Status
Inte öppen för fler kommentarer.
useless useless skrev:
Det allra största problemet med dagen beredskap är att man istället för att ha saker i lager har avtal med leverantörerna om leveransvolymer/-tider. Leverantören har säkert ett lager med miniminivåer enligt avtalen, men det delas som buffert av alla kunder.
Det fungerar säkert på skrivbordsnivå, men det märktes ju redan när man bytte leverantör i fjol hur bräckligt systemet är och vid en kris som drabbar flera länder samtidigt så behövs ingen högre utbildning för att inse att systemet inte fungerar.
Men hur kan sådant passera utan att MSB bränner en säkring och går bärsärk?
 
Ja, det kan man undra. Men de är inget nytt fenomen, utan det har sett ut så sen de nationella beredskapslagren avskaffades för flera decennier sen.
 
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det blir skit vad vi än gör.
Det gäller bara att finna någon vettig medelväg bland all skit. :cry:
Ja det gäller att försöka se något positivt i den här sörjan som viruset skapar.
Jag tror vi efter detta har omvärderat vår sjukvård och kan skapa en sjukvård verkligen värd namnet där personalen trivs och känner att de behövs och utan ständiga neddragningar. Vi kanske kan slippa massa landsting och regioner och istället ha en nationell sjukvård som är lika bra överallt i landet.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
  • Haha
b8q och 1 till
  • Laddar…
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
@Folhälsomyndigheten. Även enkla munskydd minskar påtagligt smittspridning i djurförsök.

[länk]
Det vet redan större delen av jordens länder förutom våra myndigheter i Sverige.
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
MathiasS MathiasS skrev:
Men hur kan sådant passera utan att MSB bränner en säkring och går bärsärk?
Dan Eliasson bidrog till att skjuta polisorganisationen i sank under sin tid som rikspolischef, sedan flyttade han till MSB 2018. Finns ju precis noll förutsättningar att en verksamhet ska kunna fungera bra med sådana chefer.

Innan dess var han generaldirektör för Migrationsverket 2007-2011 och sedan Försäkringskassan 2011-2014. Kommentarer överflödiga, men det visar att har man godkänd partibok och vänner på rätt ställen så rullar snöbollen på hur mycket sten och grus den än innehåller.
 
  • Gilla
Riemann och 5 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns ju något skrivet mellan raderna i FHMs uttalanden om flockimmunitet, något som ni inte resonerat om. Det jag tänker på är att en smitta som spritt sig i samhället kommer att agera som en broms för snabb smittspridning längre fram.

Dvs, FHM vill ha en smittspridning I lagom takt för att det skyddar samhället från för snabb smittspridning senare.

När andra länder oroar sig för andra vågen så behöver inte FHM göra det, de har redan ett lågt R-värde för att många är immuna redan.

Det är så som jag tänker mig att FHM resonerar.
Det tror jag också.

Det finns heller ingen perfekt lösning, bara några olika dåliga och de beror på förutsättningarna man har.

Sydkorea hade en testkapacitet som vi inte hade så att kopiera t.ex. Sydkorea gick inte.

Nedstängning av samhället som Norge, Finland, Italien m.fl. gjort finns inget lagstöd för utan att ändra grundlagen vilket tar tid så den dörren var också stängd.

Då återstår en strategi som bygger på frivillighet och då måste den vara uthållig. En sådan strategi medför att en viss smittspridning sker och då handlar det om damage control. Skydda riskgrupperna och försök se till att vården klarar belastningen och att de begränsningar man inför inte har en större nedsida på lång sikt än vad de har uppsida på kort sikt. Sedan håller vi tummarna för att vi uppnår flockimmunitet genom immunitet via sjukdomen eller via ett vaccin så snart som möjligt.

Hela världen kommer behöva hålla på med sina strategier tills målet är nått, dvs befolkningen är i princip immun tillräckligt mycket för att smittan inte ska spridas okontrollerat. Oavsett om det är via smittspårning, öppna och stänga ner delar av samhället och olika restriktioner och åtgärder.

Det är vad jag tror.
 
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Som jag kan läsa det så vill man ha en smittspridning men under ordande former. Alltså att sjukvården inte ska överbeslastas.
Min teori. Då är troligen syftet att man vill få till en immunitet hos folket för att på så sätt få bukt med smittan.

Ja kanske dåligt formulerad eller så fick man fram det man inte ville säga.
Flockimmunitet är ordet.
@optimum

Jag försöker hitta var detta är formulerat på det sättet som du skriver:

"
– Att vi nu vill hålla nere resandet beror ju på att det är stora skillnader mellan olika delar av landet. Och vi ska inte hälla bensin på brasan i de delar av landet där smittspridningen går långsamt. Det är bra att det går långsamt, har Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten, tidigare sagt.

Vad behöver ske för att vi ska kunna resa inrikes?

På den frågan har Folkhälsomyndigheten svarat att man gärna vill se jämn smittspridning i hela landet för att eventuellt kunna lätta på restriktioner kring resande i Sverige.

– Så att vi inte för ut infektionen från de delar som har mycket smitta till de som har mindre, sade Anders Tegnell i början på maj.

"
https://www.nlt.se/2020/05/17/sa-far-du-resa-i-sverige-det-har-galler/


https://www.vf.se/2020/05/02/tufft-lage-for-sommarresor-i-sverige/



Så när jag läser detta:
- FHM vill INTE tillåta resor pga att smittspridningen kan öka på andra ställen.
Deras rekommendation/restriktionerna kommer INTE att ändras förrän smittspridningen är på samma nivå överallt, vilket för mig kan betyda att restriktionerna kan ligga kvar i ett år...

- Jag ser inte att de vill att smittan ska öka utan tvärt om de vill INTE att smittan ska öka på andra ställen och därför har de sina restriktioner.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det vet redan större delen av jordens länder förutom våra myndigheter i Sverige.
En spaning.

Tegnell hänvisar till brist på vetenskaplig dokumentation när det passar FHM linje.

Typ" Det finns inga vetenskapliga belägg för att Coronasmitta har överförts på flygplan" Alltså kan man flyga,

Men drar sig inte för att spekulera när det passar FHM linje bättre.

Typ "Det finns inga vetenskpaliga belägg för att munksydd minskar smittan" Vi avråder därför allmännheten från att använda munskydd.
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
optimum
mathiash77 skrev:
@optimum

Jag försöker hitta var detta är formulerat på det sättet som du skriver:

"
– Att vi nu vill hålla nere resandet beror ju på att det är stora skillnader mellan olika delar av landet. Och vi ska inte hälla bensin på brasan i de delar av landet där smittspridningen går långsamt. Det är bra att det går långsamt, har Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten, tidigare sagt.

Vad behöver ske för att vi ska kunna resa inrikes?

På den frågan har Folkhälsomyndigheten svarat att man gärna vill se jämn smittspridning i hela landet för att eventuellt kunna lätta på restriktioner kring resande i Sverige.

– Så att vi inte för ut infektionen från de delar som har mycket smitta till de som har mindre, sade Anders Tegnell i början på maj.

"
[länk]


[länk]



Så när jag läser detta:
- FHM vill INTE tillåta resor pga att smittspridningen kan öka på andra ställen.
Deras rekommendation/restriktionerna kommer INTE att ändras förrän smittspridningen är på samma nivå överallt, vilket för mig kan betyda att restriktionerna kan ligga kvar i ett år...

- Jag ser inte att de vill att smittan ska öka utan tvärt om de vill INTE att smittan ska öka på andra ställen och därför har de sina restriktioner.
Ja precis, jag hittar den inte hos FHM utan i några olika tidningar.
Kanske har FHM haft den men ändrat eller tagit bort den då den formuleringen inte är speciellt lämplig, min åsikt.

När jag läste den i en tidning (webb) så sökte jag med FHM också del av den texten men får inga träffar.

En av anledningar till deras råd för resor är att vissa områden inte har kapacitet för någon större ökning, exempelvis Gotland.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
@Folhälsomyndigheten. Även enkla munskydd minskar påtagligt smittspridning i djurförsök.

[länk]
Fast där var väl inte hamstrarna 1-2 m ifrån varandra? ;)
Fast med avdelare gjorda som munskydd mellan burarna och ta hjälp av en fläkt för att blåsa luften från de sjuka mot de friska så det känns ju inte riktigt som det kan jämföras med en normal mänsklig situation.

Sen verkar ju professorn tycka hålla avstånd är lika bra om man ska tro det här citatet:
What remains practical is still either social-distancing measures or wearing masks
https://www.scmp.com/news/hong-kong...onavirus-hamster-research-proof-effectiveness
 
BirgitS
MultiMan MultiMan skrev:
Dan Eliasson bidrog till att skjuta polisorganisationen i sank under sin tid som rikspolischef, sedan flyttade han till MSB 2018. Finns ju precis noll förutsättningar att en verksamhet ska kunna fungera bra med sådana chefer.

Innan dess var han generaldirektör för Migrationsverket 2007-2011 och sedan Försäkringskassan 2011-2014. Kommentarer överflödiga, men det visar att har man godkänd partibok och vänner på rätt ställen så rullar snöbollen på hur mycket sten och grus den än innehåller.
Det här är ett problem sen många år tillbaks och inte något som uppstod för två år sen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Men drar sig inte för att spekulera när det passar FHM linje bättre.

Typ "Det finns inga vetenskpaliga belägg för att munksydd minskar smittan" Vi avråder därför allmännheten från att använda munskydd.
Vart hittar du att FHM avråder från munskyddsanvändning?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast där var väl inte hamstrarna 1-2 m ifrån varandra? ;)
Fast med avdelare gjorda som munskydd mellan burarna och ta hjälp av en fläkt för att blåsa luften från de sjuka mot de friska så det känns ju inte riktigt som det kan jämföras med en normal mänsklig situation.

Sen verkar ju professorn tycka hålla avstånd är lika bra om man ska tro det här citatet:
[länk]

Ett djurförsök är vad det är, ofta inte 100 % överförbart, Men det ligger helt i linje med vad man skulle kunna förvänta sig när det handlar om små luftburna vätskeproppar. Så om man måste gissa (och det måste vi) så är svaret enkelt.

Det finns faktiskt även minst en liten studie på människor som visar liknande resultat.

Problemet med avstånd är att man inte alltid kan hålla det!
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ett djurförsök är vad det är, ofta inte 100 % överförbart, Men det ligger helt i linje med vad man skulle kunna förvänta sig när det handlat om små luftburna vätskeproppar. Så om man måste gissa (och det måste vi) så är svaret enkelt.

Problemet med avstånd är att man inte alltid kan hålla det!
Så om vi gissar så är ett fast filter bättre än inget-så långt är vi nog överens.
Frågan är hur det blir om forskarna sätter masker på hamstrarna-vad gissar dom då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.