2 357 258 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
TS har varit frånvarande ett tag, kanske hen kan styra upp det lite?Staffan2000 skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Jag tycker inte att vi ska blanda in annonser i diskussionen alls, så nog om detta i coronatråden. 
Det tycks finnas två sidor här (i grova drag), en som tycker att samhället hanterar coronapandemin perfekt och en som önskar att vi hade tagit i med striktare åtgärder. Man måste kunna diskutera frågan utan att anklaga varandra för att vara samhällsstörtande och allt vad det är. Samtidigt kan man inte hitta på saker som inte stämmer och förvrida fakta.
Ni rapporterar väldigt många inlägg i den här tråden. Jag gör mitt bästa för att vara rättvis och friar hellre än fäller. Skicka gärna pm om ni undrar något.
Det tycks finnas två sidor här (i grova drag), en som tycker att samhället hanterar coronapandemin perfekt och en som önskar att vi hade tagit i med striktare åtgärder. Man måste kunna diskutera frågan utan att anklaga varandra för att vara samhällsstörtande och allt vad det är. Samtidigt kan man inte hitta på saker som inte stämmer och förvrida fakta.
Ni rapporterar väldigt många inlägg i den här tråden. Jag gör mitt bästa för att vara rättvis och friar hellre än fäller. Skicka gärna pm om ni undrar något.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det är ju skönt att både män och kvinnor har lika rätt till vård när de ska föda, vid bröstcancer och prostatacancer (för att bara nämna en liten del)A Abies koreana skrev:Din slutsats grundar sig på ett missförstånd. Vi har en lagstiftning som säger att t.ex. vården skall vara jämlik och jämställd. Om den inte skulle vara det så skulle vilken vårdinrättning som helst bestämma att kvinnor under 40 har företräde till blindtarmsoperationer eller att yrkesarbetande män med inkomst över 40.000 kr i månadslön alltid skall gå först i kön.
Eller att inom all vård skall de som anses bidra mest till samhällets utveckling ha ständig förtur.
Lagstiftningens intentioner är att detta skall genomsyra all statlig, regional och kommunal verksamhet och inte vara ett område för sig där allt ansvar skulle läggas på en speciell myndighet. Jämställdhetsmyndigheten bistår med råd och uppföljning till övriga myndigheter men alla ansvarar för att arbetet följer den svenska lagstiftningen.
Att orden jämställdhet/jämlikhet finns inskrivet i direktiv till myndigheterna innebär bara att det arbete som görs och de beslut som tas skall vara jämlika och jämställda för hela Sveriges befolkning.
[länk]
- En jämn fördelning av makt och inflytande. Kvinnor och män ska ha samma rätt och möjlighet att vara aktiva medborgare och att forma villkoren för beslutsfattande.
- Ekonomisk jämställdhet. Kvinnor och män ska ha samma möjligheter och villkor i fråga om betalt arbete som ger ekonomisk självständighet livet ut.
- Jämställd utbildning. Kvinnor och män, flickor och pojkar, ska ha samma möjligheter och villkor när det gäller utbildning, studieval och personlig utveckling.
- Jämn fördelning av det obetalda hem- och omsorgsarbetet. Kvinnor och män ska ta samma ansvar för hemarbetet och ha möjligheter att ge och få omsorg på lika villkor.
- Jämställd hälsa. Kvinnor och män, flickor och pojkar, ska ha samma förutsättning för en god hälsa och erbjudas vård och omsorg på lika villkor.
- Mäns våld mot kvinnor ska upphöra. Kvinnor och män, flickor och pojkar, ska ha samma rätt och möjlighet till kroppslig integritet.
Alla som har problem med detta, var vänlig och räck upp handen![]()
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Ja. Om ni tittar på första inlägget så har jag gjort om det här till en allmän diskussionstråd om coronaviruset.
Oj.Marlen Eskilsson skrev:
Ja jag har inte tagit någon diskussion med de som tycker epidemin har hanterats perfekt.
Jag vet inte ens riktigt vilka det är som hör till den "sidan"...?
edit:
Jag har däremot försökt dämpa de värsta stolligheterna ifrån "min sida" ...
Därför att du antyder att Skatteverket inte sysslar med jämställdhet (noll träffar) . Självklart ingår jämställdhetsarbete även i Skatteverkets uppgifter eftersom de är en myndighet, var inte ens svårt att hitta informationen.E erkka skrev:
Och nej, jag förväntar mig inte att du läser, du är inte intresserad och det är helt okej för min del men däremot förväntar jag mig ärlighet och uppriktighet i diskussionen, det kan väl inte vara så svårt?
Ny bra intervju på unheard, denna gång en lockdownförespråkare för att balansera Giesecke och andra som varit anti-lockdown.
Hon tycker det är för riskfyllt det Sverige m.fl. håller på med och förespråkar strategin med lockdown för att slå ner smittan och sedan öppna upp och testa, smittspåra. Dock tycker jag hon inte riktigt besvarar frågan om detta är tänkt att hålla på i åratal till ett vaccin dyker upp även om de pratar lite om det i intervjun. Hon tycker sig inte kunna besvara frågorna om nackdelarna med lockdown heller.
Såsom jag tycker mig ha uppfattat lockdownförespråkarna flera gånger tidigare så även denna gång så är man väldigt säker på att man ska stänga ner samhället och sen testa och smittspåra. Men hur man rent logistiskt ska klara av den massiva uppgiften med testning och spårning med hundratusentals eller miljontals smittade under flera år lämnar man obesvarad eller besvaras med ”det där får man bara lösa”.
Detsamma gäller effekterna av att öppna och stänga delar av samhällen i händelse av nya utbrott efter öppnandet av samhället, dvs det som Sydkorea just hamnat i att behöva stänga ner restauranger och barer igen efter öppnandet. Det kommer vara väldigt svårt att planera något och träffa avtal m.m. om det hela tiden finns en risk för att leverantörer eller kunder stänger ner helt plötsligt utan förvarning.
Men en bra intervju iaf.
Hon tycker det är för riskfyllt det Sverige m.fl. håller på med och förespråkar strategin med lockdown för att slå ner smittan och sedan öppna upp och testa, smittspåra. Dock tycker jag hon inte riktigt besvarar frågan om detta är tänkt att hålla på i åratal till ett vaccin dyker upp även om de pratar lite om det i intervjun. Hon tycker sig inte kunna besvara frågorna om nackdelarna med lockdown heller.
Såsom jag tycker mig ha uppfattat lockdownförespråkarna flera gånger tidigare så även denna gång så är man väldigt säker på att man ska stänga ner samhället och sen testa och smittspåra. Men hur man rent logistiskt ska klara av den massiva uppgiften med testning och spårning med hundratusentals eller miljontals smittade under flera år lämnar man obesvarad eller besvaras med ”det där får man bara lösa”.
Detsamma gäller effekterna av att öppna och stänga delar av samhällen i händelse av nya utbrott efter öppnandet av samhället, dvs det som Sydkorea just hamnat i att behöva stänga ner restauranger och barer igen efter öppnandet. Det kommer vara väldigt svårt att planera något och träffa avtal m.m. om det hela tiden finns en risk för att leverantörer eller kunder stänger ner helt plötsligt utan förvarning.
Men en bra intervju iaf.
Redigerat av moderator:
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Jag föreslog ju politiska kommissarier i inlägg #13534 men det blev ingen diskussion om detta förträffliga förslag. Smittskyddsapp som spårar dig via mobiloperatören verkar inte heller bli någon hit i Sverige. Men jag lovar att återkomma med fler provokativa förslag.Staffan2000 skrev:
Förslag till att minska ledan vid långvarig isolering samt att minska de negativa hälsoeffekterna av alltför mycket stillasittande:
Vi kanske skulle anordna gruppgymnastik på varje torg där människor ställer sig i ett rutmönster med tre meters lucka och utför patriotisk gymnastik till marschmusik. Eller storkollektivmarscher där folk får anmäla sig och så marscherar man i takt (givetvis till marschmusik) i kolonn med tre meters lucka och lyssnar till tal av Stefan Persson över högtalarsystemet. Antar att mina förslag anses för radikala i detta individualismens tidevarv.
Idésprutan Anders
Ja, du har helt rätt, man kan ju skriva siffror med olika lutningar för att göra dem mer jämlika (obs ironi).E erkka skrev:Ja, men det var inte det vi diskuterade, eller i vart fall inte det jag diskuterade. Har jag sagt att vi INTE ska ha det? Peka mig dit så får jag pudla...
Som lite kuriosa, gick in på Skatteverkets hemsida och sökte på "jämställdhet". NOLL träffar.
Sen sökte jag på ordet "moms". Gissa hur många träffar, 711 st.
Betyder inte detta med dina argument att Skatteverket är totalt ojämlika och ojämställda eller motarbetar jämlikhet?
Som du helt rätt skrev så går man inte till skatteverkets hemsida för att söka om jämställdhet kring skatter och avdrag för informationen ska vara samma för alla.
Tittar man dock i deras regeringsbrev så finns det https://www.esv.se/statsliggaren/regleringsbrev/?RBID=20413
"Skatteverket ska redovisa resultat av de åtgärder avseende jämställdhets- integrering som vidtagits för att myndighetens verksamhet ska bidra till att uppnå målen för jämställdhetspolitiken."
Om man sedan tittar på FHM som är en myndighet vars UPPDRAG är att arbeta med människor så är det ju jäkligt mycket viktigare att även informationen som presenteras ska ha jämlighet i åtanke.
"Vårt uppdrag är att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot olika former av hälsohot. Genom vårt arbete bidrar vi till ett hållbart samhälle."
Så tittar man på vad som är återkommande och en stor del av verksamheten så är det tveklöst Jämställdhet. Uppdraget att skapa en lika hälsa, skydda lika och ha ett lika hållbart samhälle.
Covid-19 har kanske varit på kartan i ett halvår, medans för många i Sverige (finns undantag) har jämlikhet funnits i 50-100 år. FHM har fått fram 56 dokument om Covid på denna tiden men bara 90 om jämlikhet. För mig är det snarare ett bevis på att jämlikhet/jämställdheten inte har tillräcklig fokus. Men just nu tycker jag att Covid är FOCUS, vilket 56 dokument visar på.
Så grattis till din förmåga att använda sökfunktioner på hemsidor men du kanske får fundera mer över din förmåga att dra slutsatser.
Man skyddar ingen med mask när man pillar i sina ögon och sen pillar på annat. Logiken faller dessutom om du inte spritat händerna innan du tagit på den, satt på handskar och sen spritar dig igen när du tar av den.pacman42 skrev: