Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Tänk även på att Sydkorea 492 innevånare per kvadratkilometer, medans Sverige bara har 22.
Inte för att det spelar någon större roll för ditt argument, men 25 har vi väl ändå? ;)
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Mikael_L Mikael_L skrev:
Transportstyrelsens GD Maria Ågren fick gå efter att IT-driften hade lagts ut på ett otillbörligt sätt:
Precis. Det är det jag menar. Ingenting händer med tanke på den skada de åsamkar oss. Hade hon riskerat att få skaka galler några år på Hinseberg, hade hon nog tänkt sig för en gång till innan myglet tagit fart på allvar. Glömde: hon fick böta en månadslön.
 
E
tttomten tttomten skrev:
Tyvärr kan jag inte räkna ut varför ett större antal träffar skulle vara bra. Förklara gärna.

Det brukar vara vedertaget att ett bra formulerat dokument är bättre än 10 dokument som ska länkas ihop och beskriva samma sak.

Här kan det finns massor av anledningar till att träffarna ser ut som det gör och för att få reda på mer krävs det nog en större analys, men det tycker åtminstone jag är oviktigt. En anledning kan Tex vara att MSB lagt fokus på att få ner antal dokument och då prioriterat träffsäkerhet.
Jag har ju ingen annan data att gå på, så då är det mängden dokument som till en viss del signalerar VAD man lägger sina pengar och tid på.

Det kan ju dessutom vara så att dessa 90 dokument som handlar om jämställdhet tagit 75% av MSBs budget att skriva. Men det vet ju varken jag eller du så då kan man ju inte använda det som argument.
Lika lite som att börja svamla om kvaliteten på dokumenten att de ena är bättre än de andra.
 
Staffans2000
useless useless skrev:
Majoriteten av smittade och döda finns i Stockholm och Göteborg där befolkningstätheten är betydligt större.
Så sant.
I Storstockholm bor det 364 personer per kvadratkilometer. I Dito Seoul, bor det 2 127 invånare/km². Siffrorna får nog tas med en nypa salt, men skillnaden är ändå slående.

Staffan
 
E erkka skrev:
Jag har ju ingen annan data att gå på, så då är det mängden dokument som till en viss del signalerar VAD man lägger sina pengar och tid på.

Det kan ju dessutom vara så att dessa 90 dokument som handlar om jämställdhet tagit 75% av MSBs budget att skriva. Men det vet ju varken jag eller du så då kan man ju inte använda det som argument.
Lika lite som att börja svamla om kvaliteten på dokumenten att de ena är bättre än de andra.
Varför tog du upp det då?
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
E
BirgitS BirgitS skrev:
Det tänker jag inte göra för jag anser att förekomsten av vissa ord i många dokument inte säger ett skvatt om vad dokumenten handlar om.
Ganska väntat.

Återigen, det handlar inte om förekomst av ord i ett dokument, det handlar om hur många dokument som innehåller ett visst ord. Förekomsten av ord i ett dokument påverkar bara rankningen i sökresultatet.
 
E
tttomten tttomten skrev:
Varför tog du upp det då?
Varför svarar du på det om du inte fattar / följde med tråden?
 
E erkka skrev:
Varför svarar du på det om du inte fattar / följde med tråden?
Du skriver ett felaktigt inlägg som jag kommenterade.
1. Sauk hade gjort en felaktig sökning som du spred vidare.
2. Du hävdar att antal träffar visar vad en organisation lägger sin tid på.
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ett djurförsök är vad det är, ofta inte 100 % överförbart, Men det ligger helt i linje med vad man skulle kunna förvänta sig när det handlar om små luftburna vätskeproppar. Så om man måste gissa (och det måste vi) så är svaret enkelt.

Det finns faktiskt även minst en liten studie på människor som visar liknande resultat.

Problemet med avstånd är att man inte alltid kan hålla det!
Som sagt var, det är omöjligt att inte smitta familjen när man har c19.
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte hur många gånger som jag i den här tråden har skrivit att jag hade velat ha hårdare restriktioner i början av epidemin men det är väl kring 10 gånger vid det här laget så det börjar kännas rätt tjatigt.


Det där är ju rent löjligt.
Jag håller med dig Birgit. Hårdare restriktioner i början och masstester. När vi inte gjorde det, ja då hamnar vi där vi är nu eftersom svensk lag och mentalitet inte tillåter nedstängning.

Vad kan vi göra nu? Masstestning och lite lättade restriktioner. Någon gång så måste vi vända på steken också. När skall de som haft c19 få röra sig fritt? Det skulle gynna ekonomin. Skall vi ha smittpass?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så sant.
I Storstockholm bor det 364 personer per kvadratkilometer. I Dito Seoul, bor det 2 127 invånare/km². Siffrorna får nog tas med en nypa salt, men skillnaden är ändå slående.

Staffan
Hur många 80+ per/km2 finns det i samma städer så börjar vi nog prata intressanta siffror?

På grabbarnas förskola går det säkert 50 000 personer/km2 men jag tror dödligheten där på grund av Corona alltid kommer hålla sig under Sydkoreas, trots några äldre "fröknar" :-)
 
Frågan är om det behövs 1000 sidor diskussion för att lista ut vad som gått åt helvete på äldreboenden när man får läsa att hos en viss vårdgivare så har 30% dött av corona samtidigt som personalens skyddsutrustning är inlåst i ett rum. Och samma personal hanterar friska och sjuka äldre på boendet.
 
  • Gilla
  • Ledsen
blackarrow och 6 till
  • Laddar…
E
tttomten tttomten skrev:
Du skriver ett felaktigt inlägg som jag kommenterade.
1. Sauk hade gjort en felaktig sökning som du spred vidare.
2. Du hävdar att antal träffar visar vad en organisation lägger sin tid på.
Felaktigt, nja. Han gjorde ett fel, som några hakade upp sig på, men kontentan var ju att man får det intrycket att MSB lägger för mycket kraft på annat än sin kärnverksamhet.
Du får gärna skapa rökridåer kring sanningen genom att slå ner på en detalj som han gjorde fel. Fine.

OM nu MSB hade skött sig bra, hade detta varit en icke fråga. Men när så inte är fallet försöker man ju förstå varför man inte sköter Skydd och Beredskapsdelen.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T
E erkka skrev:
Felaktigt, nja. Han gjorde ett fel, som några hakade upp sig på, men kontentan var ju att man får det intrycket att MSB lägger för mycket kraft på annat än sin kärnverksamhet.
Du får gärna skapa rökridåer kring sanningen genom att slå ner på en detalj som han gjorde fel. Fine.
En detalj? Hela premissen för "undersökningen" var ju fel. Att sprida det vidare och skylta med sin oförståelse för hur datorer fungerar är ju inte så lite pinsamt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
Felaktigt, nja. Han gjorde ett fel, som några hakade upp sig på, men kontentan var ju att man får det intrycket att MSB lägger för mycket kraft på annat än sin kärnverksamhet.
Du får gärna skapa rökridåer kring sanningen genom att slå ner på en detalj som han gjorde fel. Fine.

OM nu MSB hade skött sig bra, hade detta varit en icke fråga. Men när så inte är fallet försöker man ju förstå varför man inte sköter Skydd och Beredskapsdelen.
Att dra dom parallellerna från en sökning över antal träffar i databasen är bara fel.
Och att säga att jag lägger rökridåer får stå för dig, det ändrar inte att sammanhanget antal träffar och sanning vad en organisation gör existerar.

För att du inte ska misstolka detta inlägg så vill jag förtydliga att jag är kritisk till MSB. Det som främst slår mig är flatheten, intetsägande information mm.
 
  • Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vad kan vi göra nu? Masstestning och lite lättade restriktioner. Någon gång så måste vi vända på steken också. När skall de som haft c19 få röra sig fritt? Det skulle gynna ekonomin. Skall vi ha smittpass?
Smittpass har ju en mycket uppenbar nackdel om man ska hålla nere smittspridningen.
 
  • Haha
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.