2 358 408 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
E erkka skrev:
Men....skälet till att vi inte kan ha en öppen gräns inom norden är ju precis tvärtom mot vad du säger. De länder som haft hårda restriktioner har en längre resa kvar och kan inte blanda sig med ett land som har en större spridning nu och som kommit längre på den resa som alla länder kommer ta, förr eller senare.
Läser du faktiskt informationen du länkar till?
Ge det en månad eller två till och vi ligger i mitten i statistiken. Inte för att jag önskar andra elände men det kommer jämna ut sig. När detta inträffar kommer ansvar börja utkrävas, och huvuden kommer rulla. Ska bli intressant att höra finländska landslagets inlägg i tråden då igen. Då kanske byggahus.fi fylls av förnumstiga svenskar som talar om hur de skulle gjort.
Tillbaka till framtiden 2020-06-30:
Hyvää päivää, jag är en gåsapåg från Skåne, och jag undrar, varför körde ni er ekonomi först i botten, och sen låter ni folk dö ändå. Hur tänkte ni?
Epilog. Innan ni blir arga. Om ni har rätt så kommer det ju inte hända så inget att oroa sig för.
Tillbaka till framtiden 2020-06-30:
Hyvää päivää, jag är en gåsapåg från Skåne, och jag undrar, varför körde ni er ekonomi först i botten, och sen låter ni folk dö ändå. Hur tänkte ni?
Epilog. Innan ni blir arga. Om ni har rätt så kommer det ju inte hända så inget att oroa sig för.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
mathiash77 skrev:
- Alternativ A: Testa, Smittspåra (gärna med en app) och Isolera de sjuka. Om det är för hög smittspridning i vissa områden för att smittspåra så kanske vi måste införa lock-down i dessa områden.
- Alternativ B: Kör på som idag. Jag uppskattade i mitten av mars i tråden att vi kommer att ha 6000 avlidna innan sommaren är slut. Som det ser ut nu så når vi det kanske redan under sommaren.
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
FHM ansvarar för en plan men inte för att se till att den genomförs. Och dom har inte varnat regeringen för den dåliga genomförandegraden? Och ingen planerare på regionnivå har förlorat jobbet?BirgitS skrev:
Jag börjar förstå hur det kunde gå så illa, att ingen har helhetsansvar verkar vara en röd tråd. I Kina har man fortfarande politiska kommissarier, något för Sverige att ta efter.
T TAR12 skrev:
- Alternativ A: Testa, Smittspåra (gärna med en app) och Isolera de sjuka. Om det är för hög smittspridning i vissa områden för att smittspåra så kanske vi måste införa lock-down i dessa områden.
- Alternativ B: Kör på som idag. Jag uppskattade i mitten av mars i tråden att vi kommer att ha 6000 avlidna innan sommaren är slut. Som det ser ut nu så når vi det kanske redan under sommaren.
Jag håller med dig på båda punkterna och jag skulle föredra en ökad testning och smittspårning men vissa regioner får ju inte upp sin testkapacitet....
Jag har läst detta på några ställen angående resor och blir fundersam vad man menar
"På den frågan har Folkhälsomyndigheten svarat att man gärna vill se jämn smittspridning i hela landet för att eventuellt kunna lätta på restriktioner kring resande i Sverige."
Att vi inte vill se toppar är självklart men varför vill man se en smittspridning överhuvudtaget?
Vad är strategin till detta?
jämn smittspridning
"På den frågan har Folkhälsomyndigheten svarat att man gärna vill se jämn smittspridning i hela landet för att eventuellt kunna lätta på restriktioner kring resande i Sverige."
Att vi inte vill se toppar är självklart men varför vill man se en smittspridning överhuvudtaget?
Vad är strategin till detta?
jämn smittspridning
optimum skrev:
Jag har läst detta på några ställen angående resor och blir fundersam vad man menar
"På den frågan har Folkhälsomyndigheten svarat att man gärna vill se jämn smittspridning i hela landet för att eventuellt kunna lätta på restriktioner kring resande i Sverige."
Att vi inte vill se toppar är självklart men varför vill man se en smittspridning överhuvudtaget?
Vad är strategin till detta?
jämn smittspridning
@optimum jag tolkar det som att man INTE vill öppna upp resandet då olika regioner har olika stor smittspridning.
Så för att kunna öppna upp resandet måste smittspridningen i de regioner som ligger ”bra till” först få fler fall annars blir det import av smitta, vilket de inte vill...
Så jag skulle säga att det kommer ta en bra tid innan rekommendationer/avrådan att resa plockas bort. Det är ju stor risk att folk från områden med större mängd smittade tar med sig denna och ökar kurvan i en annan region.
Edit: Tycker det är en dåligt formulerad/uttryckt text från deras sida.
det finns ju en hel myndighet för detta, MSB. Om det är inte är MSB som sätter stopp när man tömmer beredskapslager etc, då är ju något knas.....A Anders_Nilsson skrev:FHM ansvarar för en plan men inte för att se till att den genomförs. Och dom har inte varnat regeringen för den dåliga genomförandegraden? Och ingen planerare på regionnivå har förlorat jobbet?
Jag börjar förstå hur det kunde gå så illa, att ingen har helhetsansvar verkar vara en röd tråd. I Kina har man fortfarande politiska kommissarier, något för Sverige att ta efter.
För att det enda sättet att ha noll spridning är en total lockdown och det går inte att ha av andra skäl tills vi har ett vaccin på plats. Därför är strategin en långsam spridning så att sjukvården hinner med. FHM har trumpetat ut exakt detta varje dag sedan detta elände börjat - hur kan det ha undgått dig till den grad att du måste ställa frågan?Jag har läst detta på några ställen angående resor och blir fundersam vad man menar
"På den frågan har Folkhälsomyndigheten svarat att man gärna vill se jämn smittspridning i hela landet för att eventuellt kunna lätta på restriktioner kring resande i Sverige."
Att vi inte vill se toppar är självklart men varför vill man se en smittspridning överhuvudtaget?
Vad är strategin till detta?
jämn smittspridning
Av samma skäl vill man då inte blanda regioner med olika spridning, börjar stockholmare åka till mindre orter kommer man där få en för snabb spridning där som inte sjukvården på orten kan hantera.
Som jag kan läsa det så vill man ha en smittspridning men under ordande former. Alltså att sjukvården inte ska överbeslastas.mathiash77 skrev:@optimum jag tolkar det som att man INTE vill öppna upp resandet då olika regioner har olika stor smittspridning.
Så för att kunna öppna upp resandet måste smittspridningen i de regioner som ligger ”bra till” först få fler fall annars blir det import av smitta, vilket de inte vill...
Så jag skulle säga att det kommer ta en bra tid innan rekommendationer/avrådan att resa plockas bort. Det är ju stor risk att folk från områden med större mängd smittade tar med sig denna och ökar kurvan i en annan region.
Edit: Tycker det är en dåligt formulerad/uttryckt text från deras sida.
Min teori. Då är troligen syftet att man vill få till en immunitet hos folket för att på så sätt få bukt med smittan.
Ja kanske dåligt formulerad eller så fick man fram det man inte ville säga.
Flockimmunitet är ordet.
Det är inte det det som står i texten. inte långdsm utan "...jämn smittspridning..."MathiasS skrev:
För att det enda sättet att ha noll spridning är en total lockdown och det går inte att ha av andra skäl tills vi har ett vaccin på plats. Därför är strategin en långsam spridning så att sjukvården hinner med. FHM har trumpetat ut exakt detta varje dag sedan detta elände börjat - hur kan det ha undgått dig till den grad att du måste ställa frågan?
Av samma skäl vill man då inte blanda regioner med olika spridning, börjar stockholmare åka till mindre orter kommer man där få en för snabb spridning där som inte sjukvården på orten kan hantera.
Jag skrev heller inget om lockdown så försök inte tillskriva mig sådant jag inte har skrivit.
Håll dig till det jag skrev.
"...jämn smittspridning..."
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Nu skrev du faktiskt både jämn smittspridning samt ställde frågan varför man ville ha smittspridning öht.
Som skrevs, smittspridning vill man ha för att uppnå 'fl***imm****tet'.
Jämn smittspridning för att kunna tillåta resor inom landet är min gissning.
Som skrevs, smittspridning vill man ha för att uppnå 'fl***imm****tet'.
Jämn smittspridning för att kunna tillåta resor inom landet är min gissning.
jag har inte sagt att du sa lockdown, det var jag som använde begreppet för att tydliggöra vad som behövs för noll smittspridning.optimum skrev:
om man inte har en JÄMN spridning i landet kommer man inte få en LåNGSAM spridning i alla regioner om man tillåter resor. Således är uttalandet från fhm helt logiskt och korrekt utifrån vad man beskriver varje dag på pressträffarna.
man vill inte ha smittspridning för att uppnå immunitet. Kunde man stoppa spridningen utan kollaps av hela samhället skulle man ju göra det. Eftersom det inte går strävar man efter långsam spridning och för att ha det Måste den också vara jämn...
Redigerat: