Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Min teori. Då är troligen syftet att man vill få till en immunitet hos folket för att på så sätt få bukt med smittan.

Ja kanske dåligt formulerad eller så fick man fram det man inte ville säga.
Flockimmunitet är ordet.
Det är din teori.

Men skälet är helt enkelt att man inte vill ha för snabb smittspridning.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är din teori.

Men skälet är helt enkelt att man inte vill ha för snabb smittspridning.
jag förstår inte varför man behöver ha egna teorier om detta? FHM deklarerar ju tydligt i varje presskonferens varje dag vad man har för avsikter.
 
  • Haha
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
P
T TAR12 skrev:
  • Alternativ A: Testa, Smittspåra (gärna med en app) och Isolera de sjuka. Om det är för hög smittspridning i vissa områden för att smittspåra så kanske vi måste införa lock-down i dessa områden.
  • Alternativ B: Kör på som idag. Jag uppskattade i mitten av mars i tråden att vi kommer att ha 6000 avlidna innan sommaren är slut. Som det ser ut nu så når vi det kanske redan under sommaren.
Det verkar inte finnas lagligt stöd att införa lockdown i Sverige, så den vägen går nog inte. Då återstår alternativ B, köra på som idag.
 
optimum
MathiasS MathiasS skrev:
jag har inte sagt att du sa lockdown, det var jag som använde begreppet för att tydliggöra vad som behövs för noll smittspridning.

om man inte har en JÄMN spridning i landet kommer man inte få en LåNGSAM spridning i alla regioner om man tillåter resor.

man vill inte ha smittspridning för att uppnå immunitet. Kunde man stoppa spridningen utan kollaps av hela samhället skulle man ju göra det. Eftersom det inte går strävar man efter långsam spridning och för att ha det Måste den också vara jämn...
Det står jämn över hela landet.

Det går få en låg smittspridning och i vissa delar noll utan lockdown.
Det som står i texten innebär att hela landet ska smittas vilket jag inte tycker är speciellt trevligt och då vi inte vet konsekvenserna av det eller om man får någon immunitet. Det enda vi vet då är att många kommer dö.
 
Har inte läst i den här tråden på några veckor, men det verkar vara samma frågor som kontinuerligt återkommer.
Syftet med rekommendationer och åtgärder är:
"Den spanska studien som tyder på att endast 5 procent var smittade av covid-19 föranleder inget omtänkande av den svenska strategin, enligt Sara Byfors, chef för laborativ bakterieövervakning på Folkhälsomyndigheten. Hon vill se data över hur det ser ut i Sverige och trycker på att flockimmunitet inte är någon uttalad strategi."
https://www.svt.se/nyheter/fhm-om-spanska-studien-forandrar-ingenting-for-oss

Men finns flera artiklar.
"Men på Folkhälsomyndighetens dagliga pressträff uppger Sara Byfors, chef för laborativ bakterieövervakning, att den svenska strategin aldrig har varit att uppnå flockimmunitet, utan istället är bromsa smittspridningen.
– Flockimmunitet är inget vi strävar efter men det är ett faktum att ju fler som haft sjukdomen, desto färre kan sprida den."


Och samma mening har Anders Tegnell upprepat i snart 2 månaders tid så det bör vara välkänt faktum.
Tillsammans med syftet, "Syftet är att smittspridning ska göras i den takt att respektive regions vårdenheter ska kunna hantera det." Och då relaterat till resor inom Sverige och inför kommande semesterperiod.

Så flockimmunitet är inte syftet men kan bli en effekt av FHMs strategi, men om det blir så och tiden det tar vet ingen idag enligt Jan Alberts i gårdagens Agenda (han är rådgivare till FHM)
 
  • Gilla
Callekansjälv och 3 till
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är din teori.

Men skälet är helt enkelt att man inte vill ha för snabb smittspridning.
Då skriver man väl det och inte "jämn smittspridning i hela landet"

I kriser är det viktigt att vara tydlig och konsekvent budskap.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
@optimum
Nej, det står inte att fhm tycker att hela landet SKA smittas. Möjligen kan man läsa in att hela landet KOMMER att smittas vilket låter helt logiskt.

du måste börja se skillnaden på dessa små ord och vad det betyder, annars blir det en ny konspirationsteori bakom varje uttalande från FHM.

och ja, det är förskräckligt och ja fler kommer dö men det är redan ett faktum.

Uppenbarligen håller inte experterna med dig om att det går att då stopp på detta.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Då skriver man väl det och inte "jämn smittspridning i hela landet"

I kriser är det viktigt att vara tydlig och konsekvent budskap.
Ja exakt, det har sagts och skrivits om låg smittspridning hela i tiden i två månader nu, och du har fortfarande inte sett det?
När olika regioner börjar likna varandra så är det inte meningsfullt med reserestriktioner.


Du letar verkligen hela tiden efter något att kritisera eller ifrågasätta, hur mycket man än måste vränga på sin logiska förmåga för att få till det.
 
optimum optimum skrev:
Då skriver man väl det och inte "jämn smittspridning i hela landet"

I kriser är det viktigt att vara tydlig och konsekvent budskap.
läste du vad jag skrev ovan? För att få en långsam spridning måste den också vara jämn.

ojämnheten är skälet till reseförbudet, alltså skriver man jämn spridning när man pratar om reseförbud.
 
MathiasS MathiasS skrev:
det finns ju en hel myndighet för detta, MSB. Om det är inte är MSB som sätter stopp när man tömmer beredskapslager etc, då är ju något knas.....
Ja, problemet är ju att MSB inte har mandat att agera, de kan bara stå vid sidan och hojta. De gillade t.ex. inte https://www.svt.se/nyheter/inrikes/msb-sagar-vardens-bristande-beredskap-1 att regionerna upphandlar privata företag som Apotekstjänst för att se till så att utrustning finns. Men de kan ju inte förbjuda det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det som står i texten innebär att hela landet ska smittas vilket jag inte tycker är speciellt trevligt och då vi inte vet konsekvenserna av det eller om man får någon immunitet. Det enda vi vet då är att många kommer dö.
Och vilket är värst om man bara fokuserar på de som avlider i Covid-19 eller om vi fortsätter ytterligare att bara fokusera på den hanteringen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kon-till-operationer-historiskt-stor
1-2 månader till med enbart fokus på antal avlidna i Covid-19 kan bli att senare öppnas Pandoras ask med mångfalt större problem och avlidna.
 
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja exakt, det har sagts och skrivits om låg smittspridning hela i tiden i två månader nu, och du har fortfarande inte sett det?
När olika regioner börjar likna varandra så är det inte meningsfullt med reserestriktioner.


Du letar verkligen hela tiden efter något att kritisera eller ifrågasätta, hur mycket man än måste vränga på sin logiska förmåga för att få till det.
Jag har visst sett det men den text jag hänvisade till har INTE den texten.
Svårt?
 
optimum
A AndersS skrev:
Och vilket är värst om man bara fokuserar på de som avlider i Covid-19 eller om vi fortsätter ytterligare att bara fokusera på den hanteringen.
[länk]
1-2 månader till med enbart fokus på antal avlidna i Covid-19 kan bli att senare öppnas Pandoras ask med mångfalt större problem och avlidna.
Jo den har jag även fått vi hustrun som beskriver att alla icke kritiska operationer skjuts på framtiden. Blir ett berg att klara av och en del kommer hinna bli kritiska och säkert en del som avlider.
En rysare.
I "Pandoras ask" som du skriver finns även slutkörd sjukvårdspersonal och en hel del trasiga sådana.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har inte läst i den här tråden på några veckor, men det verkar vara samma frågor som kontinuerligt återkommer.
Syftet med rekommendationer och åtgärder är:
"Den spanska studien som tyder på att endast 5 procent var smittade av covid-19 föranleder inget omtänkande av den svenska strategin, enligt Sara Byfors, chef för laborativ bakterieövervakning på Folkhälsomyndigheten. Hon vill se data över hur det ser ut i Sverige och trycker på att flockimmunitet inte är någon uttalad strategi."
[länk]

Men finns flera artiklar.
"Men på Folkhälsomyndighetens dagliga pressträff uppger Sara Byfors, chef för laborativ bakterieövervakning, att den svenska strategin aldrig har varit att uppnå flockimmunitet, utan istället är bromsa smittspridningen.
– Flockimmunitet är inget vi strävar efter men det är ett faktum att ju fler som haft sjukdomen, desto färre kan sprida den."


Och samma mening har Anders Tegnell upprepat i snart 2 månaders tid så det bör vara välkänt faktum.
Tillsammans med syftet, "Syftet är att smittspridning ska göras i den takt att respektive regions vårdenheter ska kunna hantera det." Och då relaterat till resor inom Sverige och inför kommande semesterperiod.

Så flockimmunitet är inte syftet men kan bli en effekt av FHMs strategi, men om det blir så och tiden det tar vet ingen idag enligt Jan Alberts i gårdagens Agenda (han är rådgivare till FHM)
Frågan blir då om F-ordet är en bieffekt eller själva målet. Svårt att veta när alla pratar strategi, men ingen pratar mål.
 
harry73
@optimum du stoltserar hela tiden med att du är mellanchef, men jag är glad att du inte är min mellanchef, så som di gång på gång väljer stt missförstå människor och försöker använda deras utsagor emot dom.

FHM vill inte ha en ökad smittspridning, därför rekommenderar de inte resor så länge det finns stora skillnader mellan regionerna
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.