2 358 212 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 822 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 822 inlägg
Som jag skrev till en annan medlem som märkligt nog inte ens förstod vad jag menade; Det är stor skillnad på vad man säger och vad man gör i praktiken.MathiasS skrev:
Kommer tänka på en rad från filmen Gorkijparken, parafraserar: "- många människor försvinner utan spår. - Varför? - De faller ner i en klyfta. - Vilken sorts klyfta? Den mellan vad som sägs och vad som görs."
(Filmen var mycket bra, boken fantastisk.)
Redigerat:
Bra idé! En kommunistdiktatur är ju precis vad vi behöver.A Anders_Nilsson skrev:FHM ansvarar för en plan men inte för att se till att den genomförs. Och dom har inte varnat regeringen för den dåliga genomförandegraden? Och ingen planerare på regionnivå har förlorat jobbet?
Jag börjar förstå hur det kunde gå så illa, att ingen har helhetsansvar verkar vara en röd tråd. I Kina har man fortfarande politiska kommissarier, något för Sverige att ta efter.
Kan ju vara mellanchef på FHMharry73 skrev:
@optimum du stoltserar hela tiden med att du är mellanchef, men jag är glad att du inte är min mellanchef, så som di gång på gång väljer stt missförstå människor och försöker använda deras utsagor emot dom.
FHM vill inte ha en ökad smittspridning, därför rekommenderar de inte resor så länge det finns stora skillnader mellan regionerna
vad exakt är det det skillnader du ser? Jag ser mest folk som gör egna felaktiga tolkningar av vad som sägs och sedan förfasas man över att myndigheterna agerar motstridigt personens felaktiga tolkning.MultiMan skrev:
Som jag skrev till en annan medlem som märkligt nog inte ens förstod vad jag menade; Det är stor skillnad på vad man säger och vad man gör i praktiken.
Kommer tänka på en rad från filmen Gorkijparken, parafraserar: "- många människor försvinner utan spår. - Varför? - De faller ner i en klyfta. - Vilken sorts klyfta? Den mellan vad som sägs och vad som görs."
[media]
(Filmen var mycket bra, boken fantastisk.)
ett exempel på det är ju de senaste inläggen här från Optimum. Grundläggande principer som varit tydligt kommunicerade sedan veckor tillbaka verkar helt okända och därefter misstolkas efterföljande uttalanden eftersom man inte förstått det första som sas. Total rundgång och missförstånden tar aldrig slut och sedan är den enda rimliga slutsatsen att allt är en lögn.
Det blir skit vad vi än gör.optimum skrev:
Jo den har jag även fått vi hustrun som beskriver att alla icke kritiska operationer skjuts på framtiden. Blir ett berg att klara av och en del kommer hinna bli kritiska och säkert en del som avlider.
En rysare.
I "Pandoras ask" som du skriver finns även slutkörd sjukvårdspersonal och en hel del trasiga sådana.
Det gäller bara att finna någon vettig medelväg bland all skit.
Och optimum har dessutom flera gånger kungjort att han minsann ska åka på sina resor, ty reglerna gäller inte optimum då han är så mycket bättre än alla andra.harry73 skrev:
@optimum du stoltserar hela tiden med att du är mellanchef, men jag är glad att du inte är min mellanchef, så som di gång på gång väljer stt missförstå människor och försöker använda deras utsagor emot dom.
FHM vill inte ha en ökad smittspridning, därför rekommenderar de inte resor så länge det finns stora skillnader mellan regionerna
Det finns ju något skrivet mellan raderna i FHMs uttalanden om flockimmunitet, något som ni inte resonerat om. Det jag tänker på är att en smitta som spritt sig i samhället kommer att agera som en broms för snabb smittspridning längre fram.
Dvs, FHM vill ha en smittspridning I lagom takt för att det skyddar samhället från för snabb smittspridning senare.
När andra länder oroar sig för andra vågen så behöver inte FHM göra det, de har redan ett lågt R-värde för att många är immuna redan.
Det är så som jag tänker mig att FHM resonerar.
Dvs, FHM vill ha en smittspridning I lagom takt för att det skyddar samhället från för snabb smittspridning senare.
När andra länder oroar sig för andra vågen så behöver inte FHM göra det, de har redan ett lågt R-värde för att många är immuna redan.
Det är så som jag tänker mig att FHM resonerar.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 822 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 822 inlägg
https://www.dn.se/nyheter/sverige/veterinarforbundet-forbjud-skonhetsoperationer/
Inne på Anicura Regiondjursjukhuset i Bagarmossen söder om Stockholm undersöks bordercollien Smack på en brits. Hon får ett bandage om höger framtass och behöver inte sövas, men innan henne har under fredagen tolv katter och hundar opererats under narkos för allt ifrån bölder och ögonlockstumörer till livmoderinflammationer –bara högprioriterade fall, övriga får nu vänta.
Det råder brist på narkosmedlet propofol, som används för att söva svårt sjuka covidpatienter inom intensivvården. Därför har Jordbruksverket och Läkemedelsverket uppmanat veterinärer till återhållsamhet, och pekat på möjligheten att använda veterinärläkemedlet propovet även inom human-sjukvården.
DN har avslöjat att privata skönhetskliniker under pandemin fortsätter med estetisk plastikkirurgi, där steril skyddsutrustning, erfaren vårdpersonal liksom propofol används. Svenska Veterinärförbundet har nu reagerat med ett brev till Socialstyrelsen och Folkhälsomyndigheten.
”Är det rimligt att planerad kirurgi i form av skönhets- estetiskt plastikkirurgiska ingrepp där propofol förbrukas till friska människor ska vara tillåtna i ett läge när intensivvårdsavdelningarna kämpar med svåra prioriteringar och vi som veterinärer av djurskyddsskäl kan tvingas avliva djur istället för att fortgå med procedurer där narkos krävs?”
Förbundet ifrågasätter varför myndigheterna inte inför ett tillfälligt förbud av plastikkirurgiska ingrepp som inte krävs av medicinska skäl.
...
Inlägg från läsare, precis nyss:
Inte skall man väl som hund behöva dö
för att en kvinna vill bli en fager mö?
Utseendet kan väl ändå inte vara så viktigt
för den som vill bli älskad på riktigt?
Tänk istället på människans bästa vän
och ge lite av dess trohet igen
Bättre att någon älskar dig för din själ,
än att en hund plågas ihjäl.
- Erik Kjellén
Inne på Anicura Regiondjursjukhuset i Bagarmossen söder om Stockholm undersöks bordercollien Smack på en brits. Hon får ett bandage om höger framtass och behöver inte sövas, men innan henne har under fredagen tolv katter och hundar opererats under narkos för allt ifrån bölder och ögonlockstumörer till livmoderinflammationer –bara högprioriterade fall, övriga får nu vänta.
Det råder brist på narkosmedlet propofol, som används för att söva svårt sjuka covidpatienter inom intensivvården. Därför har Jordbruksverket och Läkemedelsverket uppmanat veterinärer till återhållsamhet, och pekat på möjligheten att använda veterinärläkemedlet propovet även inom human-sjukvården.
DN har avslöjat att privata skönhetskliniker under pandemin fortsätter med estetisk plastikkirurgi, där steril skyddsutrustning, erfaren vårdpersonal liksom propofol används. Svenska Veterinärförbundet har nu reagerat med ett brev till Socialstyrelsen och Folkhälsomyndigheten.
”Är det rimligt att planerad kirurgi i form av skönhets- estetiskt plastikkirurgiska ingrepp där propofol förbrukas till friska människor ska vara tillåtna i ett läge när intensivvårdsavdelningarna kämpar med svåra prioriteringar och vi som veterinärer av djurskyddsskäl kan tvingas avliva djur istället för att fortgå med procedurer där narkos krävs?”
Förbundet ifrågasätter varför myndigheterna inte inför ett tillfälligt förbud av plastikkirurgiska ingrepp som inte krävs av medicinska skäl.
...
Inlägg från läsare, precis nyss:
Inte skall man väl som hund behöva dö
för att en kvinna vill bli en fager mö?
Utseendet kan väl ändå inte vara så viktigt
för den som vill bli älskad på riktigt?
Tänk istället på människans bästa vän
och ge lite av dess trohet igen
Bättre att någon älskar dig för din själ,
än att en hund plågas ihjäl.
- Erik Kjellén
Redigerat:
Tillsammans med att det inte är rimligt att tro att spridningen av Sars-cov2 är möjlig att stoppa, så är det också vad jag tror. Man anser att det är rätt troligt att R minskar ju fler som har varit smittade. Ett inte orimligt antagande i ljuset av hur andra corona-virus fungerar.pacman42 skrev:
Det finns ju något skrivet mellan raderna i FHMs uttalanden om flockimmunitet, något som ni inte resonerat om. Det jag tänker på är att en smitta som spritt sig i samhället kommer att agera som en broms för snabb smittspridning längre fram.
Dvs, FHM vill ha en smittspridning I lagom takt för att det skyddar samhället från för snabb smittspridning senare.
När andra länder oroar sig för andra vågen så behöver inte FHM göra det, de har redan ett lågt R-värde för att många är immuna redan.
Det är så som jag tänker mig att FHM resonerar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
De är ansvariga för att ta fram en plan men inte för att den genomförs utan det är meningen att någon på Socialstyrelsen, smittskyddsläkare eller vilka det är ska läsa den och omsätta i planer för vad resp. myndighet ansvarar för. FHM ska inte heller kolla att alla gör vad man har kommit överens om. Någon sorts distribuerat ansvar, likartat som att var och en ska ta ansvar för att skydda sig själv och skydda andra från att smitta av Covid-19.A Anders_Nilsson skrev:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/socialstyrelsens-brev-till-regionerna-oka-lakemedelsinkopen/
https://www.riksrevisionen.se/rappo...sakerhet-och-viktiga-samhallsfunktioner-.html
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?artikel=7431812I Socialstyrelsens och Folkhälsomyndighetens pandemiplaner har det sedan åtminstone 2009 funnits en tydlig uppmaning till regionerna om att hålla ett lager av skyddsutrustning för det ökade behov som en pandemi innebär. Det är regionernas ansvar att se till att vårdpersonalen har tillgång till skyddsutrustning.
Men när Ekot granskar de tre största regionernas pandemiplaner visar det sig att de skrivningar om lagerhållning, som fanns med i planerna för runt tio år sedan, idag är borta.
Men det är ju inte den person/grupp som skrivit planen som är ansvarig för vad som står i den personligen eftersom det är ett grupparbete som har granskats och godkänts på högre nivå.
Det allra största problemet med dagen beredskap är att man istället för att ha saker i lager har avtal med leverantörerna om leveransvolymer/-tider. Leverantören har säkert ett lager med miniminivåer enligt avtalen, men det delas som buffert av alla kunder.
Det fungerar säkert på skrivbordsnivå, men det märktes ju redan när man bytte leverantör i fjol hur bräckligt systemet är och vid en kris som drabbar flera länder samtidigt så behövs ingen högre utbildning för att inse att systemet inte fungerar.
Det fungerar säkert på skrivbordsnivå, men det märktes ju redan när man bytte leverantör i fjol hur bräckligt systemet är och vid en kris som drabbar flera länder samtidigt så behövs ingen högre utbildning för att inse att systemet inte fungerar.
@Folhälsomyndigheten. Även enkla munskydd minskar påtagligt smittspridning i djurförsök.
https://www.svd.se/munskydd-minskar-smittrisk-i-hamsterforsok
https://www.svd.se/munskydd-minskar-smittrisk-i-hamsterforsok