eftersom det inte passar in i "Sverige" trenden då vi har gjort det bättre än vissa grannländer.

Med detta vill jag ha sagt att det inte är lönt att titta på Hela Sverige som ett land då olika regioner har olika mängd smittade. Samma sak som att om man skulle bryta ut Norra Italien så skulle deras statistik vara mycket mycket sämre än för hela landet.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Det är faktiskt lite konstigt att klumpa ihop länder sådär. Jag skulle vilja se motsvarande graf för Europas städer i stället.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
I den tyska studien (tror jag det var) som redovisades för några veckor sedan så var det inte ovanligt att hela familjer inte var smittade utan endast några av familjemedlemmarna och att barnen troligen hade smittats av föräldrarna och inte tvärtom. Det tyder kanske också på att barn inte driver smittan.
Jag har två barn där möjligen det ena har symtom, men där det barnet i så fall inte dragit hem smittan till huset. Nu är ju bägge vi vuxna smittade dock. Antingen har jag blivit smittad på en affär, eller så är det sonen som asymptomatiskt dragit hem smittan och smittat mig. Jag misstänker affären.

Rörande att driva smittan så gör man knappast det om man har en mycket mild reaktion på viruset, men inte alla barn har det. Och eftersom man sprider smitta även innan man själv får symtom (jag smittade ju troligen min fru så - baserat på hur snabbt efter mig hon insjuknade), så är det problematiskt med barn som har en tendens att sprida kroppsvätskor kring sig oavsett ålder (de är ofta väldigt närgångna oavsett ålder). Så även om de inte driver smittan så kommer det definitivt finnas risk för att de smittar vidare, men med ett lägre R-värde (vilket är det som bla Tegnell syftar på i sina uttalanden om detta). R-värdet hålls då troligen ned av att det är färre barn som blir så sjuka att de smittar (i första hand).
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Dessutom jobbar ofta dessa timanställda i en vikarie-pool som ambulerar mellan olika boende. De hålls oftast på hyfsat få timmar (typ 20-30) så man alltid garanterat har ett stort antal vikarier som dessutom är hungriga för fler timmar hela tiden. Lägg då till en smitta som i många fall är ganska mild och lätt att dölja (om man vill jobba fastan man bara är lite kraxig) , personal som blivit utnyttjade i åratal, tveksamma språkliga kunskaper i många fall, inte alltid de starkast lysande lamporna i lampaffären så har du receptet till effektiv smittspridning.

Så ser det ut i mängder av kommuner i mer än bara äldreomsorgen. Barnomsorgen är ofta likadan, ambulerande vikarier står för en riktigt stor del av bemanningen.
skrämmande hur träffsäker din analys känns... med facit i hand hur skulle det kunna gå annat än åt skogen.

i mina ungdoms dagar arbetade jag i ett hemtjänstteam (förövrigt det mest givande jobbet jag haft) och vi visste nada nill null noll om vare sig barriärvård eller PPE. Det behövdes inte. det ser antagligen ut på exakt samma sätt idag. Med den stora eldklabben Corona.
 
Det jag hoppas och tror är att vi kommer ändra hur vi tar hand om våra äldre. Den här pandemin har visat att det sätt vi gör nu är förkastligt.

Ansvaret för äldrevård ska nog tas ifrån kommuner. De verkar ju inte kunna lösa problemet på ett adekvat sätt.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
P patst577 skrev:
Det jag hoppas och tror är att vi kommer ändra hur vi tar hand om våra äldre. Den här pandemin har visat att det sätt vi gör nu är förkastligt.

Ansvaret för äldrevård ska nog tas ifrån kommuner. De verkar ju inte kunna lösa problemet på ett adekvat sätt.
i kombination med privata vårdföretag har det blivit slarvsylta av alltihop är min personliga uppfattning.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Sedan om man tittar på @Ulltand 's graph (som är bra) så undviker han fortfarande att samtala om Landet Skåne eftersom det inte passar in i "Sverige" trenden då vi har gjort det bättre än vissa grannländer.

Visst kan jag göra det :) uppebart så fungerar Sveriges bra linje i skåne. Det kan ju berop annan organisation i äldrevården, annan sportlovsvecka, glesare boeende mm.

Detta tycker jag också lovar gott inför att andra länder öppnar upp. Smittpridningen går att hantera med social distansering mm om förutsättningran är rätt.

Men Sveriges linje fungerar inte i Stockholm och inte tillräckligt bra i Göteborg och det så illa att vi ligger i dödsgfallstoppen internationellt.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.