Status
Inte öppen för fler kommentarer.
pacman42 pacman42 skrev:
Men finns någon av dem tillräckligt tidigt för att kunna stoppa den andra vågen före jul? Det tror jag inte.

Det blir ingen andra våg är av betydlese är min övertygelse.

Sveriges mjuka linje fungerar ju hyfsat bra utanför Stockholm. Norge Finland mfl kommer öppna upp som vi men med större stöd för smittspårning och tesning och i ett mycket bättre läge (få smittade). Rent politiskt kommer man att stänga ner igen OM det mot förmodan börjar gå åt pipan. Men att de får dödstal som vi har är helt orealistiskt imo
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Provtagningen utökas nu så att förutom patienter på sjukhus, vård- och omsorgspersonal och annan personal med samhällsviktiga jobb kan nu patienter som söker vård på vårdcentraler och liknande provtas för Covid-19.
[länk]
Äntligen lite goda nyheter men det känns fortsatt otillräckligt om man skall använda resultaten för att effektivt begränsa smittan.

Är det någon vet varför det tagit sådan tid för Sverige att få upp testkapaciteten?
 
BirgitS
Så vitt jag förstått har testkapaciteten legat på 100 000/vecka i några veckor nu, däremot har inte hela utnyttjats eftersom det har varit svårt att få det att fungera bra med äldreomsorgens personal av någon anledning. Jag uppfattade det som att det är meningen att kapaciteten ska fortsätta att utökas.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag menade mer att HIV är ju ett väldigt ovanligt fall av virus som angriper just immunsystemet och det är ju inte det minsta likt coronavirus. Det är därför knappast intressant att ta upp det när det gäller det nya coronaviruset.
Det är inte viruset utan antikropparna som är det intressanta här

Om ett vanligt vaccin inte ger tillräckligt bra antikroppar så kan man tänka som med HIV-vaccinet som ger tre olika antikroppar som tillsammans klarar infektionen.

Då är det väldigt relevat att vi vet och kan den tekniken.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är inte viruset utan antikropparna som är det intressanta här

Om ett vanligt vaccin inte ger tillräckligt bra antikroppar så kan man tänka som med HIV-vaccinet som ger tre olika antikroppar som tillsammans klarar infektionen.

Då är det väldigt relevat att vi vet och kan den tekniken.
Är inte det samma sak som att ge tre olika vaccin?
Det behövs väl ingen särskild teknik för det?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är inte det samma sak som att ge tre olika vaccin?
Det behövs väl ingen särskild teknik för det?
Vet inte det men att ge 3 vaccin som ger 3 olika antikroppar mot ett och samma virus är nog i högsta grad speciellt.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Ur SvD .

BRYSSEL Så gott som alla Europas länder har meddelat att de hoppas att kontinenten kan vara gränsfri som förr från och med den 15 juni. Inklusive våra grannländer Danmark, Finland och Norge.

Men Sverige kan ställas utanför den ambitionen. Dels för att regeringen själv sagt att man rekommenderar svenskar att inte göra onödiga utlandsresor före den 15 juli – en hel månad senare. Dels för att andra EU-länder inte vill att svenskar kommer till dem
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ur SvD .

BRYSSEL Så gott som alla Europas länder har meddelat att de hoppas att kontinenten kan vara gränsfri som förr från och med den 15 juni. Inklusive våra grannländer Danmark, Finland och Norge.

Men Sverige kan ställas utanför den ambitionen. Dels för att regeringen själv sagt att man rekommenderar svenskar att inte göra onödiga utlandsresor före den 15 juli – en hel månad senare. Dels för att andra EU-länder inte vill att svenskar kommer till dem
Ju mindre vi reser desto bättre för miljön.
 
  • Gilla
Igen och 4 till
  • Laddar…
P
Snailman Snailman skrev:
Jag jämför lite med bilbältet, det har man ju oftast inte för att skydda andra (om man inte sitter i baksätet, bakom någon) och det skyddar ju inte till 100% mot alla krockskador, ändå har man en lag om att alla måste ha, och böter om man inte bär det.

Men i USA kan av någon anledning tydligen inte använda bilbältet (en del är väl för tjocka) så där har man inte lag på det. Men mask verkar man kunna bära i USA!

Är ganska länge sedan jag hörde någon klaga på bilbältet i Sverige.
Knepigt. Det går inte att skylla på att man är för tjock faktiskt. Finns ju ändå förlängare iallafall här och på flygplan. Kört en och annan kraftigt överviktig där inte bältet gått om utan förlängare och man kan be om det på flygplan med om man är lite runder.
Här i Sverige får du intyg om du av någon anledning inte kan använda bälte ändå, de är väldigt få men de finns.
Skydd skyddar dåligt om man använder det fel. Det gäller alla skydd i princip.

VORCOOL-Universal-Auto-Car-Seat-Belt-Extender-Safety-Seatbelt-Extension.jpg
 
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Vet inte det men att ge 3 vaccin som ger 3 olika antikroppar mot ett och samma virus är nog i högsta grad speciellt.
Är det inte så varje års vaccincocktail skapas, blir olika för varje år efter bedömning av vilka virusstammar som är på väg mot Europa?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
Som jag förstått det så är skillnaden med att ge någon antikroppar alternativt vaccin att tiden skiljer.

Vaccin tar ca 2 veckor för kroppen att bilda egna antikroppar men att ge antikroppar direkt så kommer bekämpningen av viruset igång direkt.
Kan det stämma?

Och till det en teori. Olika människor kan få fram antikroppar olika bra och med att välja lämpliga antikroppar som ges till personen får man bättre effekt.
Kan även den stämma?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag förstått har testkapaciteten legat på 100 000/vecka i några veckor nu, däremot har inte hela utnyttjats eftersom det har varit svårt att få det att fungera bra med äldreomsorgens personal av någon anledning. Jag uppfattade det som att det är meningen att kapaciteten ska fortsätta att utökas.
Det handlar om floskler.de sa för 2 månader sedan detta.inget hsr hänt sen dess.

Billiga partipolitiskta poäng.
 
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Det handlar om floskler.de sa för 2 månader sedan detta.inget hsr hänt sen dess.

Billiga partipolitiskta poäng.
Källa på det eller gissar du bara?
Du kanske jobbar på ett av labben som hanterar om testerna?
 
P
N Nybergzzz skrev:
[länk]
Är vi inte i mitten av maj.

Socialdemokraterna lovar mkt.
Jag läste någonstans att 100 000/vecka var det som FHM säkerställt lab-kapacitet för. Sen tillkommer personal som kan genomföra provtagningen, logistik och resultathantering vilket ligger på regionerna och andra. Det är nog dessa som inte skalat upp tillräckligt.

Många kockar i soppan.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.