2 358 103 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
@Snigla
Det går bra!?
Det tror jag inte att de snart 4000 döda och deras anhöriga tycker.
Inte heller de 10.000 som legat nedsövda i respirator och som har månader av konvalesens för att komma tillbaka.
Knappast de yngre som kan ha drabbats av permanenta hjärnskdor.
Kanske inte heller personalen på IVA som jobbar häckan av sig och dagligen får se en stor del av sina patienter dö.
Alla det som fått sin sjukvård uppskjuten för att det inte finns resurser att ta emot dem.
Sveriges som varumärke tycker definitivt inte att det går bra och den påverkan det har på export och turism.
Alla de som kanske får se att resten av Europa kan resa fritt om en månad men inte om man är från Sverige.
Inget av ovanståeden har inträffat i liknande utsträckning i Norge och Finland. Där har det gått bra så långt, inte här. Om framtiden kan vi inget veta men vi kan göra rätt eller fel just nu. Dödsfall är i allmännhet bra att skjuta på så länge det går.
Det går bra!?
Det tror jag inte att de snart 4000 döda och deras anhöriga tycker.
Inte heller de 10.000 som legat nedsövda i respirator och som har månader av konvalesens för att komma tillbaka.
Knappast de yngre som kan ha drabbats av permanenta hjärnskdor.
Kanske inte heller personalen på IVA som jobbar häckan av sig och dagligen får se en stor del av sina patienter dö.
Alla det som fått sin sjukvård uppskjuten för att det inte finns resurser att ta emot dem.
Sveriges som varumärke tycker definitivt inte att det går bra och den påverkan det har på export och turism.
Alla de som kanske får se att resten av Europa kan resa fritt om en månad men inte om man är från Sverige.
Inget av ovanståeden har inträffat i liknande utsträckning i Norge och Finland. Där har det gått bra så långt, inte här. Om framtiden kan vi inget veta men vi kan göra rätt eller fel just nu. Dödsfall är i allmännhet bra att skjuta på så länge det går.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Njae, min gissning är att om och när Europa öppnar upp, så kommer varenda turist vara välkommen. Money talks. Till och med italienarna kommer vara välkomna. Fråga gotländsk handel redan om dom inte vill ha in stockholmarna igen. Jodå. Danskarna vill ha in skåningarna redan.Ulltand skrev:
@Snigla
Det går bra!?
Det tror jag inte att de snart 4000 döda och deras anhöriga tycker.
Inte heller de 10.000 som legat nedsövda i respirator och som har månader av konvalesens för att komma tillbaka.
Knappast de yngre som kan ha drabbats av permanenta hjärnskdor.
Kanske inte heller personalen på IVA som jobbar häckan av sig och dagligen får se en stor del av sina patienter dö.
Alla det som fått sin sjukvård uppskjuten för att det inte finns resurser att ta emot dem.
Sveriges som varumärke tycker definitivt inte att det går bra och den påverkan det har på exporten.
Alla de som kanske får se att resten av Europa kan resa fritt om en månad men inte om man är från Sverige.
Inget av ovanståeden har inträffat i liknande utsträckning i Norge och Finland. Där har det gått bra så långt, inte här. Om framtiden kan vi inget veta men vi kan göra rätt eller fel just nu. Dödsfall är i allmännhet bra att skjuta på så länge det går.
[bild]
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Att få komma hit är knappast ett problem. Men tvärt om ser ut att bli svårare. Det är iaf det som rapporteras om i de förhandlingar som pågår.J Jocke Best skrev:
En annan aspekt är om tex Finland skulle tillåta att finska turister som varit i Sverige får komma tillbaka till Finland. Knappast troligt om Sverige uteslutits ur resebubblan. Och vem skulle förresetn välja att åka till det land som har högst dödlighet i världen på sin semester?
Jag rapporterar dagligen i hälsotråden är bredvid om du vill veta hur det går.[SKPG]Zamora skrev:
Edit: Covid-19 - hälsolägestråden https://www.byggahus.se/forum/threads/covid-19-haelsolaegestraden.372696/
Glöm inte att det är en sjukdom vi har att göra med. Ett virus är fienden.Ulltand skrev:
@Snigla
Det går bra!?
Det tror jag inte att de snart 4000 döda och deras anhöriga tycker.
Inte heller de 10.000 som legat nedsövda i respirator och som har månader av konvalesens för att komma tillbaka.
Knappast de yngre som kan ha drabbats av permanenta hjärnskdor.
Kanske inte heller personalen på IVA som jobbar häckan av sig och dagligen får se en stor del av sina patienter dö.
Alla det som fått sin sjukvård uppskjuten för att det inte finns resurser att ta emot dem.
Sveriges som varumärke tycker definitivt inte att det går bra och den påverkan det har på export och turism.
Alla de som kanske får se att resten av Europa kan resa fritt om en månad men inte om man är från Sverige.
Inget av ovanståeden har inträffat i liknande utsträckning i Norge och Finland. Där har det gått bra så långt, inte här. Om framtiden kan vi inget veta men vi kan göra rätt eller fel just nu. Dödsfall är i allmännhet bra att skjuta på så länge det går.
[bild]
Vi får väl se hur det utvecklar sig. Framåt jul är racet nog ganska jämt i Europa.
Sjukvården klara krisen heter det ju från FHM.
Men så här tar vi aktivt livet av våra äldre-äldre när de får Covid19.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/geriatrikprofessor-det-har-ar-aktiv-dodshjalp/
Men så här tar vi aktivt livet av våra äldre-äldre när de får Covid19.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/geriatrikprofessor-det-har-ar-aktiv-dodshjalp/
Redigerat:
10 000 nedsövda? Iva har vårdat totalt 1 800 personer varav de flesta är utskrivna.Ulltand skrev:
@Snigla
Det går bra!?
Det tror jag inte att de snart 4000 döda och deras anhöriga tycker.
Inte heller de 10.000 som legat nedsövda i respirator och som har månader av konvalesens för att komma tillbaka.
Knappast de yngre som kan ha drabbats av permanenta hjärnskdor.
Kanske inte heller personalen på IVA som jobbar häckan av sig och dagligen får se en stor del av sina patienter dö.
Alla det som fått sin sjukvård uppskjuten för att det inte finns resurser att ta emot dem.
Sveriges som varumärke tycker definitivt inte att det går bra och den påverkan det har på export och turism.
Alla de som kanske får se att resten av Europa kan resa fritt om en månad men inte om man är från Sverige.
Inget av ovanståeden har inträffat i liknande utsträckning i Norge och Finland. Där har det gått bra så långt, inte här. Om framtiden kan vi inget veta men vi kan göra rätt eller fel just nu. Dödsfall är i allmännhet bra att skjuta på så länge det går.
[bild]
Men i övrigt håller jag med om att det finns mycket som inte är bra.
Kulldorff och Ludvigsson tycker i debattartikel i DN att man ska räkna antal döda per person med antikroppar istället för antal döda per miljon innevånare i ett land. Detta för att olika länder kommit olika långt i pandemin på sin väg till flockimmunitet och är därför ett bättre mått på hur man skyddat sina äldre.
De skriver bl.a:
”Flockimmunitet uppnås bara med vaccination eller infektion, där det första tyvärr lär dröja.
Att bara jämföra länders döda per invånare blir missvisande då olika länder har kommit olika långt på vägen mot flockimmunitet. Det viktiga är att minimera antalet dödsfall sett över hela pandemin. Det är då intressant att jämföra antalet dödsfall per smittad.”
https://www.dn.se/debatt/flockimmunitet-ar-inte-en-ovetenskaplig-scientism/
De skriver bl.a:
”Flockimmunitet uppnås bara med vaccination eller infektion, där det första tyvärr lär dröja.
Att bara jämföra länders döda per invånare blir missvisande då olika länder har kommit olika långt på vägen mot flockimmunitet. Det viktiga är att minimera antalet dödsfall sett över hela pandemin. Det är då intressant att jämföra antalet dödsfall per smittad.”
https://www.dn.se/debatt/flockimmunitet-ar-inte-en-ovetenskaplig-scientism/
De (skribenterna) skriver i artikeln:Mikael_L skrev:
”I april var andelen med antikroppar 8,7 procent i Stockholm, 6,0 procent i Belgien, 21 procent i New York City, 2,7 procent i Nederländerna och 5,5 procent i Geneve.
Fram till den 14 maj var antalet döda per miljon invånare 748 i Stockholm, 763 i Belgien, 2.400 i New York City (12e maj), 325 i Nederländerna och 539 i Geneve. Om vi ger Stockholm ett index på 100 för antalet döda per smittad, så är det värre i de andra länderna med 149 i Belgien, 134 i New York City, 141 i Nederländerna och 114 i Geneve.”
@Ulltand
Det går bra!?
Ja.
Det tror jag inte att de snart 4000 döda och deras anhöriga tycker.
Jag tror att de 100 000 svenskar (och deras anhöriga) som nu undgått de där första preliminära siffrorna i dödlighet är jätteglada över att de lever och mår bra! 4000 döda personer är ganska mycket färre drabbade än 100 000 + personer!
Inte heller de 10.000 som legat nedsövda i respirator och som har månader av konvalesens för att komma tillbaka.
Tror faktiskt att de är överlyckliga att faktiskt ha överlevt! Finns många som aldrig vaknar upp igen.
Knappast de yngre som kan ha drabbats av permanenta hjärnskdor.
Det är tragiskt såklart (oavsett ålder, alla människoliv är lika mycket värda), men tror fortfarande att många av dem ändå är glada att de lever idag.
Kanske inte heller personalen på IVA som jobbar häckan av sig och dagligen får se en stor del av sina patienter dö.
De gör sitt jobb, de gör det bra - ett jobb de utbildat sig till långt innan denna pandemi! De är superhjältar alla dagar på året.. varje år! Förjäkligt att de inte får credits för det annars...
Alla det som fått sin sjukvård uppskjuten för att det inte finns resurser att ta emot dem.
Antar att du menar de utanför ”coronasfären”. Dem lider jag med - varje år och jag diskuterar/debatterar om saken ständigt vid omstruktureringar/nedskärningar/budgetarbeten. Inför senaste valen i Sverige var jag väldigt ettrig i frågan (har mina hjärtefrågor: Sjukvård, äldrevård och skola).
Sveriges som varumärke tycker definitivt inte att det går bra och den påverkan det har på export och turism.
Det gäller inte bara Sverige (vi är inte ens värst drabbade), varför tror du andra länder vill börja lätta på karantänerna? Det är inte för att de tror att viruset försvunnit.. det har stor påverkan på landets ekonomi (på fler sätt än ett ).
Alla de som kanske får se att resten av Europa kan resa fritt om en månad men inte om man är från Sverige.
Det kommer komma tillbaka och bita dem i rumpan om de släpper allt. Men som sagt, efter nyåret kan vi börja se ett resultat.
Personligen tycker jag inte någon ska flyga utomlands 2020 överhuvudtaget. Att ens komma på idén känns helt absurt. Det är liksom som att kasta in en tändsticka i en höstack och sedan försöka blåsa ut elden .. (med munnen).
Inget av ovanståeden har inträffat i liknande utsträckning i Norge och Finland. Där har det gått bra så långt, inte här. Om framtiden kan vi inget veta men vi kan göra rätt eller fel just nu. Dödsfall är i allmännhet bra att skjuta på så länge det går.
Vi får såklart hoppas de fortsätter klara sig så bra som de gjort!
Och vi hoppas givetvis att allt kommer gå så bra som det bara kan, för alla, under rådande omständigheter.
Helst skulle jag vilja kunna knäppa med fingrarna och få viruset att försvinna helt, men tyvärr fungerar inte världen så
...
Angående siffrorna i övrigt så kan vi diskutera dem efter nyåret. Just nu säger de ”inget”. Det är först efter årsskiftet de börjar visa sin ”rätta sida” - därför det inte är lönt för varken ”forskare/läkare/politiker eller andra människor” att spekulera såhär tidigt.. för det är inget annat än just ”mer eller mindre bra spekulationer”.
Det går bra!?
Ja.
Det tror jag inte att de snart 4000 döda och deras anhöriga tycker.
Jag tror att de 100 000 svenskar (och deras anhöriga) som nu undgått de där första preliminära siffrorna i dödlighet är jätteglada över att de lever och mår bra! 4000 döda personer är ganska mycket färre drabbade än 100 000 + personer!
Inte heller de 10.000 som legat nedsövda i respirator och som har månader av konvalesens för att komma tillbaka.
Tror faktiskt att de är överlyckliga att faktiskt ha överlevt! Finns många som aldrig vaknar upp igen.
Knappast de yngre som kan ha drabbats av permanenta hjärnskdor.
Det är tragiskt såklart (oavsett ålder, alla människoliv är lika mycket värda), men tror fortfarande att många av dem ändå är glada att de lever idag.
Kanske inte heller personalen på IVA som jobbar häckan av sig och dagligen får se en stor del av sina patienter dö.
De gör sitt jobb, de gör det bra - ett jobb de utbildat sig till långt innan denna pandemi! De är superhjältar alla dagar på året.. varje år! Förjäkligt att de inte får credits för det annars...
Alla det som fått sin sjukvård uppskjuten för att det inte finns resurser att ta emot dem.
Antar att du menar de utanför ”coronasfären”. Dem lider jag med - varje år och jag diskuterar/debatterar om saken ständigt vid omstruktureringar/nedskärningar/budgetarbeten. Inför senaste valen i Sverige var jag väldigt ettrig i frågan (har mina hjärtefrågor: Sjukvård, äldrevård och skola).
Sveriges som varumärke tycker definitivt inte att det går bra och den påverkan det har på export och turism.
Det gäller inte bara Sverige (vi är inte ens värst drabbade), varför tror du andra länder vill börja lätta på karantänerna? Det är inte för att de tror att viruset försvunnit.. det har stor påverkan på landets ekonomi (på fler sätt än ett ).
Alla de som kanske får se att resten av Europa kan resa fritt om en månad men inte om man är från Sverige.
Det kommer komma tillbaka och bita dem i rumpan om de släpper allt. Men som sagt, efter nyåret kan vi börja se ett resultat.
Personligen tycker jag inte någon ska flyga utomlands 2020 överhuvudtaget. Att ens komma på idén känns helt absurt. Det är liksom som att kasta in en tändsticka i en höstack och sedan försöka blåsa ut elden .. (med munnen).
Inget av ovanståeden har inträffat i liknande utsträckning i Norge och Finland. Där har det gått bra så långt, inte här. Om framtiden kan vi inget veta men vi kan göra rätt eller fel just nu. Dödsfall är i allmännhet bra att skjuta på så länge det går.
Vi får såklart hoppas de fortsätter klara sig så bra som de gjort!
Och vi hoppas givetvis att allt kommer gå så bra som det bara kan, för alla, under rådande omständigheter.
Helst skulle jag vilja kunna knäppa med fingrarna och få viruset att försvinna helt, men tyvärr fungerar inte världen så
...
Angående siffrorna i övrigt så kan vi diskutera dem efter nyåret. Just nu säger de ”inget”. Det är först efter årsskiftet de börjar visa sin ”rätta sida” - därför det inte är lönt för varken ”forskare/läkare/politiker eller andra människor” att spekulera såhär tidigt.. för det är inget annat än just ”mer eller mindre bra spekulationer”.