2 357 592 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Men en prisnedgång är positiv för de unga förstagångsköparna. Bara de har ett jobb.MultiMan skrev:
Tänker man inte flytta alls, eller köper och säljer på samma marknad är det egalt.
Monterar ned äldrevården och sprider ut den på privata aktörer som inte tjänar något alls på att hålla beredskapslager. Detta är ju såklart inte bara inom äldrevården. Även hela FM har nedmonterats till spillror. Min pappa kunde slänga upp ett fungerande fältsjukhus nästan var stans i hela världen på några få dagar. Sen hade de regelmässiga rep-övningar på detta för att ha en beredskap. Kan ju vara trevligt att kunna ha ett sjukhus även om det vanliga sjukhuset är sönderbombat. Idag vet jag knappt ens om de har fältsjukhus kvar som går att slå upp. Men mkt gnäll och lite verkstad är ju oftast det som förordas i Sverige. Till slut får man ligga som man bäddar.V Ville_Vessla skrev:
Så kort svar på din fråga är att det finns inga monetära förtjänster att se till att all personal på ett äldreboende ska ha skyddsutrustning som motsvarar en månadsranson att kunna ta fram och förbruka kanske dagligen eller månatligen i den privata sjukvården. Så att munskydd och andningsmasker och handsprit tar slut fort vid pandemier får man nog se som garanterat i en privat sjukvård.
MultiMan skrev:
[länk]
Annika Linde var statsepidemiolog mellan åren 2005 till 2013 då hon efterträddes av Anders Tegnell. Linde hoppas att Folkhälsomyndigheten och regeringen ska visa en större flexibilitet nu när viruset fortsätter att spridas i samhället.
– Jag tror att det börjar luta åt att den svenska modellen kanske inte har varit den i alla avseenden smartaste, säger hon.
...
Annika Linde har förståelse för att de svenska myndigheterna från början jämförde virusets spridning av en pandemisk influensa som Spanska sjukan 1918, Asiaten 1957 eller Hongkonginfluensan 1968.
– Från början trodde vi att det skulle se ut som en influensapandemi. Vi visste inte mer. Och innan man vet måste man gissa med utgångspunkt i hur saker och ting brukar vara. Men när man sedan upptäcker att det är på ett annat sätt, då måste man börja fundera på vad man kanske ska ändra på, säger hon.
...
– Jag är inte enig med Johan Giesecke där. Jag tror att man med smarta strategier kan släcka bränder. Det är inte alls säkert att de som har stängt sina samhällen kommer att drabbas i samma utsträckning som vi.
...
Annika Linde menar att Sverige borde lyssna på WHO och testa väldigt mycket. Dessutom förespråkar hon att vi borde bära munskydd om vi vistas inomhus där det är oundvikligt att vi träffar olika människor, som i affärer.
– Jag tror att man kan begränsa smittan med det. Det har ju visats att de som är smittade sprider viruset betydligt mindre om de sätter på sig munskydd.
Sedan är den vetenskapliga bevisningen för effekten av att bära munskydd svag, men att den som bär munskydd skulle riskera att sprida smittan genom att han eller hon rör skyddet och får viruset på fingrarna är heller inte bevisat, enligt Annika Linde.
– Det enda man vet är att experiment har visat att spridningen av viruset i luften minskar med munskydd, så kanske det är något man ska ta till sig. En stor del av världen använder munskydd. Vissa länder till och med lagstiftar om det. Ska vi i Sverige tro att så många har helt fel?
Helt rätt. Man kan inte vänta och se hur det gått när pandemin är över. Då är det för sent att göra något åt allt lidande. Men tyvärr tror jag det är näst intill omöjligt politiskt att byta linje nu.
Det blir ju då också ett indirekt erkännande av att man valt fel väg med många dödsfall som konsekvens.
Äldre artikel från mars, men ändå:useless skrev:
”Kommer bli väldigt svårt att stoppa”
"Bollyky pekar på att tidigare utbrott av coronavirus, som sars och mers, inte visade några tydliga tecken på att vara säsongsstyrda.
Utbrottet av sars upphörde i juli 2003, men det är inte klarlagt om det handlade om varmare temperaturer. Och spridningen av mers, som först spårades i Saudiarabien, handlade troligtvis inte om årstiden.
Marc Lipsitch, epidemiolog vid Harvard, är inne på samma spår. Han säger till National Geographic att väderförändringar troligen inte kommer ha någon nämnvärd påverkan på det nya virusets framfart."
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/kan-varmare-vader-stoppa-spridningen-av-coronavirus/
Lyckad Fas 1 studie för Moderna. Kapacitet 1 milijard doser om 1,5 år.
""Kursen rusade på New York-börsen under måndagen sedan bolaget meddelat en hoppingivande första studie av det framtagna vaccinet mot covid-19. Många är försöken att ta fram ett nytt vaccin världen över, men Modernas är det första att testas i USA.
Och den inledande mindre studien av åtta personer visar i huvudsak att testpersonerna utvecklade antikroppar som önskat och inga allvarligare biverkningar uppmärksammades. De biverkningar som ändå märktes var förkylningssymptom vid tester av den högsta dosen vaccin.
En andra fas, som bland annat ska testa den optimala dosen, har fått grönt ljus och USA:s myndigheter har satt vaccintestet i ett snabbspår. En större så kallad fas 3-studie ska dra i gång i juli, enligt planerna. Tidigare i maj tecknade bolaget ett avtal med läkemedelstillverkaren Lonza som ska kunna tillverka uppemot en miljard doser mot slutet av 2021 om vaccinet kommer att visa sig hålla i alla tester. ""
""Kursen rusade på New York-börsen under måndagen sedan bolaget meddelat en hoppingivande första studie av det framtagna vaccinet mot covid-19. Många är försöken att ta fram ett nytt vaccin världen över, men Modernas är det första att testas i USA.
Och den inledande mindre studien av åtta personer visar i huvudsak att testpersonerna utvecklade antikroppar som önskat och inga allvarligare biverkningar uppmärksammades. De biverkningar som ändå märktes var förkylningssymptom vid tester av den högsta dosen vaccin.
En andra fas, som bland annat ska testa den optimala dosen, har fått grönt ljus och USA:s myndigheter har satt vaccintestet i ett snabbspår. En större så kallad fas 3-studie ska dra i gång i juli, enligt planerna. Tidigare i maj tecknade bolaget ett avtal med läkemedelstillverkaren Lonza som ska kunna tillverka uppemot en miljard doser mot slutet av 2021 om vaccinet kommer att visa sig hålla i alla tester. ""
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Jag tror att alla på FHM vet om att många företag håller på med vaccinforskning och -studier men att de också tror att några vaccinationer i Sverige blir det inte i år, precis som det verkar i artiklarna om ett brittiskt och ett amerikanskt vaccin som du har skrivit om idag.Ulltand skrev:
Jag menade mer att HIV är ju ett väldigt ovanligt fall av virus som angriper just immunsystemet och det är ju inte det minsta likt coronavirus. Det är därför knappast intressant att ta upp det när det gäller det nya coronaviruset.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Provtagningen utökas nu så att förutom patienter på sjukhus, vård- och omsorgspersonal och annan personal med samhällsviktiga jobb kan nu patienter som söker vård på vårdcentraler och liknande provtas för Covid-19.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-patienter-ska-kunna-provtas-for-covid-19/
https://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-patienter-ska-kunna-provtas-for-covid-19/
Så lagom till nästa jul kan vi räkna med en mer allmän vaccinering alltså. Riskgrupperna i Sverige kanske får mot slutet av vintern (februari/mars) då?Ulltand skrev:
Nu förutsätter jag att de får igång en ganska storskalig tillverkning snabbt. Men om det är som det brukar vara så kanske den större tillverkningen dröjjer ända fram till nästa sommar och då blir det problematiskt.
Kan vara värt att påminna om att i genomsnitt är 75% av fas 1-studierna lyckade, 33% av fas 2-studierna och 33% av fas 3-studierna. Så de svåra hindren i vaccinutvecklingen ligger fortfarande i framtiden.pacman42 skrev:
Så lagom till nästa jul kan vi räkna med en mer allmän vaccinering alltså. Riskgrupperna i Sverige kanske får mot slutet av vintern (februari/mars) då?
Nu förutsätter jag att de får igång en ganska storskalig tillverkning snabbt. Men om det är som det brukar vara så kanske den större tillverkningen dröjjer ända fram till nästa sommar och då blir det problematiskt.
pacman42 skrev:
Så lagom till nästa jul kan vi räkna med en mer allmän vaccinering alltså. Riskgrupperna i Sverige kanske får mot slutet av vintern (februari/mars) då?
Nu förutsätter jag att de får igång en ganska storskalig tillverkning snabbt. Men om det är som det brukar vara så kanske den större tillverkningen dröjjer ända fram till nästa sommar och då blir det problematiskt.
Mål nummer 1 är ju att det skall gå snabbt och pengar finns det så man ska nog inte förutsätta att tidplanen inte håller.
Men det finns ju fler vaccinprojekt och ett annat ligger närme i pipen.
Jag skulle tro att vi kommer att få en gradivs ökande arsenal mot corona, ungfär som mot HIV men + 10 ggr snabbare. Först ut läkemedel och sedan är det nog troligt som Matti Sällberg sa att högst sannolikt kommer flera vaccinkandidater att fungera. Då blir det heller inte den situationen att allt måste finnas samtidigt.
Du får väl räkna med vad du vill.pacman42 skrev:
Så lagom till nästa jul kan vi räkna med en mer allmän vaccinering alltså. Riskgrupperna i Sverige kanske får mot slutet av vintern (februari/mars) då?
Nu förutsätter jag att de får igång en ganska storskalig tillverkning snabbt. Men om det är som det brukar vara så kanske den större tillverkningen dröjjer ända fram till nästa sommar och då blir det problematiskt.
Jag tror också att vaccin kommer till julen ...
...2022 ...
men det vore väldigt skönt ifall jag har ordentligt fel...
.. ja åt rätt håll då ...
Det är bra att lyfta fram. Rent statistisk skulle det betyda att det i snitt behövs 12 projekt för ett lyckat (om jag räknar rätt)F f91jsw skrev:
Nu är väl runt 80 projekt totalt igång och pengarna kommer att flyttas till de mer framgångsrika projketen över tid om så krävs.