2 357 403 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Intressant artikel om att flera SHL-klubbar riskerar att gå i KK om de måste spela ytan publik hela säsongen.
https://www.gp.se/sport/mardröm-klarar-inte-en-säsong-utan-publik-1.28153587
https://www.gp.se/sport/mardröm-klarar-inte-en-säsong-utan-publik-1.28153587
Jag föreslår att det är som man själva sa på presskonfen härom veckan. Det är viktigare att dolk håller avståndet och tvättar händerna än att bära munskydd, därför vill man inte spela munskyddskortet då det riskerar att locka oss till att göra mindre av de viktigaste sakerna.pacman42 skrev:
Tack för lyckönskningarna.
Mina arbetskollegor i Spanien, Tyskland, Kina mm får inte vistas utanför huset utan mask. Skall vi ha masktvång i Sverige så är det den regeln som måste gälla här också. Det är nog därför som FHM tvekar, samt det "faktum" att de vill ha lagom många smittade nu i vår så att puckeln i höst blir mindre.
och, som du antyder i slutet, målet är ju inte att kväsa spridningen till noll, bara att det ska gå långsamt.
Jag läste bara abstractet... Såg noll ny info. Stod ungefär det jag sa redan för en månad sen som jag killgissade; 0,7% dödlighet, jag killgissade 0,6 %. Men annars noll ny info. R-talet är ju dessutom sjukt hypotetiskt. I Frankrike så hittade dem patienter som redan i december hade covid-virus. Undrar om de har lagt in det i sina modeller för R-talet...pacman42 skrev:
Självklart smittas många om man står och hostar andra i ansiktet. Det borde man " aldrig göra", inte ens före Corona...
I Sverige har vi ju dessutom gjort massor av restriktioner så vi är ju nere på normal dags-dödlighet nu. Och i Skåne har hela alltet blåst förbi helt utan någon påverkan.
Jag Gissar på totalt normalläge i aug. Dock gissar jag att fotbollsmatcher och ishockey kommer få spelas med reducerat antal publik. Fram till nästa sommar. Likaså konserter. Jag har ingen aning om hur de gör med dansgolv på natten. Kanske stängt också till nästa år pga det dåliga omdömet många har. Men detta påverkar ju främst ungdomar så den smittspridningen kanske inte är så farligt ändå. Mvh/Nya Saida
Det är den attityden som kan få Skånes siffror att springa iväg och få oss som andra regioner.T tobbbias skrev:Jag läste bara abstractet... Såg noll ny info. Stod ungefär det jag sa redan för en månad sen som jag killgissade; 0,7% dödlighet, jag killgissade 0,6 %. Men annars noll ny info. R-talet är ju dessutom sjukt hypotetiskt. I Frankrike så hittade dem patienter som redan i december hade covid-virus. Undrar om de har lagt in det i sina modeller för R-talet...
Självklart smittas många om man står och hostar andra i ansiktet. Det borde man " aldrig göra", inte ens före Corona...
I Sverige har vi ju dessutom gjort massor av restriktioner så vi är ju nere på normal dags-dödlighet nu. Och i Skåne har hela alltet blåst förbi helt utan någon påverkan.
Jag Gissar på totalt normalläge i aug. Dock gissar jag att fotbollsmatcher och ishockey kommer få spelas med reducerat antal publik. Fram till nästa sommar. Likaså konserter. Jag har ingen aning om hur de gör med dansgolv på natten. Kanske stängt också till nästa år pga det dåliga omdömet många har. Men detta påverkar ju främst ungdomar så den smittspridningen kanske inte är så farligt ändå. Mvh/Nya Saida
Vi fick in smittan i mindre omfattning
Vi lyckas oftare följa riktlinjerna
Vi har fått in smittan mindre i äldrevården
Så återigen om folk slappnar av och inte följer så sticker R iväg och vi får stor smittspridning.
Riskerna är inte över, de är lika stora nu som i Mars....
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag jämför lite med bilbältet, det har man ju oftast inte för att skydda andra (om man inte sitter i baksätet, bakom någon) och det skyddar ju inte till 100% mot alla krockskador, ändå har man en lag om att alla måste ha, och böter om man inte bär det.Rkarlsson skrev:Jo att inte smitta andra är vi båda överens om. Men sen faller det när man inte sköter resten av biten.
Blir det masktvång så gör det att jag till 100% inte går in i en enda butik eller bland folk =) Vägrar ta på mig på fritiden, räcker på jobbet.
Håller tummarna för att du inte blir så dålig och att det snabbt är över, håller tummarna för att du även blir "immun" om det funkar. Krya på dig.
Men i USA kan av någon anledning tydligen inte använda bilbältet (en del är väl för tjocka) så där har man inte lag på det. Men mask verkar man kunna bära i USA!
Är ganska länge sedan jag hörde någon klaga på bilbältet i Sverige.
Dels att de verkar haft en vetenskaplig approach och inte varit ute för att hitta motiv för att agera på ena eller andra sättet.tusenett skrev:
Men också för att siffrorna verkar rimliga och bekräftar det de flesta märkt, t.ex. att dödligheten är 0,7% för de som smittats MEN att det varierar från 0,001% för de under 20 år och upp till ca 10% för de över 80. Även en sådan sak som att man beräknar att knappt 5% av fransmännen fått viruset hittills, så vi är bara i början av utbrottet och får nog leva med detta i lång tid framöver. Även om testerna än så länge verkar lite opålitliga och just dessa siffror kanske är i underkant, stärker det ändå min uppfattning om att vi har den mesta av resan kvar.
Ok. Nu skulle vi bara vilja ha siffrorna för Sverige. Några skulle väl komma nästa vecka tror jag.B b8q skrev:Dels att de verkar haft en vetenskaplig approach och inte varit ute för att hitta motiv för att agera på ena eller andra sättet.
Men också för att siffrorna verkar rimliga och bekräftar det de flesta märkt, t.ex. att dödligheten är 0,7% för de som smittats MEN att det varierar från 0,001% för de under 20 år och upp till ca 10% för de över 80. Även en sådan sak som att man beräknar att knappt 5% av fransmännen fått viruset hittills, så vi är bara i början av utbrottet och får nog leva med detta i lång tid framöver. Även om testerna än så länge verkar lite opålitliga och just dessa siffror kanske är i underkant, stärker det ändå min uppfattning om att vi har den mesta av resan kvar.
Eller nja, lite mer, då dödsfallen kommer några veckor efter smittotillfället.Mikael_L skrev:
Jag dividerade helt enkelt antalet döda med dödligheten, men den siffran vi har på antal döda (ca 3700) gäller ju de som smittats för 3-4 veckor sen och längre bak i tiden.
Redigerat: