2 357 592 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Enligt Valueguard så har det största prisraset någonsin inträffat för lägenhetspriserna.
https://cornucopia.cornubot.se/2020/05/valueguard-storsta-prisraset-for.html
Börjar vi hyvla av procent efter procent där så blir det svettigt i många stugor...
Vi kommer behöva öppna upp Sverige från nedsläckningen fortare än vi anar!
Starta igång allsvenskan och spela klart hockeyn! Och alla bostadsmäklare där ute måste rycka sig i kragen nu och kämpa lite hårdare så vi får upp priserna igen! Detta går om vi kämpar tillsammans!
https://cornucopia.cornubot.se/2020/05/valueguard-storsta-prisraset-for.html
Börjar vi hyvla av procent efter procent där så blir det svettigt i många stugor...
Vi kommer behöva öppna upp Sverige från nedsläckningen fortare än vi anar!
Starta igång allsvenskan och spela klart hockeyn! Och alla bostadsmäklare där ute måste rycka sig i kragen nu och kämpa lite hårdare så vi får upp priserna igen! Detta går om vi kämpar tillsammans!
Mkt läsvärd artikel:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...n-alltid-fundera-pa-om-saker-kan-goras-battre
"
Johan Carlson betonar att han inte lägger skulden på omsorgens personal. I stället riktar han den mot politikerna som drev igenom äldrereformen i början på 90-talet, och där ansvaret för vård och omsorg flyttades från sjukvården till kommunerna.
Det medicinska arbetet har sedan dess prioriterats ned och många anställda har för dålig utbildning och otrygga anställningar.
– Förändringen har inte genomförts ordentligt och har lett till att äldreomsorgen inte klarat av en sådan här situation."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...n-alltid-fundera-pa-om-saker-kan-goras-battre
"
Johan Carlson betonar att han inte lägger skulden på omsorgens personal. I stället riktar han den mot politikerna som drev igenom äldrereformen i början på 90-talet, och där ansvaret för vård och omsorg flyttades från sjukvården till kommunerna.
Det medicinska arbetet har sedan dess prioriterats ned och många anställda har för dålig utbildning och otrygga anställningar.
– Förändringen har inte genomförts ordentligt och har lett till att äldreomsorgen inte klarat av en sådan här situation."
Största prisfallet i april kanske ska tilläggas. Det har varit större prisfall flera gånger tidigare men vid andra tidpunkter på året.T tobbbias skrev:Enligt Valueguard så har det största prisraset någonsin inträffat för lägenhetspriserna.
[länk]
Börjar vi hyvla av procent efter procent där så blir det svettigt i många stugor...
Vi kommer behöva öppna upp Sverige från nedsläckningen fortare än vi anar!
Starta igång allsvenskan och spela klart hockeyn! Och alla bostadsmäklare där ute måste rycka sig i kragen nu och kämpa lite hårdare så vi får upp priserna igen! Detta går om vi kämpar tillsammans!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det som står om munskydd tycker jag var intressant också:T tobbbias skrev:Mkt läsvärd artikel:
[länk]
"
Johan Carlson betonar att han inte lägger skulden på omsorgens personal. I stället riktar han den mot politikerna som drev igenom äldrereformen i början på 90-talet, och där ansvaret för vård och omsorg flyttades från sjukvården till kommunerna.
Det medicinska arbetet har sedan dess prioriterats ned och många anställda har för dålig utbildning och otrygga anställningar.
– Förändringen har inte genomförts ordentligt och har lett till att äldreomsorgen inte klarat av en sådan här situation."
"
– De stora riskerna är inte när man träffar människor kort tid, som i kollektivtrafiken, säger Carlson.
Smittan är i stället störst i hemmet och när man umgås längre tid, som när man äter eller deltar i stora evenemang, menar han.
– Och då har man oftast inte munskydd av praktiska skäl. Att sätta på munskydd i de situationer där smittrisken är lägre tycker vi känns konstigt."
och detta:
"Sveriges strategi togs enligt Johan Carlson fram i enighet mellan experterna på myndigheten.
Många aspekter vägdes in, inte minst hur åtgärderna skulle påverka på sikt.
– Att låsa in människor ser jag som ett experiment som man inte alls vet var det tar vägen. Vad det innebär för människors psykiska hälsa, för missbruk, för våld i hemmet. Det kan man bara ana."
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 815 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 815 inlägg
Ja! Halleluja! Pengar är viktigare än liv! Leve det nya Sverige! Ut med gamlingarna och in med de unga!T tobbbias skrev:Enligt Valueguard så har det största prisraset någonsin inträffat för lägenhetspriserna.
[länk]
Börjar vi hyvla av procent efter procent där så blir det svettigt i många stugor...
Vi kommer behöva öppna upp Sverige från nedsläckningen fortare än vi anar!
Starta igång allsvenskan och spela klart hockeyn! Och alla bostadsmäklare där ute måste rycka sig i kragen nu och kämpa lite hårdare så vi får upp priserna igen! Detta går om vi kämpar tillsammans!
(kan finnas spår av sarkasm i inlägget)
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 815 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 815 inlägg
@tobbbias Tämligen svårbegripligt hur du kan tro att pandemin skulle vara över. Titta dig omkring i världen. Den flyttar bara sina tentakler till ett nytt ställe, precis som Sverige där andra regioner än Stockholm får ökande siffror. Du skriver rätt flitigt i tråden men kan inte läsa särskilt mycket eftersom det finns mängder skrivet om att denna pandemi kommer finnas med oss under överskådlig framtid. Särskilt i vårt land där myndigheterna inte tagit och fortfarande inte tar SARS-Cov2 på tillräckligt stort allvar.
So
Sorry, menade epidemin i Swe.MultiMan skrev:
@tobbbias Tämligen svårbegripligt hur du kan tro att pandemin skulle vara över. Titta dig omkring i världen. Den flyttar bara sina tentakler till ett nytt ställe, precis som Sverige där andra regioner än Stockholm får ökande siffror. Du skriver rätt flitigt i tråden men kan inte läsa särskilt mycket eftersom det finns mängder skrivet om att denna pandemi kommer finnas med oss under överskådlig framtid. Särskilt i vårt land där myndigheterna inte tagit och fortfarande inte tar SARS-Cov2 på tillräckligt stort allvar.
Jag bevakar ju nästan bara på Svenska, så jag har dålig koll på hur vad som rapporteras i andra länder.
Är det någon här som vet om Finland eller Norge har några undersökningar eller gissningar eller andra siffror på hur många som varit smittade där?
Är det någon här som vet om Finland eller Norge har några undersökningar eller gissningar eller andra siffror på hur många som varit smittade där?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 815 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 815 inlägg
Jo, men den är långt ifrån över i Sverige. Skåne har ju knappt börjat sin smittkurva. Det enda som kan stoppa den är bromsmedicin eller vaccin. Det bör vi hoppas kommer fortare än kvickt och världen har ju mobiliserat ordentligt gällande det.T tobbbias skrev:
Där jag bor ökar bara fallen inom hemtjänst och äldre, inte minskar. Betydligt mer nu än för en månad sedan.
Vård, skola och omsorg skall ägas av staten. Det utjämnar då skatterna i Sverige helt automatiskt som en positiv bieffekt. Nu blev det ett politiskt avsteg i debatten här, men jag håller med Johan Carlson I denna frågan. En stor del av våra problem inom v/s/o beror på att det inte är jämlikt över landet.T tobbbias skrev:Mkt läsvärd artikel:
[länk]
"
Johan Carlson betonar att han inte lägger skulden på omsorgens personal. I stället riktar han den mot politikerna som drev igenom äldrereformen i början på 90-talet, och där ansvaret för vård och omsorg flyttades från sjukvården till kommunerna.
Det medicinska arbetet har sedan dess prioriterats ned och många anställda har för dålig utbildning och otrygga anställningar.
– Förändringen har inte genomförts ordentligt och har lett till att äldreomsorgen inte klarat av en sådan här situation."
Det verkar som att Danmarks nedstängning inte haft så stor effekt som man tidigare trott utan regeringen har använt felaktiga/då aktuella siffror som beslutsunderlag.
Från en artikel i expressen idag:
”
Granskning visar felaktiga siffror
Men siffrorna som statsministern och SSI utgick från var felaktiga. Det visar en granskning av tidningen Berlingske.
R-talet var inte 2,6 när regeringen stängde ner stora delar av samhället den 12 mars. Det var bara 1,5.
Det blev inte heller halverat under de tolv kommande dagarna. Det sjönk, men bara med 13 procent. Från 1,5 till 1,3.
Tyra Grove Krause på SSI erkänner att det begicks ett misstag när siffrorna togs fram. Enligt henne beror det på att det vid tillfället inte gjordes någon skillnad på om personer smittats i Danmark eller utomlands.
– Vi får hela tiden bättre data, även bakåt i tiden, som betyder att R-talet kan ändra sig, säger hon till Berlingske.
”
https://www.berlingske.dk/samfund/seruminstituttet-har-overdrevet-faren-ved-coronavirus-ved-en-fejl
Från en artikel i expressen idag:
”
Granskning visar felaktiga siffror
Men siffrorna som statsministern och SSI utgick från var felaktiga. Det visar en granskning av tidningen Berlingske.
R-talet var inte 2,6 när regeringen stängde ner stora delar av samhället den 12 mars. Det var bara 1,5.
Det blev inte heller halverat under de tolv kommande dagarna. Det sjönk, men bara med 13 procent. Från 1,5 till 1,3.
Tyra Grove Krause på SSI erkänner att det begicks ett misstag när siffrorna togs fram. Enligt henne beror det på att det vid tillfället inte gjordes någon skillnad på om personer smittats i Danmark eller utomlands.
– Vi får hela tiden bättre data, även bakåt i tiden, som betyder att R-talet kan ändra sig, säger hon till Berlingske.
”
https://www.berlingske.dk/samfund/seruminstituttet-har-overdrevet-faren-ved-coronavirus-ved-en-fejl
