Status
Inte öppen för fler kommentarer.
tusenett skrev:
Jag läste någonstans att 100 000/vecka var det som FHM säkerställt lab-kapacitet för. Sen tillkommer personal som kan genomföra provtagningen, logistik och resultathantering vilket ligger på regionerna och andra. Det är nog dessa som inte skalat upp tillräckligt.

Många kockar i soppan.
Ja socialdemokraterna skyller på många..
 
E
tusenett skrev:
Jag läste någonstans att 100 000/vecka var det som FHM säkerställt lab-kapacitet för. Sen tillkommer personal som kan genomföra provtagningen, logistik och resultathantering vilket ligger på regionerna och andra. Det är nog dessa som inte skalat upp tillräckligt.

Många kockar i soppan.
ja det stämmer, finns att läsa mer om här

https://www.expressen.se/nyheter/co...-storbrak-om-tester-hallengrens-paniklosning/

dock har dom flyttat den artikeln till premium sektionen nu
 
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
[länk]
Är vi inte i mitten av maj.

Socialdemokraterna lovar mkt.
Som sagt det har varit sant i ett par veckor nu att testkapaciteten är 100 000 test/vecka.
Nu kan ju också de som söker vård på vårdcentraler och liknande testas så kommer det nog att bli fler test utförda också.

N Nybergzzz skrev:
Ja socialdemokraterna skyller på många..
Tycker du att de ska åka ut på äldreboendena och tvinga personalen att testa sig genom att släpa med dem?
Det är ju för att den personalgruppen inte har kommit för att testa sig som testkapaciteten inte har utnyttjats.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det inte så varje års vaccincocktail skapas, blir olika för varje år efter bedömning av vilka virusstammar som är på väg mot Europa?
Då är det nog fråga om olika virus.

Här är det ett och samma virus men som behöver flera olika antikroppar för att kunna stoppas.
 
Vi hade kunnat testa väldigt mycket mer än vi gör nu men intresset från regionerna har varit svalt. Det finns ett stort glapp mellan politikerna och den så kallade verkligheten. Och i det här fallet är jag på politikernas sida.
 
B b8q skrev:
Ju mindre vi reser desto bättre för miljön.
Spelar tyvärr mindre roll.

Trots flygstoppet nu sätta nya CO2 rekord i atmosfären och ned stor sannolikhet blir 2020 det varmaste året som uppmätts.


Vi måste få bort elproduktionen från fossila bränslen snabbt om vi ska klara klimatet.
 
BirgitS
Nu är det klart att Remdesivir kommer att godkännas av Europeiska läkemedelsverket vilken dag som helst. Man ser olika problem som nu behöver lösas.
- Det kommer att bli ont om Remdesivir så man måste välja ut vilka patienter som kan tänkas få det.
- Det blir dyrt, troligen femsiffriga belopp per behandling.

Inför godkännandet så har det gjorts studier på sammanlagt 6000 patienter i olika länder. 60 st har behandlats i en svensk studie men rapporten från den kommer troligen i juni. De studier som tidigare har gjorts visar på ”viss klinisk positiv effekt” så inget undermedel och det finns en risk för biverkningar på lever och njurar.

Källa: https://www.dn.se/nyheter/sverige/remdesivir-godkanns-som-lakemedel-mot-covid-19/
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt det har varit sant i ett par veckor nu att testkapaciteten är 100 000 test/vecka.
Nu kan ju också de som söker vård på vårdcentraler och liknande testas så kommer det nog att bli fler test utförda också.


Tycker du att de ska åka ut på äldreboendena och tvinga personalen att testa sig genom att släpa med dem?
Det är ju för att den personalgruppen inte har kommit för att testa sig som testkapaciteten inte har utnyttjats.
Nej det kommer ej hända ngt.

Säger som ulf Kristersson. Masstestning.
 
Redigerat av moderator:
Man kan säga mycket, men hos pratarna är det sällan någon verkstad.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Begriper inte vad du menar, skriv ordentliga meningar så att det går att förstå.
Vi får väl se om en månad om de testar 100k i veckan.
 
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Vi får väl se om en månad om de testar 100k i veckan.
Det beror förstås på hur många som vill och behöver testa sig. Det går ju inte att tvinga folk som inte behöver vård att gå och testa sig.
Men kapaciteten finns där.
 
N Nybergzzz skrev:
Vi får väl se om en månad om de testar 100k i veckan.
Vilka är "de"?
 
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Då är det nog fråga om olika virus.

Här är det ett och samma virus men som behöver flera olika antikroppar för att kunna stoppas.
Så kan det vara, att det kanske är en mix av lite olika saker som verkar fungera bättre.
Jag har inte djupare kunskap än så om virusvaccinationer så att jag vet något mer.
Du skrev något om att man gjorde så med något mot HIV, så då verkar det finnas den varianten.

Ja cocktailen jag skrev om är precis som du påpekar avsett att knocka olika virusstammar.
 
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror förstås på hur många som vill och behöver testa sig. Det går ju inte att tvinga folk som inte behöver vård att gå och testa sig.
Men kapaciteten finns där.
Jag vill testa mig, ska jag försöka få göra det imorgon? :thinking:
 
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag sticker ut/in näsan och säger att jag tycker det går bra, trots allt, i denna pandemi!

Jag menar scenariona som spelades upp med siffrorna från början talade om över 100 000 svenskar döda (om man skulle räkna på deras procent och den uppskattade dödligheten då i början). Sjukvården skulle "kollapsa", ransonering är redan planerad (ifall att), hamstringen skulle vara total.. osv.

Nu är inte pandemin över på långa vägar, men värsta hamstringen har avtagit (här iaf) och folk har förlikat sig med tanken på att samhället faktiskt verkar fungera samtidigt som utbrottet pågår.. (tack vare att smittspridningen hållit sig "stabil" och inte alla är sjuka nu samtidigt)

Tänker inte klaga på någon dödlighet så länge jag har de där siffrorna (100 000 +)) i åtanke! Varje liv som mists (oavsett anledning) är givetvis tragiskt, men "våra siffror" är inget att tala om i det stora hela. Vi är fortfarande mer än 10 miljoner levande svenskar! Vi har mat än så länge, sjukvården häger med (och även om den är ansträngd på sina håll, har vi kapacitet att öppna upp mer tack och lov).

Det betyder ändå på något vis att vi gjort något rätt, vi har lärt oss något om viruset.
ÄVEN om nu detta är långt ifrån "klart"..

Att sedan jämföra oss med andra länders "dödlighet" är fortfarande inte intressant för mig, eftersom jag är övertygad om att allas siffror kommer "jämna ut sig" mer i slutänden. Vi tar bara dem i olika takt. Vi har inga "karantäner" att lyfta.. de har de andra.. och det är förbaskat lätt att hamna tillbaka på ruta ett. Baciller/virus försvinner inte bara och det smittar lika bra nästa gång det kommer igång.. (det kommer ta lång tid innan vi vet hur muteringen sker, om vi har olika former som härjar.. om den kommer förändras till andra vågen.. om vi överhuvudtaget kommer få tillräckligt med antikroppar för nån immunitet osv)

Jag är mer övertygad (personligen) nu om att vi tagit rätt väg i Sverige, än jag var från början.
Jag har hela tiden påtalat den psykologiska aspekten av "vårt val" av väg.

.. och går man ut på stan, läser tidningen, pratar med folk osv - så ser man klart och tydligt att alldeles för många här i samhället inte ser vikten av att lyssna på andra. Speciellt inte om det handlar om förbud och rekommendationer! Kommer de dessutom från någon "högre upp" så tar det fram det värsta ur folket.. och trotsåldern gör sig än en gång påmind - och de anser att "de vet bättre och får minsann göra som de vill". Konsekvenserna spelar ingen roll, för de verkar tro att de aldrig kommer påverka just dem.

Och det värsta är ju att de kör den taktiken även när de börjar misstänka att "de där högre upp kanske har rätt" :/

Ett "förbud" i Sverige hjälper inte - eller kanske... om du faktiskt hotar med att "skjuta av dem benen" om de går utanför dörren och är villig att statuera ett verkligt exempel..! Men det är ju inte allmänt accepterat/eller att rekommendera det heller (tack och lov).
Jag håller med vad du skriver, jag vill bara komplettera med att vi har ca 300 dödsfall per dag i Sverige även ett helt Coronafritt år. Så man måste se de dödsfall Corona orsakar i det perspektivet. Det föds knappt 100 000 barn varje år och det dör ca 100 000 människor i Sverige varje år. Nästa år kanske vi kan jämföra hur många som dog totalt under året, sannolikt blir skillnaden ganska liten mot ett normalår. Sannolikt hade ca 25-50% av de som dött av Corona hittils avlidit ändå fast om ett halvår. I snitt lever befolkningen ca 82 år, dödsfallen kommer sannolikt inte påverka statistiken mer än en bråkdel som kommer vara under 0,1 procentenhet och då syns den inte i statistiken när vi ser till hela befolkningen. Jag säger inte att det är något annat än ett konstaterande.
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.