Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
”Du kan återgå till jobbet eller skolan även om du har kvarvarande torrhosta om det gått 7 dagar sedan du blev sjuk och du varit symtomfri i övrigt i minst två dygn.”

[länk]
Okej, men det är ju för att det vid det laget anses att man inte är smittsam och då handlar det ju inte om att med hostan sprida virus vilket ju Ulltands inlägg som jag besvarade handlade om.

P
E erkka skrev:
nu handlade det om MSB och inte FHM så lär dig läsa först innan du försöker skriva

Ber om ursäkt men eftersom MSB har 40 träffar om Corona och 136 om Covid så är ju din förmåga att söka riktigt jäkla kass och resten av argumenten behövs inte ens...

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, men det är ju för att det vid det laget anses att man inte är smittsam och då handlar det ju inte om att med hostan sprida virus vilket ju Ulltands inlägg som jag besvarade handlade om.
Ja möjligt att jag lite elakt bröt ut det här ut ett större sammanhang, men ville mest belysa de här tämligen nya riktlinjerna från Folkhälsomyndigheten som många inte känner till.

Ser att en del biter sig fast vid man inte kan ha en hård lock down för att det kommer att ta åratal innan vi har ett vaccin. Men dödfall är något som oftast är bra att skjuta på framtiden så länge som möjligt Speciellt om man tillhör den gruppen. @tusenett mfl

1. Vi vet inte att det tar åratal innan ett vaccin kommer. Fullt möjligt kan det komma fortare tex redan till hösten då det redan före pandemin fanns Coronavaccinsprojet igång. FHM har nog inte bra koll på det.

2. Inte bara ett vaccin kan förändra situationen totalt. Det kan också bra läkemdel som är på ingång rean nu.

3. Kunskapen om viruset var extermt låg när Sverige valde att köra den mjuka linjen. Nu misstänker man både bestående hjänskador och kanske kommande ventromboser hos fd Covid19 pat.

4. Vissa länder tycks vara på väg att helt utrota viruset. Dom har gjort som Sverige, fast tvärt om.

5. Blir man immun? Ingen vet. Kanske den andra och tredje vågen drabbar Sverige lika tufft, igen och igen

6. Sverige som varumärke tappar otroligt på detta vilket kommer att skada ekonomin på sikt och i okänd utsträckning.

7. Sverige ligger nu helt i otakt med resten av norden/europa. När länder öppnar upp igen och tillåter resor kan vi komma att utestängas. OM det blir en andra våg som är värre internationellt måste vi begränsa resorna för att inte få ökad smittspridning igen när våran är över. Otakt är obra i sammanhanget.

Redigerat:
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
1. Vi vet inte att det tar åratal innan ett vaccin kommer. Fullt möjligt kan det komma fortare tex redan till hösten då det redan före pandemin fanns Coronavaccinsprojet igång. FHM har nog inte bra koll på det.
Du tycks vara väldigt ensam om en sån optimistisk tidplan. Även Trump pratar om årsskiftet om vi har tur och då har han inte tänkt att dela med sig av vaccinet med resten av världen utan pratade om att det skulle distribueras med militär personal till dem som behöver det.

Ulltand Ulltand skrev:
4. Vissa länder tycks vara på väg att helt utrota viruset. Dom har gjort som Sverige fast tvärt om.
Det är väl endast länder som ligger väldigt isolerade och därför har lättövervakade gränser.

Ulltand Ulltand skrev:
5. Blir man immun? Ingen vet. Kanske den andra och tredje vågen drabbar Sverige lika tufft, igen och igen
Blir man inte immun av att ha varit sjuk är det väldigt låg sannolikhet att man blir immun av ett vaccin.
Inget land klarar sig ekonomiskt om det ska stänga ner så mycket som t.ex. Frankrike gjorde i 2x2 månader om året.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du tycks vara väldigt ensam om en sån optimistisk tidplan. Även Trump pratar om årsskiftet om vi har tur och då har han inte tänkt att dela med sig av vaccinet med resten av världen utan pratade om att det skulle distribueras med militär personal till dem som behöver det.

Det är väl endast länder som ligger väldigt isolerade och därför har lättövervakade gränser.
forskarlag so

Blir man inte immun av att ha varit sjuk är det väldigt låg sannolikhet att man blir immun av ett vaccin.
Inget land klarar sig ekonomiskt om det ska stänga ner så mycket som t.ex. Frankrike gjorde i 2x2 månader om året.

BirgitS BirgitS skrev:

1. Tidplanen är inte min utan det brittiska forkarlag som arbetat med vaccinet en längre tid. Vem kan veta något bätte än de? Sen när bryr vi oss om vad Donald Trump tror i frågan?

4. Nej är tex Sloveninen specillet isolerade?

5. Nej immunitet har inget med sannolikhet att göra. Den senaste forskningen om tex HIV vaccin försöker göra just det. Och har lyckats på apor. Bätter antikroppar än vad vi själva kan göra. Vaccination mot vattkoppor en annan variant där vaccinationen ger bättre immunitet än sjukdomen.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
E
mathiash77 skrev:
Ber om ursäkt men eftersom MSB har 40 träffar om Corona och 136 om Covid så är ju din förmåga att söka riktigt jäkla kass och resten av argumenten behövs inte ens...
suck, du verkar ha nåt problem. tänker inte ens fortsätta denna diskussion för du varken läser el försöker förstå det man skriver.

Facinerande hur hårda låsningar det är i resp land. 95% i Norge tycker Norge gör rätt. 95% i Sverige tycker Sverige gör rätt. Ungefär som om det handlade om fotboll.

Patriotism i alla läger och väldigt lite kritiskt tänkande.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
1. Tidplanen är inte min utan det brittiska forkarlag som arbetat med vaccinet en längre tid. Vem kan veta något bätte än de? Sen när bryr vi oss om vad Donald Trump tror i frågan?

4. Nej är tex Sloveninen specillet isolerade?

5. Nej immunitet har inget med sannolikhet att göra. Den senaste forskningen om tex HIV vaccin försöker göra just det. Och har lyckats på apor. Bätter antikroppar än vad vi själva kan göra. Vaccination mot vattkoppor en annan variant där vaccinationen ger bättre immunitet än sjukdomen.
1. Påminner om när man frågar folk hur lång tid tar det att utveckla det där och sen får man multiplicera med minst 3 för att få en realistisk siffra. Forskargruppen har mycket att vinna på att uppge en kort tid så deras uppgift behöver inte alls vara realistisk så bättre att kolla med oberoende källor som andra experter.
Jag tog upp Trump därför att han har varit en obotlig optimist när det gäller Covid-19.

2. Slovenien kommer ju inte att kunna bevaka sin gräns helt och hållet under lång tid. Alldeles för mycket kontakter över den gränsen.

3. Det är ju ett synnerligen ovanligt fall du tar upp när det gäller vaccin mot HIV.
Jag håller inte med dig om att vattkoppsvaccin är bättre än att få vattkoppor. Det argument som du har tagit upp tidigare håller inte eftersom ingen vaccinerades mot vattkoppor för 60 år sen och därför kan man inte veta hur skyddet är bland gamla att insjukna på nytt. Det är jämförbart med när gamla människor får bältros när deras antikroppshalter sjunker med åren.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Facinerande hur hårda låsningar det är i resp land. 95% i Norge tycker Norge gör rätt. 95% i Sverige tycker Sverige gör rätt. Ungefär som om det handlade om fotboll.

Patriotism i alla läger och väldigt lite kritiskt tänkande.
Som jag skrev tidigare i tråden när samma sak var uppe, det är normal psykologi att grupper sluter sig samman när de hotas utifrån. En grupp kan vara en familj, släkt, by, klass, parti eller land etc. men det är samma psykologiska beteende.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
E
BirgitS BirgitS skrev:
1. Påminner om när man frågar folk hur lång tid tar det att utveckla det där och sen får man multiplicera med minst 3 för att få en realistisk siffra. Forskargruppen har mycket att vinna på att uppge en kort tid så deras uppgift behöver inte alls vara realistisk så bättre att kolla med oberoende källor som andra experter.
Jag tog upp Trump därför att han har varit en obotlig optimist när det gäller Covid-19.

2. Slovenien kommer ju inte att kunna bevaka sin gräns helt och hållet under lång tid. Alldeles för mycket kontakter över den gränsen.

3. Det är ju ett synnerligen ovanligt fall du tar upp när det gäller vaccin mot HIV.
Jag håller inte med dig om att vattkoppsvaccin är bättre än att få vattkoppor. Det argument som du har tagit upp tidigare håller inte eftersom ingen vaccinerades mot vattkoppor för 60 år sen och därför kan man inte veta hur skyddet är bland gamla att insjukna på nytt. Det är jämförbart med när gamla människor får bältros när deras antikroppshalter sjunker med åren.
England verkar tro att ett vaccin kan vara framme till hösten då man bygger upp en produktionskapacitet som ska vara klar då.

https://www.bloomberg.com/news/arti...for-30-million-u-k-vaccine-doses-by-september

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
När det gäller det brittiska Vaccinet, vilket land tror ni har förtur där?

Jag kan tipsa om att det inte var Sverige...

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
När det gäller det brittiska Vaccinet, vilket land tror ni har förtur där?

Jag kan tipsa om att det inte var Sverige...
Det är chill. Vi har redan antikroppar då (y)

• Gilla
patst577
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Det är chill. Vi har redan antikroppar då (y)
Åtminstone jag...

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Kolla börsen idag. Corona är överspelat. Nu ska vi bara försöka kickstarta igång turismen och restauranger igen så blir det klirr i kassan :D(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.