Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B b8q skrev:
Den var bra!
Jo, den innehåller många svar.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Tack för lyckönskningarna.

Mina arbetskollegor i Spanien, Tyskland, Kina mm får inte vistas utanför huset utan mask. Skall vi ha masktvång i Sverige så är det den regeln som måste gälla här också. Det är nog därför som FHM tvekar, samt det "faktum" att de vill ha lagom många smittade nu i vår så att puckeln i höst blir mindre.
Jag föreslår att det är som man själva sa på presskonfen härom veckan. Det är viktigare att dolk håller avståndet och tvättar händerna än att bära munskydd, därför vill man inte spela munskyddskortet då det riskerar att locka oss till att göra mindre av de viktigaste sakerna.

och, som du antyder i slutet, målet är ju inte att kväsa spridningen till noll, bara att det ska gå långsamt.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hittade en intressant studie från Frankrike:
- [länk]

Jag skall inte tolka den åt er, men de drar en del intressanta slutsatser från den. Den bygger bland annat på nya skattningar av hur många som smittats I Frankrike.
Jag läste bara abstractet... Såg noll ny info. Stod ungefär det jag sa redan för en månad sen som jag killgissade; 0,7% dödlighet, jag killgissade 0,6 %. Men annars noll ny info. R-talet är ju dessutom sjukt hypotetiskt. I Frankrike så hittade dem patienter som redan i december hade covid-virus. Undrar om de har lagt in det i sina modeller för R-talet...:seenoevil:
Självklart smittas många om man står och hostar andra i ansiktet. Det borde man " aldrig göra", inte ens före Corona...
I Sverige har vi ju dessutom gjort massor av restriktioner så vi är ju nere på normal dags-dödlighet nu. Och i Skåne har hela alltet blåst förbi helt utan någon påverkan.
Jag Gissar på totalt normalläge i aug. Dock gissar jag att fotbollsmatcher och ishockey kommer få spelas med reducerat antal publik. Fram till nästa sommar. Likaså konserter. Jag har ingen aning om hur de gör med dansgolv på natten. Kanske stängt också till nästa år pga det dåliga omdömet många har. Men detta påverkar ju främst ungdomar så den smittspridningen kanske inte är så farligt ändå. Mvh/Nya Saida
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
P
B b8q skrev:
Den var bra!
Vad var bra mer specifikt?
 
P
T tobbbias skrev:
Jag läste bara abstractet... Såg noll ny info. Stod ungefär det jag sa redan för en månad sen som jag killgissade; 0,7% dödlighet, jag killgissade 0,6 %. Men annars noll ny info. R-talet är ju dessutom sjukt hypotetiskt. I Frankrike så hittade dem patienter som redan i december hade covid-virus. Undrar om de har lagt in det i sina modeller för R-talet...:seenoevil:
Självklart smittas många om man står och hostar andra i ansiktet. Det borde man " aldrig göra", inte ens före Corona...
I Sverige har vi ju dessutom gjort massor av restriktioner så vi är ju nere på normal dags-dödlighet nu. Och i Skåne har hela alltet blåst förbi helt utan någon påverkan.
Jag Gissar på totalt normalläge i aug. Dock gissar jag att fotbollsmatcher och ishockey kommer få spelas med reducerat antal publik. Fram till nästa sommar. Likaså konserter. Jag har ingen aning om hur de gör med dansgolv på natten. Kanske stängt också till nästa år pga det dåliga omdömet många har. Men detta påverkar ju främst ungdomar så den smittspridningen kanske inte är så farligt ändå. Mvh/Nya Saida
Det är den attityden som kan få Skånes siffror att springa iväg och få oss som andra regioner.

Vi fick in smittan i mindre omfattning
Vi lyckas oftare följa riktlinjerna
Vi har fått in smittan mindre i äldrevården

Så återigen om folk slappnar av och inte följer så sticker R iväg och vi får stor smittspridning.

Riskerna är inte över, de är lika stora nu som i Mars....
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
T tobbbias skrev:
Men detta påverkar ju främst ungdomar så den smittspridningen kanske inte är så farligt ändå.
Ungdomar arbetar också inom vården ...
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Snailman
Rkarlsson skrev:
Jo att inte smitta andra är vi båda överens om. Men sen faller det när man inte sköter resten av biten.

Blir det masktvång så gör det att jag till 100% inte går in i en enda butik eller bland folk =) Vägrar ta på mig på fritiden, räcker på jobbet.

Håller tummarna för att du inte blir så dålig och att det snabbt är över, håller tummarna för att du även blir "immun" om det funkar. Krya på dig.
Jag jämför lite med bilbältet, det har man ju oftast inte för att skydda andra (om man inte sitter i baksätet, bakom någon) och det skyddar ju inte till 100% mot alla krockskador, ändå har man en lag om att alla måste ha, och böter om man inte bär det.

Men i USA kan av någon anledning tydligen inte använda bilbältet (en del är väl för tjocka) så där har man inte lag på det. Men mask verkar man kunna bära i USA!

Är ganska länge sedan jag hörde någon klaga på bilbältet i Sverige.
 
tusenett skrev:
Vad var bra mer specifikt?
Dels att de verkar haft en vetenskaplig approach och inte varit ute för att hitta motiv för att agera på ena eller andra sättet.
Men också för att siffrorna verkar rimliga och bekräftar det de flesta märkt, t.ex. att dödligheten är 0,7% för de som smittats MEN att det varierar från 0,001% för de under 20 år och upp till ca 10% för de över 80. Även en sådan sak som att man beräknar att knappt 5% av fransmännen fått viruset hittills, så vi är bara i början av utbrottet och får nog leva med detta i lång tid framöver. Även om testerna än så länge verkar lite opålitliga och just dessa siffror kanske är i underkant, stärker det ändå min uppfattning om att vi har den mesta av resan kvar.
 
  • Älska
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Detta är ju fruktansvärt, man skulle nästan kunna tro att det är ett dåligt aprilskämt. Blir ju som en dödsfabrik.

[länk]
Ingenting för sängvätare.
 
useless useless skrev:
Ingenting för sängvätare.
De har draglakan i vården.
 
P
B b8q skrev:
Dels att de verkar haft en vetenskaplig approach och inte varit ute för att hitta motiv för att agera på ena eller andra sättet.
Men också för att siffrorna verkar rimliga och bekräftar det de flesta märkt, t.ex. att dödligheten är 0,7% för de som smittats MEN att det varierar från 0,001% för de under 20 år och upp till ca 10% för de över 80. Även en sådan sak som att man beräknar att knappt 5% av fransmännen fått viruset hittills, så vi är bara i början av utbrottet och får nog leva med detta i lång tid framöver. Även om testerna än så länge verkar lite opålitliga och just dessa siffror kanske är i underkant, stärker det ändå min uppfattning om att vi har den mesta av resan kvar.
Ok. Nu skulle vi bara vilja ha siffrorna för Sverige. Några skulle väl komma nästa vecka tror jag.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
tompax
useless useless skrev:
Ingenting för sängvätare.
Tillverkaren får gå över till tryckimpregnerat :rofl:
 
Mikael_L
B b8q skrev:
t.ex. att dödligheten är 0,7% för de som smittats
Om just den siffran skulle stämma så bör vi ha haft ca 530.000 smittade i Sverige just nu.
Sett över hela befolkningen är det 5%, men troligen är de smittade kraftigt koncentrerade främst i Stockholm, men sen i Göteborg samt Sörmland.
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om just den siffran skulle stämma så bör vi ha haft ca 530.000 smittade i Sverige just
Eller nja, lite mer, då dödsfallen kommer några veckor efter smittotillfället.
Jag dividerade helt enkelt antalet döda med dödligheten, men den siffran vi har på antal döda (ca 3700) gäller ju de som smittats för 3-4 veckor sen och längre bak i tiden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.